Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1224
    • Kainuu

    530e vaihtui tuossa pois niin 2 vuotta ja 36 000km josta sähköllä 14 500km (väli 52 000km- 88 000km). Tuona aikana akun kapasiteetti laski 9,14 kWh => 8,64kWh. Suurin osa latauksista oli 10A virralla ja vain harva oli 16A latausta.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • jj5
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1319
      • pks

      Aika paljon tippunut kapasiteetti tuossa välissä. Meidän talouden 530e LCI:llä nyt ajettu reilu 100tkm, josta abt kolmasosa täysin sähköisesti. Perstuntumalla ei ole havaittavissa, että akun kapasiteetti olisi merkittävästi heikentynyt. Edelleen pääsee helposti kesällä sen ~40km sähköllä ja oikein säästelemällä ~50km.
      sigpic

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2306
        • Uusimaa

        Edelleenkin se ainoa oikea tapa todentaa akun kunto on sisään virtaavan sähkön määrä tyhjästä täyteen. Eli ajaa akun niin kuivaksi että kone tärähtää käyntiin. Ja sammuttaa koneen välittömästi ennenkuin auto aloittaa "pakkolataamisen". Tällöin auto pitää olla valmiiksi sellaisella latauspaikalla, jossa laturi osaa näyttää tarkan ladatun sähkön määrän desimaalin tai kahden tarkkuudella. (kuten oma go-e -laturini). Minulla esim. on 2020-mallinen, jolla on ajettu 125tkm, ja sisään menee max. 10,2kw/h. Muistelisin että arvo oli lähempänä 11kwh kun autolla oli ajettu 60tkm.

        Itse kun teen tuon "akkutestin", niin simmaan ajosuoritteen ja akun siten että mittariston rangenäyttöön napsahtaa zero-viivat 2km ennen kotipihaa, jonka verran ainakin mun auto antaa ajaa vielä sähköllä tuossa vaiheessa. Ja parkkiruudussa pistän lämmitykset täysille ja odotan hetken verran jarrua vasten D-asennossa. Yleensä 1-2minuutin sisällä kone tärähtää käyntiin. Ja siitä välitön sammutus. Tällöin voi olla varma että akun lataus alkaa laskennallisesta nollasta.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1224
          • Kainuu

          Tuohon latasin ABC asemalla kun akku oli tyhjä ja siirsin auton muutama satametriä niin 10,26 kWh. Ajamalla täydestä tyhjään sai juuri sen 39-40 km ajettu keskikulutuksen ollessa 22,2-22,2kWh josta tulee kyllä aika lähelle tuo car datan lukema.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 444
            • Pohjois-Savo

            Originally posted by JKK View Post
            Edelleenkin se ainoa oikea tapa todentaa akun kunto on sisään virtaavan sähkön määrä tyhjästä täyteen. Eli ajaa akun niin kuivaksi että kone tärähtää käyntiin. Ja sammuttaa koneen välittömästi ennenkuin auto aloittaa "pakkolataamisen". Tällöin auto pitää olla valmiiksi sellaisella latauspaikalla, jossa laturi osaa näyttää tarkan ladatun sähkön määrän desimaalin tai kahden tarkkuudella. (kuten oma go-e -laturini). Minulla esim. on 2020-mallinen, jolla on ajettu 125tkm, ja sisään menee max. 10,2kw/h. Muistelisin että arvo oli lähempänä 11kwh kun autolla oli ajettu 60tkm.
            Tuossa jää huomioimatta latauksen hyötysuhde eli laturin, akun mahdollisen lämmityksen tai jäähdytyksen ym. kuluttama energia. Kaikki auton ottama energiahan ei mene akkuun.

            Mitä MyBMW-palvelusta saatava data kertoo kohdassa "Korkeajänniteakun energiasisältö"?
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2306
              • Uusimaa

              Originally posted by bittivirhe View Post

              Tuossa jää huomioimatta latauksen hyötysuhde eli laturin, akun mahdollisen lämmityksen tai jäähdytyksen ym. kuluttama energia. Kaikki auton ottama energiahan ei mene akkuun.

              Mitä MyBMW-palvelusta saatava data kertoo kohdassa "Korkeajänniteakun energiasisältö"?
              Totta tuo, mutta aika hyvän suuntaa-antavan datan tuosta saa näillä pienillä akuilla kun haluaa omaa autoaan seurata....
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • jj5
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1319
                • pks

                Originally posted by JKK View Post

                Totta tuo, mutta aika hyvän suuntaa-antavan datan tuosta saa näillä pienillä akuilla kun haluaa omaa autoaan seurata....
                Joo. Sitten tietysti on hienoja työkalujakin akun kunnon mittaukseen.
                Monille käyttäjille oman auton kunnon seuraamiseen varmaan kuitenkin riittää, jos range pysyy about samalla tasolla. Sitten jos se tippuu merkittävästi, niin tietää että jotain on vialla.
                Jonkin verran ajettua autoa ostaessa olisi kiva tietenkin saada parempaa tietoa akun kunnosta.
                sigpic

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2306
                  • Uusimaa

                  ....Ja sen muistaminen että rengaskoon kasvattaminen vaikuttaa siten, että tuumalla kasvattaminen vähentää noin 5km pois rangesta. Alkukesästä oli alla 17" orggisvanteet ja vanhat kitkat, jolla range hipoi hyvinä päivinä 50km matkaa. Nyt alla 19" PilotSport 5 tasalevyisena ja range heiluu välillä 35-42km. 45km tuntuu jo aika mahdottomalta....
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎