E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näytähän valokuvio seinää vasten... Onko miten liki __/-- __/--Last edited by jakeluvesimies; 07-04-2015, 21:50.
-
-
Originally posted by Morkai View PostOireen kuvaus vastaa mielestäni aika hyvin tuota turbiinin lukitusvikaa. Se on onneks helppo vika korjata tuolla kitkamössöllä. Viime kesän potilaassa oireina oli ollut viitisen vuotta 40 kmh vauhdeissa tuntunut nykiminen: esim. kun vähän nostaa kaasua hidastetöyssyyn ja siinä hyvin kevyesti painaa kaasua kun lähtee. Vikahan tässä oli se, että ohjaus pyysi jotain osalukitusta ja lukko jumitteli hetkittäin enemmän päälle ja kevyesti persaukseen nytkäytti. Vian jäljille pääsi, kun alkoi nykimään myös tasakaasulla maantiellä juurikin ylämäkeen ajaessa.
Useaan kertaan todettu toimivaksi aineeksi tosi pahoihinkin tapauksiin. Vaikuttaa heti, joten helppo todeta ja pysyvä korjaus.
Ja minkäs hintasta tämä tämmöinen tökötti on? Tuolle voisi löytyä käyttövä nimittäin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Morkai View Post... helppo vika korjata tuolla kitkamössöllä. .
mutta saakos tota Suomesta vai pitääkö tilata rapakon takaa?
Leave a comment:
-
Originally posted by Ramzez View PostJoo, tässä tapauksessa sentään auto ei tutise. Oire on ennemminkin sellainen, että auto hetkittäin lakkaa vastaamasta kaasuun yhtä "tasalaatuisesti" ylämäessä, jolloin voi havaita tuota pientä ailahtelua ajossa, mutta edes varsinaista nopeudellista merkitystä sillä ei ole, eikä se vaikuta auton suorituskykyyn. Oireilun aikana tulee kuitenkin sellaista mielenkiintoista ääntä, joka sekunnnin sisällä voimistuu ja sitten katoaa. Menee sekunti ja tulee taas uudestaan ja katoaa. Ja tätä jatkuu niin kauan kuin ylämäkeä riittää ja ajaa tasakaasulla. Toisaalta voi sitten olla myös oireilematta, kuten tänään kun lähdin ajamaan kylmällä koneella ja koko 50 km matkan aikana ei ollut ongelmia. Kierrosluvussa ei silminnähden tapahdu muutoksia oireilunkaan aikana ja turbiini pysyy kyllä ainakin kierrosten perusteella lukittuneena ajossa. Vielä on aikaista sanoa, mutta auto saattaa kuitenkin syödä normaalia enemmän polttoainetta. Ei mitään useita litroja enemmän, mutta kuitenkin keskikulutus voi olla noussut. Vähän tuntuisi siltä, mutta vaatii vielä lähempää tarkastelua.
Useaan kertaan todettu toimivaksi aineeksi tosi pahoihinkin tapauksiin. Vaikuttaa heti, joten helppo todeta ja pysyvä korjaus.
Leave a comment:
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostKyllä voi paukuttaa tankki lähes tyhjänäkin silloin vasta pamahtaaPoistahan kokeeksi se korkin kumitiiviste loppuuko paukuttelu...
Leave a comment:
-
Originally posted by Attekun View PostPalataanpa vielä tuohon hiilikannu (charcoal canister) asiaan. Omaa vehjettä tulee harvemmin täyteltyä yli puolen tankin näillä palkoilla, mutta nyt innostuin kuun lopussa täyttelemään. Ja nyt se tankki sitten paukahtelee välillä. Voidaanko tästä tehdä seuraava johtopäätös?=Tankki on ehjä, ainakin vielä koska tulee alipaineiseksi. Seuraava johtopäätös on myöskin se, että hiilikannu lienee tukossa. KL-osilta uutta ja eikun vaihtamaan, eikö? Jos tankki on ehjä ja kannu tukossa, tulisiko paukkumisongelmaa esiintyä myös pienemmillä polttoainemäärillä, kuten 20-30l?
Osanumero: 16131184554
Leave a comment:
-
Kyllä voi paukuttaa tankki lähes tyhjänäkin silloin vasta pamahtaaPoistahan kokeeksi se korkin kumitiiviste loppuuko paukuttelu...
Leave a comment:
-
Palataanpa vielä tuohon hiilikannu (charcoal canister) asiaan. Omaa vehjettä tulee harvemmin täyteltyä yli puolen tankin näillä palkoilla, mutta nyt innostuin kuun lopussa täyttelemään. Ja nyt se tankki sitten paukahtelee välillä. Voidaanko tästä tehdä seuraava johtopäätös?=Tankki on ehjä, ainakin vielä koska tulee alipaineiseksi. Seuraava johtopäätös on myöskin se, että hiilikannu lienee tukossa. KL-osilta uutta ja eikun vaihtamaan, eikö? Jos tankki on ehjä ja kannu tukossa, tulisiko paukkumisongelmaa esiintyä myös pienemmillä polttoainemäärillä, kuten 20-30l?
Leave a comment:
-
Originally posted by peto2 View PostTässähän on vielä semmonen asia että Ramzez:n autossa ei ole tuota osittainlukkiutuvaa turbiinia kuten sulla. Se vanhempi ohjaustapa ei kuluta turbiinia läheskään niin paljoa.
Se on tosin totta että rikkinäisestä turbiinista ei tule minkään valtakunnan vikakoodia ennen kuin silppu jumittaa jotain solenoideja.
Nyt tietysti on sellainen onni matkassa, että 5hp24 eikä 30 lootat kyllä hajoa tuohon pelkkään turbiinin lukon luistoon jos vaan suodatin pysyy tarpeeksi virtaavana. Mitään isompaa metalli lastua sieltä lukituksen kitkapinnoista ei pääse irtoamaan GM tyyliin , koska "männän" liikerata loppuu hyvissä ajoin ennen kitkapintaa. Turbiini ei vaan loppupeleissä lukitu enää ollenkaan ja kaikki nypytykset ja mouruamiset loppuu jossain vaiheessa miltei kokonaan.
Lukitusta tai sen kytkeytymis painetta sinänsä ohjataan muutamien eri juttujen mukaan joissa otetaan huomioon kuormitus, vaihde, moottorin sekä lootan lämpötila ja muutama muu muuttuja. Jos TCM havaitsee liikaa luistoa vs kytkentäpaine/solenoidin duty cycle, niin lukituksen yritys lopetetaan ja hetken päästä sitä koitetaan uudestaan. Tarpeeksi monta peräkkäistä failia-> vikakoodi P0740 tai BMW oma 48 TCC too much slip.
Sit vaan pitää arpoa, löytyykö vika kuluneesta lukosta vai sen ohjauksesta. Jos ohjauksesta, niin venttiilikoneistosta vai sähköistäPainemittarilla tuosta toki selviää jos sellaisen saa sinne linjaan kytkettyä. Usein ne poraukset ei tosin ole valmiiksi auki, vaikka paikka löytyykin.
INPA:lla ainakin voi tarkkailla tuon lukon ohjaus solenoidin (EDS 4) toimintaa ja siitä voisi päätellä johtuuko nuo mainitut jutut turbiinista vai ei. Jos lukkoa juuri kytketään ja samalla hetkellä alkaa oireet, niin aika selvältä vaikuttaa. Jos taas lukkoa ei olla kytkemässä tmv. ja silti oireita, niin vika löytynee jostain muualta kun turbiinista/lootasta.Last edited by ihi; 01-04-2015, 22:16.
Leave a comment:
-
Originally posted by okko View PostAjettiin vika päällä ainakin yli vuosi, että tuurista kiinni mitä pahaa tapahtuu ja kuinka nopeesti.
Alkoi satunnaisena tutisemisena esim ajettaessa loivaan ylämäkeen, niin yhtäkkiä alkoi tutisemaan. Voimistui aikaa myötä todella kovaksi ja lopulta ajeltiin sportti päällä suurin osa ajoista ja luonnollisesti vältettiin pitkiä reissuja. Mukaan tuli myöhemmin toinenkin ominaisuus. Maantienopeuksilla seilasi lukon ja luiston välillä...
Leave a comment:
-
Originally posted by okko View PostAjettiin vika päällä ainakin yli vuosi, että tuurista kiinni mitä pahaa tapahtuu ja kuinka nopeesti.
Alkoi satunnaisena tutisemisena esim ajettaessa loivaan ylämäkeen, niin yhtäkkiä alkoi tutisemaan. Voimistui aikaa myötä todella kovaksi ja lopulta ajeltiin sportti päällä suurin osa ajoista ja luonnollisesti vältettiin pitkiä reissuja. Mukaan tuli myöhemmin toinenkin ominaisuus. Maantienopeuksilla seilasi lukon ja luiston välillä...
muunnin tuli tehdaskorjattu ja laatikko huollettiin/korjattiin samalla.
Morkai on kikkaillut jonkun mömmön kanssa ja saanut muuntimen elvytettyä. Löytyy jostain näistä laatikko-ongelma ketjuista.
Eihän se nyt pakosti tarvii olla tuo vika, mutta ei se 5hp24:ssä mikään harvinaisuus ole. Laatikkokorjaaja sanoi, että muunnin on varsin pieni suhteessa laatikkoon. Itse laatikosta yleisimmin hajoaa sisuskaluja, jos venttiilikoneistossa tulee ohivuotoa (löytyy korjaussarja), tai pakkirummun männän tiiviste pettää. Nämä viat ei sitten piileskele, eli ratasvalo syttyy varmasti, tai meno loppuu...
Se on tosin totta että rikkinäisestä turbiinista ei tule minkään valtakunnan vikakoodia ennen kuin silppu jumittaa jotain solenoideja.
Leave a comment:
Leave a comment: