E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KoHGeli740i
    replied
    Originally posted by ihi View Post
    Suodatin voi olla huono, vaikka olisikin uusi. Liikaa virtausvastusta kylmällä öljyllä. Jotkut sutarit voi jopa imeytyä lyttyyn imun ja virtausvastuksen voimasta.
    Tätä mäkin epäilen koska lämpimämmällä kelillä toimi normaalisti ja/tai öljyn vähyyttä.
    Uskaltaako tuolla ajaa semmosen 30km nätisti korjaamolle että vaihdetaa orkkis suodatin ja öljyt?

    Leave a comment:


  • ihi
    replied
    Suodatin voi olla huono, vaikka olisikin uusi. Liikaa virtausvastusta kylmällä öljyllä. Jotkut sutarit voi jopa imeytyä lyttyyn imun ja virtausvastuksen voimasta.

    Leave a comment:


  • KoHGeli740i
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Tuo on sitten ihan snadisti ikävä askare ilman nosturia tai vastaavaa tellinkiä.

    Auton pitää olla käynnissä niin siinä on kuumat pakoputket ja öljy pitäisi saada pumpulla tms. "ylämäkeen" laatikkoon.
    Joo sitä tässä mietinkin että jos vaihdattas öljyt ja suodattimen jossain

    Onkohan toi Petro-canada atf d3m ihan ok öljy tohon 5hp30 lootaan vaikka siinä ei ookkaan sitä LT 71141 systeemiä mainittu?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by KoHGeli740i View Post
    Ookkei. Toivotaa et pelkkä öljyn lisäys auttas.

    E: Tuskin vika suodattimessa kun se on vaihdettu viime kesänä ja lämpimillä ilmoilla toimii ok?
    Tuo on sitten ihan snadisti ikävä askare ilman nosturia tai vastaavaa tellinkiä.

    Auton pitää olla käynnissä niin siinä on kuumat pakoputket ja öljy pitäisi saada pumpulla tms. "ylämäkeen" laatikkoon.

    Leave a comment:


  • KoHGeli740i
    replied
    Originally posted by ihi View Post
    Vaihteiston öljypumppu kavitoi, koska öljypula. Joko paska suodatin tai liian vähän öljyä tai molemmat.

    Joskus on tuollaista ääntä saatu aikaan myös orkkis sutarilla ja oikealla öljymäärällä, mutta silloin oli lootassa reiluhko vuoto venttiilipöydän "raiserin" o-renkaassa.
    Ookkei. Toivotaa et pelkkä öljyn lisäys auttas.

    E: Tuskin vika suodattimessa kun se on vaihdettu viime kesänä ja lämpimillä ilmoilla toimii ok?
    Last edited by KoHGeli740i; 22-01-2015, 06:25.

    Leave a comment:


  • ihi
    replied
    Vaihteiston öljypumppu kavitoi, koska öljypula. Joko paska suodatin tai liian vähän öljyä tai molemmat.

    Joskus on tuollaista ääntä saatu aikaan myös orkkis sutarilla ja oikealla öljymäärällä, mutta silloin oli lootassa reiluhko vuoto venttiilipöydän "raiserin" o-renkaassa.
    Last edited by ihi; 21-01-2015, 22:05.

    Leave a comment:


  • KoHGeli740i
    replied
    Yks vika selvis,se surina kuuluu siitä kuskinpuoleisen kannen takana olevasta mötikästä, eli magneettiventtiili vai mikä lle. Ääni lakkaa kun pistää lämmöt kylmälle. Pitää kamalaa meteliä, ihan kun olis pakoputki korissa kiinni. Ei se ennen tollasta älämölöö pitänyt, lie paskana?

    Tässä taas ulinaa videolla: http://youtu.be/VW9S_mpGkOA

    Laatikko muutenkin vaihtaa vähän korkeilla kierroksilla mielestäni. Tosiaan liki nolla keleillä toimi ok, mut nyt ku liki 10c pakkasta tai yli niin on tollanen.

    Ja se punanen mitä luulin ATF:äks on aika varmasti pakkasnestettä kun näky että jostai magneetti venttiilin tienoilta oli hiukaan lorottanu "kytkinkoppaa" pitkin pienen noron, siis sillai et näki et oli hieman kostea vana.

    Erikoista on se että tässä viikko sitten kun oli kylmä ilma myös niin toi magneettiventtiili ja loota ulisi saman lailla ja ku ilma vähä lämpes ni molemmat toimi normaalisti?

    E: Auto kuitenkin lähtee normaalisti liikkeelle D:llä ja R:llä kun vaan nostaa jarrun niin lähtee hiipiin.
    Voisko olla että liian vähäinen öljy tekis että kylmemmäl ilmalla vittuilee ja vinkuu? Tarkastan/lisään öljyä vkloppuna. Tarvii vaan ajella 50km suuntaansa että saa tota Petro-canadaa kun ei lähempänä oo o.O
    Last edited by KoHGeli740i; 21-01-2015, 18:57.

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Öljypohjan tiiviste ei kai se yleisin vuotaja ole, eikä tulppakaan, aika usein letkuissa/liitoksissa näyttäisi olevan vuotajat.

    Yhdessä ohjeessa oli tuo tyhjennys/tarkistus roppu merkitty väärin päin, en nyt muista mikä foorumi mutta englantia ja kuvien kera, liekö joku tahallaan photoshoppaillut moisen

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    ei ku venaa, onko tuo puheen oleva 740 siis M60 vai M62? Jos M62 niin silloin se on A5S440Z, jolloin proppu on kuin tässä:



    Jos se on M60, niin silloinhan se on tuo A5S560Z jossa siis on tuolla tornissa se proppu.



    my bad. riippuu siis mosasta.

    Leave a comment:


  • KoHGeli740i
    replied
    Originally posted by KoHGeli740i View Post
    Öljypumppu pitäs olla tarkastettu ed. omistajan toimesta, katson kyl itekkin keväällä.

    Laturista noi mun häiriöäänet tuntuukin kuuluvan ku puukepillä kuuntelin.

    Tänään aamulla kun menin töihin niin pelas kun unelma, mutta kun lähdin töistä niin laatikko ulisi koko loppu päivän. Teki kyl samaa aiemminki kun oli pakkasta siinä yli 10c. Välissä toimi monta päivää kun unelma kun oli liki nollakeli tai aste pari pakkasta vaan.

    Mitähän tollekkin ulinalle tekis? Huomaa myös että sillon kun ulisee niin vaihtaa vähän korkeammilla kierroksilla vasta ja ei vaihda niin sulavasti vaan kierrokset hieman nousee vaihto kohdalla ja sit vasta tarraa kiinni, joskin ihan nätisti mut kuulostaa tyhmälle.Jos taas sotkee kaasua enempi niin ei ulise ainakaa nii paljoo.

    Lootaan pitäs olla ölpät ja suodatin vaihdettu viime kesänä, jonka jälkee ajettu joku 6 tkm muistaakseni.
    Laatikossa on öljynä Petro-canadan ATF:ät, luultavasti tuo ATF D3M, mitä mestarit mieltä kyseisestä ölpetistä?

    Koitan saada tänää tuota ääntä videolle, kun vaikee selittää millainen se on, vähän niinku resonanssi ääni tavallaan.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    Sitten se tason tarkistus: siinä KYLJESSÄ on täyttö/tarkistusproppu.
    Miten minun mielikuva sanoo että 5hp30 täyttö/tarkistus proppu on keskellä laatikon öljypohjaa "tornissa".

    Leave a comment:


  • KoHGeli740i
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    pitäisköhän noi automaagien öljynvaihdot kuitenkin teettää jossain, jos tuntuu epävarmalta edes propun sijainti, eikä autoa saada ilmaan (kallistaminen kun aiheuttaa vain esen että öljyt siirtyy toiselle reunalle). on meinaan aika kallista leikkiä jos siellä askissa on liikaa öljyä (joku tiiiviste korkkaa ja ylimääräiset tulee ulos) tai liian vähän öljyä (aski hajoaa muuten vaan).

    Ihan ekana nyt sitten öljyvalinta, joka saattaa riippua samassa vaihteistossa korimallistakin:


    A5S 560Z (5HP30) korimalleissa 740iA E38, 750iA E38, 540iA E39, 840iA E31/M62, 850iA E31/M73: Esso LT 71 141

    A5S 560Z (5HP30) korimalleissta 540iA E34, 740iA E32, 840iA E31/M60: Shell LA 2634

    Sitten se tason tarkistus: siinä KYLJESSÄ on täyttö/tarkistusproppu. Auto tulee saada TASAISELLE (ei siis oikea puoli ilmassa tjsp), avataan tarkistusproppu ja täytetään oikeaa öljyä niin että se alkaa valumaan siitä tarkistusreiästä pois. Tämän jälkeen auto käyntiin ja jatketaan öljyn lisäämistä kunnes se alkaa taas valumaan pois siitä täyttöreiästä. lopuksi korkki kiinni ja käydään auton käydessä kaavio läpi.

    Tuo on tehtävissä, jos auton saa ilmaan tasaisella, käyttää oikeita öljyjä ja avaa oikean propun. Jos avaat sen öljypohjan propun, nin lopputulemana ne öljyt on tallin lattialla ja proseduurista tuli juuri astetta vaativampi. Jos yrität tehdä sitä auto kallistetuna, niin joko sinne askiin tulee liikaa öljyä tai liian vähän öljyä.

    Ajattelin että tunkkaaan auton sillain ylös et heitän vanteen joka pyörän alle niin mahtuu alle.

    Sillä vaan luulin että olis se keskellä oleva proppu kun jostain lontoon kielisestä korjausoppaasta olin sillain tulkkaavinani

    Varmaan falskaa laatikon öljypohjan tiiviste tai proppu kun katoin kun töihin lähin et oli lumessa jälki et aateeäffää oli hiukan maassa laatikon keskivaiheilla.

    Onneks en volvoo viä laittanu liikenteestä poistoon kun arvasin että jotain ongelmia tulee.....

    Toimihan se hyvin ekan vajaan viikon.

    E: Uskaltaako tonne lisätä vaan tommosta oikeenlaista öljyä, kun ei tähän hätään kuitenkaan saa öp-tiivistettä mistää ja jos vaihdatan öljyt niin tarvis ajaa kuitenkin semmonen 30km....

    E2: Parissa muussakin paikkaa sanotaan et 5hp30 lootan määrän tarkistus ollis siinä syvennyksessä keskellä öljypohjaa???
    Last edited by KoHGeli740i; 21-01-2015, 07:53.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    pitäisköhän noi automaagien öljynvaihdot kuitenkin teettää jossain, jos tuntuu epävarmalta edes propun sijainti, eikä autoa saada ilmaan (kallistaminen kun aiheuttaa vain esen että öljyt siirtyy toiselle reunalle). on meinaan aika kallista leikkiä jos siellä askissa on liikaa öljyä (joku tiiiviste korkkaa ja ylimääräiset tulee ulos) tai liian vähän öljyä (aski hajoaa muuten vaan).

    Ihan ekana nyt sitten öljyvalinta, joka saattaa riippua samassa vaihteistossa korimallistakin:


    A5S 560Z (5HP30) korimalleissa 740iA E38, 750iA E38, 540iA E39, 840iA E31/M62, 850iA E31/M73: Esso LT 71 141

    A5S 560Z (5HP30) korimalleissta 540iA E34, 740iA E32, 840iA E31/M60: Shell LA 2634

    Sitten se tason tarkistus: siinä KYLJESSÄ on täyttö/tarkistusproppu. Auto tulee saada TASAISELLE (ei siis oikea puoli ilmassa tjsp), avataan tarkistusproppu ja täytetään oikeaa öljyä niin että se alkaa valumaan siitä tarkistusreiästä pois. Tämän jälkeen auto käyntiin ja jatketaan öljyn lisäämistä kunnes se alkaa taas valumaan pois siitä täyttöreiästä. lopuksi korkki kiinni ja käydään auton käydessä kaavio läpi.

    Tuo on tehtävissä, jos auton saa ilmaan tasaisella, käyttää oikeita öljyjä ja avaa oikean propun. Jos avaat sen öljypohjan propun, nin lopputulemana ne öljyt on tallin lattialla ja proseduurista tuli juuri astetta vaativampi. Jos yrität tehdä sitä auto kallistetuna, niin joko sinne askiin tulee liikaa öljyä tai liian vähän öljyä.

    Leave a comment:


  • KoHGeli740i
    replied
    Originally posted by patte.525iM View Post
    Ei pohjaproppu vaan täyttöproppu vaatii kyllä tilaa sen verran et mahdut auton alle
    Eikös tossa a5s560z lootassa se täyttöproppu oo se mikä on keskel lootan ölppipohjaa mikäli oon oikein ymmärtäny?

    Leave a comment:


  • patte.525iM
    replied
    Originally posted by KoHGeli740i View Post
    Mitenkäs tuo tarkistus menikään? Ajosta stoppiin ja lootasta pohjaproppu pois auton käydes? Ei varmaa luonnistu ilman että auton tunkkaa ylös kun nosturil ei pääse?

    Edellinen omistaja sano kyl et kandee tarkistaa et tarviiko öljyy lisätä.
    Ei pohjaproppu vaan täyttöproppu vaatii kyllä tilaa sen verran et mahdut auton alle

    Leave a comment:

Working...
X