Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    Originally posted by Mäkki View Post
    Tulin tänne hourailemaan omiani
    Elikkä, mikä on tämän korin käyttökustannukset? Millä moottorilla varustettuna "halvin" ylläpitää? Bensaa saa asemilta, joten kulutus ei paina kasseissa

    Tarkoitus olisi hommata käyttikseksi, työajossa väh. 40km päivä maantietä pitkin. 740 olisi kiinnostava vekotin, mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi tuossa. Vaikeasti selitetty
    730iA kokemuksia itsellä ja ei ainakaan vakuutusmaksut päätä huimanneet. Vähemmän kuin E36 328:ssa ainakin täälläpäin suomea. Jossain 400,- hujakoilla liikennevakuutus 40% bonuksilla vai olikohan jopa alle. Mutta seuraavaksi kyllä laittaisin 740:n jos sellainen tilanne tulisi.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      ei sillä tekniikalla niin merkitystä: valitse sellainen yksilö joka on hyvin pidetty ja kaikki tyypilliset ongelmakohdat on kunnossa/korjattu. Aivan sama onko 728 vai 750, jos paikat on rempallaan.... Tän ikäluokan vehkeissä on aina jotain fiksattavaa joka tapauksessa, ja korjaukset on niitä jotka nostaa käyttökustannuksia, siksi siis mahdollisimman hyvin pidetty kannattaa valita jo lähdössä. Toisin päin sanottuna: hyvin pidetty 750 on halvempi pitää kuin paskasti pidettu 740.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Kai niitä tyyppivikalistoja on nykyään jo pitkin foorumia, mutta tyypillisimmät vikakohteet lienevät seuraavat:


        - vuotava tankki
        - öljypumpun kiinnitys (V8 ja V12)
        - vesiventtiilit jumittavat
        - sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus (yleensä hiilet entiset)
        - katalysaattorit menevät entiseksi, jos ajettu pitkään huonoilla seoksilla, esim. autossa ollut jo pidemmän aikaa imuvuotoa yms.
        - venttiilikopan tiivisteet vuotavat
        - jäähdytin vuotaa tai ajan kanssa vääntyilee (erityisesti M62)
        - jäähdytysjärjestelmän viat yleensä (paisari halki, letkut vuotavat, jne.)
        - tehostinneste vuodot
        - jonkin verran anturivikoja
        - huonossa kunnossa olevat tukivarret (jos ei huollettu säännöllisesti, iskarit kyllä kestävät näissä pitkään)
        - takalasinverho ei toimi (katkennut muoviratas)
        - ruostevauriot takaluukussa, ovien reunoissa ja tankinkorkin "syvennyksessä"
        - tummentuvat sivupeilit entiset


        Riippuen aivan omista ajotavoista ja mieltymyksistä, mikä vaan koneversio voi olla se itselle oikea. Jos polttoaineenkulutuksella ei todellakaan ole mitään merkitystä, niin siinä tapauksessa ostaisin V12. Mutta huomion arvoista on kuitenkin se, että V12 ei suhteessa ole suorituskyvyltään sen kummempi peli kuin esimerkiksi 4.4 V8, joten jos haluaa säästää pari litraa sadalla kulutuksessa, osta siinä tapauksessa V8.

        BeamR sanoi kyllä hyvin, että osta sellainen peli, jota on hyvin pidetty. Huono yksilö on pohjaton kaivo rahankäytön suhteen.

        Comment

        • Tyramies
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 272
          • Helsinki

          Originally posted by Mäkki View Post
          Tulin tänne hourailemaan omiani
          Elikkä, mikä on tämän korin käyttökustannukset? Millä moottorilla varustettuna "halvin" ylläpitää? Bensaa saa asemilta, joten kulutus ei paina kasseissa

          Tarkoitus olisi hommata käyttikseksi, työajossa väh. 40km päivä maantietä pitkin. 740 olisi kiinnostava vekotin, mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi tuossa. Vaikeasti selitetty
          ei näitten pitäminen oo kallista ku köyhälle toin oman 730i jonka nyt myyn pois ja lähden hakemaan joko 740 tai 750 kunhan saa fyffet kasaan Perusjuttuja mitä oon kuullu:
          -automaatit hajoaa, vitut hajoa mikään kunhan ei pasko ja kuse housuihin jokaisesta vikakoodista mikä tulee.
          -728i vie vähemmän kuin siitä isommat koska on rivi6, paskaa koska OMAN HENK.KOHT kokemuksen mukaan tää kolmelitranenki on aika hepponen...kaverin 528i vie samanmäärän ku mun 730 mut painoa rutkasti vähemmän.
          -740i vie vähemmän maantieajossa, noh itse en tätä tiiä todeks jumalat valaiskoon, sen takia että isommalla myllyllä tarttee vähemmän polkee tjsp
          -750 mitä oon itekki kyselly monta kertaa että kävis kuudella pytyllä jos ajelee hiljaa maantiellä, sitten kun polkaset lattiaan niin toiset 6 tulis mukaan ----> paskaa
          -oma 730i on tavallinen, ei jatkettu malli, ja tilaa löytyy takapenkilläkin. Jos mahdollisuutta niin tietenkin L on parempi, niissä sitten pystyy jo vaikka dataamaan takapenkillä siin pöydällä mikä tulee etupenkistä kun avaa

          sitten hieman itse koriin

          kun toin autoni niin siinä oli sumarit pöllitty stna, sit vasemman ajovalon se lasi oli menny paskaks ja viikon päästä se oikeenpuolimmainenki meni paskaks kiitos jonku rekasta tulleen kiven...
          lopputulos sumarit maksaa uutena 130e, käyt. täältä foorumilta about sen 70e. Lasit oli 40e + postit eli noin 50e. Noi on viel aika pieniä kuluja verrattuna siihen et kun vaihoin renkaita talvirenkaisiin, nii meinas tulla lusikallinen housuu ku rengas klappas horisontaalisesti...
          BeamR onneks autto tässä ja selvitin et ne taka ylätukivarret makso 79e kappale, eli siitä tuli toiset 160e pelkistä kahdesta takatukivarresta, plus siihen samaan vielä etutakatukivarsi se pienempi tais olla 40e eli noin 160+80e= 240e pelkästään muutamat varret ja niitten asennus.

          Eteen samaiset osat oli samanhintasia, eli noin 500 uppos et sai pyörät olemaan suorassa ja suuntaus 60e. Toiset tykkää laittaa seiskat kiertoon ku alustaremppa tiedossa, tämäkin BeamR kuultua Eläkä myöskään osta mitään motonetin paskoja osia jotka väsyy puolenvuoden sisään ja taas klappia löytyy...

          Itselläni ei muita ongelmia kuin ylläolevat, jotka korjasin, niin ulkomaantuonti olikin yhtäkkiä samanhintainen kuin suomessa... paitsi että autoni mittarissa on 240tkm eikä 350tkm. En myöskään löydä autostani ruostetta, eivätkä kaverini pääse vittuilemaan ruosteesta, mikä on hyvä valtti jossain tiksimunkissa vittuillessa jos sellaista harrastat Mikä vielä vittumaista ulkomaan tuonnissa on se että tuskin löydät sisätilanpistoketta tai lohk.lämppäriä niinkuin ei ittelläni ole, mutta kukas sitä seiskaa ulkona pitää

          Omani kulutus viimeisen 4kk ajon jälkeen 12.8, maantie porvoo - hki oli 7.8 cruisella 110km/h mittarin mukaan, eli oikeaa nopeutta noin 100km/h. Hki -joensuu 80km/h noin 7.7L. Yleensä jos käydään pietarissa kaupoissa niin painelen venäläisten kehää pitkin 180km/h ja kulutus noin 12l, ja kierrokset tossa vauhdissa jotain 4 tonnin luokkaa (vert. 1991 525i manuaali oli 180km/h noin 5500rmp). Tässä tietenkin kannattaa muistaa se että kaikenlaiset kickdown ohitukset ja muut jonnin joutavat kuluttaa bensaa maitotölkin verran per kerta + automaatti on ainoa oikea tähän autoon.

          siinäpä suurin osa tiedoista mitä tästä threadista ja omista kokemuksista keränny, laita viestiä jos haluut jotain yksityiskohtasta niin kerron. Jos jollain hakumatka tiedossa niin viestiä voidaan lähteä porukalla hakemaan autoja.
          -Kevin, i wanna double...
          -Harry! ...
          -I need a double, right now!
          "thank you son."

          Comment

          • Mäkki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2010
            • 2190
            • Orimattila

            Originally posted by Ramzez View Post
            Kai niitä tyyppivikalistoja on nykyään jo pitkin foorumia, mutta tyypillisimmät vikakohteet lienevät seuraavat:

            - öljypumpun kiinnitys (V8 ja V12)
            - vesiventtiilit jumittavat
            - sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus (yleensä hiilet entiset)

            Jos polttoaineenkulutuksella ei todellakaan ole mitään merkitystä, niin siinä tapauksessa ostaisin V12. Mutta huomion arvoista on kuitenkin se, että V12 ei suhteessa ole suorituskyvyltään sen kummempi peli kuin esimerkiksi 4.4 V8, joten jos haluaa säästää pari litraa sadalla kulutuksessa, osta siinä tapauksessa V8.
            Oletinkin että vakuutukset paljon vähemmän kuin mitä nykyisessä kassissa, joten sitä kautta saa monen vuoden bensat

            Tuossa nyt jätin muutaman kohdan, onko noissa jotain nyrkkisääntöä esimerkiksi kilometrien mukaan? Öljypumpun kiristys nyt oli jotenkin tiedossa, mutta oliko tähänkin jotain tiettyä milloin pitäisi kiristellä? Tyyliin joka öljyn vaihdon yhteydessä, harvemmin?

            Mites isommat huollot jos teetättää korjaamolla mitä hintoja noista joutunee kitumaan. Tietää hieman varata semmoista touhutonnia tohon kylkeen ettei jää ihan tyhjän päälle ja auto vuodeksi seisomaan
            #Ilmastoahdistus

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              Originally posted by Mäkki View Post
              Oletinkin että vakuutukset paljon vähemmän kuin mitä nykyisessä kassissa, joten sitä kautta saa monen vuoden bensat

              Tuossa nyt jätin muutaman kohdan, onko noissa jotain nyrkkisääntöä esimerkiksi kilometrien mukaan? Öljypumpun kiristys nyt oli jotenkin tiedossa, mutta oliko tähänkin jotain tiettyä milloin pitäisi kiristellä? Tyyliin joka öljyn vaihdon yhteydessä, harvemmin?

              Mites isommat huollot jos teetättää korjaamolla mitä hintoja noista joutunee kitumaan. Tietää hieman varata semmoista touhutonnia tohon kylkeen ettei jää ihan tyhjän päälle ja auto vuodeksi seisomaan
              Eiköhän tuo 30-50tkm riitä tarkistusväliksi ihan kivasti. Turhaa sitä on öljypohjaa joka vaihdolla tsekata. Tietty riippuu vähän vaihtovälistäkin.
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Mäkki View Post
                Oletinkin että vakuutukset paljon vähemmän kuin mitä nykyisessä kassissa, joten sitä kautta saa monen vuoden bensat

                Tuossa nyt jätin muutaman kohdan, onko noissa jotain nyrkkisääntöä esimerkiksi kilometrien mukaan? Öljypumpun kiristys nyt oli jotenkin tiedossa, mutta oliko tähänkin jotain tiettyä milloin pitäisi kiristellä? Tyyliin joka öljyn vaihdon yhteydessä, harvemmin?

                Mites isommat huollot jos teetättää korjaamolla mitä hintoja noista joutunee kitumaan. Tietää hieman varata semmoista touhutonnia tohon kylkeen ettei jää ihan tyhjän päälle ja auto vuodeksi seisomaan
                Eivät ne vakuutukset näihin kyllä mielestäni mitenkään erityisesti edullisemmat ole kuin muihin Bemareihin. Tosin eipä minulla ole kokemusta kuin 7-sarjasta.

                Öljypumpun kiinnitys on syytä tarkastaa ensimmäisenä oston jälkeen ja sen jälkeen vaikkapa 60 tkm välein. Jos ensimmäisellä kerralla huomaat pulttien löystyneen, laita niihin kierrelukitetta, niin jatkossa et todennäköisesti joudu enää niihin koskemaan. Tarkastaa tietty pitää. Samalla on myös hyvä tsekata ketjun kireys ja säätää tarvittaessa. Alemman öljypohjan tiiviste maksaa n. 30€.

                Jos alat korjaamolla autoasi käyttämään, niin sitten ylläpitokustannukset karkaavat hyvin herkästi. Jo pelkästään öljynvaihtohuolto maksaa näihin n. 150€ ylöspäin. Itse tehtynä vastaavasta operaatiosta selviää n. 70€:lla. Isommat huollot sitten vaativat paljon enemmän pätäkkää ja varaosat tulevat itse hankittunakin maksamaan n. 20% enemmän kuin esimerkiksi 5-sarjaan.

                Comment

                • BmwE38
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2013
                  • 53
                  • Jossain

                  Moi,

                  Minulla on tuollainen E38 740iA -94, johon tarvisi vaihtaa vesipumppu,termostaatti ja visko. Millainen operaatio tämä on ja tarvitaanko erikoistyökaluja?
                  Nyt: E38 740iA & E34 525i Touring Ja Suzuki GSX-R 750 -99

                  Ex. E39 528iA,E36 325i 4d,E28 528i,E36 328iA coupe, E34 535i,E32 730i,E34 525iA, E30 320i, E30 318

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by BmwE38 View Post
                    Moi,

                    Minulla on tuollainen E38 740iA -94, johon tarvisi vaihtaa vesipumppu,termostaatti ja visko. Millainen operaatio tämä on ja tarvitaanko erikoistyökaluja?
                    Ei tarvita mitään erikoista.
                    Viskon pultti on aika iso ja vääräkätisellä kierteellä mutta mitään yhtään ihmeellistä tuossa ei ole.

                    Comment

                    • Mäkki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2010
                      • 2190
                      • Orimattila

                      Nuo isommat huollot oli tarkoitus hoidattaa liikkeissä, mutta ei sitä mikään estä etteikö itsekin tekisi. Pysyy kuitenkin räikkä kädessä

                      Noh, asia on mennyt mallikkaasti eteenpäin. Tänään rahoitus kohdilleen ja tällä viikolla lähen kattomaan muutamaa varteenotettavaa ehdokasta. Ainakin tietää mitä kysyy ja mitä tarkistaa.

                      Kiitokset vastanneille
                      #Ilmastoahdistus

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Viskon pultti on aika iso ja vääräkätisellä kierteellä mutta mitään yhtään ihmeellistä tuossa ei ole.
                        Ja aukeaa isolla lenkkiavaimella, jonka päähän tekee yhden napakan iskun lekalla. Ei välttämättä tarvita erikoistyökalua.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Ja aukeaa isolla lenkkiavaimella, jonka päähän tekee yhden napakan iskun lekalla. Ei välttämättä tarvita erikoistyökalua.
                          Kyllä pitää paikkaansa, toissa viikolla viimeksi avasin noin

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14354
                            • Oulu

                            Originally posted by kaol View Post
                            Kannattaa tarkistaa, ettei ASC:n vaijerissa ole kovin paljoa löysää. Ainakin mun E39:ssä ASC:n käytös pehmeni, kun säädin vaijerista väljät pois.
                            No olipas tuo vaijeri aika löysällä. Kirin tuossa samalla ku vaihtoin tehostajan säiliön letkuihin klemmarit. Pitääpä käydä kohta kokeilemassa muuttuko.

                            EDIT: yhtä surkeasti toimii. Reilummin jos antaa kaasua liukkaalla niin auto pysähtyy paikalleen vaan sutimaan. Surkea vehje... Ajelemman asc pois päältä näillä liukkailla.
                            Last edited by zener; 19-03-2013, 13:17.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Ja aukeaa isolla lenkkiavaimella, jonka päähän tekee yhden napakan iskun lekalla. Ei välttämättä tarvita erikoistyökalua.
                              ja velipoika pitään avaimesta kiinni ette särre mitään jos sattu lentään siitä se avain!! ja sehän on sit velipojan vika jos se lähtee käsistä
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Ei tarvita mitään erikoista.
                                Viskon pultti on aika iso ja vääräkätisellä kierteellä mutta mitään yhtään ihmeellistä tuossa ei ole.
                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Ja aukeaa isolla lenkkiavaimella, jonka päähän tekee yhden napakan iskun lekalla. Ei välttämättä tarvita erikoistyökalua.
                                Flashback: Se on kiintolenkki tai vaihtoehtoisesti kiintoavain. Lenkkiavainta ei saa viskon mutterin ympärille, jos se on vesipumpussa kiinni.
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎