BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
    i3 on toistaiseksi ainoita esimerkkejä (BMW:ltä) sähköautoista, joilla alkaa olla 10v ikää ja merkittäviä ongelmia ei ole ilmaantunut. Itseasiassa erittäin erittäin vähän.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tuon ikäisenä nämä tulevat vasta omaan hankintabudjettiin sopivaksi. Onko näiden ostaminen enää silloin järkevää? Ken tietää.
    Ennustajaeukkoa ei tässä varmaan kukaan yritä esittää. Ei kellään ole argumenttia, että sähköautoihin ei voi tulla kalliita vikoja ikääntyessään. Mutta yhtälailla on hölynpölyä heitelle sellaisia perättömiä väitteitä hatustaankaan.

    Eipä sitä varmaan vuonna 2007-2009 kukaan tiennyt, että käsissä on kasa jäätävää skeidaa BMW:ltä N47 moottorin muodossa, jota todella moneen malliin on käytetty...

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit?.
    Selväksi on tullut jo että yhden moduulinkin voi vaihtaa.

    Minähän vastasin sinun ja Pyrozin kysymykseesi mistä Stetson&Harrison hatusta olen akustolle hinnan 25keur keksinyt, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Esitin omasta mielestä ihan validin näkemyksen koko akuston hinnasta vaihto töineen.

    Jos teillä on parempi tieto asiasta niin otan kyllä sen enemmän kuin mielellään vastaan.

    Ei minua haittaa jos akuston voi uusia 5keur kustannuksella tulevaisuudessa. Päinvastoin, silloin ei ole ainakaan mitään järkeä yhtä moduulia uusia? Tosiasia on että kun eka moduuli menee ikääntymisen takia, loputkin moduulit tulevat takuulla perässä. Tämän takia ainakin itse näkisin mielekkään vaihtaa kaikki kerralla, jolloin auto on taas "luotettavasti" käyttökelpoinen pidemmän aikaa kuin että ajat pelko perseessä koska saat Falckin jätkille soittaa.

    Originally posted by TheRipper View Post
    Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
    Voisi kuvitella että hinta on hyvin sama, i4 moduulien hintaa ei ole tiedossa, siksi olen verrokkina käyttänyt i3 moduulin hintaa.
    Last edited by jani; 24-10-2022, 15:12.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
    Niin, mä en tosiaan tiedä, miksi i4-ketjussa tuodaan jo tuotannostapoistuneen sinänsä erittäin hienon i3:n speksejä koko ajan esille. Jos latauskerrat esim vaikuttavat akuston kestävyyteen, ladataan samoilla kilsoilla i3:a huomattavasti useammin kuin i4:ää.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Yleistetään rankasti. Ne ketkä ostaa uuden auton, vaihtavat sen pois ennen kuin alkaa se kalliimpi osienvaihtorulianssi. Eli käyttävät ne halvimmat kilsat ja jäljelle jää meikäläisen kaltaisille ne mahdolliset kalliit rempat. Eikä ainakaan mun kohdalle ole osunut vielä 25ke remppaa. Muutamien tonnien kyllä.

    Ja ihan matikkaahan se on, akut kestää määrän X latauskertoja. Sit alkaa kapa putoamaan ja jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kaikki akut. Se että milloin se tapahtuu, 180tkm kohdalla vai 300tkm kohdalla. Selviää ajan kanssa.
    Veikkaan, että markkina kuitenkin ohjaa siihen että hinnassa näkyy jos on kalliit rempat tekemättä. Aika näyttää.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?
    Eikös tuossa i4:ssa ole myös modulirakenne joten siitä varmaan jonkinlainen yhtäläisyys. Isommin en ole asiaan perehtynyt mutta ilmeisesti joissain sähköautoissa akku on vaihdettava kokonaan kun tässä se onnistuu osissa moduleina.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Yleistetään rankasti. Ne ketkä ostaa uuden auton, vaihtavat sen pois ennen kuin alkaa se kalliimpi osienvaihtorulianssi. Eli käyttävät ne halvimmat kilsat ja jäljelle jää meikäläisen kaltaisille ne mahdolliset kalliit rempat. Eikä ainakaan mun kohdalle ole osunut vielä 25ke remppaa. Muutamien tonnien kyllä.

    Ja ihan matikkaahan se on, akut kestää määrän X latauskertoja. Sit alkaa kapa putoamaan ja jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kaikki akut. Se että milloin se tapahtuu, 180tkm kohdalla vai 300tkm kohdalla. Selviää ajan kanssa.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit? Onko nyt jotain näyttöä isommin, että edes i3:een näitä joutuu tietyssä iässä tai kilsoilla uusimaan kaikkia? Lisäksi unohdat kokonaan muiden kuin merkkiliikkeiden mukaantulon, kun akkumoduuleja oikeasti joskus pitää alkaa vaihtamaan niin, että siitä muodostuu mitään volyymia sekä kappalehinnan hyvin todennäköisen laskun vaikka i3:n osiin verrattuna, kun tuotteista alkaa tulla massatavaraa. Ei pajoilla se työ sen kalliimpaa ole kuin nykyäänkään.
    Kun tuo i3 niin usein tulee esille niin onko siis samat akut i4:ssa myös vai miksi pitää verrata?

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Kyllä kai sähköauton kustannusten jakautuminen auton elinkaarelle on erilainen kuin polttisautolla. Sähkärillä tulee jossain vaiheessa isompi könttä maksettavaksi kuin perinteisillä maksetaan vähän kerrallaan. Tämä on kuitenkin ennen auton hankintaa tiedossa joten siihen voi halutessaan varautua. Jostain syystä joku 25 k€ akuston vaihto mielletään näissä tapauksissa suureksi kustannukseksi vaikka bensa-autoilusta maksetaan samassa ajassa vähintään sama hinta. Bensaan verrattuna säästyneet rahat voi laittaa possuun ja ottaa sieltä sitten kun pitää akkuja uusia.
    Last edited by FlyingFinn; 24-10-2022, 13:38.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kyllä ymmärrän sen että akustoon voi vaihtaa pelkän moduulin. Tilanne voi olla niin että Pekka haluaa vaihtaa koko akuston, miksi sitä en tiedä.

    Ja vastataan tähän sinun Stetson & Harrisoniin: i3ssa akkumoduulin hinta on noin 1900euroa Saksassa (hinta täältä https://www.originparts.de/index.php...61277933747%09) ja tietääkseni näitä on 8kappaletta. Tällöin minun matikalla moduulien hinta yhteensä on karvan vajaa16keur ja siihen työt päälle.

    Tuohon kun laitetaan BMW Suomi kate 30%-50% (mikä yleensä on hintaeroa suomi vs. saksa) päälle + työt niin eikö tällöin summaksi muodostu 20-25keur?
    Miksi edelleen oletat, että autoon pitää vaihtaa nuo kaikki akkumoduulit? Onko nyt jotain näyttöä isommin, että edes i3:een näitä joutuu tietyssä iässä tai kilsoilla uusimaan kaikkia? Lisäksi unohdat kokonaan muiden kuin merkkiliikkeiden mukaantulon, kun akkumoduuleja oikeasti joskus pitää alkaa vaihtamaan niin, että siitä muodostuu mitään volyymia sekä kappalehinnan hyvin todennäköisen laskun vaikka i3:n osiin verrattuna, kun tuotteista alkaa tulla massatavaraa. Ei pajoilla se työ sen kalliimpaa ole kuin nykyäänkään.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kuinka monta tällaista on siis jouduttu vaihtamaan Suomessa ja millaisilla spekseillä autot ovat olleet? Sä nyt olet selkeästi lotonnut hinnaksi sen 25000€ ihan Stetson-Harrison -menetelmällä. Osaatko ajatella asiaa niin, että koko akustoa ei kannata tai tarvitse uusia suurimmassa osassa huoltoa vaativista tapauksista?

    Tämä on muutenkin i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.
    Ei varmaan vielä ensimmäistäkään eikä siitä ole ollut kyse eikä myöskään siitä miten pitkään BMW:n akkutakuu on ollut voimassa. Pohdin vaan aikaisemmin ääneen millainen lovi köyhän pörssiin mahtaa tulla kun(jos) 200tkm ajettuun i4seen joutuu koko akuston uusimaan.

    Ja kyllä ymmärrän sen että autoon voi vaihtaa pelkän akkumoduulin. Mutta tilanne voi olla niin että Pekka haluaa vaihtaa koko akuston, miksi sitä en tiedä.

    Ja vastataan tähän sinun Stetson & Harrisoniin: i3ssa akkumoduulin hinta on noin 1900euroa Saksassa (hinta täältä https://www.originparts.de/index.php...61277933747%09) ja tietääkseni näitä on 8kappaletta. Tällöin minun matikalla moduulien hinta yhteensä on reilu 15keur ja siihen työt päälle.

    Tuohon kun laitetaan BMW Suomi kate 30%-50% (mikä yleensä on hintaeroa suomi vs. saksa) päälle + työt niin eikö tällöin summaksi muodostu 20-25keur?
    Last edited by jani; 24-10-2022, 11:42.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Niin, kyllähän sitä yleensä ladataan juuri halvimpaan aikaan. Pari viikkoa sitten kun tuuli kunnolla ja Olkiluoto puski täysillä niin sähkö oli ilmaista ja jopa miinusmerkkistä.
    Vuoden 2021-2022 väliltä oli seurattu paljon pörssisähkö on yöllä koko vuorokauden keskihintaa halvempaa ja päästy tulokseen 50%.

    Käytännössä tähän päivään saakka yöllä tai tuulisella saanut pörssisähköautoilija ladattua alle 10snt/kwh, jopa 0€/kwh + siirto hinnalla. Kiinteät sopparit toki ihan kauheita, en ottaisi sähköautoilijana kyllä…

    Julkinen lataus myös ihan ok-hintaista, ollen varmaan keskimäärin 0,25€ ja jos auto ottaa yli 100kw keskinopeudella niin esim. Elli-sovelluksella päästään 0,15€/kwh hintoihin. Myös Northe uutena toimijana tarjoo 0,17snt/min 50kw latausta (0,2€/kwh).

    0,25€/kwh hinnalla vielä säästää about 150€/kk vr. polttis, eikä tartte tinkii mistään jos ajaa 30tkm/v. Toki jollain vertailulla hybrid Corollalla vr. IX40 kulutus, niin säästö varmaan 0€…

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Millaisena näet skenaarion, jossa joutuu jatkuvasti väkisin lataamaan nimenomaan kalliin pörssisähköhinnan aikana? Miksei käytä niitä halvimpia tunteja lataamiseen?
    Niin, kyllähän sitä yleensä ladataan juuri halvimpaan aikaan. Pari viikkoa sitten kun tuuli kunnolla ja Olkiluoto puski täysillä niin sähkö oli ilmaista ja jopa miinusmerkkistä.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Mikäli akkupaketin saa 25 k€:lla niin sehän on edullinen jos kestää esim. 200 tkm/10v. Esim. vastaavan bensa-auton ylläpitoon verrattuna. Mikähän on vaikutus vaihtohintaan jos on 200 tkm ajettu sähkäri mihin on akusto vaihdettu. Eli auto on käytännössä kuin uusi kosmeettista kulumaa lukuunottamatta jos siitä on pidetty huolta normaalisti. Harrastuskäyttöautomielessä myös suorituskyvyltään suorastaan halpa nykyisiin polttomoottorivehkeisiin verrattuna. Ei nyt ihan suoraan verrokkeja tietenkään ole mutta M4:n ja i4M50:n hintaerolla vaihtaa akuston ainakin pari kertaa. Tiedä vaikka BMW olisi niin fiksu, että akkujen kehittyessä akustoremontin yhteydessä olisi mahdollista ostaa parempi versio. Sähköauto on paikallisesti päästötön ja siitä kannattaa toisaalta vähän maksaakin.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    8v/160tkm on siis BMW:n sähköautojen akkutakuu, jos joku ei tiennyt.
    Tuon ikäisenä nämä tulevat vasta omaan hankintabudjettiin sopivaksi. Onko näiden ostaminen enää silloin järkevää? Ken tietää.

    Leave a comment:

Working...
X