BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jobo
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Totta! Entäs kun yksikään jobbari ei uskalla ottaa vaihdossa kun mittarissa on 200tkm?

    Paljonko itse hyvittäisit autosta joka on uutena ollut 70keur, sillä on ajettu 200tkm ja odotettavissa on 25keur akkuremontti kun auton range on enää 1/3 uudesta? Toisaalta jos tälläinen pitää hintansa huippu hyvin, kuka hullu ottaa tälläisen yksityisliisarina sitten?

    ps. tämä on edeleen persaukisen pohdintaa vaan että koskahan itsellä alkaa kynnet yltämään tälläiseen ja uskaltaako tälläistä ostaa käytettynä. Sitä tosiasiaa ei tämä pohdinta muuta että hieno auto on i4.

    Ostaahan porukka käytettyjä bensa-autojakin mihin on tietysti heti takuun loputtua oletettavasti tiedossa täysi moottori+vaihteistoremontti hintaan se sama 25k€?


    Yksityisliisarina toistaiseksi sähkikset ovat todellakin olleet varsin paska diili, kun omalla ajelemalla vuoden pari on saanut käytännössä omat takaisin. Tämä tuskin tulee jatkumaan.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Jo i3 on osoittanut, että akut kyllä kestävät sekä aikaa, että kilometrejä. Ja kun akut ovat 10 vuodessa kenties jonkin verran myös kehittyneet. Nimimerkit Jani ja Ripper näyttävät olevan samaa kastia kuin hevosella liikkujat kun joku auton keksi. KOKEILEMATTA OLTAVA PASKAA
    Enpäs minä mitään paskaksi haukkunut. Kummallinen tulkinta jälleen kerran.

    Ihan taas rehellistä pohdintaa vaan...

    10 vuotta ei nyt vielä ole mikään pitkä aika auton elinkaaressa täällä päin.

    Ja minähän nimenomaan sanoin että aika näyttää miten hyvin nuo akut kestää... Toki tuonkin voi kääntää negatiiviseksi jos haluaa, mutta se ei ollut tarkoitukseni.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Jo i3 on osoittanut, että akut kyllä kestävät sekä aikaa, että kilometrejä. Ja kun akut ovat 10 vuodessa kenties jonkin verran myös kehittyneet. Nimimerkit Jani ja Ripper näyttävät olevan samaa kastia kuin hevosella liikkujat kun joku auton keksi. KOKEILEMATTA OLTAVA PASKAA

    Mistäköhän esim. tuo 25k€ akun hinta on repäisty?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Takuuaika on siis ihan hyvä signaali siitä, miten luotettavina autovalmistaja näkee osan.
    Tai kuinka kova kiima on saada kauppaa.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Polttomoottorin uusinta oli juuri Länsiautossa bensaturbo Nissan Qasqaihin 11500e. Autolla oli ajettu 105tkm. Ei halvanoloista tuokaan. Myyjä ja maahantuoja makso yhteensä 60% uusinnasta.
    Onpas vetästy hinta ihan isoilla prosenteilla, todellinen vaihtohinta kyllä lähempänä 5000€ kuin 10000€ jos 115hv moottorista puhutaan.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    25t€ hinta akulle 4-vuoden päästä ei kyllä toteudu.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Totta! Entäs kun yksikään jobbari ei uskalla ottaa vaihdossa kun mittarissa on 200tkm?

    Paljonko itse hyvittäisit autosta joka on uutena ollut 70keur, sillä on ajettu 200tkm ja odotettavissa on 25keur akkuremontti kun auton range on enää 1/3 uudesta? Toisaalta jos tälläinen pitää hintansa huippu hyvin, kuka hullu ottaa tälläisen yksityisliisarina sitten?

    ps. tämä on edeleen persaukisen pohdintaa vaan että koskahan itsellä alkaa kynnet yltämään tälläiseen ja uskaltaako tälläistä ostaa käytettynä. Sitä tosiasiaa ei tämä pohdinta muuta että hieno auto on i4.

    Autovalmistajat arvioivat takuuajalla riskiään joutua maksajaksi vioille. Takuuaika on siis ihan hyvä signaali siitä, miten luotettavina autovalmistaja näkee osan. Takuuajat akuilla ei juuri vaihtele. Mainitsemaasi riskiä ei näytä markkinat hinnoittelevan myöskään vanhoihin Tesloihin, joissa akkutakuut menneet. Hinnat melko korkeat.

    Toyota, BMW ja Mercedes 8v./160tkm. Toyotalla saatavilla 10 vuotta / 1 milj. km EV-turva.
    Akustahan ei tarvitse vioittuessa korjata kuin rikkinäinen moduuli, ei koko akkupakettia. Moduulit 1/4 - 1/5 akun kokonaishinnasta.

    Polttomoottoreihin ei myönnetä yhteenkään akun kaltaista takuuta, vaan mennään lain mukaisella virhevastuulla. Polttomoottorin uusinta oli juuri Länsiautossa bensaturbo Nissan Qasqaihin 11500e. Autolla oli ajettu 105tkm. Ei halvanoloista tuokaan. Myyjä ja maahantuoja makso yhteensä 60% uusinnasta.
    Last edited by ///Jone; 23-10-2022, 15:33.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Varmasti arvon romahdus tulee olemaan iso sitten kun vanhenevat ja kysyntä ja tarjonta alkaa kohdata.

    Aikahan näyttää miten hyvin BMW:n akut aikaa ja kilometrejä kestää, mutta kyllä kuvitella voisi että vanhoina ja paljon ajettuina ei välttämättä ostajaehdokkaita jonoksi asti ole.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by jobo View Post
    Tämähän se tulee olemaan sitten kun joskus saavat toimitukset vastaamaan kysyntää. Niin pitkään kun uuden perusauton toimitusaika on 1-2 vuotta niin jälleenmyyntihinnat tullee olemaan jotain ihan muuta mihin ollaan totuttu.
    Totta! Entäs kun yksikään jobbari ei uskalla ottaa vaihdossa kun mittarissa on 200tkm?

    Paljonko itse hyvittäisit autosta joka on uutena ollut 70keur, sillä on ajettu 200tkm ja odotettavissa on 25keur akkuremontti kun auton range on enää 1/3 uudesta? Toisaalta jos tälläinen pitää hintansa huippu hyvin, kuka hullu ottaa tälläisen yksityisliisarina sitten?

    ps. tämä on edeleen persaukisen pohdintaa vaan että koskahan itsellä alkaa kynnet yltämään tälläiseen ja uskaltaako tälläistä ostaa käytettynä. Sitä tosiasiaa ei tämä pohdinta muuta että hieno auto on i4.
    Last edited by jani; 23-10-2022, 14:11.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by jobo View Post
    Tämähän se tulee olemaan sitten kun joskus saavat toimitukset vastaamaan kysyntää. Niin pitkään kun uuden perusauton toimitusaika on 1-2 vuotta niin jälleenmyyntihinnat tullee olemaan jotain ihan muuta mihin ollaan totuttu.
    No täsmälleen näin on asia.

    Leave a comment:


  • jobo
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Mikäpä sitten tuleekaan olemaan "uusi normaali" niin en jaksa uskoa että näiden hintakehitys olisi jotain muuta kuin se on ollut tähän asti eli karkeasti 4vuotta ja -50%.

    Tämähän se tulee olemaan sitten kun joskus saavat toimitukset vastaamaan kysyntää. Niin pitkään kun uuden perusauton toimitusaika on 1-2 vuotta niin jälleenmyyntihinnat tullee olemaan jotain ihan muuta mihin ollaan totuttu.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Mielenkiintoista nähdä, miten näissä ja yleensäkin sähkäreissä tulee arvonalenema tulevaisuudessa menemään. :think
    Mikäpä sitten tuleekaan olemaan "uusi normaali" niin en jaksa uskoa että näiden hintakehitys olisi jotain muuta kuin se on ollut tähän asti eli karkeasti 4vuotta ja -50%.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by petnen View Post
    Hieno homma.
    Mää saan 27 tai 28.10 autoni.
    Noin 4 kk tilauksesta toimitukseen.
    Joo, kiitos.

    Eilen sain auton ajoon ja ajelin heti Jyväskylän seudulle viikonlopuksi. Upea peli ajaa, erittäin hiljainen noilla 18" kitkarenkailla. M-Sport-penkit ovat todella hyvät, hyvä ajoasento löytyi helposti. Keskikulutus oli 18,2 kW/100 km rajoitusten mukaan ajaen täydellä kuormalla sisältäen muutamia reippaita kiihdytyksiä ja pari rekan ohitusta. Ecopro-asetuksella köröttelin koko matkan. Saisi helposti menemään pienemmälläkin.

    Autossa on niin paljon ominaisuuksia, että menee kyllä jonkin verran aikaa, ennen kuin oppii kunnolla hyödyntämään auton koko potentiaalia. Onpahan mukavaa tekemistä iltojen iloksi.

    Kohta pitää lähteä kaupoille, mutta taidanpa mennä mutkateiden kautta.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    i4 30 Suomen markkinalle?

    i4 30 joku puhui, ettei olisi tulossa Suomen markkinoille. Harmi jos näin, koska tuo 20 % pienempi akkukoko ei haittaisi itseäni esimerkiksi millään tavalla, kun latausteho pysyy >150kw joka lopulta määrittää etenemisnopeuden, sen jälkeen kun akku kerran tyhjentynyt 98 % päivistä kuitenkin mennään ihan ilman lataustaukoja tuollaisella omissa ajoissa, niitä 2 % eli 7pv vuodessa ei ole tarvetta kantaa isoa akkua mukana ja maksaa siitä.

    Isolla akkukoolla voi vain pitää taukoja harvemmin, mutta tuo 2-3,5h välein on ihan ok taukoväli, sen mitä muutaman kerran ajaa kauemmas vuodessa.

    Voisi taas ajatella BMW:n bisnekselle olevan hyvä myydä pikkuakkuisia enemmän kuin isoakkuisia vähemmän, jos akkumateriaalista olisi pulaa. i4 40 myydään 5, kun pienempää 30 voisi myydä 6. Tarkoittaa isoissa sarjoissa 5000 vr. 6000, eli 1000 autoa lisää, jos siis akkumateriaali olisi tuotannon rajoite.
    i4 35 siis.

    Saksan hinnat varmaan kaikilla kiinnostuneilla tiedossa, mutta mainitaan nyt tähän, että 35 on 56500e ja 40 on 59200e. Siihen sitten tehoero ja akun kokoero, niin arvelen, että aika vähäiseksi jäisi 35:n myynti Suomessa. Lähinnä niihin tapauksiin lie passaa, joissa pääsee alittamaan jotain työsuhdeautoilijoiden hintarajoja.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Mielenkiintoista nähdä, miten näissä ja yleensäkin sähkäreissä tulee arvonalenema tulevaisuudessa menemään. :think

    Leave a comment:

Working...
X