BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomi T
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tämä on muuten i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.
    Hyvähän se on täälläkin mennä iltapäivälehtien lööppityylillä, "katso tästä mitä tapahtuu jos sitä ja jos tätä josjosjos".

    8v/160tkm on siis BMW:n sähköautojen akkutakuu, jos joku ei tiennyt.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Äkkiseltään googlattuna i3 akusto maksaa ulkomailla n. 13000-14000€. Yleisesti Suomessa BMW varaosat maksavat 30-50% enemmän kuin esim. Saksassa ja huoltotyötkään eivät oman kokemuksen mukaan ole mitään kovin halpoja, joten mitäpä lottoat akuston vaihdolle hinnaksi täällä?

    Mutta sehän olisi hyvä uutinen että akun/moduulin vaihto olisi edullista tulevaisuudessa.
    Kuinka monta tällaista on siis jouduttu vaihtamaan Suomessa ja millaisilla spekseillä autot ovat olleet? Sä nyt olet selkeästi lotonnut hinnaksi sen 25000€ ihan Stetson-Harrison -menetelmällä. Osaatko ajatella asiaa niin, että koko akustoa ei kannata tai tarvitse uusia suurimmassa osassa huoltoa vaativista tapauksista?

    Tämä on muutenkin i4-ketju, joissa edelleen se akkutakuu on voimassa vuositolkulla jokaisessa.

    Originally posted by duckland View Post
    talvi edessä ja pörssisähkö hinnoilla jos joutuu lataamaan niin taitaa sillä diisselillä olla edullisempia kilsoja edessä seuraavat 6 kuukautta. Käytetyn ostoa voi venyttää kevääseen kun näkee mihin sähkön hinta asettuu. Näin itsekin tekisin jos nyt pitäisi autoa vaihtaa.
    Millaisena näet skenaarion, jossa joutuu jatkuvasti väkisin lataamaan nimenomaan kalliin pörssisähköhinnan aikana? Miksei käytä niitä halvimpia tunteja lataamiseen?
    Last edited by PNM2; 24-10-2022, 10:21.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    talvi edessä ja pörssisähkö hinnoilla jos joutuu lataamaan niin taitaa sillä diisselillä olla edullisempia kilsoja edessä seuraavat 6 kuukautta. Käytetyn ostoa voi venyttää kevääseen kun näkee mihin sähkön hinta asettuu. Näin itsekin tekisin jos nyt pitäisi autoa vaihtaa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Viime viikolla juttelin RintaJoupin myyntipäällikön kanssa ja melko murheellisena totesi, että sähköautot eivät kuulemma myy tällä hetkellä juuri lainkaan. Kirosi kun pihassa 50 Teslaa, jota kukaan ei halua ostaa.
    Sähköautot eivät myy? Miksi ihmeessä, kun olen nimenomaan luullut, että niiden osalta kauppa käy ja dieseleiden myynti on tekemätön paikka?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post


    Sä olet nyt täysin omien uskomustesi varassa, kun toistaiseksi reaalimaailmassa kaikki teknologia ja sen huoltaminen on ajan kuluessa muuttunut edullisemmaksi. Taantumia, lamoja ja energiakriisejä on ollut ennenkin.
    Äkkiseltään googlattuna i3 akusto maksaa ulkomailla n. 13000-14000€. Yleisesti Suomessa BMW varaosat maksavat 30-50% enemmän kuin esim. Saksassa ja huoltotyötkään eivät oman kokemuksen mukaan ole mitään kovin halpoja, joten mitäpä lottoat akuston vaihdolle hinnaksi täällä?

    Mutta sehän olisi hyvä uutinen että akun/moduulin vaihto olisi edullista tulevaisuudessa.
    Last edited by jani; 24-10-2022, 09:48.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Jostain syystä tiettyjen henkilöiden tunteet kuumenevat heti jos edes häivähdys jostain sähköautojen edes mahdollisista ongelmista tulee esiin...eikä sellainen kyllä edistä asioita millään tavalla.

    Paljon on tässä hyvää asiaa ja asiallistakin keskustelua, mutta aivan liian usein tietyt vaan haastaa riitaa vaikka kuinka asiallista pohdintaa olisi.

    Ei tuommoisessa lukittelussa kyllä ole mitään järkeä...kyllä asioista pitäisi pystyä asiallisesti keskustelemaan muutenkin.

    Itseäni ainakin nämä autot kiinnostavat kovasti.
    Tässä tosin ei sitä asiallista keskustelua ollut vaan lähdettiin liikkeelle sekä siitä, että akku hajoaa heti takuun loputtua ja sen korjaaminen maksaa uuden Octavian verran. Tällä ei oikein kovin asiallista keskustelua saa aikaan. Ja tämä nimenomaan i4-ketjussa, jossa jokainen yksilö on alle vuoden vanha eli menee vielä vuosia ja vuosia ennenkuin akkutakuu ensimmäisessä päättyy.

    Originally posted by jani View Post
    Niin.. jos katsoo nykysuuntaan missä kaivokset, metsäteollisuus ja maatalous on tehty "erittäin saastuvaksi" ja samalla myös energian hinta on pilvissä, mikä vaikuttaa aika konkreettisesti tuotantokustannuksiin niin mikä on sitten sinun mielestä se indikaattori jolla akkujen hinnat tulevat olemaan edullisia tulevaisuudessa?

    Eikä minulla sitä vastaan mitään ole että jos akuston tai kennon voi uusia edullisesti tarpeen tullen, hyvä vaan. Pelkäänpä vaan ettei näin pääse käymään.

    Mutta mikäli ollaankin onnellisten tähtien alla ja akkujen hinnat tulevatkin romahtamaan, sehän vaan painaa uusien i4 hintoja alaspäin ja mikä taas painaa käytettyjen hintoja alaspäin reilusti, eikö?
    Sä olet nyt täysin omien uskomustesi varassa, kun toistaiseksi reaalimaailmassa kaikki teknologia ja sen huoltaminen on ajan kuluessa muuttunut edullisemmaksi. Taantumia, lamoja ja energiakriisejä on ollut ennenkin.
    Last edited by PNM2; 24-10-2022, 07:35.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Niin miksi sitten heittelet jotain 25k€ summia?
    Niin.. jos katsoo nykysuuntaan missä kaivokset, metsäteollisuus ja maatalous on tehty "erittäin saastuvaksi" ja samalla myös energian hinta on pilvissä, mikä vaikuttaa aika konkreettisesti tuotantokustannuksiin niin mikä on sitten sinun mielestä se indikaattori jolla akkujen hinnat tulevat olemaan edullisia tulevaisuudessa?

    Eikä minulla sitä vastaan mitään ole että jos akuston tai kennon voi uusia edullisesti tarpeen tullen, hyvä vaan. Pelkäänpä vaan ettei näin pääse käymään.

    Mutta mikäli ollaankin onnellisten tähtien alla ja akkujen hinnat tulevatkin romahtamaan, sehän vaan painaa uusien i4 hintoja alaspäin ja mikä taas painaa käytettyjen hintoja alaspäin reilusti, eikö?
    Last edited by jani; 24-10-2022, 07:01.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Ehkä voisi olla hyvä lukottaa sähköautokeskustelut niin, että niihin ketjuihin pääsee vain henkilöt, jotka todella omistavat moisen. Jos täällä on väkeä, jotka kyseenalaistavat ko. tekniikan, niin yhtä lailla fanaattista on asenne toisella puolella. Normaalin, korrektin ja toisia kunnioittavan keskustelun ylläpitäminen tuntuu osalle olevan tässä tilanteessa mahdotonta. :think
    Jostain syystä tiettyjen henkilöiden tunteet kuumenevat heti jos edes häivähdys jostain sähköautojen edes mahdollisista ongelmista tulee esiin...eikä sellainen kyllä edistä asioita millään tavalla.

    Paljon on tässä hyvää asiaa ja asiallistakin keskustelua, mutta aivan liian usein tietyt vaan haastaa riitaa vaikka kuinka asiallista pohdintaa olisi.

    Ei tuommoisessa lukittelussa kyllä ole mitään järkeä...kyllä asioista pitäisi pystyä asiallisesti keskustelemaan muutenkin.

    Itseäni ainakin nämä autot kiinnostavat kovasti.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Ehkä voisi olla hyvä lukottaa sähköautokeskustelut niin, että niihin ketjuihin pääsee vain henkilöt, jotka todella omistavat moisen. Jos täällä on väkeä, jotka kyseenalaistavat ko. tekniikan, niin yhtä lailla fanaattista on asenne toisella puolella. Normaalin, korrektin ja toisia kunnioittavan keskustelun ylläpitäminen tuntuu osalle olevan tässä tilanteessa mahdotonta. :think

    Mitä tulee itse autoon, niin aika paljonhan näitä on jo liikenteessä, työkavereillanikin taitaa jo olla 2 tai 3 kpl. Hurjat ovat vain nuo Nettiauton pyyntihinnat, kun ei alle 80k tunnu paljon tarjontaa olevan. Viime viikolla juttelin RintaJoupin myyntipäällikön kanssa ja melko murheellisena totesi, että sähköautot eivät kuulemma myy tällä hetkellä juuri lainkaan. Kirosi kun pihassa 50 Teslaa, jota kukaan ei halua ostaa.
    Last edited by Tiik; 23-10-2022, 23:08.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ihan mahdotonta tässä viherpesumaailmassa on sanoa mikä akun hinta on 5vuoden kuluttua.
    Niin miksi sitten heittelet jotain 25k€ summia?

    Ps. Ja tiedoksi, että ei niitä kokonaisia akkuja vaihdella hölmöjen Teslojen tapaan, vaan moduuli kerrallaan jos joskus tarve on.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Ilmeisen tahallaan väännät akkuhintakeskustelun nykyhetkeen. Akuissa nyt takuu pitkälle, sähköakkuja vuosien päästä joka nurkalla ja volyymit laskee hintoja ym joten turha puhua esim i4 kohdalla 25t€ vaihtohinnasta sitten joskus kun akulla vetäisty se 200tkm.
    Ihan mahdotonta tässä viherpesumaailmassa on sanoa mikä akun hinta on 5vuoden kuluttua.
    Last edited by jani; 23-10-2022, 20:51.

    Leave a comment:


  • jobo
    replied
    Tämähän kuin suoraan iltalehden kommenttiosiosta. Sähkiksen akkutakuun loputtua akku välittömästi hajoaa ja pakko hakea marmorilta uusi tai auto paaliin.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Mutta ei kait niistä kukaan uuden hintaa maksa?



    Niin sinun tyylinen kommentti jälleen kerran. En tiedä mitenkä keksit minua verrata ravikansaan, varsinkin kun olen suoraan sanonut että itsellä ainoa este i4 hankinnalle on ohut lompakko. Parasta ois että näitä alkais pian saamaan edullisesti käytettynä ja toki plussaa on jos akut näissä toimii 200tkm ajettuna.



    Näin minä olen ymmärtänyt että 20-25keur akkuremppa olisi aika normi hinta. Toki hienoa on että jos uuden akuston saa 10keur tai jopa vain 5keur rahalla.



    Jos sulla on parempaa tietoa niin toki jaa se meille muillekin, varmasti kiinnostaa monia.

    Ilmeisen tahallaan väännät akkuhintakeskustelun nykyhetkeen. Akuissa nyt takuu pitkälle, sähköakkuja vuosien päästä joka nurkalla ja volyymit laskee hintoja ym joten turha puhua esim i4 kohdalla 25t€ vaihtohinnasta sitten joskus kun akulla vetäisty se 200tkm.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post


    Jos sulla on parempaa tietoa niin toki jaa se meille muillekin, varmasti kiinnostaa monia.
    Tämähän on jo vanha juttu ja auton olisi korjannut halvemmallakin ym ym. Lisäksi nyt kaikki nämä mainitut akkukorjaushinnat ovat marmoritiskin hintoja, joissa uusitaan koko akusto. Ei kukaan korjauta 200000km ajetun Bemarin moottoriakaan marmoritiskillä. Aivan turha kuvitella, ettei akkukorjauksiin erikoistuneita pajoja ilmestyisi, kun alkaa olla enemmän takuunsa päättäneitä sähköautoja markkinoilla.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by jobo View Post
    Ostaahan porukka käytettyjä bensa-autojakin mihin on tietysti heti takuun loputtua oletettavasti tiedossa täysi moottori+vaihteistoremontti hintaan se sama 25k€?
    Mutta ei kait niistä kukaan uuden hintaa maksa?

    Originally posted by pyroz View Post
    Nimimerkit Jani ja Ripper näyttävät olevan samaa kastia kuin hevosella liikkujat kun joku auton keksi.
    Niin sinun tyylinen kommentti jälleen kerran. En tiedä mitenkä keksit minua verrata ravikansaan, varsinkin kun olen suoraan sanonut että itsellä ainoa este i4 hankinnalle on ohut lompakko. Parasta ois että näitä alkais pian saamaan edullisesti käytettynä ja toki plussaa on jos akut näissä toimii 200tkm ajettuna.

    Originally posted by pyroz View Post

    Mistäköhän esim. tuo 25k€ akun hinta on repäisty?
    Näin minä olen ymmärtänyt että 20-25keur akkuremppa olisi aika normi hinta. Toki hienoa on että jos uuden akuston saa 10keur tai jopa vain 5keur rahalla.



    Jos sulla on parempaa tietoa niin toki jaa se meille muillekin, varmasti kiinnostaa monia.
    Last edited by jani; 23-10-2022, 18:27.

    Leave a comment:

Working...
X