Originally posted by MajorDrake
View Post
BMW i7
Collapse
X
-
Last edited by pyroz; 10-05-2023, 09:46.
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostEi niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.
Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.
Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua
Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...
Tuskin hinta on väärin, tässä kevään aikana on ollut kolme muutakin alle 140k€ hyvinkin samoilla varusteilla. Näyttäisi että nuo alkupään esittelyautot ovat kaikki mallia "voll".
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JPM50 View PostNo niin, sitähän minäkin, kokonaisen vuorokauden kerkesit vatuloimaan
Toivottavasti saat sen tuolla hinnalla, mitä sakemanni mainostaa.
Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo tässä olin eilisen illan ja aamupäivän miettinyt mitä ostaisi tilalle kuin MS P100d tuli eilen myytyä...
Katotaas nyt saako auton tuolla hintaa ostettua.
OVH Suomen hinnastolla 203410€
Myynti-ilmoituksessa ei ollut km-lukemaa,
BMW:n tietokanta sanoo 3005 km ja käyttönotto 22-Nov-2022...
Esittelyauto...
Toivottavasti saat sen tuolla hinnalla, mitä sakemanni mainostaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JPM50 View Post^oho. Nopeaa toimintaa.
Katotaas nyt saako auton tuolla hintaa ostettua.
OVH Suomen hinnastolla 203410€
Myynti-ilmoituksessa ei ollut km-lukemaa,
BMW:n tietokanta sanoo 3005 km ja käyttönotto 22-Nov-2022...
Esittelyauto...Last edited by MajorDrake; 09-05-2023, 16:18.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostMaksaisit alvit kahteen kertaan. Siis kyllä. Saksaan 19% JA Suomeen 24%. Täysin käsittämätön systeemi, mutta Suomi Oy Ab ja autovero....
Eli vain 6tkm & 6kk verran käytettyjä voi käytännössä tuoda. Muuten tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi Suomesta
A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.
Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.
Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)Last edited by MajorDrake; 09-05-2023, 13:50.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostKertokaas mikä jäynä tässä on.... 136k€
Laitoin samat varusteet Suomi-konfiguraattoriin, hinta kipusi ilman Bowers&Wilkins Diamond stereoita (ei valittavissa) 195k€:een, ja ko.äänilaitteen hinta on ~6k€. Nimensä mukainen 'timattinen' hinta, kun ei vakio B&W:kään huonot olleet.
Tähän hintaa nousee kyllä käsi täälläkin kiinnostuksen merkiksi, vaikka niin ulkona kuin sisällä voisi värit olla vähemmän varovaiset. Hiilenmusta ja musta nahka toimii kyllä aina toki.
Mitenkän täysin uuden auton tuonti Suomeen tapahtuu, mistä hinnasta arvonlisävero lasketaan:think. Autovero laskettaisiin tietty tuosta Suomen maahantuojan hinnasta, mutta sähkössä sitä ei ole. Jäynähän voi olla, että Saksan alvia ei jostain syystä saa pois.
Eli vain 6tkm & 6kk verran käytettyjä voi käytännössä tuoda. Muuten tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi Suomesta
Leave a comment:
-
-
Kertokaas mikä jäynä tässä on.... 136k€
Laitoin samat varusteet Suomi-konfiguraattoriin, hinta kipusi ilman Bowers&Wilkins Diamond stereoita (ei valittavissa) 195k€:een, ja ko.äänilaitteen hinta on ~6k€. Nimensä mukainen 'timattinen' hinta, kun ei vakio B&W:kään huonot olleet.
Tähän hintaa nousee kyllä käsi täälläkin kiinnostuksen merkiksi, vaikka niin ulkona kuin sisällä voisi värit olla vähemmän varovaiset. Hiilenmusta ja musta nahka toimii kyllä aina toki.
Mitenkän täysin uuden auton tuonti Suomeen tapahtuu, mistä hinnasta arvonlisävero lasketaan:think. Autovero laskettaisiin tietty tuosta Suomen maahantuojan hinnasta, mutta sähkössä sitä ei ole. Jäynähän voi olla, että Saksan alvia ei jostain syystä saa pois.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostLataushommahan on toki selvä jo etukäteen. Parinsadan kilsan reissu isolla autolla vaatii 10A:n virralla sen parinkymmenen tunnin latauksen, jos realistisesti meinaa rangen riittävän koko matkaan. Auton kapasiteetistahan lataussäätö ei johtunut.
Toki tästä tuli myös ajatus, että isoakkuisen auton kotilaturiksi jopa 11kW AC on hieman nirkonen. Jos/kun tulee myöhään illalla esim viikonloppuna viimeisillä hönkäyksillä kotiin ja seuraavan aamuna on työreissu edessä, latausaikaa jää 5-7h, mikä tarkoitaa, että i7:n tai varsinkaan iX50:n akku ei ole tuossa ajassa täynnä, joten rangeakaan ei voi laskea suinkaan 100% akulla (josta siis voi käyttää 80-90%) vaan sähköä onkin vain 50-60% kapasiteetista ennen seuraavaa latausta. Esimerkin autoissa on 22kW AC lataus, joten jos talon systeemit kestää ko. laturin kannattaa se asentaa ja akku on poikkeuksetta täysi liikkellelähdettäessä. Mutta ainakin meillä 22kW ei ole talon sulakkeiden puolesta mahdollinen, pääsulakkeet rajoittavat järkevän latauspöntön 11kW:iin. Toisekseen monet autotkaan eivät tue 22kW latausta, esim nopeasta DC-latauksesta tunnettu Taycanissa on vakiona 11kW AC, toki lisähintaa 22kW on saatavissa.
Käytäntö on siis hieman toisin mitä näillä palstoilla annetaan ymmärtää oletuksena, että liikkelle voidaan lähteä aina akku täynnä, ja lasketaan siitä rangea. Lataushaasteeseen voi lisäksi törmätä matkan päällä hotellissakin, pöntössä lukee 22kW ja autokin voi siihen kyetä, mutta kun puolet pisteistä on miehitetty, niin seuraavaksi saapuva puolittaa jaettavan aseman lataustehon, ja niinpä iso akku on vajaa aamulla ellei sitten akku viereissä parkkiruudussa satu täyttymään reilusti aiemmin, mikä on epätodennäköistä kun lataus on hidasta. Ja kun riittävän myöhään tulee, niin yhtään laturia ei ole vapaana, kun ei aina ole ollut edes vapaata parkkiruutuaTässä tapauksessa yötauon aikana ei tietenkään saa akkuun yhtään mitään täytettä. Tämä on tilanne meillä muutenkin yleinen, jos kyseessä on sukulointireissu. Kerros/rivitalon pihalta sähköä ei saa edes 10A matkalaturilla.
Lähinnä vajavaisen infran vuoksi olen sähköauton hankintaa lykännyt, koska lataavahybridi on poistanut latauksen haasteet matkalla ja samalla mahdollistanut päivittäiset ajot sähköllä. Infra paranee koko ajan, ja onpa noihin vakiovierailukohteisiinkin suunnitteilla latausmahdollisuus, toteutusta vaille valmista. Sähköauto kiinnostaa koko ajan enemmän varsinkin mallitarjonnan samaan aikaan laajentuessa merkittävästi.
Muutaman viikon kuluttua selviää, millainen uusi viitonen on ja iskeekö riittävä ostokiima, joka saa 'unohtamaan' sedan-korin, (takavedon), matalan maavaran ja latausinfran haasteet.
Leave a comment:
-
-
Lataushommahan on toki selvä jo etukäteen. Parinsadan kilsan reissu isolla autolla vaatii 10A:n virralla sen parinkymmenen tunnin latauksen, jos realistisesti meinaa rangen riittävän koko matkaan. Auton kapasiteetistahan lataussäätö ei johtunut.
Leave a comment:
-
-
Ja tänään tuli stten käytyä mökillä ensin kertaa sitten viime marraskuun ja tulikin paljon käytännön juttuja, joita ei lyhyemmällä koeajolla huomaa.
Ensimmäisenä tehtävä oli pakata autoon moskiittomagneetti ja taulutelkari, jotka olivat olleet kotona kylmää ja kosteutta paossa. Moskiittomagneetti sujahti hienosti tavaratilaan alkuperäisessä pahvilaatikossaan, mutta töllöä ei saanut tavaratilan puolelle mitenkään, jotta kannen oli saanut kiinni. Olis mahtunut jos olis jalustan askarrelut irti. Töllö mahtui toki heittämällä takajalkatilaa. No tämä on tiedossa, porrasperässä on rajoitteensa. Toki rouvalta tuli pieni kuitti, että eikös nämä vähäiset tavarat mahdu mukaan
Eilen tulitiin kotiin puoli kaksitoista illalla ja auto oli laturissa yön yli ja aamupäivän. Mun laturi vaan on matkakalaturi, jossa virtaraja on 10A. Äksän akku oli tuolla tullut täyteen, mutta i7 näytti että rangea olisi 203km. Mökkireissu edestakas on noin 190km ja oli tarkoituksena oli tuoda peräkärry mukana. Kun ei ollut mitään ajatusta, paljonko kulutus nousee kärryä (toki pientä ja kevyttä) vetäessä, päätin ladata autoon lisää virtaa. Mutta mistä, hybridillä en ole sähköä latailut koskaan näistä julkisita tolpista. Muistelin, että olin Prisman parkkihallissa nähnyt latureita ja ABC-app:ssäkin näkyi että 150kW latureita olisi tarjolla ja vapaana. Sinne siis, no parkkihallista löytyi ensin 22kW laturi, isolle autolle vaikeasti tolppien välistä ja seuraavaksi silmät tavoitti seuraavalta seinältä latureita, mutta ne olikin henkilökunnan vielä pienempiä 11kW? yksiköitä. Muita ei latureita löytynyt vaikka P-hallia kierrettiin kuin 'se kuuluisa ryssä Anttilassa'. Satuin ajamaa ulos hallista toista kautta joilloin silmiin osui pihalta patteri latureita, joissa kokoluokka alkoi olla kohdilaan. Lataus sujui helposti 11min 22kW ja 7,8€. Tosin pohdittiin, että omalla autolla oltasiin jo ajettu kolmasosa matkasta tässä ajassa kun auto saatiin ladattua. Vaimolta tuli lisäkommentti, että hybridi on varmempi jos laturi ei toimisikaan jostai syystä. No kerroin, että laturit on aika varmoja vehkeitä ja latureita on toki kaupungissa muitakin kuin tämä. Komentoi vastapalloon, että appeihin ei aina ole luottaminen, mitä jos vaikka itänaapuri lamauttaa tietoverkot. No mitäpä siihen sanomaan vastaan.
Matka valtatietä sujui mainiosti ja tuli sitten ajettua hierman reippaammin, kun vähän v**ti tuo latausepisodi ja sehän näkyi heti kulutusmittarissa 23,5kWh/100km, kun eilen samalla tiellä meni ~20kWh/100km. Paljoa ei tarvii ohitella ja lisätä vauhtiaValtateiltä sitten käännyttiin sorataipaleelle, joka ei nyt 21" kesärenkain varustetun henkilöauton ominta aluetta ole. Paikoin paha kelirikko oli, mutta hitaasti kiemurellen pahoista routapaikoista pääsi ohi ilman pohjakosketuksia. Tässä vaiheessa en tiennyt että tämä oli vasta alkua. Varsinainen mökkitie huonossa kunnossa olikin. Syyksi paljastui, että naapuriin rakennettiin mökkiä ja isot autot olivat uponneet pehmeään tiehen kevään aikana. Nyt tie oli jo pääosin kuivunut muutamaa routivaa kohtaa lukuunottamatta. Korotetulle huonontienasennolle tuli tarvetta. Korotetussa asennossa jousitus muuttuu erittäin kovaksi ja ei jousta juurikaan ulospäin (eräänlaiset puujalat). Muutekin piti ajaa varoen 10-20km/h sitten että sai pidettyä toisen puolen renkaat korkeamman keskivallin päällä, mutten olisi korotetullakin maavaralla pohjakosketuksen riski iso. Leveällä autolla ja kapella tiellä/polulla sivussa ajaminen on helpommin sanottu kun tehty, mutta perille päästiin onnistuneesti ilman havereita.
Takaisinpäin lähtiessä auto ilmoitti, että huonontienasento ei ole mahdollinen, koska vetokoukku on käytössä. Ajattelin, että voi hemmetti, tien on sen verran rujossa kunnossa, että riski kasvaa melkoisesti ilman korotusta. pitäiskö kärri vaan jättää mökille? Mutta keksin ottaa virtapistokeen irti, niin silloinhan auto ei kärristä tiennyt mitään ja näin saatiin 3 cm lisää maavaraa. 'Off-road" taipaleen jälkeen kytkin kärriin valot ja auto laskeutui takaisin normiasentoon.
Vaikka kärri oli kevyt ja pudotin ajonopeuden 90km/h, kulutus oli lähes täsmälleen sama kuin ilman kärriä, vaikka vauhtia oli 30km/h vähemmän. llman latailusäätöjä Prismalla mehu olisi loppunut 5km ennen kotipihaan pääsyä.
Täytyy myöntää, että mökkimatka tuli tehtyä, mutta näissä oloissa äksä olis ollut paljon parempi vaihtoehto. Äksä ei ole valtatiellä yhtä hiljainen ja mukava (toki erinomainen absoluutisella asteikolla), mutta kelirikkoteillä ei olisi ollut menty ilman jännitystä. Mökkitien olisi saanut paskoa vaikka tukkirekalla ja silti perille pääsy olisi ollut varmaa. Jos polttoaine loppumassa useamalta pumpulta saa rangen lisäystä matkan varrelta lisää muutamassa minuutissa. Toki sähkökin olisi ollut tarjolla lisää Savitaipaleella (2x 22kW laturit). Sähköllä ajaminen vaatii selkeästi enemmän suunnittelua ja laataaminen myös aikaa. Ei pelkästään latausaika ole lisää vaan myös sinne laturille on ajettava, mikä voi kaksin jopa kominkertaistaa 'latausajan'. Toki palkinnoksi saa halvemmat kilometrit. Sähkösautolla reissu maksoi 8€ + kotona ladatun energian, äksällä oli maksanut kotona ladatun energian ja 17€ bensaa.
Nyt palautan auton. tämä oli hyvä kokemus itselle taas, ja laittoi mietimään onko perinteinen sedan kuitekaan riittävä kulkine kokonaisuutena. Pitkälle matkoille perinteinen henkilöauto on se mukavin ja taloudellisin, mutta kun arjessa on muutakin tarvetta. Nyt nuo hoituvat sen kummenpia säätämättä 'monitoimilaitteella' joka ei ole paras missään mutta hyvä kaikessa.Last edited by tiko4tiko; 07-05-2023, 19:30.
Leave a comment:
-
Leave a comment: