memebuy23buy

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
    A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
    B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.

    Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.

    Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
    Niin noinhan sen kuuluisi mennä, että maksettavaa tulisi se 5% isompi Suomen alv. Mutta verottaja ohjeissaan on erikseen oikein esimerkkilaskelmin näyttänyt, että ei se Suomen verottajaa kiinnosta oletko jo alvit maksanut maksat ne uudestaan. Ja Saksan liikkeet eivät suostu alvitta kuluttajalle myymään. On kokeiltu. Eikä Ruotsissa.
    Last edited by pyroz; 10-05-2023, 09:46.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua

    Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
    A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
    B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.

    Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.

    Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
    Jotta tästäkin jtain oppisi muutakin kuin 'nopeat syö hitaat' niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua

    Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...
    Onneksi olkoon

    Tuskin hinta on väärin, tässä kevään aikana on ollut kolme muutakin alle 140k€ hyvinkin samoilla varusteilla. Näyttäisi että nuo alkupään esittelyautot ovat kaikki mallia "voll".

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    No niin, sitähän minäkin, kokonaisen vuorokauden kerkesit vatuloimaan

    Toivottavasti saat sen tuolla hinnalla, mitä sakemanni mainostaa.
    No jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua

    Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No tässä olin eilisen illan ja aamupäivän miettinyt mitä ostaisi tilalle kuin MS P100d tuli eilen myytyä...

    Katotaas nyt saako auton tuolla hintaa ostettua.
    OVH Suomen hinnastolla 203410€

    Myynti-ilmoituksessa ei ollut km-lukemaa,
    BMW:n tietokanta sanoo 3005 km ja käyttönotto 22-Nov-2022...
    Esittelyauto...
    No niin, sitähän minäkin, kokonaisen vuorokauden kerkesit vatuloimaan

    Toivottavasti saat sen tuolla hinnalla, mitä sakemanni mainostaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    vahinkotupla

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    ^oho. Nopeaa toimintaa.
    No tässä olin eilisen illan ja aamupäivän miettinyt mitä ostaisi tilalle kuin MS P100d tuli eilen myytyä...

    Katotaas nyt saako auton tuolla hintaa ostettua.
    OVH Suomen hinnastolla 203410€

    Myynti-ilmoituksessa ei ollut km-lukemaa,
    BMW:n tietokanta sanoo 3005 km ja käyttönotto 22-Nov-2022...
    Esittelyauto...
    Last edited by MajorDrake; 09-05-2023, 16:18.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    ^oho. Nopeaa toimintaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Maksaisit alvit kahteen kertaan. Siis kyllä. Saksaan 19% JA Suomeen 24%. Täysin käsittämätön systeemi, mutta Suomi Oy Ab ja autovero....

    Eli vain 6tkm & 6kk verran käytettyjä voi käytännössä tuoda. Muuten tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi Suomesta
    Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
    A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
    B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.

    Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.

    Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
    Last edited by MajorDrake; 09-05-2023, 13:50.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Kertokaas mikä jäynä tässä on.... 136k€



    Laitoin samat varusteet Suomi-konfiguraattoriin, hinta kipusi ilman Bowers&Wilkins Diamond stereoita (ei valittavissa) 195k€:een, ja ko.äänilaitteen hinta on ~6k€. Nimensä mukainen 'timattinen' hinta, kun ei vakio B&W:kään huonot olleet.

    Tähän hintaa nousee kyllä käsi täälläkin kiinnostuksen merkiksi, vaikka niin ulkona kuin sisällä voisi värit olla vähemmän varovaiset. Hiilenmusta ja musta nahka toimii kyllä aina toki.

    Mitenkän täysin uuden auton tuonti Suomeen tapahtuu, mistä hinnasta arvonlisävero lasketaan:think. Autovero laskettaisiin tietty tuosta Suomen maahantuojan hinnasta, mutta sähkössä sitä ei ole. Jäynähän voi olla, että Saksan alvia ei jostain syystä saa pois.
    Maksaisit alvit kahteen kertaan. Siis kyllä. Saksaan 19% JA Suomeen 24%. Täysin käsittämätön systeemi, mutta Suomi Oy Ab ja autovero....

    Eli vain 6tkm & 6kk verran käytettyjä voi käytännössä tuoda. Muuten tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi Suomesta

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Kertokaas mikä jäynä tässä on.... 136k€



    Laitoin samat varusteet Suomi-konfiguraattoriin, hinta kipusi ilman Bowers&Wilkins Diamond stereoita (ei valittavissa) 195k€:een, ja ko.äänilaitteen hinta on ~6k€. Nimensä mukainen 'timattinen' hinta, kun ei vakio B&W:kään huonot olleet.

    Tähän hintaa nousee kyllä käsi täälläkin kiinnostuksen merkiksi, vaikka niin ulkona kuin sisällä voisi värit olla vähemmän varovaiset. Hiilenmusta ja musta nahka toimii kyllä aina toki.

    Mitenkän täysin uuden auton tuonti Suomeen tapahtuu, mistä hinnasta arvonlisävero lasketaan:think. Autovero laskettaisiin tietty tuosta Suomen maahantuojan hinnasta, mutta sähkössä sitä ei ole. Jäynähän voi olla, että Saksan alvia ei jostain syystä saa pois.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Lataushommahan on toki selvä jo etukäteen. Parinsadan kilsan reissu isolla autolla vaatii 10A:n virralla sen parinkymmenen tunnin latauksen, jos realistisesti meinaa rangen riittävän koko matkaan. Auton kapasiteetistahan lataussäätö ei johtunut.
    Niin no, ilman kärriä olisin luottanut auton range ilmoitukseen ja jättänyt lataamatta. Reserviä oli kuitenkin runsas 10km.

    Toki tästä tuli myös ajatus, että isoakkuisen auton kotilaturiksi jopa 11kW AC on hieman nirkonen. Jos/kun tulee myöhään illalla esim viikonloppuna viimeisillä hönkäyksillä kotiin ja seuraavan aamuna on työreissu edessä, latausaikaa jää 5-7h, mikä tarkoitaa, että i7:n tai varsinkaan iX50:n akku ei ole tuossa ajassa täynnä, joten rangeakaan ei voi laskea suinkaan 100% akulla (josta siis voi käyttää 80-90%) vaan sähköä onkin vain 50-60% kapasiteetista ennen seuraavaa latausta. Esimerkin autoissa on 22kW AC lataus, joten jos talon systeemit kestää ko. laturin kannattaa se asentaa ja akku on poikkeuksetta täysi liikkellelähdettäessä. Mutta ainakin meillä 22kW ei ole talon sulakkeiden puolesta mahdollinen, pääsulakkeet rajoittavat järkevän latauspöntön 11kW:iin. Toisekseen monet autotkaan eivät tue 22kW latausta, esim nopeasta DC-latauksesta tunnettu Taycanissa on vakiona 11kW AC, toki lisähintaa 22kW on saatavissa.

    Käytäntö on siis hieman toisin mitä näillä palstoilla annetaan ymmärtää oletuksena, että liikkelle voidaan lähteä aina akku täynnä, ja lasketaan siitä rangea. Lataushaasteeseen voi lisäksi törmätä matkan päällä hotellissakin, pöntössä lukee 22kW ja autokin voi siihen kyetä, mutta kun puolet pisteistä on miehitetty, niin seuraavaksi saapuva puolittaa jaettavan aseman lataustehon, ja niinpä iso akku on vajaa aamulla ellei sitten akku viereissä parkkiruudussa satu täyttymään reilusti aiemmin, mikä on epätodennäköistä kun lataus on hidasta. Ja kun riittävän myöhään tulee, niin yhtään laturia ei ole vapaana, kun ei aina ole ollut edes vapaata parkkiruutua Tässä tapauksessa yötauon aikana ei tietenkään saa akkuun yhtään mitään täytettä. Tämä on tilanne meillä muutenkin yleinen, jos kyseessä on sukulointireissu. Kerros/rivitalon pihalta sähköä ei saa edes 10A matkalaturilla.

    Lähinnä vajavaisen infran vuoksi olen sähköauton hankintaa lykännyt, koska lataavahybridi on poistanut latauksen haasteet matkalla ja samalla mahdollistanut päivittäiset ajot sähköllä. Infra paranee koko ajan, ja onpa noihin vakiovierailukohteisiinkin suunnitteilla latausmahdollisuus, toteutusta vaille valmista. Sähköauto kiinnostaa koko ajan enemmän varsinkin mallitarjonnan samaan aikaan laajentuessa merkittävästi.

    Muutaman viikon kuluttua selviää, millainen uusi viitonen on ja iskeekö riittävä ostokiima, joka saa 'unohtamaan' sedan-korin, (takavedon), matalan maavaran ja latausinfran haasteet.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Lataushommahan on toki selvä jo etukäteen. Parinsadan kilsan reissu isolla autolla vaatii 10A:n virralla sen parinkymmenen tunnin latauksen, jos realistisesti meinaa rangen riittävän koko matkaan. Auton kapasiteetistahan lataussäätö ei johtunut.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Ja tänään tuli stten käytyä mökillä ensin kertaa sitten viime marraskuun ja tulikin paljon käytännön juttuja, joita ei lyhyemmällä koeajolla huomaa.

    Ensimmäisenä tehtävä oli pakata autoon moskiittomagneetti ja taulutelkari, jotka olivat olleet kotona kylmää ja kosteutta paossa. Moskiittomagneetti sujahti hienosti tavaratilaan alkuperäisessä pahvilaatikossaan, mutta töllöä ei saanut tavaratilan puolelle mitenkään, jotta kannen oli saanut kiinni. Olis mahtunut jos olis jalustan askarrelut irti. Töllö mahtui toki heittämällä takajalkatilaa. No tämä on tiedossa, porrasperässä on rajoitteensa. Toki rouvalta tuli pieni kuitti, että eikös nämä vähäiset tavarat mahdu mukaan

    Eilen tulitiin kotiin puoli kaksitoista illalla ja auto oli laturissa yön yli ja aamupäivän. Mun laturi vaan on matkakalaturi, jossa virtaraja on 10A. Äksän akku oli tuolla tullut täyteen, mutta i7 näytti että rangea olisi 203km. Mökkireissu edestakas on noin 190km ja oli tarkoituksena oli tuoda peräkärry mukana. Kun ei ollut mitään ajatusta, paljonko kulutus nousee kärryä (toki pientä ja kevyttä) vetäessä, päätin ladata autoon lisää virtaa. Mutta mistä, hybridillä en ole sähköä latailut koskaan näistä julkisita tolpista. Muistelin, että olin Prisman parkkihallissa nähnyt latureita ja ABC-app:ssäkin näkyi että 150kW latureita olisi tarjolla ja vapaana. Sinne siis, no parkkihallista löytyi ensin 22kW laturi, isolle autolle vaikeasti tolppien välistä ja seuraavaksi silmät tavoitti seuraavalta seinältä latureita, mutta ne olikin henkilökunnan vielä pienempiä 11kW? yksiköitä. Muita ei latureita löytynyt vaikka P-hallia kierrettiin kuin 'se kuuluisa ryssä Anttilassa'. Satuin ajamaa ulos hallista toista kautta joilloin silmiin osui pihalta patteri latureita, joissa kokoluokka alkoi olla kohdilaan. Lataus sujui helposti 11min 22kW ja 7,8€. Tosin pohdittiin, että omalla autolla oltasiin jo ajettu kolmasosa matkasta tässä ajassa kun auto saatiin ladattua. Vaimolta tuli lisäkommentti, että hybridi on varmempi jos laturi ei toimisikaan jostai syystä. No kerroin, että laturit on aika varmoja vehkeitä ja latureita on toki kaupungissa muitakin kuin tämä. Komentoi vastapalloon, että appeihin ei aina ole luottaminen, mitä jos vaikka itänaapuri lamauttaa tietoverkot. No mitäpä siihen sanomaan vastaan.

    Matka valtatietä sujui mainiosti ja tuli sitten ajettua hierman reippaammin, kun vähän v**ti tuo latausepisodi ja sehän näkyi heti kulutusmittarissa 23,5kWh/100km, kun eilen samalla tiellä meni ~20kWh/100km. Paljoa ei tarvii ohitella ja lisätä vauhtia Valtateiltä sitten käännyttiin sorataipaleelle, joka ei nyt 21" kesärenkain varustetun henkilöauton ominta aluetta ole. Paikoin paha kelirikko oli, mutta hitaasti kiemurellen pahoista routapaikoista pääsi ohi ilman pohjakosketuksia. Tässä vaiheessa en tiennyt että tämä oli vasta alkua. Varsinainen mökkitie huonossa kunnossa olikin. Syyksi paljastui, että naapuriin rakennettiin mökkiä ja isot autot olivat uponneet pehmeään tiehen kevään aikana. Nyt tie oli jo pääosin kuivunut muutamaa routivaa kohtaa lukuunottamatta. Korotetulle huonontienasennolle tuli tarvetta. Korotetussa asennossa jousitus muuttuu erittäin kovaksi ja ei jousta juurikaan ulospäin (eräänlaiset puujalat). Muutekin piti ajaa varoen 10-20km/h sitten että sai pidettyä toisen puolen renkaat korkeamman keskivallin päällä, mutten olisi korotetullakin maavaralla pohjakosketuksen riski iso. Leveällä autolla ja kapella tiellä/polulla sivussa ajaminen on helpommin sanottu kun tehty, mutta perille päästiin onnistuneesti ilman havereita.

    Takaisinpäin lähtiessä auto ilmoitti, että huonontienasento ei ole mahdollinen, koska vetokoukku on käytössä. Ajattelin, että voi hemmetti, tien on sen verran rujossa kunnossa, että riski kasvaa melkoisesti ilman korotusta. pitäiskö kärri vaan jättää mökille? Mutta keksin ottaa virtapistokeen irti, niin silloinhan auto ei kärristä tiennyt mitään ja näin saatiin 3 cm lisää maavaraa. 'Off-road" taipaleen jälkeen kytkin kärriin valot ja auto laskeutui takaisin normiasentoon.

    Vaikka kärri oli kevyt ja pudotin ajonopeuden 90km/h, kulutus oli lähes täsmälleen sama kuin ilman kärriä, vaikka vauhtia oli 30km/h vähemmän. llman latailusäätöjä Prismalla mehu olisi loppunut 5km ennen kotipihaan pääsyä.

    Täytyy myöntää, että mökkimatka tuli tehtyä, mutta näissä oloissa äksä olis ollut paljon parempi vaihtoehto. Äksä ei ole valtatiellä yhtä hiljainen ja mukava (toki erinomainen absoluutisella asteikolla), mutta kelirikkoteillä ei olisi ollut menty ilman jännitystä. Mökkitien olisi saanut paskoa vaikka tukkirekalla ja silti perille pääsy olisi ollut varmaa. Jos polttoaine loppumassa useamalta pumpulta saa rangen lisäystä matkan varrelta lisää muutamassa minuutissa. Toki sähkökin olisi ollut tarjolla lisää Savitaipaleella (2x 22kW laturit). Sähköllä ajaminen vaatii selkeästi enemmän suunnittelua ja laataaminen myös aikaa. Ei pelkästään latausaika ole lisää vaan myös sinne laturille on ajettava, mikä voi kaksin jopa kominkertaistaa 'latausajan'. Toki palkinnoksi saa halvemmat kilometrit. Sähkösautolla reissu maksoi 8€ + kotona ladatun energian, äksällä oli maksanut kotona ladatun energian ja 17€ bensaa.

    Nyt palautan auton. tämä oli hyvä kokemus itselle taas, ja laittoi mietimään onko perinteinen sedan kuitekaan riittävä kulkine kokonaisuutena. Pitkälle matkoille perinteinen henkilöauto on se mukavin ja taloudellisin, mutta kun arjessa on muutakin tarvetta. Nyt nuo hoituvat sen kummenpia säätämättä 'monitoimilaitteella' joka ei ole paras missään mutta hyvä kaikessa.
    Last edited by tiko4tiko; 07-05-2023, 19:30.

    Leave a comment:

Working...
X