Originally posted by makebm5
View Post
Onnneksi valitsin nastarenkaat, mutta i7 ei kyllä herätä luottamusta liukkaalla kelillä tai toisinpäin ilmoittaa kyllä selvästi nelivedosta huolimatta, että pitoa on vähän. Tässä on tullut nyt ajettu mutkaisempia baanoja Hamina-Taavetti & LPR-Mikkeli kun tie on täysin jäässä (suolattu, mutta jäätynyt sen jälkeen). Onhan se kokemus viedä tällästä 2,6tn autoa kaarteen läpi sivuluisissa ja auto tuntuu olevan täysin irti. Pitkän akselivälin johdosta liikkeet on rauhallisia, mutta ei tuossa rennosta ajamisesta voi puhua, vaikka omalla kaistalla pysttäänkin 50m sladissa. Samoilla vauhdeilla X5 ei tehnyt samaa, ja jos oli joskus jotain oli niin kaasun lievällä lisäämisellä auto vakaantui heti. Tämä ei onnistu i7:n nelivedolla, vaan luiston alkaessa pienikin kaasun lisäys tuo perää rinnalle vain lisää ja samalla alkaa nelipyöräluisu etupään menettäessä myös pitoa - joko tien reuna tai keskiviiva alkaa lähestymään nopeasti. Pakko päästä jääjaradalle kokeillemaan, miten paljon tuosta luisun alusta on siiheen, että paluuta ei ole vaan massa vie autoa. Toisaalta tein muuttaman 'puolilaittoman' ohituksen ja niissä auto oli erittäin vakaa, kun vaikka kiihdytys oli tasolla, johon äksällä pystyisi ehkä all-in

Toinen asia joka v*"%#a on tuulilasin pesu. Eipä ole ollut tuulilasinpesuri jäässä muutamaan vuosikymmeneen. Oli tänään mahtava reissu, 50km välein sivuun, ja tuulilasinpesunestettä sulkien päälle manuaalisesti. Säiliössä on -22C neste ja ajoin auton halliin ja 10min ja nestettä alkoi tulemaan. Pesin lasia sitten huolella jos putkessa/pumpussa olisi jäänyt laimeampaa seosta, tosin en usko. No testaan huomenna, onko syy autossa vai kuskissa eli onko -9c liian arktinen kokemus seiskalle.
Kulutus on noussut merkittävästi, nyt maatieajossa menee 26...28Wh/100km. Jos ajoradalla on yhtään lunta, kulutus nousee jyrkästi. Kokeilin 2.kaistaisella tiellä jossa oikealla oli paljas (jää) ja vasenkaista oli ohuen lumikerroksen peitossa. Oikealla kulutusmittari näytti 27..28kW/h/100km ja vasemmalla kulutus nousi tasolle 34..36kWh/100km. Koska tulee aika paljon ajettua puolenyön aikaa aamuyöllä, jolloin tien kunnossapito on heikohkoa, akku on pakko olla lähtiessä 100% jos/kun esim lentokentälle on tavoite ajaa ilman pysähdyksiä. Pahin keskikulus on tähän mennessä 33kWh/100km (240km maantieajoa)
Leave a comment: