memebuy23buy

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Eipä nuo kovin kovat paineet ole mutta kokeeksi voisi hiukan laskea takapään painetta josko auttaisi asiaan. Itsellä oli tehtaan jäljiltä pyöränkulmat hiukan pielessä ja rajummassa kiihdytyksessä veteli kuin etuvetoinen auto. Yleinen ajettavuus parani merkittävästi suuntauksella.
    On kyllä selvää eroa aikaisempaan X5:een talviominaisuuksissa ja heikompaa suuntaan.

    Onnneksi valitsin nastarenkaat, mutta i7 ei kyllä herätä luottamusta liukkaalla kelillä tai toisinpäin ilmoittaa kyllä selvästi nelivedosta huolimatta, että pitoa on vähän. Tässä on tullut nyt ajettu mutkaisempia baanoja Hamina-Taavetti & LPR-Mikkeli kun tie on täysin jäässä (suolattu, mutta jäätynyt sen jälkeen). Onhan se kokemus viedä tällästä 2,6tn autoa kaarteen läpi sivuluisissa ja auto tuntuu olevan täysin irti. Pitkän akselivälin johdosta liikkeet on rauhallisia, mutta ei tuossa rennosta ajamisesta voi puhua, vaikka omalla kaistalla pysttäänkin 50m sladissa. Samoilla vauhdeilla X5 ei tehnyt samaa, ja jos oli joskus jotain oli niin kaasun lievällä lisäämisellä auto vakaantui heti. Tämä ei onnistu i7:n nelivedolla, vaan luiston alkaessa pienikin kaasun lisäys tuo perää rinnalle vain lisää ja samalla alkaa nelipyöräluisu etupään menettäessä myös pitoa - joko tien reuna tai keskiviiva alkaa lähestymään nopeasti. Pakko päästä jääjaradalle kokeillemaan, miten paljon tuosta luisun alusta on siiheen, että paluuta ei ole vaan massa vie autoa. Toisaalta tein muuttaman 'puolilaittoman' ohituksen ja niissä auto oli erittäin vakaa, kun vaikka kiihdytys oli tasolla, johon äksällä pystyisi ehkä all-in Eli jotenkin tuo irtonaisuus ja levottomuus liittyy tilanteeseen jossa auto on lähellä neutraalia tlannetta (ei kiihtystä tai jarrutusta). Em. kokemukset siis comfort (?) moodilla. Ei pälkähtänyt kokeilla sport-asetusta.

    Toinen asia joka v*"%#a on tuulilasin pesu. Eipä ole ollut tuulilasinpesuri jäässä muutamaan vuosikymmeneen. Oli tänään mahtava reissu, 50km välein sivuun, ja tuulilasinpesunestettä sulkien päälle manuaalisesti. Säiliössä on -22C neste ja ajoin auton halliin ja 10min ja nestettä alkoi tulemaan. Pesin lasia sitten huolella jos putkessa/pumpussa olisi jäänyt laimeampaa seosta, tosin en usko. No testaan huomenna, onko syy autossa vai kuskissa eli onko -9c liian arktinen kokemus seiskalle.

    Kulutus on noussut merkittävästi, nyt maatieajossa menee 26...28Wh/100km. Jos ajoradalla on yhtään lunta, kulutus nousee jyrkästi. Kokeilin 2.kaistaisella tiellä jossa oikealla oli paljas (jää) ja vasenkaista oli ohuen lumikerroksen peitossa. Oikealla kulutusmittari näytti 27..28kW/h/100km ja vasemmalla kulutus nousi tasolle 34..36kWh/100km. Koska tulee aika paljon ajettua puolenyön aikaa aamuyöllä, jolloin tien kunnossapito on heikohkoa, akku on pakko olla lähtiessä 100% jos/kun esim lentokentälle on tavoite ajaa ilman pysähdyksiä. Pahin keskikulus on tähän mennessä 33kWh/100km (240km maantieajoa)

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    No tulipa tämänkin koettua, 80% lähtövarauksella en päässyt lataamatta lentokentälle kovan vastatuulen vuoksi ( tai ehkä jollain 5-10km marginaalilla). Olis vaan pitänyt ladata lähtiessä 100%

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Tällä hetkellä appi näyttää edessä 2,5/2,6 ja takana 2,8 bar (mittaus -6 asteen lämpötilassa), suositus 2,6bar/2,9bar joka toteutuu, kun kelit taas lämpenee (10 asteen lämpötila tila ero muuttaa 0,1bar)
    Eipä nuo kovin kovat paineet ole mutta kokeeksi voisi hiukan laskea takapään painetta josko auttaisi asiaan. Itsellä oli tehtaan jäljiltä pyöränkulmat hiukan pielessä ja rajummassa kiihdytyksessä veteli kuin etuvetoinen auto. Yleinen ajettavuus parani merkittävästi suuntauksella.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Vähän saman tyyppistä esintyy tuossa i4:ssa. Ilmiö voimistuu tuossa mitä liukkaampi keli on. Millaisilla rengaspaineilla ajelet?
    Tällä hetkellä appi näyttää edessä 2,5/2,6 ja takana 2,8 bar (mittaus -6 asteen lämpötilassa), suositus 2,6bar/2,9bar joka toteutuu, kun kelit taas lämpenee (10 asteen lämpötila tila ero muuttaa 0,1bar)

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Vähän saman tyyppistä esintyy tuossa i4:ssa. Ilmiö voimistuu tuossa mitä liukkaampi keli on. Millaisilla rengaspaineilla ajelet?
    Last edited by makebm5; 24-11-2024, 11:42.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?
    Kyllä sitä noinkin voisi kuvata. Suoraan ajaessa auto kulkee vakaasti, edes kova tuuli ei vaikuta kuten äksässä. Mutta käännyttäessä, kiihdytettäessä perä 'leijuu' / on irtonaisen tuntuinen, Nyt en siis tarkoita mitenkään provosoivaa kiihdyttämistä tai jyrkkiä käännöksiä. Sport-moodi auttaa selvästi. En tiedä miten sportmoodi vaikuttaa moottoreiden säätöön , en oiken usko että pelkkä jousituksen muutos vaikuttaisi noin paljoa. Pahita on, että irtonaisuus (leijunta) on jotenkin epätodellista (kuin huvipuiston sähköautossa), mikä ei herätä luottamusta. Periaateessa liikkeet on rauhallsia ja auto ei tee odottamattomia liikkeitä. Mulla ei ole mitään ongelmaa pojan takavetoisen E90 kanssa. Liukaalla E90 on eläväinen mutta erittäin looginen ja auto kertoo etukäteen mitä tuleman pitää. BMW iX40 ajoin aikoinaan huonossa kelissä koeajoa, siinä leijunta oli erityisen voimakasta, jos kaasu/voimapedaalin nosti ylös. Auto alkoi välittömästi tarjoamaan lievästi jompaa kumpaa kylkeä menosuuntaa aivan kuin auto olis kokonaan irti. Seiska on tässä tianteessa vakaa, joten tuo sähkömoottorin säätö on korjaantunut/parantunut selvästi.

    No keli oli viime viikolla erittäin heikko, katsotaan miten talvi jatkuu, kun keli on enemmän perinteisen talvinen.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
    Onko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?

    Mulla oli X5:ssa talvella renkaat edessä ja takana 275/45 20. Nyt seiskassa on edessä 255/45 20 ja takana 285/40 20.Leveys samaan luokkaa, joten ei tämä renkaan levydesta ole kiinni. Molemmissa tapauksissa rengas on sama Nokian HKPL 10, joten rengas on sama.

    Erona siis sekarengastus ja seikassa on rutosti enemmän voimaa. Molemmissa autoissa (X5/i7) oli/on myös nelipyöräohjaus joten ei eroa siinäkään. Sähköinen voimalinja on sitten toinen selittävä ero. Muistan vielä hyvin kun kävi aikoinaan kokeilemassa iX 40:sstä talvimyrskyssä, auto oli suuri pettymys verruttuna X5:een, kun ajoin saman reitin peräjälkeen. X5 meni rauhallisesti kiemurtelematta. Ei seiska nyt niin irtonainen ole kuin iX, johon ei ollut mitään luottoa. Sanoinkin palauttaessa autoa, että jos tällä pitäisi lumituiskussa ajaa huonsoti auratulla tiellä 400km, niin takki olisi aika tyhjä perille päästessä. Tosin eipä iX 4:llä tosin montaa kilometria ilman taukoa olsi tarvinnut ajaakaan, Kun koejaon range täydellä akulla oli ennusteen mukaan 210km. Mielestäni X5 on myös selvästi parempi kuin i7 huonossa talvikelissä. Lisäksi seikan maavara on sellainen (toki tämä pitää vaan hyväksyä joa matalalla autolla ajaa), että sekin rajoittaa talvikäyttöä, kun (pää)teiden auras on olematonta.

    Seiskaa hankiessa tiesin, että talven huonojen kelien osata takapakkia tulee, ja nyt se on sitten myös todettu että oletus ei ollut virheellinen. Viime päivien huonossa kelissä matkaa tuli ajettua yhteensä vajaat 900km. Suurimmillaan kulutus oli 32kWh/100km (eli seikan täydellä akulla range noin 300km), vaikka keskinopeus jäi tuolla vajaan 240km makalla 70km/h tasoon. Tie oli käytännössä erittäin luminen/loskainen koko matkan, vain muutamien kilometrien matkalla voi sanoa, että tie oli aurattu jossasin vaiheessa päivää. Esim moottoriteillä vasemmalla kaistalla oli niin paljon lunta, että seiskalla ei sinne ollut mitään asiaa. Äksällä olisin parista 50km/h ajaneesta kyllä ohi mennyt, koska vasemalla oli kuitenkin kuorma-auton jäljet
    Last edited by tiko4tiko; 22-11-2024, 23:12.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Korjaan sen verran tuota väitettäni, että olen lukenut i4:n muuttuvan tietyissä tilanteissa takavetoiseksi. En tiedä, koskeeko sama i7- ja i5-malleja.

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Olen lukenut, että tietyissä tilanteissa sähkömallien neliveto muuttuu takavedoksi, onko siinä perää?
    Eipä ole tullut tsekattua. Tuohonhan on oikein näyttö joka kertoo vetotavan, kallistuksen (maasto) jne. Pitää tsekata

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia.
    Mitkä renkaat sulla olikaan? Mulla alla Contin Viking Contact 8 kitkat ja pito on hyvä, vetopito varsinkin. Ajonvakautus on kyllä aika holhoava mutta hyvä tuolla setillä on ollut ajaa. 255/40-21 edessä ja 285/35-21 takana.

    Ainoa noissa 21" style 901:ssä on huonoa, että kerää lunta suht helposti jos syvässä lumessa ajaa. Ja sitten täristää maantiellä. Mutta muuten näin pikaisesti talvikeleissä edelleen 5/5 auto ja hyvin on pelannut.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by volvostabemariin View Post

    No jos jotain eroa on niin onhan se nyt parempi - ei millään muotoa huonompi. Molemmilla akseleilla moottori erikseen niin ohjaus täysin viiveetöntä ja ongelmatonta. Tämä kahden vuoden kokemuksella.
    Olen lukenut, että tietyissä tilanteissa sähkömallien neliveto muuttuu takavedoksi, onko siinä perää?

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi?
    No jos jotain eroa on niin onhan se nyt parempi - ei millään muotoa huonompi. Molemmilla akseleilla moottori erikseen niin ohjaus täysin viiveetöntä ja ongelmatonta. Tämä kahden vuoden kokemuksella.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
    Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi? Onko toiminta identtinen kaikissa malleissa (i4, i5, i7. iX jne.)?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?

    Leave a comment:

Working...
X