Originally posted by tiko4tiko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
-
-
Märkätie nostaa kulutusta selvästi. Sama pätkä (Länsisatama-Lappeenranta ) hieman alempi keskinopeus (120 vs 105km/h) mutta +3kWh/100km kulutuslisää. (renkaat 255/40 21 & 285/35/21).
Odotellaan talven tuloa, miten asia muuttuu. Rangeahdistusta ei ole tullut, vaikka en ole näille matkoille akkua 100% asti pumpannutkaan, reserviä siis on vielä. Mutta pienempi akuisella saisi olla jo tarkempi. Sähköä meni tuolle reissulle 60,5kWh (235km). Esim i5/i4:lla lähtö 80% varaustasolla johtaisi todennäköisesti latauspysähdykseen tai sitten matkanopeutta pitäisi pudottaa selvästi. 100% lähtötasolla nuo toki tuon matkan selättäisivät näinkin ajaen ja marginaalia jäisi vielä riittävästi. Ja helppohan se olisi ollut ladata Tallinnan matkan aikana akku 100%. Ei paljoa napostelis 2..3 aikaan yöllä pysähtyä lataamaan, että pääsee kotiin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Ajelin n. 300km yhtäsoittoa pääsosin 80 ja 100 -alueita, alussa oli lyhyt pätkä moottoritietä ja keskikulutus oli 17,1kWh/100km, keskari 92kmh. Sitten loppuun motaria n. 100km niin nousi lähelle 18kWh/100km. Menee minusta tosi pienellä jos pitää nopeuden tuossa n. 90-105kmh välillä. Sitten kun laittaa 125kmh cruiseen niin alkaa kakkosella kulutus. Efficient moodissa ajelin nuo.. Ajoin Lappeenrannasta Uttiin tasan satasta yhden bussin perässä (keskinopeus 95km/h) kulutus 19,1kWh/100km.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Ajelin n. 300km yhtäsoittoa pääsosin 80 ja 100 -alueita, alussa oli lyhyt pätkä moottoritietä ja keskikulutus oli 17,1kWh/100km, keskari 92kmh. Sitten loppuun motaria n. 100km niin nousi lähelle 18kWh/100km. Menee minusta tosi pienellä jos pitää nopeuden tuossa n. 90-105kmh välillä. Sitten kun laittaa 125kmh cruiseen niin alkaa kakkosella kulutus. Efficient moodissa ajelin nuo..
Elokuussa 3121km, keskinopeus 86km/h ja kulutus tasan 23kWh/100km. Keskimääräinen matka päivässä 195km. Pelottavaa tasaisuutta syyskuussa tähän mennessä ajettu 1156km, kulutus 23kWh/100km, keskinopeus 84km/h ja päiväkeskiarvo 193kmÄpin mukaan kulutus -1% verrattuna edellseen kuuhun eli kai tuo on vain sitten mitä sitä mun ajossa sitten sähköä kuluu, kun samoja baanoja höylää eestaas vakkari päällä
Kaikki ajettu std asetuksella, mikäköhän se on comfort tai jotain sinnepäin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostJuuri kotia lentokentältä 226km - keskinopeus 113km/h ja kulutus 24,2kWh/100km jos jotakuta kiinnostaa kulutukset hieman reippaammassa ajossa. Keskinopeus on yllättävän hyvä, autoahakiessa Saksan läpiajaessa, en päässyt lähellekään samaan (95km/h), kun lataamiseen meni aikaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Väärä alue, mutta minulle jäi myös 50e:n koeajosta tunne, että se oli 45e:tä äänekkäämpi. Samanlaista juttua on pitkästi jenkkifoorumilla. Mitä mieltä olet 50e:n ajovaloista - mielestäni ne olivat huonommat kuin 45e:n laserit.
i7 oli koeajossa hiljainen ja että ne penkit tuntuivat hyviltä..
mm. tuulilasin molemmat tiivisteelliset sivulistat menee vaihtoon. Oikean puolen etuoven ulkotiiviste ja ehkä jotain muutakin kunhan nyt tutkivat ensin rauhassa (painostuksen jälkeen). Olenkin ihmetellyt sitä että miksi tämä uusi X5 voi olla niin äänekäs reilussa 100km/h vauhdissa vaikka kaikki sivulasit ja etulasi on laminoituja tuplalaseja. No, tiivisteet fuskaa enemmän ja vähemmän sekä joku ihme kolina myös alkaa etupäästä kun tuuli pääsee reilussa 130km/h vauhdissa sopivasti heiluttamaan jotain osaa. Aika pettynyt kyllä täytyy olla tähän nykyiseen jenkkituotannon laatuun. Ehkä pitäisi jatkossa keskittyä pelkkään Saksan tuotantoon jos sieltä saa vähän laadukkaammin kasattua kulkinetta. Ja ikävintä näissäkin on se että joka ikinen kerta näistä saa valittaa ja uhkailla huoltotiskillä ennen kuin mitään tapahtuu asian eteen. Eikä kysymys kuitenkaan ole mistään muusta kuin siitä että auto vaan vastaisi edes sitä mitä sen kuuluu.
Leave a comment:
-
-
Juuri kotia lentokentältä 226km - keskinopeus 113km/h ja kulutus 24,2kWh/100km jos jotakuta kiinnostaa kulutukset hieman reippaammassa ajossa. Keskinopeus on yllättävän hyvä, autoahakiessa Saksan läpiajaessa, en päässyt lähellekään samaan (95km/h), kun lataamiseen meni aikaa.
Kaikkiaan yllättävän pienellä kulkee, odotin reipaasti korkeampia kulutuslukuja. Kesäkelissä on siinä siinä pääseekö täältä Turkuun säästelemättä ja lataamatta. Joka tapauksesa nopein tapa on ajaa siten, että latauspysähdystä ei tarvita. Kun motarilla ottaa vauhtia pois 5km/h, se riittänee jo varmistamaan perille pääsyn lataamatta.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostEilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeenAsennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiosta
Mutta taidan ehkä silti hoitaa erillisellä tikulla tuon telkkarihomman, koska samaa voi sitten käyttää kotona vanhassa kakkostelkussa, johon ei striimauspalveluita muuten saa. Aika vähällä on kuitenkin Theatre Screenin käyttö, jollain pidemmillä matkoilla vain.
Toisaalta, eikös tuolla omalla mokkulalla voisi saada autoon nettiyhteyden sitten joskus kun loppuu ConnectedDriven ilmainen soppari? Pääsisi varmaan halvemmalla ostaa siihen oma dataliittymä kuin jatkaa ConnectedDrivea johonkin kuluttajaystävälliseen hintaan
Leave a comment:
-
-
Mulla myös 21’ renkaat, talveksi oli tarkoistus hommata 19’ nastoilla toki.
Suomi-asfaltilla renkaat tuppaa pitämään ääntä vaikka asfaltti olisi uusikin. Omassa pelit suhisee (140km/h), kuulee jos radio ei ole päällä. Melusammassa autossa toki suhinaa ei vois kuulla. Autaskohan M-peilikoppa jossa yläkulmassa on evä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostMelua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa
Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa.ja onhan se hiljainen mitä aiemmin ikinä kokenut. Ai että on kiva keskustella motarivauhdissa kun ei tarvitse yhtään korottaa ääntä ja kuulee kaiken hienosti. Samalla tietty B&W Diamonditkin kuulostaa paremmalle. Mutta täysin hiljainen auto ei ole, pientä rengashuminaa kyllä kuuluu, mutta autossa on 21" vanteet joten ei varmaan tätä "pahemmaksi"se näissä tule. Mutta paras on se ulkomaailman eristäminen, aina kun avaa oven niin huomaa, että jaa täällähän on ääniä ja melua.
Mutta joo, onhan tuo todella mahtava auto kaikinpuolin ja sisusta (Gran Lusso) upea. Oikeastaan sisusta aikoinaan kauppasi tämän automallin, kun takapenkille istahti niin tiesi mitä käy. Kulutus on ollut yllättävän pieni, menee samoja tai n. 0,5-1kWh/100km enemmän mitä aiempi Polestar 2. 25km työmatkaa sellainen 16-17kWh/100 kulutuksella.Tuota kun jo useamman vuoden jauhanut sähköautolla niin aika helppo verrata eri autoja siinä. Rangehan riittää aivan mainiosti omaan käyttöön ja ne pari 400km matka-ajoa menee jopa harmittavasti ilman välilatauksiaoppinut jo taukoilemaan välillä, mutta voihan sitä aina stoppailla.
Kahlasin ajatuksella taannoin sen n. 400 sivun pääohjekirjan + 70 sivua infotainmentin ohjekirjan ja niitä lukiessa vaan miettii, että on aikamoinen määrä toimintoja upotettu näihin. Tyyliin puolet sellaisia, ettei edes osaisi kuvitella kun taustat on vähän simppelimmissä autoissa.
Ainoa negatiivinen on minusta Bemarin latausajastuslogiikka. Miksei se vaan voi olla, että auto lataa nyt näillä asetetuilla tunneilla. Se esivalmistelun ja lähdön pakotus sotkee pahasti pörssioptimointia. Pakko ladata ilman ajastuksia autosta ja laturin päästä ajastaa ja harmikseen on vähän kökkö siinä ajastus. Polestarissa oli superhelppo vain määrittää ne tunnit 5min tarkkuudella milloin ladataan.
Leave a comment:
-
-
Ei sitä välttämättä itse huomaa jos vastaantulevaa häikäistyy, ei sitä valoa tarvitse niin paljoa tulla että koko vastaantulevan kabiini valaistuu että häikäisee inhottavasti...mutta tottahan toki se myös hämää kun ei valot enään vilkahda selvästi pois pitkiltä niin helpostihan sitä luulee että sieltä tullaan pitkät päällä varsinkin kun ledivalot on vielä aika pistäviä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TheRipper View Post
Mahtaakohan tässä olla samaa ongelmaa kuin joissain uusissa mersuissa. Reunan puoleinen valo näyttää pistemäisen kirkkaasti suoraan vastaantulevaa silmiin? Tuota ei välttämättä kuski itse havaitse mutta vastaantulevaa takuulla häiristee. Itse olen useammankin tämmöisen kohdannut liikenteessä. Nämä valoautomatiikat on kyllä enemmän tai vähemmän perseestä tuolla liikenteessä.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.Eli kun rajaus o nliian tarkka ja kapea, tottakai katsomalla vastaan tulevan valoja näet että ne hohkaa pitkillä vaikka eivät eivät osukaa juuri omaan autoon ja sitten systeemmi on perseestä
Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 18:43.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostNyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Mukavaa päivitystä seiskasta. On varmaan hieno matka-auto sitä en epäile. Ja kyllähän se valtameri laivakin kääntyy kun on 4p-ohjaus apuna. Onko tuossa seiskassa sulla ollut minkälainen äänieristys tuulen suhinoiden ja rengasäänien osalta? Huomasin tässä kun kävin viime syksynä i5 M60 koeajamassa että yllättävän paljon ajoviima/tuuli ja rengasmelu kuului kabiiniin. Mielestäni äänieristys ei ole todellakaan sillä tasolla minkä hintainen auto on. Eikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja). Entinen iX50 oli nimittäin todella hiljainen auto matka-ajossa. En tiedä miten ne on siitä niin hiljaisen saanut. Enpä äkkiseltään muista oisko uusi seiskakaan edes ollut niin hiljainen mitä iX löysillä kitkarenkailla.
Näyttäisi että autot (iX ja i7) kiihyvät ja pysähtyvät tasatahtiin. Ajodynamikkatestissa (slalom ja kaistanvaihto) eroa i7:n eduksi on reilusti 18m slalom 60,4 vs 65,4 km/h, kaistanvaihto 124 vs 134km/h. Tämän kyllä tunteekin iX ratissa, aika norsuhan se on. Ei i7 tietenkään mikään M3 ole (vrt 18m slalom 72km/h ja kaistanvaihto 149km/h), mutta normaalia hyvää henkilöautotasoa luvut kuitenkin on. Ja kun sinua kiinostaa kuiteskin, niin X5 45e:lle (21' renkailla) vastaavat luvut 64 ja 129km/h. X5 50e kiihtyvyys on samaa luokkaa kuin näillä sähkömalleilla ja pysähtyminen sujuu peräti 3metriä lyhyemmällä matkalla 100km/h vauhdista 35 vs 32m. Jarrutuksessa X5 voittaa jopa M3 Competionin 1m:llä !
Melua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa
Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa. Desibeliasteikko on logaritminen ja eroa voisi kuvata siten että jos kuuntelet livenä soittajaa ja soittajien määrä kasvaa kahteen äänenvoimakuus kasvaa noin 3dB. Tai tässä tapauksessa jos olisi miksauspöytä, jossa kahden i7 sisämelu yhdistään, saadaan iX:n melutaso nopeuksilla 100..180km/h. 80km/h vauhdissa ero on vähemmän.
Kaikki mittaukset toki Saksan oloissa ja asfaltilla. Suomessa tien pinta on hyvin erilainen, mutta tuskin nämä toisinpäin kääntyy.Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 06:22.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostEikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja).
i7 oli koeajossa hiljainen ja että ne penkit tuntuivat hyviltä..
Leave a comment:
-
Leave a comment: