Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ///Jone
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

Sähköautojen verotusta on jo nostettu. Vuosittaista ajoneuvoveroa. Kyllä sähköautoilun kokonaiskustannus verotuksen keinoin jotenkin kasvaa se on selvää. Autoilijoilta imetään yli 8mrd vuosittain valtion kassaan. Se summa ei taatusti ole pienenemässä. Pitäkää hatuista kiinni vaan...
    Pelkästään fiskaalinen syy ei ole hyvä argumentti nostaa verotusta sellaisessa kohteessa, jossa oletetaan olevan pakollista pitää hintaohjausta yllä, jotta 1,5c tavoite saavutetaan. Kuulen mielellään parempia.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

Arvaisin, en uskoisi tarkentaen siihen, että ennen kuin ns. hintapariteetti saavutetaan, niin sähköautoiluun ei tule veronkorotuksia, ainakaan kovin kummoisia. Ajattelisin nimittäin, että on niin laajalti puoluekentältä jaettu tavoite, että liikenne sähköistyy 2035, jotta päästää 1,5c uralle, että keinovalikoimissa liikenteen sähköistyminen ei olisi kalleimmassa päässä.

Minulla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa arvioimaan onko liikenteen sähköistyminen sellainen seikka +1,5c uralle pääsemisessä, ettei halvempia keinoja ole olemassa, esimerkiksi rakennusten lämmitysjärjestelmiä muokkaamalla tai muuten.

Voisin nähdä kuitenkin hyvin realistisena, että painon mukaan aletaan pikkuhiljaa lisäämään joitain veroja, voisi löytyä kannatusta asettaa sellaisia ajoneuvoihin, joissa hintapariteetti on saavutettu. Tällöin kyse olisi kenties painavista tehokkaista premium autoista.

Kannattaa muistaa myös, että bensa ei ole ollut suhteessa palkkoihin koskaan näin halpaa 2000 luvulla kuin nyt: https://twitter.com/WessmanRoger/sta...13005222518784
    Sähköautojen verotusta on jo nostettu. Vuosittaista ajoneuvoveroa. Kyllä sähköautoilun kokonaiskustannus verotuksen keinoin jotenkin kasvaa se on selvää. Autoilijoilta imetään yli 8mrd vuosittain valtion kassaan. Se summa ei taatusti ole pienenemässä. Pitäkää hatuista kiinni vaan...

Leave a comment:

• ///Jone
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ei kait kukaan oikeasti uskonut ettei sähköautojen käyttöön tulisi korotuksia esim. niin että lataus kallistuu ?
    Arvaisin, en uskoisi tarkentaen siihen, että ennen kuin ns. hintapariteetti saavutetaan, niin sähköautoiluun ei tule veronkorotuksia, ainakaan kovin kummoisia. Ajattelisin nimittäin, että on niin laajalti puoluekentältä jaettu tavoite, että liikenne sähköistyy 2035, jotta päästää 1,5c uralle, että keinovalikoimissa liikenteen sähköistyminen ei olisi kalleimmassa päässä.

Minulla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa arvioimaan onko liikenteen sähköistyminen sellainen seikka +1,5c uralle pääsemisessä, ettei halvempia keinoja ole olemassa, esimerkiksi rakennusten lämmitysjärjestelmiä muokkaamalla tai muuten.

Voisin nähdä kuitenkin hyvin realistisena, että painon mukaan aletaan pikkuhiljaa lisäämään joitain veroja, voisi löytyä kannatusta asettaa sellaisia ajoneuvoihin, joissa hintapariteetti on saavutettu. Tällöin kyse olisi kenties painavista tehokkaista premium autoista.

Kannattaa muistaa myös, että bensa ei ole ollut suhteessa palkkoihin koskaan näin halpaa 2000 luvulla kuin nyt: https://twitter.com/WessmanRoger/sta...13005222518784

Leave a comment:

• ///Jone
    replied
    Poistettu tuplapostaus.
    Last edited by ///Jone; 05-01-2024, 09:45. Reason: Tuplapostaus.

Leave a comment:

• jani
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post

Saattaa tulla vaikka väliaikainen autovero.
    Tarkoitat varmaan väliaikainen sähköautovero autoveron päälle no onnes sähkäreillä ajaminen on muuten niin halpaa niin ei "kevyt suomivero" tunnu missään...

Leave a comment:

• FlyingFinn
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ei kait kukaan oikeasti uskonut ettei sähköautojen käyttöön tulisi korotuksia esim. niin että lataus kallistuu ?
    Saattaa tulla vaikka väliaikainen autovero.

Leave a comment:

• jani
    replied

Leave a comment:

• JPM50
    replied
    Originally posted by Kale67 View Post

No on härskiä. Ihan vaan referenssiksi huomenna taas pörssisähkö putoaa alle parin sentin kun kelit alkaa lämmetä ja tuultakin luvassa. Ei oo kallista kotilataus... no mun kiesi makaa vielä Hangon satamassa (tullut 12.12), joten auton luovutus lienee vasta tammikuussa?
    Joo. Mä laitoin kyselyn BMW Charging-palveluun, että mitkä ovat oikeat perusteet hinnan korotukselle, koska sähkön keskihinta on laskenut merkittävästi sitten viimeisen hinnan korotuksen, joka tapahtui vuosi sitten vastaavaan aikaan. Liitteeksi kysymykseeni laitoin tiedot sähkön kuukausikeskihinnoista;

Saas nähdä mitä vastaavat.

Leave a comment:

• FlyingFinn
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Onko muilla pysynyt helmojen etupäässä olevat, ilmeisesti valomaton led-valojen, kotelot kiinni? Täytyy katsoa vielä tarkemmin mutta näyttää, että omassa olisi molemmilta puolilta irti. Sikäli kun oikein ymmärsin niin ovat muovisen helmakotelon sisällä teipillä(!) kiinni. Mahdollisesti ei kestä teippaukset talvea. Mielenkiintoinen rakennelma myöskin siinä mielessä, että nuo ovat erilliset kotelot mutta kuitenkaan niihin ei pääse käsiksi ulkokautta vaan pitää irrottaa se koko muovinen sivuhelma. Edes se röpelöpintainen musta helmaosa minkä sisällä tuo kotelo on ei lähde ulkokautta irti.

Sattuisiko joku tietämään varaosanumeron noille led-koteloille? Ne mustat helmat löysin mutta noita en.
    Irtihän ne on. Toinen puoli kokonaan ja toinen melkein. Helman ledin kotelo makaa muovisen helman sisällä sen päällä ja on kiinni helmaosassa kaksipuolisella teipillä aukon reunoissa. Ei tule kestämään Suomen olosuhteissa kiinni tuolla systeemillä. Lumi, vesi ja lämpötilan vaihtelut irrottaa teipin melko varmasti aina jonkin ajan kuluttua. Tällä rahalla saa tällaisen teippivirityksen. Mitähän vikaa ruuvikiinnityksessä tai korikiinnikkeillä liittämisessä olisi ollut.

Sitten pitäisi arpoa mihin pääkaupunkiseudun merkkikorjaamoon uskaltaisi viedä takuukorjausta varten ettei autoa pahasti naarmutettaisi ja kolhittaisi korjauksen yhteydessä.

Leave a comment:

• jobo
    replied
    Pysyy kyllä ihan poikkeuksellisen surkeasti pyyhkijät köyttökelpoisina pikku lumisateessa kaupunkiajossa. Puhallin ei yhtään sulata niitä kun ovat syvällä jemmassa konepellin alla. Veden/jään levittimet lähinnä.

Leave a comment:

• Kale67
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    BMW Charging nostaa lataushintojaan merkittävästi; kWh-hinta nousee 6 c/kWh ja päälle tulee vielä kertalatausmaksu 0,59 c/lataus. Hinnan korotus siis rapiat 15 % nykyiseen hintaan + kertalatausmaksu.

Perustelevat, että "markkinatilanne on muuttunut". Heh, no onhan se muuttunut, sillä sähkön keskihinta on laskenut Suomessa vs. viime talven korkeat hinnat. Nyt nämä hyväkkäät siis lätkäisevät korotukset korkeiden hintojen päälle, vaikka suunnan pitäisi olla päin vastainen.

Noh, ahneella on se kuuluisa loppu. Omalta osaltani siirryn K-lataukseen ja ABC-lataukseen. Ihan jo periaatteenkn vuoksi. Pitäkää tunkkinne. (Tähän pieni hymiö)
    No on härskiä. Ihan vaan referenssiksi huomenna taas pörssisähkö putoaa alle parin sentin kun kelit alkaa lämmetä ja tuultakin luvassa. Ei oo kallista kotilataus... no mun kiesi makaa vielä Hangon satamassa (tullut 12.12), joten auton luovutus lienee vasta tammikuussa?

Leave a comment:

• miyli
    replied

Nämä ovat merkillisiä juttuja. Jostain syystä mun auto hylkii Nesteen latauspaikkoja, vaikka mitään järjellistä syytä siihen ei pitäisi olla. Siis kertaakaan, toistan kertaankaan, ei ole lataus onnistunut Nesteen latausasemilla. Sitten kun ajan toiselle palveluntarjoajalle, lataus toimii aivan normaalisti. Haluaisin kyllä käyttää Nestettä ihan henk.koht. syistäkin, mutta eivät vaan toimi.
    Mulla ei tosin ole i4 vaan ix3 ja työautona VW ID Buzz ja näissä toimii hyvin.

Leave a comment:

• JPM50
    replied
    Originally posted by miyli View Post

Mulla sit taas ei kertaakaan mitään ongelmaa ja ABC latauksessa ollut yhteysongelmaa.
    Nämä ovat merkillisiä juttuja. Jostain syystä mun auto hylkii Nesteen latauspaikkoja, vaikka mitään järjellistä syytä siihen ei pitäisi olla. Siis kertaakaan, toistan kertaankaan, ei ole lataus onnistunut Nesteen latausasemilla. Sitten kun ajan toiselle palveluntarjoajalle, lataus toimii aivan normaalisti. Haluaisin kyllä käyttää Nestettä ihan henk.koht. syistäkin, mutta eivät vaan toimi.

Leave a comment:

• miyli
    replied
    ^mulla ei ole tuo Neste lataus toiminut vielä kertaakaan; jokaisella kerralla mitä olen yrittänyt, lataus ei ole lähtenyt käyntiin, ja töpseli on jäänyt 5 minuutiksi jumiin autoon. Eikä irtoa millään keinolla, vaan vasta 5 min. kuluttua irtoaa itsestään.
    Mulla sit taas ei kertaakaan mitään ongelmaa ja ABC latauksessa ollut yhteysongelmaa.

Leave a comment:

• JPM50
    replied
    ^mulla ei ole tuo Neste lataus toiminut vielä kertaakaan; jokaisella kerralla mitä olen yrittänyt, lataus ei ole lähtenyt käyntiin, ja töpseli on jäänyt 5 minuutiksi jumiin autoon. Eikä irtoa millään keinolla, vaan vasta 5 min. kuluttua irtoaa itsestään.
    Last edited by JPM50; 15-12-2023, 11:05.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎