Originally posted by BFI18
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
-
-
Originally posted by Thmas View PostNyt meinaa mennä siihen perinteiseen kusematta Lappiin -ähinään niin taustoitan hieman.
Yrityksessä x on menossa myyntitiimin autopolitiikan päivittäminen vihreät arvot -hengessä, eli kerralla kaikki sähköiseksi. Koska autopolitiikka menee luonnollisesti samalla uusiksi, pitää miettiä myös asialliset hankintarajat.
Aiemmassa politiikassa pohjana on ollut perusvarusteinen BMW 520dA xDrive tai vastaava täysautoedulla, premium sedan nelivetoisena. Ajosuoritteet on vaihtelee tiimin kesken, 30-70 tkm vuosi. Tietyistä syistä johtuen aluejakoa ei ole, joten tarvittaessa Oulusta käsin joudutaan käymään PK-seudulla ja PK-seudulta Kuopiossa.
Pk-seudulla asuvilla tulee paljon päiväreissuja Turkuun, Lappeenrantaan ja Tampereelle.
Nyrkkisääntönä olisi hyvä, että Hki-Tre reissun pystyisi tekemään ilman latauksia, sillä pysähdyspaikoissa ei latausmahdollisuuksia ole. Tämä tarkoittaisi min 380 km rangea ympäri vuoden. Loppupeleissä tämän ehdon täyttäviä nelivetovaihtoehtoja hintaluokassa alle 75 teur ei hirveästi ole.
Esim tuon i4 M50:sen kanssa kävi niin, että aamulla 100 % akulla liikenteeseen. Kohteeseen saavuttaessa kaikki latauspaikat täynnä, joten piti ajaa läheisen hotellin laturille. Auto oli koko Jyväskylässä asioinnin ajan (n. 4 h) hotellin 11 kw laturissa. Takaisin lähtiessä huomasin että range tulee olemaan pitkästä latauksesta huolimatta tiukilla, joten Vaajakosken ABC:lta 10 min sähköä lisää. Tällöin auto kertoi, että kotiin saapuessa rangea olisi n. 50 km. Kuinkas ollakaan, kotimatkalla alkoi sataa vettä reilusti, lopputulemana kotipihassa oli rangea 15 km jäljellä - hetkellisesti harkitsin jo kolmatta latausta samalle reissulle.
Tällä kokemuksella pikkusen saisi olla bufferia lisää.
Tähän menessä on kokemuksia haettu Teslan Model Y:stä (omista SuperChargereista plussaa mutta autona voisi olla parempi), Audi Q8 50 etron (hyvä matkapeli mutta todellinen range huono 340 km) ja i4 M50 (hauska mutta pieni, todellinen range 370 km).
Luonnollisesti täysautoetuautoilijaa ei juurikaan muu kiinnosta kuin että auto on hyvä ja pääsee helposti paikasta toiseen suunnittelematta sen enempää. Senkin vuoksi olisi hyvä valtaosa ajoista menisi ilman välistoppeja tai yllä kuvattua säätöä. Se 5-10 min pysähdys ei ole ongelma, mutta jos latausvuoroa joutuu odottamaan tai laturit ei toimi niin tiukahkot reissupäivät meinaa mennä pieleen.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostErittäin hyvä näkökulma tähän 'kusematta Lappiin'-aiheeseen. Auton lataaminen 'kääntöpisteellä' ei ole lainkaan itsestään selvää, toki latausmahdollisuuksia tulee lisää koko ajan. Tuollanen päivän Lpr-Hki-Lpr olisi mukava päästä lataamatta (toki 90% kerroista liikun junalla). Samaten viikonloppuna reissuilla 'kääntöpisteellä' on harvemmin virtaa tarjolla. Esim viikonloppureissu Turkuun (800km) tarkoitaa matkalla, joka ajetaan pysähtymättä per suunta, noin tunnin hengailua latureilla (ellei ole liikkeella EQS:llä, joka vaatisi latausta vain 30min, tai Tesla S LR, eTronGT ~40min) Jokaisella on varmasti oma mielipide, onko tunti paljon vain vähän - matkassa se tarkoittaa sitä, että kun sähköautolla lähestytään Kotkaan, niin perinteisellä automobiililla kaarretaan kotipihaan.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post800km reissu eli 400 + 400? Kuinka kamalaa se on molempiin suuntiin ottaa se kusitauko ja kahvin haku ja ladata sen hetken niin homma hoidettu? En tiedä mistä tunnin latauksen repäisit. Lataus on muutenkin syytä ajoittaa oikein, eli silloin kun on akussa vähän varausta niin saa kunnon vauhdilla sitä virtaa.
Mihin se kusi- ja kahvitauko tarvitaan, kun lähdetään liikkeelle yleensä kahvin jälkeen ja tyhjennyksen voi hoitaa ennen lähtöä? Eihän matkaan kulu kuin 3½tuntia. Sähköautolla tauot on pidettävä ja niiden määrä ja paikka riippuu paljon siitä, millainen auto on. Ja tulevaisuudessa toki, jos/kun sähköä saa kääntöpisteeltä, mitä suurempi akku sen vähemmän ongelmaa esim EQS tuon pistelee helposti pysähtymättä yhteen suuntaan, todennäköisesti i7 myös.Last edited by tiko4tiko; 27-05-2023, 20:45.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostMihin se kusi- ja kahvitauko tarvitaan, kun lähdetään liikkeelle yleensä kahvin jälkeen ja tyhjennyksen voi hoitaa ennen lähtöä? Eihän matkaan kulu kuin 3½tuntia.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMeitä on toki moneen junaan. Itse en koskaan aja 400km pysähtymättä vaikka olisi mikä laite alla.
Sanoisin, että oma raja on n. 500km, sen alle olevilla taipaleilla en kahvittele enkä tankkaa. Esim. Espoo - Seinäjoki ja Espoo - Vaasa välejä on tullut paljon ajettua tankaamatta ja ilman taukoja edestakaisin. Lounas ja kahvit määräpäässä tottakai.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostYhdensuuntainen kokonaismatka n. 280 km, josta moottoritietä n. 135 km. Perille päästessä auto näytti, että 90 km rangea jäljellä eli siitä tuo 370 km kokonaisrange
Oma kokemukseni (talvirajoituksien aikaan) i4:lla on Tku - Hki-Vantaa -Tku 170 km/suunta, että saattaisi mennä nippanappa täydellä akulla edestakaisin.
Muistaakseni 55 % oli akussa jäljellä muutama km ennen lentoasemaa, jossa latasin varoiksi sen 10 min. MyBmw ’laskeskelee’, että 49% menisi nyt suunta.
Riittää mulle.Last edited by BFI18; 28-05-2023, 16:43.G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Olen huomannut, että esim tänpäivänen esim noin 20-30 solmua(10-15m/s) puhaltavat tuulet, vaikuttaa enemmän kuin vaikka pakkanen.
Varsinkin kesänopeuksilla, jos kova vastatuuli, sähköä kuluu. Kun esim motaria ajaa vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan. Vastushan on sama kun ajais yli 150kmh.
Pakkaseen auttaa lämpöpumppu. Tosin kun Turkuun ajoin Hesa Vantaalta oli akkua reilusti yli puolen ja olis päässy heittämällä takas, kun olis ollu hieman myötäistä.
Comment
-
-
Originally posted by 315i View PostOlen huomannut, että esim tänpäivänen esim noin 20-30 solmua(10-15m/s) puhaltavat tuulet, vaikuttaa enemmän kuin vaikka pakkanen.
Varsinkin kesänopeuksilla, jos kova vastatuuli, sähköä kuluu. Kun esim motaria ajaa vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan. Vastushan on sama kun ajais yli 150kmh.
Pakkaseen auttaa lämpöpumppu. Tosin kun Turkuun ajoin Hesa Vantaalta oli akkua reilusti yli puolen ja olis päässy heittämällä takas, kun olis ollu hieman myötäistä.
Comment
-
-
Niin on, ja omassa kun ajaa 10 yli niin on tosinopeutta noin 5-6. Melko joustavasti on pysynyt liikennevirrassa, tosin eilen oli monella kova kiire ohi ja kääntyivät kohta puoliin tauolle ja he eivät voittaneet sekuntiakaan kun ohitin heidät kun kääntyivät liitymistä.
Jos haluaa ajaa paikasta A paikkaan B, ja etäisyys on vaikka 200 km, ei kannata pysähtyä kertaakaan. Jos haet kahvin apsilta ja vessassa, niin se esim 15 km ylinopeus, meni jo siinä.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostSe ylinopeus on myös rangesyöppö. Sen lisäksi, että se on laitonta eikä siitä ole käytännössä mitään hyötyä. Sotkee vain liikennettä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by 315i View PostNiin on, ja omassa kun ajaa 10 yli niin on tosinopeutta noin 5-6. Melko joustavasti on pysynyt liikennevirrassa, tosin eilen oli monella kova kiire ohi ja kääntyivät kohta puoliin tauolle ja he eivät voittaneet sekuntiakaan kun ohitin heidät kun kääntyivät liitymistä.
Jos haluaa ajaa paikasta A paikkaan B, ja etäisyys on vaikka 200 km, ei kannata pysähtyä kertaakaan. Jos haet kahvin apsilta ja vessassa, niin se esim 15 km ylinopeus, meni jo siinä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostPuhe oli mittarinopeus 10 yli elikkä edelleen hieman liian hidas, mutta menettelee. Jos tuon ali ajat niin olet tien tukkona. Älä tee niin kiitos
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostAivan varmasti ajan ja jos jollain sääntöjä rikkovalla on joku ongelma sen suhteen niin hän on se väärässä oleva osapuoli. Sehän on suorastaan hauskaa kun joku apina tulee puskuriin kiinni roikkumaan, ei siis noudata turvaväliäkään, ja kuvittelee että alan ajamaan siksi ylinopeutta. En ala. Saatan hidastaa vähän lisää. Pitäisi lähteä aiemmin liikkeelle niin ei tarvitsisi koheltaa.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJos ei pysty ajamaan tien ja olosuhteiden sallimaa nopeutta niin on parempi jäädä kotiin. Sähköautoilu ei ole tekosyy olla tien tukkeena.
Comment
-
Comment