memebuy23buy

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Onko i4 malleissa mitä perusvikoja ?
    Vesivuotoja ilmeisesti ja lasien jäätymistä talvella, hiiliharjakoneen huoltotarve.
    Mutta ei mitään taajuusmuuttajaongelmaa tms ?
    Jäähdytysnestettä vuotaa. Tämä korjataan takuuseen ja osalla korjattu parikin kertaa
    Voimansiirtovika, johon tarvitaan juuri mulla odottelussa oleva hiiliharjojen putsaus.
    Takapilarit natisevat ja huollossa laitetaan teippiä estämään lähinnä oikean puolen c-pilarin natisemista.
    Ilmajousia on vaihdettu (kallis osa, koska iskunvaimennin samassa).
    Auto kadottelee puhelimia ja tästä selviää iDriven buuttauksella.
    M50:n peilinkuoret irtoavat osassa harjapesuja.

    Tossa nyt alkuun jotain, mitä on useamminkin tullut vastaan. Mulle itselleni ei toki kaikkia.
    Last edited by PNM2; 06-01-2025, 16:19.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Onko latauksen hinta sama kortilla ja sovelluksella? Norjassa kuulemma yllättävän harva maksaa latauksen kortilla, vaikka se olisi mahdollista. Liekö sovellusta käyttäville "kanta-asiakkaille" edullisepmpi hinnoittelu..

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Korttimaksu onneksi yleistyy yhtenä vaihtoehtona maksamiselle ja esim Nesteen asemilla ollut jo käytössä. Kymmeniä latauksia tehty ja kaikilla kerroilla toiminut kuin junan vessa, samoin lataukset. Tasan kerran lataus katkennut, mutta statannut nopsaan uudelle laukalle, joten 10- nesteen latausasemille täältä.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Olen itsekin ihmetellyt mikä latausinfrassa on vaikeaa. Kokemusta on sähköllä ajamisesta vasta 18tkm ja 6kk.Aiemmin ladattavalla hybridillä 8 vuoden aikana en lataillut julkisista pisteistä lainkaan. No kerran yritin yhdessä hotellissa, mikä sekin oli niin vaikeeta (maksu), että totesin antaa olla.

    Tarkistin apista, olen ladannut tähän mennessä julkisilla latureilla 73 kertaa. Lataaminen ei vaan suju niin luotettavasti: tietoliikennekatkosta, kättelyongelmaa, mekaanista likaa/kosteutta (?!), joten lataus ei käynnisty. Muutamaan kertaan ei ole edes tarvinnut kokeilla, kerran kakki laturit on huputettu ja toisen kerran koko latauskenttä oli pimeä. (sähkökatko?!) Polttomoottoriautolla on toki joskus ollut myös ongelmia maksun kanssa (kortin luku), mutta ei tässä mittakaavassa. Laskin apista 7 tapausta + päälle nuo 2 täyshutia. Kuudessa tapauksessa siirtyminen toiselle 'pöntölle' / prosessin aloittaminen uudestaan auttoi. Yhden kerran sähkö jäi saamatta, kun vapaata toimivaa lautauspistettä ei ollut. Espoolaisen toimistohotellin kymmenestä hidaslaturista (11kW) neljä oli out of order.

    Ongelmaisin aika on ollut loka-marraskuu. Joulukuussa kaikki sujui hyvin, vaikka luulisi olojen puolesta asian olevan toisin.

    Latausongelmien lisäksi infran varsinainen haaste on latausnopeus, joka romahtaa heti kun lataajia on enemmän, pidentäen merkittävästi pysähdykseen vaadittua aikaa. Laturille ei ole vielä tarvinnut varsinaisesti jonotella, mutta varmasti tämänkin on tapahtuu kokemusken karttuessa.
    Johtuneeko siitä että nykyisin pitää olla kaikkeen aplikaatio mikä on täysin turha välivaihe ja heikentää toimintavarmuutta. Pakottaa myös sitoutumaan kolmannen osapuolen ehtoihin. Saman asian pystyisi hoitamaan ilmankin. Kuten ennen on tehty. Onneksi korjaus on tulossa kun EU pakottaa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Tornion ja Kilpisjärven välillä on 29kpl laturia CCS töpselillä.

    - Ylitornio 6kpl
    - Pello 8kpl
    - Kolari 3kpl
    - Muonio 6kpl
    - Karesuvanto 6kpl

    Ja Torniossa itsessään 21kpl

    On toki melko huonoa tuuria jos kaksi peräkkäistä on rikki, mutta vaikea kuvitella, että silti on koko ko. pitäjän laturit rikki. Ja jos vaikka siellä Torniossa vetäisee 90% pintaan akun niin ei siinä enää tarvitse kuin yhden hyvin lyhyen stopin ennen Kilpisjärveä. Mutta toki jos on vaikeaa niin on vaikeaa.
    Olen itsekin ihmetellyt mikä latausinfrassa on vaikeaa. Kokemusta on sähköllä ajamisesta vasta 18tkm ja 6kk.Aiemmin ladattavalla hybridillä 8 vuoden aikana en lataillut julkisista pisteistä lainkaan. No kerran yritin yhdessä hotellissa, mikä sekin oli niin vaikeeta (maksu), että totesin antaa olla.

    Tarkistin apista, olen ladannut tähän mennessä julkisilla latureilla 73 kertaa. Lataaminen ei vaan suju niin luotettavasti: tietoliikennekatkosta, kättelyongelmaa, mekaanista likaa/kosteutta (?!), joten lataus ei käynnisty. Muutamaan kertaan ei ole edes tarvinnut kokeilla, kerran kakki laturit on huputettu ja toisen kerran koko latauskenttä oli pimeä. (sähkökatko?!) Polttomoottoriautolla on toki joskus ollut myös ongelmia maksun kanssa (kortin luku), mutta ei tässä mittakaavassa. Laskin apista 7 tapausta + päälle nuo 2 täyshutia. Kuudessa tapauksessa siirtyminen toiselle 'pöntölle' / prosessin aloittaminen uudestaan auttoi. Yhden kerran sähkö jäi saamatta, kun vapaata toimivaa lautauspistettä ei ollut. Espoolaisen toimistohotellin kymmenestä hidaslaturista (11kW) neljä oli out of order.

    Ongelmaisin aika on ollut loka-marraskuu. Joulukuussa kaikki sujui hyvin, vaikka luulisi olojen puolesta asian olevan toisin.

    Latausongelmien lisäksi infran varsinainen haaste on latausnopeus, joka romahtaa heti kun lataajia on enemmän, pidentäen merkittävästi pysähdykseen vaadittua aikaa. Laturille ei ole vielä tarvinnut varsinaisesti jonotella, mutta varmasti tämänkin on tapahtuu kokemusken karttuessa.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Taitaa olla jo pari vuotta tuosta, kun kaksi peräkkäistä oli rikki. Silloin ei ollut kuin yksi latausasema (muutama pistoke) per kylä (ja kaikki tolpat olivat poissa käytöstä) - onneksi Ruotsin puolelta löytyi silloin toimiva, niin matka jatkui. Torniosta on Kilpikselle 458 km ja viimeksi kulutus oli kuulemma kylmemmillä osuuksilla yli 27 kWh/100 km eli kyllä tuolla välillä joutuu lataamaan ihan oikeasti (kulutus yli 120 kWh). Kilpikselläkin on nyt jo pari vaihtoehtoa lataamiseen eli riski sille, ettei sieltä saisi sähköä, on pienentynyt. Tosin Kilpis oli vain välietappi eli jos sinne saapuisi kovin tyhjällä akulla, joutuisi siellä lataamaan reilusti.

    En ainakaan itse uskaltaisi tuolla seudulla päästää akkua kovin tyhjäksi, koska kuten sanoin, tie voi olla poikki tms. ja matkalla saattaa joutua odottelemaan pitkiäkin aikoja yli 30 asteen pakkasessa. Siihen lisäksi tuo latauspisteiden välimatka (pahimmillaan yli 100 km) ja riski, että joku laturi ei toimi.. asutustakaan ei ihan joka mäen päällä ole eikä välttämättä kännykkäkään kuulu ihan joka paikassa.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Onneksi 90-95% kansaa ei koske tuollaiset ongelmat.
    En osaa nähdä miten se on valitun auton tai käyttövoiman vika, jos matkassa kestää infran pettäessä enemmän aikaa.
    Järkevä ihminen osaa riskiarvioinnissaan ottaa eri skenaariot huomioon ja lähtee reissuun sitten sellaisella tavalla (=kalustolla) minkä vaikeudet osaa peitota, jos moisia kohtaa.
    Ottihan se nuorempana päähän jos matkalla hajosi kondensaattori virranjakajasta ja se sit poltti kärjet, tietysti jossain ihan peijoonan perseessä räntäsateessa. Ja lähin huoltamo oli muutaman kilometrin päässä eikä ollut kännykkäkattavuutta niin paljoa että ois aina saanut jollekin soitettua.

    Nykyisin ongelmat on oikeasti melko pieniä.

    Edit : itsekin vuokrasin maasturin muutama talvi sitten ajoon, kun tiedustin että silloinen 330e oli mataluutensa puolesta ihan väärä vaihtoehto mummolareissuun lasten kanssa. Riskiarviointi oli menestys ja sen osalta ei sit mitään ongelmaa tullutkaan.


    Onko i4 malleissa mitä perusvikoja ?
    Vesivuotoja ilmeisesti ja lasien jäätymistä talvella, hiiliharjakoneen huoltotarve.
    Mutta ei mitään taajuusmuuttajaongelmaa tms ?
    Last edited by repsa; 05-01-2025, 08:49.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    No on se sikäli autostakin kiinni, että varman päälle pelatessa käytettävissä oleva range jää pieneksi. Polttomoottoriautolla tilanne on toinen, koska tankkauspaikkoja on enemmän, range tankillisella on pitkä eikä se kärsi pakkasesta ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, että tankkausasema olisi epäkunnossa.

    Esim. Torniosta Kilpisjärvelle ajaessa latauspisteiden väli on (kartalta äkkiä katsoen) 60...110 km ja jos käy niin kuin kerran kävi, että kaksi peräkkäistä latauspistettä on rikki, on ladattava aika usein pahimman varalta.

    (En käsitä, miten laturit ovat niin vikaherkkiä ja miksei niitä korjata välittömästi etenkin tuolla seudulla, missä latureita on hyvin harvassa.)
    Tornion ja Kilpisjärven välillä on 29kpl laturia CCS töpselillä.

    - Ylitornio 6kpl
    - Pello 8kpl
    - Kolari 3kpl
    - Muonio 6kpl
    - Karesuvanto 6kpl

    Ja Torniossa itsessään 21kpl

    On toki melko huonoa tuuria jos kaksi peräkkäistä on rikki, mutta vaikea kuvitella, että silti on koko ko. pitäjän laturit rikki. Ja jos vaikka siellä Torniossa vetäisee 90% pintaan akun niin ei siinä enää tarvitse kuin yhden hyvin lyhyen stopin ennen Kilpisjärveä. Mutta toki jos on vaikeaa niin on vaikeaa.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Veikkaan että säästösyistä korjauksia ei harrasteta viikonloppuisin.

    Jos on latauspisteitä harvassa niin vielä harvemmassa on korjaajia. Toivottavasti ei ole niin hullusti että korjaaja pitää lennättää Helsingistä asti.

    itsellä ei ole vielä kokemuksia että jos joku latauspaikka on rikki niin meneekö samalla kaikki muutkin ”pistoolit” pimeäksi? Eli ainoa ratkaisu on toinen latauskenttä?

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    No on se sikäli autostakin kiinni, että varman päälle pelatessa käytettävissä oleva range jää pieneksi. Polttomoottoriautolla tilanne on toinen, koska tankkauspaikkoja on enemmän, range tankillisella on pitkä eikä se kärsi pakkasesta ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, että tankkausasema olisi epäkunnossa.

    Esim. Torniosta Kilpisjärvelle ajaessa latauspisteiden väli on (kartalta äkkiä katsoen) 60...110 km ja jos käy niin kuin kerran kävi, että kaksi peräkkäistä latauspistettä on rikki, on ladattava aika usein pahimman varalta.

    (En käsitä, miten laturit ovat niin vikaherkkiä ja miksei niitä korjata välittömästi etenkin tuolla seudulla, missä latureita on hyvin harvassa.)

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Kukaan ei valehtele, mutta varmaan vaimo pitää joskus jonkun kahvitauon. Minä en kahvia osaa juoda, niin en sellaisia taukojakaan pidä. Viimeksi vaimo lähti matkaan kaksi tuntia ennen minua ja sain hänet kiinni lataustauolla 600 kilometrin kohdalla. Loppumatkalla hän jäi vielä puolitoista tuntia minusta, mutta poikkesi kaupassa matkalla. Lataustaukoja hän pitää tuolla matkalla käsittääkseni viitisen kappaletta (nytkin oli matkalla melkein -30 astetta pakkasta ja i4:n kulutus kuulemma nousi aika hurjasti). Eikä varmasti halua jäädä jumiin, vaikka olisi taas pari peräkkäistä laturia rikki eli ei uskalla ajaa akkua kovin tyhjäksi. Lisäksi pohjoisessa voi tulla yllättäviä pysähdyksiä - tälläkin matkalla alkoivat nostaa rekkaa ojasta ja pistivät tien poikki, mutta päästiin livahtamaan ohi ennen sitä.
    No huhhuh. Valehtelu on toki vahva sana, mutta aika räikeästi nyt on kyllä sitten kuskista kiinni. i4 ei viittä latausta tuolla välillä tarvitse. Kuski voi ihan katsoa peiliin tuolla suoritteella. Ei tuota todellakaan "tuskattomaksi" voi sanoa.

    Eikä siinä ymmärrän jos pelottaa, mutta se ei ole silloin todellakaan autosta kiinni.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Päivitetääs oman romun tilannetta eli i4 M50 on ollut nyt 23.12. alkaen Hedinin pihassa. Etumoottorin hiiliharjat pitää putsata. Toimenpide tehdään muiden töiden yhteydessä eli tarkkaa aikaa ei tiedetä.

    Kirjoittelen maanantaina reklamaation tammikuun leasing-laskusta NF Fleetille. Ensin alla oli 23.12.-31.12. Toyota Corolla Liikkuvuusturvasta ja sen jälkeen 230e xDrive leasing-firman sijaisautona. 230e:n sain, kun ilmoitin, ettei Skoda Scala käy enää eli haluan auton, jonka ominaisuudet ovat edes jotenkin maksamani auton tasolla. Nyt saan sentään auton esilämmitettyä ja ajettua sähköllä. Kyllä ns first world problemina vitutti raapia Tojotan laseja.

    Rahaa en leasing-maksusta tarvitse takaisin mutta esim kilsoja tai aikaa samaan rahaan pummaan lisää. Eniten tässä vituttaa se, että itse pitää hoitaa kaikki ja huolto eli merkkiliike ei osaa olla leasing-firmaan yhteydessä. Lisäksi leasing-firman ratkaisuehdoitukset esim maahantuojalta vastaavanlaisen tuotteen tilallesaamiseksi eivät merkkiliikkeen mukaan ole mitenkään mahdollisia. Tämänhetkinen sijaisauto eli 230e on mulla viikon päähän perjantaihin ja silloin ”toivotaan, että oma auto olisi jo kunnossa”. En pidätä hengitystä.
    Olin ensiksi että w0t hiiliharjat?



    Tuolla aika hyvin asiaa puituna. On siellä siis oikeasti hiiliharjat - vähän menty tarkoituksella takapakkia.
    Takapakkia = hiiliharjaa käyttäminen magnetointiin on vaan ol'skool
    Tarkoituksella = saadaan mm luotua riippumattomuutta harvinaisista maametalleista. Moottorin mukana pyöriminen ei kuluta energiaa - tästä syystä audillakin on oikosulkukoneita käytössä siellä missä välillä moottori vaan "pyörii mukana".

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Nyt on kyllä pakko huudella isolla Bullshit vaikka miten yrittäisi ymmärtää. i4:sta ei tarvitse 1000km matkalla edes ladata kolmea tuntia niin tuo ei ole mahdollista. Sen faktan lisäksi, että ihminenkin tarvitsee vähintään yhden ruokapaussin ja toisen kusipaussin tuollaisella siivulla. Eli sillä X5:lla ollaan paikallaan myös noin 1h. Ei siinä i4 tarvitse latausta kuin noin toisen tunnin ( 3 pysähdyksen taktiikalla esim.).

    Eli kuka valehtelee? Onko vaimo ollut jossain muualla pikku visiitillä ja laittoi sähköauton piikkiin?
    Kukaan ei valehtele, mutta varmaan vaimo pitää joskus jonkun kahvitauon. Minä en kahvia osaa juoda, niin en sellaisia taukojakaan pidä. Viimeksi vaimo lähti matkaan kaksi tuntia ennen minua ja sain hänet kiinni lataustauolla 600 kilometrin kohdalla. Loppumatkalla hän jäi vielä puolitoista tuntia minusta, mutta poikkesi kaupassa matkalla. Lataustaukoja hän pitää tuolla matkalla käsittääkseni viitisen kappaletta (nytkin oli matkalla melkein -30 astetta pakkasta ja i4:n kulutus kuulemma nousi aika hurjasti). Eikä varmasti halua jäädä jumiin, vaikka olisi taas pari peräkkäistä laturia rikki eli ei uskalla ajaa akkua kovin tyhjäksi. Lisäksi pohjoisessa voi tulla yllättäviä pysähdyksiä - tälläkin matkalla alkoivat nostaa rekkaa ojasta ja pistivät tien poikki, mutta päästiin livahtamaan ohi ennen sitä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Päivitetääs oman romun tilannetta eli i4 M50 on ollut nyt 23.12. alkaen Hedinin pihassa. Etumoottorin hiiliharjat pitää putsata. Toimenpide tehdään muiden töiden yhteydessä eli tarkkaa aikaa ei tiedetä.

    Kirjoittelen maanantaina reklamaation tammikuun leasing-laskusta NF Fleetille. Ensin alla oli 23.12.-31.12. Toyota Corolla Liikkuvuusturvasta ja sen jälkeen 230e xDrive leasing-firman sijaisautona. 230e:n sain, kun ilmoitin, ettei Skoda Scala käy enää eli haluan auton, jonka ominaisuudet ovat edes jotenkin maksamani auton tasolla. Nyt saan sentään auton esilämmitettyä ja ajettua sähköllä. Kyllä ns first world problemina vitutti raapia Tojotan laseja.

    Rahaa en leasing-maksusta tarvitse takaisin mutta esim kilsoja tai aikaa samaan rahaan pummaan lisää. Eniten tässä vituttaa se, että itse pitää hoitaa kaikki ja huolto eli merkkiliike ei osaa olla leasing-firmaan yhteydessä. Lisäksi leasing-firman ratkaisuehdoitukset esim maahantuojalta vastaavanlaisen tuotteen tilallesaamiseksi eivät merkkiliikkeen mukaan ole mitenkään mahdollisia. Tämänhetkinen sijaisauto eli 230e on mulla viikon päähän perjantaihin ja silloin ”toivotaan, että oma auto olisi jo kunnossa”. En pidätä hengitystä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Vaimo ajelee kyllä ilmeisen tuskattomasti 1000 kilometrin pätkää i4:llä, mutta latailee kyllä useamman kerran ja jää X5:lle tuolla matkalla vähintään kolme tuntia :-) Kerran oli mennyt jännäksi, kun talvella oli kaksi peräkkäistä latauspaikkaa (100 km:n välein) rikki ja alkoi range olla vähissä..
    Nyt on kyllä pakko huudella isolla Bullshit vaikka miten yrittäisi ymmärtää. i4:sta ei tarvitse 1000km matkalla edes ladata kolmea tuntia niin tuo ei ole mahdollista. Sen faktan lisäksi, että ihminenkin tarvitsee vähintään yhden ruokapaussin ja toisen kusipaussin tuollaisella siivulla. Eli sillä X5:lla ollaan paikallaan myös noin 1h. Ei siinä i4 tarvitse latausta kuin noin toisen tunnin ( 3 pysähdyksen taktiikalla esim.).

    Eli kuka valehtelee? Onko vaimo ollut jossain muualla pikku visiitillä ja laittoi sähköauton piikkiin?

    Leave a comment:

Working...
X