Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kobluna
    replied
    Originally posted by BMWMaza View Post
    Pari kysymystä olisi herännyt i4M50 autoon liittyen, joka ollut nyt ajossa kuukauden päivät. Autossa on idrive 8.5 ja softaversio on 11/2023.73 eli yli vuoden vanha jo. Onko muilla tullut uudempaa OTA päivitystä vai ollaanko Suomessa tässä menossa?

    Autossa on driving assistant pro, mutta muutamat toiminnot on poistettu käytöstä Suomessa. Onko näitä mahdollista koodata toimintaan idrive 8.5 autossa?

    Maantiellä auto tuntuu menevän kohtuullisella kulutuksella, mutta pätkäajossa sähköä kuluu herkästä 30+ kWh, joka on selkeästi enemmän mitä aiempi ix3 vei. Liekö akun lämmitys jotenkin erilaista?
    Omassa autossa (iDrive 8.5) on 3/24 versio softasta ja se tuli otana. Sen sijaan heinäkuun saati marraskuun päivitystä ei ole näkynyt. Huollossa eivät tosiaan suostu päivitystä tekemään ilman maksua. Vähinään tuo kevään päivitys pitäisi varmaan kuitenkin olla sinullakin.

    Uusi iDrive käyttää Secure Coding 2.0 järjestelmää, eikä sitä voi koodata normaaleilla harrastelijatyökaluilla. Ikävä kyllä. Eli hyvin hankalaa on saada kaikkia toimintoja käyttöön Suomessa, joskin maksullinen koodauspalvelu on olemassa. En ole itse sitä käyttänyt, niin en osaa sanoa toimiiko se vai ei.

    Auto on tosiaan muutaman kilometrin pätkäajolla melkoinen sähkösyöppö, mutta toisaalta lämpenee nopeasti. Tuossa pyhien aikaan, kun piti päästä kylmällä autolla pikalaturille, aktivoin akun esilämmityksen jo parkissa ollessa. Auto kulutti 19kWh/h paikallaan seistessä! Eli tehoa noissa lämmittimissä löytyy.

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by Hobbes View Post
    Itelläni ei oikein ole avautunut vakkarin sujuva käyttö. Miten te kokeneemmat saatte uuden muuttuneen ajonopeuden päälle? Siis esim tilanteessa, jossa Cancel-napilla annan vauhdin tippua satasesta kahdeksaan kymppiin, niin miten sen saa aktivoitua? En ole muuta tapaa keksinyt kuin sammuttaa koko vakkari ja laittaa se uudestaan päälle, mutta on aika outo logiikka jos se oikeasti noin toimii. Tai vastaavasti jos aiempi pyyntö on ollut 90 kmh ja kiihdytän polkimella 110kmh, niin miten sen uuden nopeuden saa päälle?

    Ja toisena havaintona, ettei Eco pro ajotilassa vakkari toimi ollenkaan vaan tulee ilmoitus ettei nopeudensäätö aktivoitavissa. Sitten kun käyttää Comfortissa tai Sportissa, niin sitten toimii myös Eco pro tilassa.
    Set napilla saa sen nopeuden käyttöön, jonka auto on tunnistanut ja siihen voi laittaa oman offsetin valikosta. Nykyisen nopeuden taas saa asetettua sitä ratissa olevaa nopeudenvalintavipua lyhyesti näpäyttämällä ylöspäin.

    Eco pro tilassa pitäisi vakkarin kyllä toimia normaalisti. Kyseinen herja voi tulla silloin, jos ei aja riittävän tasaista nopeutta, eli painaa liikaa tai liian vähän kaasua. Toiminto on lienee siksi tuollainen, ettei vakkari mene vahingossa päälle, jos sormi hipaisee nappia.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by Hobbes View Post
    Itelläni ei oikein ole avautunut vakkarin sujuva käyttö. Miten te kokeneemmat saatte uuden muuttuneen ajonopeuden päälle? Siis esim tilanteessa, jossa Cancel-napilla annan vauhdin tippua satasesta kahdeksaan kymppiin, niin miten sen saa aktivoitua? En ole muuta tapaa keksinyt kuin sammuttaa koko vakkari ja laittaa se uudestaan päälle, mutta on aika outo logiikka jos se oikeasti noin toimii. Tai vastaavasti jos aiempi pyyntö on ollut 90 kmh ja kiihdytän polkimella 110kmh, niin miten sen uuden nopeuden saa päälle?

    Ja toisena havaintona, ettei Eco pro ajotilassa vakkari toimi ollenkaan vaan tulee ilmoitus ettei nopeudensäätö aktivoitavissa. Sitten kun käyttää Comfortissa tai Sportissa, niin sitten toimii myös Eco pro tilassa.
    - vakkarin saa kytkettyä uuteen nopeuteen (esim. 80 km/h) painamalla SET-näppäintä (edellyttää tietysti, että auton kamera on tunnistanut uuden nopeusrajoituksen)
    - jos aiempi nopeus on ollut 90 km/h ja polkimella kiihdyttää mainittuun 110 km/h, niin sitten jälleen SET-näppäimellä uusi nopeus päälle (vakkarin pitää tietysti olla aktivoituna)
    - minulla kyllä toimii vakkari normaalisti myös Eco Pro-tilassa

    Leave a comment:


  • Hobbes
    replied
    Itelläni ei oikein ole avautunut vakkarin sujuva käyttö. Miten te kokeneemmat saatte uuden muuttuneen ajonopeuden päälle? Siis esim tilanteessa, jossa Cancel-napilla annan vauhdin tippua satasesta kahdeksaan kymppiin, niin miten sen saa aktivoitua? En ole muuta tapaa keksinyt kuin sammuttaa koko vakkari ja laittaa se uudestaan päälle, mutta on aika outo logiikka jos se oikeasti noin toimii. Tai vastaavasti jos aiempi pyyntö on ollut 90 kmh ja kiihdytän polkimella 110kmh, niin miten sen uuden nopeuden saa päälle?

    Ja toisena havaintona, ettei Eco pro ajotilassa vakkari toimi ollenkaan vaan tulee ilmoitus ettei nopeudensäätö aktivoitavissa. Sitten kun käyttää Comfortissa tai Sportissa, niin sitten toimii myös Eco pro tilassa.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Hyvä että asia on korjaantunut. Näitä rengassarjoista tulevia värinä/pompotus -ongelmia on vain mahdoton diagnosoida ilman road force -tasapainotuskonetta. Sen sanoin jo aiemminkin. Hedinillä niitä ei ole huollossa, koska BMW:llä ei ole sitä vaatimuksena. Ainoastaan ongelmatapauksissa (asiakas reklamoi) sitten pitää saada speksit tiettyjen raja-arvojen sisään (1. harmoninen max. 80N ja T.I.R max.120N) että täyttää bemarin vaatimukset. Takapään ongelmat huomaa kuski helpoiten takamuksellaan ja herkkiä ne autot on nykyaikana renkaille, joissa liian suuri RF tai muuta ongelmaa esim. asennusvirheestä johtuen. Alustakomponentit on kevyttä kamaa ja ongelmat huomaa herkästi. Niin se vain on. Kaikki pitää olla kunnossa että auto toimii kuten valmistaja on suunnitellut sen toimivan.

    Onneksi Kuopiostakin löytyy sentään yksi paikka, josta löytyy peräti 2 kpl uusia Hunterin Elite -sarjan Road Force tasapainotuskonetta. Maksaa kappaleelta yli 20k€ eli ei ihan halvasta laitteesta ole kysymys. Onneksi sentään löytyy tästä maasta vielä yrittäjiä joita kiinnostaa laatu ja vain paras lopputulos töistä. Yleisessä tiedossahan on että Nokialaiset pitää käyttää 7 Barin paineessa että nousevat vanteelle kunnolla. Vaikka ei sitä Nokian renkaat tietenkään myönnä
    Itse ajattelin myös että road force tasapainotus on se juttu kun tässä kohtaa sen jäljiltä vaihdettiin takuuna jopa yksi rengas. Tämän jälkeen painostus kone(hunter 8500) näytti vihreää ja raja oli juurikin tuo 80N. Pieni aalloittain tuleva ja välillä pois oleva värinä jäi kuitenkin. Saattoi olla että värinä oli jopa poissa (ei tuntunut varmaan oli kuitenkin taustalla) tietyillä tien pinnan karheuksilla mutta yleisesti ottaen pahimmillaan mitä sileämpi asfaltti oli. Ajelin näin muutaman tuhatta ja nyt kun sitten rengas laitettiin (normi) tasapainotus koneeseen näkyi selvästi sivusta katsottuna että pystyheittoa oli ja kun kaikki painot otettiin pois oli paino vaatimus 40/100. Nyt asentaja sitten pyöritteli rengasta koneessa ja jopa ajoi vanteen ilman kumia siinä ja merkkasi kohdat mihin tulisi painoja. Pari pyöräytystä vaati ja sitten paino vaatimukset olivat muistaakseni 25/15. Nämä renkaat oli Michelinin mutta tuolla työnjohtaja sanoi että joskus on vain sellaisia rengas ja vanne pareja jotka vaati kovemman paineen. Edessä minulla 8J ja 225/50 18 ja takana 8,5J ja 245/45 18" setti.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post

    Itsellä ratkesi asia kun kävin toisessa rengasliikkeessä ja laittoitvat renkaat uudelleen vanteelle reippailla asennuspaineilla (7bar) sekä kääntivät vielä rengasta vanteella. Ongelma oli vain takasissa.
    Hyvä että asia on korjaantunut. Näitä rengassarjoista tulevia värinä/pompotus -ongelmia on vain mahdoton diagnosoida ilman road force -tasapainotuskonetta. Sen sanoin jo aiemminkin. Hedinillä niitä ei ole huollossa, koska BMW:llä ei ole sitä vaatimuksena. Ainoastaan ongelmatapauksissa (asiakas reklamoi) sitten pitää saada speksit tiettyjen raja-arvojen sisään (1. harmoninen max. 80N ja T.I.R max.120N) että täyttää bemarin vaatimukset. Takapään ongelmat huomaa kuski helpoiten takamuksellaan ja herkkiä ne autot on nykyaikana renkaille, joissa liian suuri RF tai muuta ongelmaa esim. asennusvirheestä johtuen. Alustakomponentit on kevyttä kamaa ja ongelmat huomaa herkästi. Niin se vain on. Kaikki pitää olla kunnossa että auto toimii kuten valmistaja on suunnitellut sen toimivan.

    Onneksi Kuopiostakin löytyy sentään yksi paikka, josta löytyy peräti 2 kpl uusia Hunterin Elite -sarjan Road Force tasapainotuskonetta. Maksaa kappaleelta yli 20k€ eli ei ihan halvasta laitteesta ole kysymys. Onneksi sentään löytyy tästä maasta vielä yrittäjiä joita kiinnostaa laatu ja vain paras lopputulos töistä. Yleisessä tiedossahan on että Nokialaiset pitää käyttää 7 Barin paineessa että nousevat vanteelle kunnolla. Vaikka ei sitä Nokian renkaat tietenkään myönnä

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by SMM50 View Post

    19" sama setti kuin kesäkummeissa.
    Itsellä ratkesi asia kun kävin toisessa rengasliikkeessä ja laittoitvat renkaat uudelleen vanteelle reippailla asennuspaineilla (7bar) sekä kääntivät vielä rengasta vanteella. Ongelma oli vain takasissa.
    Last edited by makebm5; 28-12-2024, 18:20.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by BMWMaza View Post

    Kaikki kyllä taitaa toimia, enkä ole bugeja havainnut. Lukenut vain, että pieniä viilauksia on tullut useampaankin asiaan matkan varrella. Pitkä lista niitä parannuksia löytyy, mutta osa tietenkin on jo tuossa 11/2023 softassa. Joku uusi widget pitäisi olla esim. akun lämpötilalle. Kai nuo kaikki menee ihan mukava muttei pakollinen kategoriaan.

    02/2023 valmistunut auto on idrive 8:lla. Siinä voi mennä päivitykset eri tahtia. Tai oikeastaan sitä yritän selvittää, että meneekö.
    Mulla on akunlämmitykselle manuaalinen valinta ja lienee se tärkein lisäys, joka mun aikana on tullut. Tällekin oli joku raja eli vissiin aivan kaikista vanhimpiin tätä ei tullut ainakaan toistaiseksi.

    Leave a comment:


  • BMWMaza
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Mikä autossasi ei toimi joka softalla tulisi kuntoon?
    Kaikki kyllä taitaa toimia, enkä ole bugeja havainnut. Lukenut vain, että pieniä viilauksia on tullut useampaankin asiaan matkan varrella. Pitkä lista niitä parannuksia löytyy, mutta osa tietenkin on jo tuossa 11/2023 softassa. Joku uusi widget pitäisi olla esim. akun lämpötilalle. Kai nuo kaikki menee ihan mukava muttei pakollinen kategoriaan.

    02/2023 valmistunut auto on idrive 8:lla. Siinä voi mennä päivitykset eri tahtia. Tai oikeastaan sitä yritän selvittää, että meneekö.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by BMWMaza View Post

    Onko sulla idrive 8 vai 8.5 ? Ja lieneekö niiden päivitystahdissa eroja? Onhan tuo oman auton softa jo niin vanha, että epäilyttää koko OTA:n toiminta. Eivät taida huollossa kovin helposti noita päivittää paitsi rahalla.

    Pitää kulutusta katsella tosiaan pidemmällä aikahaarukalla ja eipä sillä nyt niin isoa merkitystä ole.
    Mikä autossasi ei toimi joka softalla tulisi kuntoon?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by BMWMaza View Post

    Onko sulla idrive 8 vai 8.5 ? Ja lieneekö niiden päivitystahdissa eroja? Onhan tuo oman auton softa jo niin vanha, että epäilyttää koko OTA:n toiminta. Eivät taida huollossa kovin helposti noita päivittää paitsi rahalla.

    Pitää kulutusta katsella tosiaan pidemmällä aikahaarukalla ja eipä sillä nyt niin isoa merkitystä ole.
    Mulla on 02/2023 valmistunut eli ei uusimmalla softaversiolla ja tässä esim fontti ei ole uusin.

    Leave a comment:


  • BMWMaza
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Mulla on M50:ssa 07/2024.30 ja tämä on mulle tullut MyBMW:n mukaan neljä kuukautta sitten.

    Mä ajan aika isosti pelkkää nurkka-ajoa ja mulla koko auton keskikulutus reilulta 30000 kilsalta on reilut 20 kWh sataselle. Toki joku ajo voi huonossa kelissä olla paljonkin kuluttava mutta eipä niitä hetkittäisiä kannata ihmetellä vaan vaikka kulutusta kuukausittain.
    Onko sulla idrive 8 vai 8.5 ? Ja lieneekö niiden päivitystahdissa eroja? Onhan tuo oman auton softa jo niin vanha, että epäilyttää koko OTA:n toiminta. Eivät taida huollossa kovin helposti noita päivittää paitsi rahalla.

    Pitää kulutusta katsella tosiaan pidemmällä aikahaarukalla ja eipä sillä nyt niin isoa merkitystä ole.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by BMWMaza View Post
    Pari kysymystä olisi herännyt i4M50 autoon liittyen, joka ollut nyt ajossa kuukauden päivät. Autossa on idrive 8.5 ja softaversio on 11/2023.73 eli yli vuoden vanha jo. Onko muilla tullut uudempaa OTA päivitystä vai ollaanko Suomessa tässä menossa?

    Autossa on driving assistant pro, mutta muutamat toiminnot on poistettu käytöstä Suomessa. Onko näitä mahdollista koodata toimintaan idrive 8.5 autossa?

    Maantiellä auto tuntuu menevän kohtuullisella kulutuksella, mutta pätkäajossa sähköä kuluu herkästä 30+ kWh, joka on selkeästi enemmän mitä aiempi ix3 vei. Liekö akun lämmitys jotenkin erilaista?
    Mulla on M50:ssa 07/2024.30 ja tämä on mulle tullut MyBMW:n mukaan neljä kuukautta sitten.

    Mä ajan aika isosti pelkkää nurkka-ajoa ja mulla koko auton keskikulutus reilulta 30000 kilsalta on reilut 20 kWh sataselle. Toki joku ajo voi huonossa kelissä olla paljonkin kuluttava mutta eipä niitä hetkittäisiä kannata ihmetellä vaan vaikka kulutusta kuukausittain.

    Leave a comment:


  • BMWMaza
    replied
    Pari kysymystä olisi herännyt i4M50 autoon liittyen, joka ollut nyt ajossa kuukauden päivät. Autossa on idrive 8.5 ja softaversio on 11/2023.73 eli yli vuoden vanha jo. Onko muilla tullut uudempaa OTA päivitystä vai ollaanko Suomessa tässä menossa?

    Autossa on driving assistant pro, mutta muutamat toiminnot on poistettu käytöstä Suomessa. Onko näitä mahdollista koodata toimintaan idrive 8.5 autossa?

    Maantiellä auto tuntuu menevän kohtuullisella kulutuksella, mutta pätkäajossa sähköä kuluu herkästä 30+ kWh, joka on selkeästi enemmän mitä aiempi ix3 vei. Liekö akun lämmitys jotenkin erilaista?

    Leave a comment:


  • Hobbes
    replied
    Ihan kiitettävästi ottaa virtaa vastaan näin 5 asteen lämmössä. Taisi esilämmitys toimia navin kautta. Nyt käyrä tippunut 64% kohdalla 89 kWh.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎