Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by wuiZ View Post

    Manualissa sanotaan:
    ”If drive-ready state is switched on with the doors closed, the vehicle is automatically raised to the normal level.”

    pieni jännitys tuosta kun ajatus lähipäivinä vaihtaa nastat alle. F11 osasi ainakin suoristaa itsensä vaihdon jälkeen niin eiköhän tämäkin mahtaa osata..
    Kyllä mutta eikös drive ready state kytkeydy vasta, kun painat jarrun pohjaa ja sitten start. Muuten on vain hupisähköt päällä lääpintä paneelissa. Ainakin seiskassa penkki siirtyy vasta sitten ajoasentoon, kun jarru on pohjassa ja valitsee start (muuten istuin ns. sisäännousu asennossa eli mahaampikin saan väännettyä itsensä väljästi kyytiin), samoin ajovalot syttyy jne.

    E70:n ilmajousien kanssa ei ollut koskaan tollaista ongelmaa ja F15:n kanssa vain tuon yhden kerran. F15:ssa oli takarenkaat 315 ja pyöräkulma muuttui ulosjoustossa sen verran, että joutui nostamaan aika paljon, että renkaan sain alta pois. Kapeampi 255 talvirengas meni paikoilleen helposti. G05, jossa ilmajouset oli joka kulmassa haastena oli pitkä ulosjousto, renkaat säilyi ulosjoustossa kyllä hienosti suorassa. Tunkki maksimikorkeudessa mahdollisti renkaan vaihdon, vaikka rengasta ei täysin ilmaan saanutkaan

    Päätin, (paikallisen huollon suosituksesta) että i7:aan en yritä renkaita itse vaihtaa, eipähän tule sotkettua ExecutivePro jousituksen asetuksia. Varmasti 'onnistuisin' omatoimisesti renkaita vaihtaessa saada auto tilaan, jossa se pitäis viedä kuitenkin paljalle asetusten nollaukseen. Pienimmän riesan tie vaihdattaa renkaat samalla, kun auto on vietävä jarrusoftan päivitykseen runsaan viiikon kuluttua.

    Leave a comment:


  • wuiZ
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Laitoitko auton 'käyntiin' eli virta päälle jarru pohjassa ja valitsin D/R vai vain virta päälle?

    Mulla kävi vähän vastaava aikoinaan X5:n (F15) kanssa, jossa oli ilmajouset vain takana, että auton jäi vinoon renkaan vaihdossa. Toinen puoli selkeesti alhaalla ja toinen kulma jopa liian korkeella. Ajattelin että kyllähän se suoristuu, kun laittaa auton käyntiin. Kompura oli hiljaa, vaikka siirtelin autoa pihassa. No nostin tunkilla kulmaa ja kas pienen noston jälkeen, jousituksen kompura heräsi ja kulma alkoi nousta ja auto asettui suoraan. Nähtävästi joku raja, jonka alle taso oli mennyt.
    Manualissa sanotaan:
    ”If drive-ready state is switched on with the doors closed, the vehicle is automatically raised to the normal level.”

    pieni jännitys tuosta kun ajatus lähipäivinä vaihtaa nastat alle. F11 osasi ainakin suoristaa itsensä vaihdon jälkeen niin eiköhän tämäkin mahtaa osata..

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Lane View Post
    i4 jäi renkaanvaihdon jälkeen perästään matalalle. Vaihdoin renkaat tunkaten yksi rengas kerrallaan. Mittaristossa varoitus ajoneuvo matalalla, odota ajoneuvoa nostetaan. Ei vaan ala kuitenkaan nousemaan, 10min odottelin autossa virrat ajoasennossa ja mitään ei tapahdu. Molemmat takakulmat matalalla.

    Mitähän tässä kävi ja onko tälle tehtävissä itse mitään?
    Laitoitko auton 'käyntiin' eli virta päälle jarru pohjassa ja valitsin D/R vai vain virta päälle?

    Mulla kävi vähän vastaava aikoinaan X5:n (F15) kanssa, jossa oli ilmajouset vain takana, että auton jäi vinoon renkaan vaihdossa. Toinen puoli selkeesti alhaalla ja toinen kulma jopa liian korkeella. Ajattelin että kyllähän se suoristuu, kun laittaa auton käyntiin. Kompura oli hiljaa, vaikka siirtelin autoa pihassa. No nostin tunkilla kulmaa ja kas pienen noston jälkeen, jousituksen kompura heräsi ja kulma alkoi nousta ja auto asettui suoraan. Nähtävästi joku raja, jonka alle taso oli mennyt.

    Leave a comment:


  • Lane
    replied
    i4 jäi renkaanvaihdon jälkeen perästään matalalle. Vaihdoin renkaat tunkaten yksi rengas kerrallaan. Mittaristossa varoitus ajoneuvo matalalla, odota ajoneuvoa nostetaan. Ei vaan ala kuitenkaan nousemaan, 10min odottelin autossa virrat ajoasennossa ja mitään ei tapahdu. Molemmat takakulmat matalalla.

    Mitähän tässä kävi ja onko tälle tehtävissä itse mitään?

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post

    Lähtöajalla on toki ratkaiseva vaikutus tässä BMW:n logiikassa. Se kannattaa olla (selvästi) pidemmällä kuin latauksen aiottu valmistuminen.
    Tuota kirjoitettaessa lähtöaika oli 20.10 klo 11. Tuli vastaus ja jotain haastetta BMW:llä ollut i4 mallin kanssa noissa yleensäkin. Varmaan joku korjaus tullenee etänä.
    Toistaiseksi nyt pelannut niin jos jollain samaa ongelmaa kannattaa koittaa eri lähtöaikaa.

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by SMM50 View Post

    Kiitos! Löysin kuvakkeen Toinen kysymys. Näkyykö lämpöpumpun toiminnasta informaatiota jostain näytöstä vai toimiiko vain taustalla tarvittaessa?
    Lämpöpumpun toiminnasta ei näe mitään tietoa. Toimii automaattisesti taustalla. Ei myöskään näe mikä kuluttaa sähköä, vaan näkyy pelkkä kokonaiskulutus. Monessa muussa merkissä näkyy vaikkapa, että ilmastointi vie 2kW, tietoviihde 300W ja moottori 20kW. Näkyypä muissa myös voimansiirron toiminnasta yksityiskohtia, kuten että tuotetaanko voima etu- vai takamoottorilla ja kumpi osallistuu rekuperaatioon. Jos on siis neliveto kyseessä.

    Bemarin logiikka on toimia hiljaa taustalla ja tarjota kuskille vain "relevanttia" tietoa. Olisihan se kiva nähdä akun lämpötila, moottoreiden lämmöt erikseen, jne, mutta eipä näy.

    Leave a comment:


  • SMM50
    replied
    Originally posted by kobluna View Post

    Näkyy mittariston kulutusnäytössä ja keskinäytön yläpalkissa, johon tulee ne muutkin ilmoituskuvakkeet. Molemmissa näkyy kuva, jossa on akku ja tuuletin. Ainakin iDrive 8.5 versiossa toimii näin.
    Kiitos! Löysin kuvakkeen Toinen kysymys. Näkyykö lämpöpumpun toiminnasta informaatiota jostain näytöstä vai toimiiko vain taustalla tarvittaessa?

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Pari päivää ollut niin että vaikka lataus ajastettu niin lähtee heti lataamaan kun johto kytketty. Ohjeistusta sain BMW connected drive tuesta mutta eipä niilläkään lähtenyt toimimaan.
    Liekö sitten sattumaa mutta vaihdoin lähtöajan seuraavalle aamulle niin nyt näyttäisi pelaavan taas.
    Lähtöajalla on toki ratkaiseva vaikutus tässä BMW:n logiikassa. Se kannattaa olla (selvästi) pidemmällä kuin latauksen aiottu valmistuminen.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Pari päivää ollut niin että vaikka lataus ajastettu niin lähtee heti lataamaan kun johto kytketty. Ohjeistusta sain BMW connected drive tuesta mutta eipä niilläkään lähtenyt toimimaan.
    Liekö sitten sattumaa mutta vaihdoin lähtöajan seuraavalle aamulle niin nyt näyttäisi pelaavan taas.

    Leave a comment:


  • JH.
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Viime vuoden kokonaiskulutus näytti sovelluksessa
    keskiarvoksi 20kwh/100km. Rapiat 24tkm ajoa tuolle viime vuodelle. Eco ajon osuus 12% kaikista ajoista.
    Tämän vuoden keskiarvo on myös tällä hetkellä sama. Kilsoja 23,5tuhatta tähän mennessä. Eco ajoa 0%
    Noita statseja on kyl hauska kattoo. Ittellä nurkkapyöritystä pks ja silloin tällöin maakuntareissuja. Omat 2023 statsit:
    988 ajokertaa
    13 tkm yhteensä
    19 min keskiajo
    19,2 kWh/100 km
    pienin kulutus 9,2 kwh/100 km .
    En oo ikinä kokeillu miten vähällä tuo menee, mutta tuo oli tullut Lahessa käydessä kahden lähiön välisessä siirtymässä 10 km matkalla. En löydä vuositasolla eco pro-statsia, mutta jossain n. 10% paikkeilla
    Last edited by JH.; 15-10-2024, 19:00.

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by SMM50 View Post
    Näkyykö jostain näytöstä jokin merkki mikäli on aktivoinut manuaalisen akun lämmityksen päälle ennen laturia?
    Näkyy mittariston kulutusnäytössä ja keskinäytön yläpalkissa, johon tulee ne muutkin ilmoituskuvakkeet. Molemmissa näkyy kuva, jossa on akku ja tuuletin. Ainakin iDrive 8.5 versiossa toimii näin.

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Viime vuoden kokonaiskulutus näytti sovelluksessa
    keskiarvoksi 20kwh/100km. Rapiat 24tkm ajoa tuolle viime vuodelle. Eco ajon osuus 12% kaikista ajoista.
    Tämän vuoden keskiarvo on myös tällä hetkellä sama. Kilsoja 23,5tuhatta tähän mennessä. Eco ajoa 0%

    Leave a comment:


  • SMM50
    replied
    Näkyykö jostain näytöstä jokin merkki mikäli on aktivoinut manuaalisen akun lämmityksen päälle ennen laturia?

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by wuiZ View Post
    Vaikka ajastaa AC-latauksen (ja lähtöaikaa), niin silti pirssi alkaa lataamaan heti kun kytkee piuhan kiinni, ja lataa muutaman minuutin ennen kun ilmoittaa että ladataanpas kuitenkin vasta ajastetulla aikavälillä.
    Mielestäni ei alkujaan näin tehnyt vaan noudatti annettu aikaikkunaa heti..

    muilla havaintoja tästä käyttäytymisestä?
    Näin tekee ja kuuluu tehdä, ja omasi on varmasti myös tehnyt aina niin.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Jos keskinopeus on ollut 103 km/h, lienee 20kWh/100km ihan ookoo kulutus. Mä ajoin kesällä Imatralta Nokialle 370km ja siinä kulutus oli 16,0 kWh/100km, kun rullailin sinänsä rauhassa hieman nopeusrajoituksia kovempaa vauhtia. Tästä sitten kulutus ylöspäin nilkan asennosta, sateesta, lumesta ja lämpötilasta riippuen.
    Keskinopeus taisi olla jossain 85 km/h tuntumassa ja matkaa oli noin 170km.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎