Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • eemi
    replied
    Joo kyllä tuo pidempi reissu vaatii vähän totuttelua tuolla sähkärillä, se on ollut mulla nyt 1,5kk ja ajot on ollut pääsääntöisesti nurkissa pyörimistä ja meno-paluuna 130km työmatkaa kun toimistolla on käynyt jokusen kerran. Pidempää reissua ei ole tullut vielä tehtyä. Ennen lapsia tuli välillä ajettua mökille yhdelläkin pysähdyksellä dieselillä, mutta lasten tulon jälkeen on tottunut siihen että pysähdyksiä tulee enemmän ja ne kestää kauemmin niin uskoisin, että aika kivuttomasti menee matka sähkärilläkin sen puolesta. Tosin tuolla Itä-Lapin puolella latausmahdollisuuksia on loppumatkasta aika rajallisesti.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Vaimo ajelee kyllä ilmeisen tuskattomasti 1000 kilometrin pätkää i4:llä, mutta latailee kyllä useamman kerran ja jää X5:lle tuolla matkalla vähintään kolme tuntia :-) Kerran oli mennyt jännäksi, kun talvella oli kaksi peräkkäistä latauspaikkaa (100 km:n välein) rikki ja alkoi range olla vähissä..

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by eemi View Post

    Joo mulla on mahdollisuus lainata Thulen kattotelineet, täytyy vaan tarkistaa että näiden kattotelineiden jalkaosa sopii tuohon mun linkkaamaan osaan ennen kun tilaan.

    Matkaa on kotoa mökin pihaan sellanen 890km eli tuolla 25kWh/100km kulutuksella menis parilla kolmella latauksella matka. Lasten kanssa kun on liikenteessä ni saa aikaa myös huoltoasemilla kulumaan niin joutaa auto latautuakin.
    Otahan vielä kärri mukaan niin saattaa hymy hyytyä tuon sähkärin kanssa. Minä ajoin viime talvena iX50:llä muutaman sata kilometriä Respon kärri perässä ja kelkka kyydissä siellä. Kulutus oli -15’C pakkasella yli 40kWh sataselle. Siinä saattas hymy hyytyä jos ois pitänyt tuon kanssa Ylläksen reissulle lähteä. Hyvähän sähkäreillä on vetää mutta oikeesti talvella siihen hommaan on paremmatkin kamppeet keksitty. Mut joo, onnea ja hyviä hermoja tulevaan matkaan

    Leave a comment:


  • eemi
    replied
    Originally posted by Futis View Post

    Oikea osa tuossa kuvassa, mutta tuon koriin tulevan lisäksi tarvitaan jalkaosa. Ja tietenkin poikkiputket.

    Kulutus kyllä nousee aika reippaasti. Etenkin jos on kohtuullinen marssivauhti ja sattuu vielä vilpoisempi keli.

    Itse en ole ajanut noin pitkää siivua koska Tamperelaisena on auto aika helppo laittaa junan kyytiin ja laiska kuski. Mutta lyhyempää pätkää esim Himokseen ja muistaakseni n. 25kWh/100km rauhallisesti ajellen. Tankillisella siis n. 300km. Jos joka stopilla ottaa kahviosta viinerit niin alkaa posket jo näkymään takaapäin kotiin saapuessa . Rauhallinen marssivauhti auttaa merkittävästi.
    Joo mulla on mahdollisuus lainata Thulen kattotelineet, täytyy vaan tarkistaa että näiden kattotelineiden jalkaosa sopii tuohon mun linkkaamaan osaan ennen kun tilaan.

    Matkaa on kotoa mökin pihaan sellanen 890km eli tuolla 25kWh/100km kulutuksella menis parilla kolmella latauksella matka. Lasten kanssa kun on liikenteessä ni saa aikaa myös huoltoasemilla kulumaan niin joutaa auto latautuakin.

    Leave a comment:


  • Futis
    replied
    Originally posted by eemi View Post
    Onko kukaan laittanut kattotelineitä ja suksiboksia i4:seen? Hiihtolomaviikolla olisi suunnitteilla ajella Lappiin perheen ja koirien kanssa niin ilman suksiboksia on mahdotonta saada tavaroita mahtumaan kyytiin.

    Tämän avulla on saa ilmeisesti asennettua kattotelineet vaikkei autossa ole kattokaiteita? https://www.virtasenkauppa.fi/automa...BoC_2QQAvD_BwE

    Kulutus varmaan kasvaa jonkin verran boksin kanssa, mutta tuskin se ihan mahdottomia kasvaa?
    Oikea osa tuossa kuvassa, mutta tuon koriin tulevan lisäksi tarvitaan jalkaosa. Ja tietenkin poikkiputket.

    Kulutus kyllä nousee aika reippaasti. Etenkin jos on kohtuullinen marssivauhti ja sattuu vielä vilpoisempi keli.

    Itse en ole ajanut noin pitkää siivua koska Tamperelaisena on auto aika helppo laittaa junan kyytiin ja laiska kuski. Mutta lyhyempää pätkää esim Himokseen ja muistaakseni n. 25kWh/100km rauhallisesti ajellen. Tankillisella siis n. 300km. Jos joka stopilla ottaa kahviosta viinerit niin alkaa posket jo näkymään takaapäin kotiin saapuessa . Rauhallinen marssivauhti auttaa merkittävästi.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by kobluna View Post

    Ainakin minun mielestä i4 M50 taittuu mutkiin paremmin sekä pitävällä että liukkaalla kelillä kuin aiempi F30 korinen 320i. Tuo F30 tuntui puskevan herkemmin, vaikka olikin kevyempi ja pelkkä takaveto. En ole ajanut G20 bensana, niin en voi verrata miten paljon se on kehittynyt edellisestä sukupolvesta, mutta ainakin i4 on jousitukseltaankin paljon parempi. Yhtä aikaa sekä urheilullisempi että mukavampi. Tuo aiempi tuntui olevan hyvinkin pintalöysä eli autoa ulkoa töniessä sitä oli helppo keinuttaa verrattuna tähän uudempaan. Sama tuntemus oli ajaessakin, siinä oli semmoista pientä huojumista. Silti tien epätasaisuudet tuntui siinä tulevan enemmän läpi.

    Se on silti totta, että nelivetoiseksi i4 tarjoaa herkästi perää liukkaalla. Ei kuitenkaan mitenkään ongelmaksi asti, vaan menohaluja kyllä riittää etuakselin auttaessa. Ja luistoneston pudottamalla "pito" tilaan, autoa on melko helppo viedä pienessä luistossa ja jarruttamisen sijaan oikaisu tehdään etumoottorilla. Eli vauhtia riittää, eikä meno ole tökkivää. Tämäkin toimii paljon paremmin kuin edellisessä sukupolvessa, joka taas sekin oli huima parannus E90:stä, joka suorastaan kipsasi ohjauksen aina ajonvakautuksen puuttuessa peliin. Oikeaan suuntaan siis menty sukupolvi sukupolvelta ja tietyllä tapaa G20 on taas pykälän enemmän ajajan auto kuin F30 oli. Siinä mielessä lähempänä E90:stä minusta.

    Sanoisin, että i4 M50 on tarkoituksella säädetty hyvin takavetomaiseksi vakauden kustannuksella. Voi olla, että i4 40 xDrive on erilainen, mutta sitä en ole ajanut, niin en tiedä. Voisin myös kuvitella, että isommat on ehkä suunniteltu vakaammiksi eli tavallaan vähemmän urheilullisiksi. Samoin maasturit. Mutta menee arvailun puolelle, kun ajamaan en ole päässyt, eikä nämä ostomielessä kiinnostakaan. Jännä nähdä millaiseksi Neue Klasse i3 muotoutuu, kun ainakin ovat kovasti hehkuttaneet ajonvakautuksen, jarrujen ja moottorien ohjauksen yhdistettyä ohjainlaitetta. Ei ole siis enää erillisiä järjestelmiä, vaan yksi laitos hoitaa kaiken. Sen pitäisi vähentää viiveitä eli ehkä myös se pieni sutaisu on entistä pienempi, ennenkuin etuakseli tulee mukaan.
    Komppaan tätä, samat havainnot itsellä. Olen tyytyväinen siihen, että tässä ei ole masentavaa etuvetomaista aliohjaamista kuten oli takavetoisissa E46:n jälkeisten sukupolvien Bemareissa.

    Vakauden puutteesta en kyllä vieläkään tätä pysty moittimaan. Käytös on takavetomainen mutta omasta mielestä erittäinkin vakaa.​
    Last edited by FlyingFinn; 02-01-2025, 18:33.

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post

    En sano puolesta enkä vastaan että onko huonompia kuin perinteiset. Ei ole vielä tullut montaa km kokemuksia tuosta katoksessa olevasta i5:stä (eli voi käyttäytyä eri tavalla kuin i4). Mutkiin tulee ajettua varovaisemmin kun on hieman tunne että lähteekö puskemaan.
    Muutama asia joka tulee mieleen.

    Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

    Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

    Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

    Leveät renkaat.
    Ainakin minun mielestä i4 M50 taittuu mutkiin paremmin sekä pitävällä että liukkaalla kelillä kuin aiempi F30 korinen 320i. Tuo F30 tuntui puskevan herkemmin, vaikka olikin kevyempi ja pelkkä takaveto. En ole ajanut G20 bensana, niin en voi verrata miten paljon se on kehittynyt edellisestä sukupolvesta, mutta ainakin i4 on jousitukseltaankin paljon parempi. Yhtä aikaa sekä urheilullisempi että mukavampi. Tuo aiempi tuntui olevan hyvinkin pintalöysä eli autoa ulkoa töniessä sitä oli helppo keinuttaa verrattuna tähän uudempaan. Sama tuntemus oli ajaessakin, siinä oli semmoista pientä huojumista. Silti tien epätasaisuudet tuntui siinä tulevan enemmän läpi.

    Se on silti totta, että nelivetoiseksi i4 tarjoaa herkästi perää liukkaalla. Ei kuitenkaan mitenkään ongelmaksi asti, vaan menohaluja kyllä riittää etuakselin auttaessa. Ja luistoneston pudottamalla "pito" tilaan, autoa on melko helppo viedä pienessä luistossa ja jarruttamisen sijaan oikaisu tehdään etumoottorilla. Eli vauhtia riittää, eikä meno ole tökkivää. Tämäkin toimii paljon paremmin kuin edellisessä sukupolvessa, joka taas sekin oli huima parannus E90:stä, joka suorastaan kipsasi ohjauksen aina ajonvakautuksen puuttuessa peliin. Oikeaan suuntaan siis menty sukupolvi sukupolvelta ja tietyllä tapaa G20 on taas pykälän enemmän ajajan auto kuin F30 oli. Siinä mielessä lähempänä E90:stä minusta.

    Sanoisin, että i4 M50 on tarkoituksella säädetty hyvin takavetomaiseksi vakauden kustannuksella. Voi olla, että i4 40 xDrive on erilainen, mutta sitä en ole ajanut, niin en tiedä. Voisin myös kuvitella, että isommat on ehkä suunniteltu vakaammiksi eli tavallaan vähemmän urheilullisiksi. Samoin maasturit. Mutta menee arvailun puolelle, kun ajamaan en ole päässyt, eikä nämä ostomielessä kiinnostakaan. Jännä nähdä millaiseksi Neue Klasse i3 muotoutuu, kun ainakin ovat kovasti hehkuttaneet ajonvakautuksen, jarrujen ja moottorien ohjauksen yhdistettyä ohjainlaitetta. Ei ole siis enää erillisiä järjestelmiä, vaan yksi laitos hoitaa kaiken. Sen pitäisi vähentää viiveitä eli ehkä myös se pieni sutaisu on entistä pienempi, ennenkuin etuakseli tulee mukaan.

    Leave a comment:


  • eemi
    replied
    Onko kukaan laittanut kattotelineitä ja suksiboksia i4:seen? Hiihtolomaviikolla olisi suunnitteilla ajella Lappiin perheen ja koirien kanssa niin ilman suksiboksia on mahdotonta saada tavaroita mahtumaan kyytiin.

    Tämän avulla on saa ilmeisesti asennettua kattotelineet vaikkei autossa ole kattokaiteita? https://www.virtasenkauppa.fi/automa...BoC_2QQAvD_BwE

    Kulutus varmaan kasvaa jonkin verran boksin kanssa, mutta tuskin se ihan mahdottomia kasvaa?

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

    Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

    Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

    Leveät renkaat.
    Jos vertaan omaan X5 45e:hen, niin X5 on painavampi ja renkaat ovat vähintään yhtä leveät kuin i4:ssä. Jos vääntö menisi "täysille" heti, kun kaasuun koskee, se tarkoittaisi myös sitä, että tehokin olisi tapissa. Teho kun on vääntö kertaa kierrosluku. Eli ei mene vääntö on/off-tyylisesti kun yrittää vain estää nopeutta laskemasta ylämäen alkaessa.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    En usko, että noin sukkasillaan ajaessa kovin hurjia tehoja on käytössä. En ole koskaan huomannut tuollaista ilmiötä esim. X5 45e:ssä (jossa toki on vain karvan alle 400 hv) "normaalissakaan" ajossa. Sport-tilaa käytin siksi, kun joidenkin tietojen mukaan silloin on "aina" neliveto käytössä. Kaasua annoin juuri sen verran, ettei vauhti hyytyisi ylämäkien takia.

    Sen olen kyllä huomannut X5:n ja 500-sarjalaisen ym. kanssa, että perä irtoaa helpommin kuin etuvetoisella ajaessa, mutta i4 on kyllä vielä aivan omaa luokkaansa. Pitää varmaan vakoilla, mitkä kitkat tuossa on alla ja kokeilla jossain välissä muita ajotiloja.
    En sano puolesta enkä vastaan että onko huonompia kuin perinteiset. Ei ole vielä tullut montaa km kokemuksia tuosta katoksessa olevasta i5:stä (eli voi käyttäytyä eri tavalla kuin i4). Mutkiin tulee ajettua varovaisemmin kun on hieman tunne että lähteekö puskemaan.
    Muutama asia joka tulee mieleen.

    Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

    Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

    Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

    Leveät renkaat.
    Last edited by ekaBMW; 31-12-2024, 11:02.

    Leave a comment:


  • Hobbes
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post

    - vakkarin saa kytkettyä uuteen nopeuteen (esim. 80 km/h) painamalla SET-näppäintä (edellyttää tietysti, että auton kamera on tunnistanut uuden nopeusrajoituksen)
    - jos aiempi nopeus on ollut 90 km/h ja polkimella kiihdyttää mainittuun 110 km/h, niin sitten jälleen SET-näppäimellä uusi nopeus päälle (vakkarin pitää tietysti olla aktivoituna)
    - minulla kyllä toimii vakkari normaalisti myös Eco Pro-tilassa
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Eikös ”pause” tilassa saa uuden (nykyisen) nopeuden kun käyttää nopeuden säätö ”tikkua”?
    Eli ikään kuin nostaisi/laskisi nopeutta 1 km/h verran.
    No niin, kiitos näistä! Nyt on ajaminen taas pykälää jouhevampaa.

    Vakkari ei vaan toista avainta käytettäessä aina toimi, joten työmaata piisaa sen selvittelyn kanssa.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    En usko, että noin sukkasillaan ajaessa kovin hurjia tehoja on käytössä. En ole koskaan huomannut tuollaista ilmiötä esim. X5 45e:ssä (jossa toki on vain karvan alle 400 hv) "normaalissakaan" ajossa. Sport-tilaa käytin siksi, kun joidenkin tietojen mukaan silloin on "aina" neliveto käytössä. Kaasua annoin juuri sen verran, ettei vauhti hyytyisi ylämäkien takia.

    Sen olen kyllä huomannut X5:n ja 500-sarjalaisen ym. kanssa, että perä irtoaa helpommin kuin etuvetoisella ajaessa, mutta i4 on kyllä vielä aivan omaa luokkaansa. Pitää varmaan vakoilla, mitkä kitkat tuossa on alla ja kokeilla jossain välissä muita ajotiloja.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Eikös sport tilassa luistonestot ole pois pältä? Eli herkästi tyrkyttää perää.
    Kaasukin on herkällä kosketuksella.

    Oletko ajanut vastaavan tehoisella/vääntöisellä fossiilimoottorisella? Vääntö saattaa yllättää. Itse en ole niin en osaa sanoa onko kuinka normaalia.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Etumoottoria käytetään silloin, kun takapää sutii, tai kun pyydetään kaasupolkimella riittävän paljon tehoa. Tämä aiheuttaa erilaisen tuntemuksen hyvin liukkailla teillä kuin jatkuva neliveto (eli xdrivet jossa polttis pitkittäin keulalla). Nastarenkaat toki auttaa asiaan vrt kitkat.
    Ajoin parikymmentä kilometriä jäisellä tiellä sport-tilassa ja vaikka miten nätisti painoin kaasua, ylämäissä peräpää irtosi aina tiestä. Nopeutta oli alle 50 km/h kelin ja tien takia. Ehkä nastarenkailla tilanne olisi parempi, mutta jos kaikki sähkö-Bemarit ovat tällaisia, niin oivoi..
    ​​
    Last edited by bittivirhe; 29-12-2024, 19:00.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Eikös ”pause” tilassa saa uuden (nykyisen) nopeuden kun käyttää nopeuden säätö ”tikkua”?
    Eli ikään kuin nostaisi/laskisi nopeutta 1 km/h verran.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎