Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jobo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 143
    • Espoo

    #91
    Originally posted by *makke* View Post
    Kyllä E93+N57 yhdistelmällä pääsi kuitenkin kattokin auki useamman sata kilsaa vaikka sillä päästi tulemaan Saksan länsirajalta kotiinpäin niin paljon kun se raato Autobahnilla kulki.

    Miten tämä liittyy i4 keskusteluun?
    Scanialla menisit vielä pidemmälle tankillisella rajotinta vasten.
    BMW i4 M50 -23

    BMW 330e M-sport -17
    BMW 120d M-sport -14
    MINI JCW -09

    Comment

    • JPM50
      Bimmer Rookie
      • May 2022
      • 191
      • Helsinki

      #92
      Originally posted by pyroz View Post
      Nopeus sen kulutuksen tuossa tekee. Voisit toki myös unohtaa sen "Hei wau siistii tää tekee itekseen sähköö vähänkö COOL" -B-moden ja siirtyä parhaimpaan eli adaptiiviseen regeniin. Mukavin ja paras myös rangea ajatellen
      Totta. Omien empiiristen kokeiden jälkeen voin sanoa, että adaptiivisella regenellä pääsee hieman pienemmällä kulutuksella vs. B-mode. Lisäksi jarrut eivät jämähdä käytön puutteen/vähäisyyden vuoksi.
      i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • lnaukkar
        Bimmer Rookie
        • Sep 2015
        • 189
        • Helsinki

        #93
        Originally posted by JPM50 View Post
        Totta. Omien empiiristen kokeiden jälkeen voin sanoa, että adaptiivisella regenellä pääsee hieman pienemmällä kulutuksella vs. B-mode. Lisäksi jarrut eivät jämähdä käytön puutteen/vähäisyyden vuoksi.
        Jarruja käytetään kaikilla moodeilla ihan yhtä paljon. Auton jarrupoljin ei ohjaa jarruja. Se ei ole yhteydessä mihinkään paitsi polkimen asennon sensoreihin. Auto itse miettii millä se haluaa hidastaa (jarrut ja/tai regen ja kuinka paljon milläkin).

        Ainoa asia mihin B / high regen / med regen / low regen / adaptive regen -asetus vaikuttaa on se, että miten tämä perinteinen voimapoljin on kalibroitu. Ja tosiaan että onko kalibraatio dynaaminen ( adaptive ) vai staattinen (kaikki muut).

        Toisin sanottuna valitse regen-moodi, jolla haluat ajaa ja pidä hauskaa. Mutta tosiaan kuten huomaat, niin vapaa rullaaminen on taloudellista.
        2023 G26 i4 M50
        2023 U11 iX1 xDrive30

        Comment

        • JPM50
          Bimmer Rookie
          • May 2022
          • 191
          • Helsinki

          #94
          Originally posted by lnaukkar View Post
          Jarruja käytetään kaikilla moodeilla ihan yhtä paljon. Auton jarrupoljin ei ohjaa jarruja. Se ei ole yhteydessä mihinkään paitsi polkimen asennon sensoreihin. Auto itse miettii millä se haluaa hidastaa (jarrut ja/tai regen ja kuinka paljon milläkin).

          Ainoa asia mihin B / high regen / med regen / low regen / adaptive regen -asetus vaikuttaa on se, että miten tämä perinteinen voimapoljin on kalibroitu. Ja tosiaan että onko kalibraatio dynaaminen ( adaptive ) vai staattinen (kaikki muut).

          Toisin sanottuna valitse regen-moodi, jolla haluat ajaa ja pidä hauskaa. Mutta tosiaan kuten huomaat, niin vapaa rullaaminen on taloudellista.
          Ok, kiitos tarkennuksesta/oikaisusta.

          Olin siinä uskossa, että B-modella jarrujen todellinen käyttö jäisi vähemmälle, ja että hidastuminen hoituisi silloin lähes pelkästään ilman jarruja, eli moottorijarrutuksella. Mutta näin siis ei olekaan asia.
          i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6706
            • PK-seutu

            #95
            Originally posted by JPM50 View Post
            Ok, kiitos tarkennuksesta/oikaisusta.

            Olin siinä uskossa, että B-modella jarrujen todellinen käyttö jäisi vähemmälle, ja että hidastuminen hoituisi silloin lähes pelkästään ilman jarruja, eli moottorijarrutuksella. Mutta näin siis ei olekaan asia.
            Tämä on jännä seikka mitä ei oikein ihmiset tunnu hoksaavan ulkomaisilla palstoillakaan. Ihmiset karsastavat adaptiivista regeniä ja Eco pro modea koska luulevat sen käyttävän sitten jarruja enemmän. Kuten tuossa edellä sanottiin, niin jarrupoljinkaan ei aina tarkoita jarrujen käyttöä. Kannattaa seurata mittaristoa. Siellä on "kiekkamittarin" se alaosa nimenomaan nimeltään "adaptive" kun on adaptive regen päällä. Silloin autoa hidastetaan regenillä vaikka painaisit jarrupoljinta. Vain jos regen ei riitä ja pitää hidastaa nopeammin, käytetään varsinaisia jarruja.

            Hmm. nyt voi olla että iDrive8 mittaristossa tuo näytetään eri lailla kuin iDrive7, noh anyway sama konsepti. Aina ensin hidastetaan vauhtia regenillä, mutta on fiksua antaa auton rullata aina kun mahdollista. Siitä se lisärange tulee. Jos ajaa B-modella kun on coolia jarrutella sillä niin huomaamattaan rullaa, eli "coastaa" vähemmän ja se on myrkkyä rangelle.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • BFI18
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 1456
              • Turku

              #96
              Originally posted by pyroz View Post
              Tämä on jännä seikka mitä ei oikein ihmiset tunnu hoksaavan ulkomaisilla palstoillakaan. Ihmiset karsastavat adaptiivista regeniä ja Eco pro modea koska luulevat sen käyttävän sitten jarruja enemmän. Kuten tuossa edellä sanottiin, niin jarrupoljinkaan ei aina tarkoita jarrujen käyttöä. Kannattaa seurata mittaristoa. Siellä on "kiekkamittarin" se alaosa nimenomaan nimeltään "adaptive" kun on adaptive regen päällä. Silloin autoa hidastetaan regenillä vaikka painaisit jarrupoljinta. Vain jos regen ei riitä ja pitää hidastaa nopeammin, käytetään varsinaisia jarruja.

              Hmm. nyt voi olla että iDrive8 mittaristossa tuo näytetään eri lailla kuin iDrive7, noh anyway sama konsepti. Aina ensin hidastetaan vauhtia regenillä, mutta on fiksua antaa auton rullata aina kun mahdollista. Siitä se lisärange tulee. Jos ajaa B-modella kun on coolia jarrutella sillä niin huomaamattaan rullaa, eli "coastaa" vähemmän ja se on myrkkyä rangelle.
              Sama konsepti on iD8:ssa.
              Ja oikeassa olet, Adaptiivinen regen, nyt kun sitä on päässyt kunnolla testaamaan ajossa, tuntuu olevan toimiva ja rullailevan varsin loogisesti.
              B-modesta on ole missään sähköautossa tykännyt tähän mennessä (VW, Volvo, BMW).
              G26 i4 M50 Black Sapphire

              Comment

              • jj5
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1324
                • pks

                #97
                Kannattaa myös huomioida että bemarin hybrideissä ja ainakin i3:ssa rullauksessa/ moottorijarrutuksessa kevyt kaasupolkimen käyttö ei annakaan heti tehoa vaan ensin keventää moottorijarrutusta. jarrutus / "teho"mittaria kannattaa tosiaan katsella.
                sigpic

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #98
                  Adaptiivinen regen on oikeasti adaptiivinen vasta ruotsin rajalta lähtien. Siellä osaa himmata liikenneympyrään, valoihin, kurveihin yms, suomessa tämä ei toimi.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • 315i
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2014
                    • 241
                    • Arctopolis

                    #99
                    Miksi näin on?

                    Muistan koeajaneeni iX3 joskus viimevuonna ja se himmasi punaisiin valoihin, mielestäni toimi oikein mallikkaasti. Oma i4 ei tätä tee.

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6706
                      • PK-seutu

                      Originally posted by 315i View Post
                      Miksi näin on?

                      Muistan koeajaneeni iX3 joskus viimevuonna ja se himmasi punaisiin valoihin, mielestäni toimi oikein mallikkaasti. Oma i4 ei tätä tee.
                      Koska Suomi. Tai tarkemmin, koska BMW tulkitsee, ettei Suomessa sovi näitä ominaisuuksia käyttää. Ehkä ko. ominaisuudet vielä joskus toimii täälläkin kunnolla.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • lnaukkar
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2015
                        • 189
                        • Helsinki

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Koska Suomi. Tai tarkemmin, koska BMW tulkitsee, ettei Suomessa sovi näitä ominaisuuksia käyttää. Ehkä ko. ominaisuudet vielä joskus toimii täälläkin kunnolla.
                        Jostain kumman syystä meidän iX1:ssä toimii väistövelvollisuudesta varoitus ja liikennevalojen tunnistus ja semmoset ominaisuudet, jotka meidän i4:ssa on ”ei suomessa” liputettu… on se kumma.
                        2023 G26 i4 M50
                        2023 U11 iX1 xDrive30

                        Comment

                        • Nipea
                          BTCF Hallitus
                          • Aug 2017
                          • 284
                          • Pks

                          Originally posted by lnaukkar View Post
                          Jostain kumman syystä meidän iX1:ssä toimii väistövelvollisuudesta varoitus ja liikennevalojen tunnistus ja semmoset ominaisuudet, jotka meidän i4:ssa on ”ei suomessa” liputettu… on se kumma.

                          Todella mielenkiintoista. Tuleeko laisinkaan "Huomioi maakohtaiset rajoitukset" tyylistä ilmoitusta, kun kytket avustimia päälle ?
                          E38 728 -96

                          Comment

                          • lnaukkar
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2015
                            • 189
                            • Helsinki

                            Originally posted by Nipea View Post
                            Todella mielenkiintoista. Tuleeko laisinkaan "Huomioi maakohtaiset rajoitukset" tyylistä ilmoitusta, kun kytket avustimia päälle ?
                            Ei, mutta on tuolla jäljellä vielä useita rajoituksia, esim reitti+risteysavustimen ”pysähdy liikennevaloihin” kohtaan ei saa ”automaattisesti” asetusta päälle tällä alueella.
                            Last edited by lnaukkar; 31-12-2022, 18:54.
                            2023 G26 i4 M50
                            2023 U11 iX1 xDrive30

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 642

                              Uusi hinnasto on näköjään julkaistu. En ehtinyt katsomaan onkohan varusteisiin tullut mahdollisesti muutoksia.

                              Comment

                              • FlyingFinn
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 642

                                Originally posted by FlyingFinn View Post
                                Uusi hinnasto on näköjään julkaistu. En ehtinyt katsomaan onkohan varusteisiin tullut mahdollisesti muutoksia.
                                Ei näyttänyt olevan muutoksia varusteiden valinnoissa. Auton hinta on noussut ja eDrive 35 tullut listalle kuten oli jo tiedossakin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎