Originally posted by kobluna
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
-
-
Jatkan tänne aiemmassa ketjussa alkanutta keskustelua esilämmityksestä ja ohjelmistoversioista. Omassa on 3/2024 softa eikä uudempaa ole tullut OTAna, vaikka olen välillä tarkistanut manuaalisesti. Kartat ja sovellukset on päivittyneet monta kertaa tässä välissä eli yhteydet ja päivitykset kyllä sinänsä toimii.
Tuo akun esilämmitys pikalatausta varten on ollut auton valikossa uudesta asti, kun on iDrive 8.5 kyseessä. Sen sijaan sovellukseen tuo valinta tulisi 7/2024 päivityksessä, mutta päivitystä ei tosiaan minulle ole tullut. Huolto ei suostu autoa päivittämään, koska BMW ei kuulemma korvaa kuluja, jos ei korjata mitään selkeää vikaa. Eli autossa on vuoden vanha softa ja huolto nostaa kädet pystyyn. Hieno juttu...
Kyselin maahantuojan kantaa asiaan ja sieltä vastattiin ensin, että viime joulukuussa pitäisi tulla uusi softa autoon OTAna. Ilmeisesti 11/2024 versio siis. Kun sitten kyselin tammikuussa perään, olikin kanta vaihtunut, että ei päivitystä olekaan tällä hetkellä autolle, eikä tullut enää uutta arviota ajankohdasta. Jotain häikkää siellä on siis BMW:n päässä vissiin, kun aika monella on foorumeiden perusteella autossa hyvinkin vanha softa. En tiedä onko uusissa versioissa ilmennyt jotain ongelmia ja siksi on jakelu keskeytetty, mutta jännä tosiaan, että niin monta versiota olisi jäänyt väliin. Kuitenkin aiemmat versiot ennen tuota 3/2024 versiota tuli ihan ajallaan OTAna eli systeemi on kyllä toiminut, toisin kuin vaikka Volkkarin ekoissa MEB autoissa.
Uudessa versiossa kiinnostaisi itseä eniten iDriven muokkausmahdollisuus ja tosiaan tuo etälämmitys. Akun lämpötilan näyttö olisi kiva ominaisuus myös, kuten myös päivitetty navi (ei siis kartat). Ehkä voisi ensi kuussa kysellä taas huollosta mielipidettä, kun on 3/2025 versio ulkona. Jos ei siis ala OTAna tulemaan.
Lopuksi vähän kehujakin. Yllättävän hyvin toimii akku ja voimalinja pakkasellakin. Auto seisoi hiihtoloman aikana aika kylmässä vuokramökin pihassa ilman latausmahdollisuutta, mutta silti oli täydet tehot käytössä heti auton käynnistettyä. Myös regenerointi toimi saman tien. Samoin ohitukset sujui täydellä teholla vielä 15% varauksella eli pieniä prosentteja ei tarvitse vältellä. Latauskin oli valmis jo ennen ihmisiä, kun käytiin samalla syömässä. Ainoa puute oli, että navigaattori ei näytä arvioissaan miinusprosentteja. Eli kun panin naviin opastuksen kotiin, se näytti vaan viivaa eli että ei pääse kotiin asti. Tiedetään, mutta jos se olisi kertonut vaikka -40%, olisin tiennyt paljonko tarvitsee ladata lounaan aikana. Latausoptimoitu reitti oli pois päältä, koska halusin valita laturin itse. Voisi kai sen laturin valita käsin silloinkin, mutta ylimääräistä säätöä olisi tullut. Pieni juttu sinänsä, mutta tuo olisi hyvä päivitys jatkossa. Varsinkin, kun arvio sinänsä osuu kyllä hyvin kohdilleen. Nytkin oli lataustauon jälkeen prosentin tarkkuudella juuri nappiarvio kotiin asti.
Leave a comment:
-
Leave a comment: