Originally posted by FlyingFinn
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.Originally posted by Tapiiri View Post
Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?
Comment
-
Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?Originally posted by FlyingFinn View Post
Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
Kyllä kait käytännössä kaikki sähkärit lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta.Originally posted by E39-530A View Post
Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Mistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.Originally posted by bittivirhe View PostMistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.
Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.Last edited by E39-530A; 26-11-2025, 10:32.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
BMW:n hybrideissä ihan samalla tavalla. Ei siellä ole enää nykyään pyörimässä ja energiaa tuhlaamassa erillisiä 12V startteja tai latureita.Originally posted by E39-530A View Post
Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.
Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Kyllä siellä 12 voltin startti on (plugin-hybrideissä). Kevythybrideissä voi olla 48 V?Originally posted by pyroz View Post
BMW:n hybrideissä ihan samalla tavalla. Ei siellä ole enää nykyään pyörimässä ja energiaa tuhlaamassa erillisiä 12V startteja tai latureita.
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Ei ole ihme vaikka jossain noin lukisikin. Onhan siinä laturi, se vaan ei ole samanlainen mekaaninen kuin ICE-autoissa.Originally posted by E39-530A View Post
Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.
Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.
Comment
-
No, lainausnappi meni rikki.. Hybridin polttomoottori käynnistetään liikkeellä ollessa "mäkistartilla", mutta paikallaan ollessa 12 voltin startilla. Ja noita 12 voltin startteja vaihdetaan takaisinkutsuna, kun niitä syttyy palamaan..
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Juu kyllä se 12v akku ladataan korkeajänniteakun puolelta eli jos ylläpitolaturi on asennettu 12v akulle niin väitän olevan turha.Originally posted by E39-530A View Post
Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?F15 M50D
E36 328 turbo
E34 535 turbo
Comment
-
Juu, tuosta vaan taitaa olla erilaisia toteutuksia, kun esim. työpaikan Opel-sähköpakussa 12V akku ei lataudu korkeajänniteakkua ladatessa, vaan ainoastaan ajon aikana. Ajon ollessa pätkäajoa ongelmia on ollut, kun pikkuakku on tyhjä.Originally posted by pyroz View Post
Kyllä kait käytännössä kaikki sähkärit lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta.
Comment
-
-
VW ID:t ja varmaan sitten pääosa konsernituotteista sama homma. VW:lla tuli muutama OTA päivitys, joissa meni 5-6h. Osassa kaupungissa lyhyttä ajaneista 12v akku oli niin tyhjä, että hyytyi kesken päivityksen, jolloin hinauksella marmorille, akun lataus/vaihto ja softan päivitys ennen kuin ajot jatkuivat. Riittävän monta FB-hinauskuvaa myöhemmin, itse latasin Citec:lla akun täyteen ennen edellistä OTA-päivitystä.Originally posted by huupi View Post
Juu, tuosta vaan taitaa olla erilaisia toteutuksia, kun esim. työpaikan Opel-sähköpakussa 12V akku ei lataudu korkeajänniteakkua ladatessa, vaan ainoastaan ajon aikana. Ajon ollessa pätkäajoa ongelmia on ollut, kun pikkuakku on tyhjä.
Olisi mahtava tieto, jos BMW:t pystyvät lataamaan 12v akkua myös paikallaan ollessa.
Comment
Comment