BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tapiiri
    Newbiemmer
    • Nov 2025
    • 6
    • Oulu

    #331
    Originally posted by FlyingFinn View Post

    Kyllä minulla ainakin akku lämpenee vaikka ei ole piuhassakaan ja vaikka esilämmityksen käynnistää avaimen kaukosäätimellä. En tiedä lämmitetäänkö sitä akkua erikseen vai onko se mahdollisesti samassa nestekierron piirissä kuin sisätilat ja lämpenee samalla.
    Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 670

      #332
      Originally posted by Tapiiri View Post

      Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?
      Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 972
        • Espoo

        #333
        Originally posted by FlyingFinn View Post

        Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.
        Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6834
          • PK-seutu

          #334
          Originally posted by E39-530A View Post

          Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?
          Kyllä kait käytännössä kaikki sähkärit lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 614
            • Pohjois-Savo

            #335
            Mistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 972
              • Espoo

              #336
              Originally posted by bittivirhe View Post
              Mistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.
              Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.

              Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.
              Last edited by E39-530A; 26-11-2025, 10:32.
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6834
                • PK-seutu

                #337
                Originally posted by E39-530A View Post

                Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.

                Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.
                BMW:n hybrideissä ihan samalla tavalla. Ei siellä ole enää nykyään pyörimässä ja energiaa tuhlaamassa erillisiä 12V startteja tai latureita.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 614
                  • Pohjois-Savo

                  #338
                  Originally posted by pyroz View Post

                  BMW:n hybrideissä ihan samalla tavalla. Ei siellä ole enää nykyään pyörimässä ja energiaa tuhlaamassa erillisiä 12V startteja tai latureita.
                  Kyllä siellä 12 voltin startti on (plugin-hybrideissä). Kevythybrideissä voi olla 48 V?
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 670

                    #339
                    Originally posted by E39-530A View Post

                    Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.

                    Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.
                    Ei ole ihme vaikka jossain noin lukisikin. Onhan siinä laturi, se vaan ei ole samanlainen mekaaninen kuin ICE-autoissa.

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6834
                      • PK-seutu

                      #340
                      Originally posted by bittivirhe View Post

                      Kyllä siellä 12 voltin startti on (plugin-hybrideissä). Kevythybrideissä voi olla 48 V?
                      Eikös hybrideissä pyöräytetä nimenomaan kone käyntiin korkeajännitepuolelta kuitenkin?
                      S65, S85, H1, N63TU, IB1

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 614
                        • Pohjois-Savo

                        #341
                        No, lainausnappi meni rikki.. Hybridin polttomoottori käynnistetään liikkeellä ollessa "mäkistartilla", mutta paikallaan ollessa 12 voltin startilla. Ja noita 12 voltin startteja vaihdetaan takaisinkutsuna, kun niitä syttyy palamaan..
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • hakala-
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 464
                          • Tampere

                          #342
                          Originally posted by E39-530A View Post

                          Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?
                          Juu kyllä se 12v akku ladataan korkeajänniteakun puolelta eli jos ylläpitolaturi on asennettu 12v akulle niin väitän olevan turha.
                          F15 M50D
                          E36 328 turbo
                          E34 535 turbo

                          Comment

                          • huupi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 1198
                            • Tyrnävä

                            #343
                            Originally posted by pyroz View Post

                            Kyllä kait käytännössä kaikki sähkärit lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta.
                            Juu, tuosta vaan taitaa olla erilaisia toteutuksia, kun esim. työpaikan Opel-sähköpakussa 12V akku ei lataudu korkeajänniteakkua ladatessa, vaan ainoastaan ajon aikana. Ajon ollessa pätkäajoa ongelmia on ollut, kun pikkuakku on tyhjä.
                            I01 i3s 94

                            Comment

                            • huupi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 1198
                              • Tyrnävä

                              #344
                              Tupla
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • skt
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2013
                                • 356
                                • Etelä-Pohjanmaa

                                #345
                                Originally posted by huupi View Post

                                Juu, tuosta vaan taitaa olla erilaisia toteutuksia, kun esim. työpaikan Opel-sähköpakussa 12V akku ei lataudu korkeajänniteakkua ladatessa, vaan ainoastaan ajon aikana. Ajon ollessa pätkäajoa ongelmia on ollut, kun pikkuakku on tyhjä.
                                VW ID:t ja varmaan sitten pääosa konsernituotteista sama homma. VW:lla tuli muutama OTA päivitys, joissa meni 5-6h. Osassa kaupungissa lyhyttä ajaneista 12v akku oli niin tyhjä, että hyytyi kesken päivityksen, jolloin hinauksella marmorille, akun lataus/vaihto ja softan päivitys ennen kuin ajot jatkuivat. Riittävän monta FB-hinauskuvaa myöhemmin, itse latasin Citec:lla akun täyteen ennen edellistä OTA-päivitystä.

                                Olisi mahtava tieto, jos BMW:t pystyvät lataamaan 12v akkua myös paikallaan ollessa.
                                F11 LCI 520d -14
                                F45 225xe -17
                                Ex. E61 LCI 520d -08,
                                Skoda Octavia mk2 -06, Golf GTI mk3 -96

                                Comment

                                Working...
                                X