BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6834
    • PK-seutu

    #361
    Originally posted by Mikey? View Post
    Onko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?

    Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?
    Tärkeintä on, ettei akku majaile pitkiä aikoja ihan täynnä tai ihan tyhjänä. Ei ole väliä onko 20% vai 70%.
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1193
      • Espoo

      #362
      Originally posted by Mikey? View Post
      Onko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?

      Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?
      Ihan oma käyttömukavuuden mukaan. Mä en jaksa tökkiä piuhaa kiinni jatkuvasti vaan lataan täyteen, kun sähkö on halpaa. Jos ei ole pörssisähköä, teet kuten on itsellesi mukavinta. Kuluu ne renkaatkin ajaessa.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 972
        • Espoo

        #363
        Pemarin kotisivuilla jossain oli ohje akun hellimiseen kotilatauksessa. Siellä sanottiin, että pidetään minimi- ja maksimiväli 40 prosenttiyksikössä, esim. 30 - 70% tai 40 - 80%. Jos ollaan pidempi aika ajamatta, niin sitten mahdollisimman lähelle 50 %. En tiedä onko tällä paljonkin väliä edes pitkässä juoksussa.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • JPM50
          Bimmer Fanatic
          • May 2022
          • 218
          • Helsinki

          #364
          Joo, näin on, kuten tuossa yllä kirjoitettiin.

          Ei kannata aina tökkiä autoa töpseliin, sillä myös latauskerrat kuluttavat akkua.

          Itse ajelen akun yleensä täydestä noin 20 %:iin ja sitten lataan taas 100 %:iin. Nyt autollani on ajettu noin 47 tkm ja akun SoH on 98 %. Hyvin tuo akku pitää pintansa, kun hitailla latureilla (pääasiassa) lataa.
          i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • FlyingFinn
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 670

            #365
            Käyttöohjeessa suositellaan pitämään lataus 10-80 prosenttin välillä. Autokin herjaa tästä jos nostaa latauksen ylärajaa. Sama ylärajasuositus on kaikilla sähköautovalmistajilla ja lataus täyteen vain tarvittaessa. Näin olen toiminut. Ei ole omassa käytössä vajaan kolmen vuoden aikana ollut tarvetta ladata yli 80%:n kuin muistaakseni kaksi kertaa.
            Last edited by FlyingFinn; 10-12-2025, 18:28.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3908
              • Raisio

              #366
              Originally posted by FlyingFinn View Post
              Sama ylärajasuositus on kaikilla sähköautovalmistajilla ja lataus täyteen vain tarvittaessa.
              LFP akun kohdalla suositukset ei mene näin.

              Comment

              • Mikey?
                Newbiemmer
                • Nov 2025
                • 8
                • Lappeenranta

                #367
                Mersu on rajannut akkutakuun ajoneuvon nykyarvoon asti. Siis jos takuuseen joudutaan vaihtamaan akku, asiakas maksaa vaihtokustannuksen ja auton nykyarvon välisen erotuksen mikäli nykyarvo on vaihtohintaa alempi (akun vaihdon hinta luokkaa 50k€).

                Onko BMW:n akkutakuuseen piilotettu joitain miinoja?

                Comment

                Working...
                X