Originally posted by Mikey?
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
Ihan oma käyttömukavuuden mukaan. Mä en jaksa tökkiä piuhaa kiinni jatkuvasti vaan lataan täyteen, kun sähkö on halpaa. Jos ei ole pörssisähköä, teet kuten on itsellesi mukavinta. Kuluu ne renkaatkin ajaessa.Originally posted by Mikey? View PostOnko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?
Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Pemarin kotisivuilla jossain oli ohje akun hellimiseen kotilatauksessa. Siellä sanottiin, että pidetään minimi- ja maksimiväli 40 prosenttiyksikössä, esim. 30 - 70% tai 40 - 80%. Jos ollaan pidempi aika ajamatta, niin sitten mahdollisimman lähelle 50 %. En tiedä onko tällä paljonkin väliä edes pitkässä juoksussa.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
Joo, näin on, kuten tuossa yllä kirjoitettiin.
Ei kannata aina tökkiä autoa töpseliin, sillä myös latauskerrat kuluttavat akkua.
Itse ajelen akun yleensä täydestä noin 20 %:iin ja sitten lataan taas 100 %:iin. Nyt autollani on ajettu noin 47 tkm ja akun SoH on 98 %. Hyvin tuo akku pitää pintansa, kun hitailla latureilla (pääasiassa) lataa.i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
Käyttöohjeessa suositellaan pitämään lataus 10-80 prosenttin välillä. Autokin herjaa tästä jos nostaa latauksen ylärajaa. Sama ylärajasuositus on kaikilla sähköautovalmistajilla ja lataus täyteen vain tarvittaessa. Näin olen toiminut. Ei ole omassa käytössä vajaan kolmen vuoden aikana ollut tarvetta ladata yli 80%:n kuin muistaakseni kaksi kertaa.Last edited by FlyingFinn; 10-12-2025, 18:28.
Comment
-
-
Mersu on rajannut akkutakuun ajoneuvon nykyarvoon asti. Siis jos takuuseen joudutaan vaihtamaan akku, asiakas maksaa vaihtokustannuksen ja auton nykyarvon välisen erotuksen mikäli nykyarvo on vaihtohintaa alempi (akun vaihdon hinta luokkaa 50k€).
Onko BMW:n akkutakuuseen piilotettu joitain miinoja?
Comment
-
Tätä varmasti mitataan todellisuudessa kunnolla, kun tapauksia tulee ilmi. Tässä on varmasti kuluttajaviranomaisellakin sanottavaa ja osa korjauksista saattaa kuulua myös virhevastuun piiriin.Originally posted by Mikey? View PostMersu on rajannut akkutakuun ajoneuvon nykyarvoon asti. Siis jos takuuseen joudutaan vaihtamaan akku, asiakas maksaa vaihtokustannuksen ja auton nykyarvon välisen erotuksen mikäli nykyarvo on vaihtohintaa alempi (akun vaihdon hinta luokkaa 50k€).
Onko BMW:n akkutakuuseen piilotettu joitain miinoja?i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Auto seisoi maanantaista perjantaihin noin 79% varauksessa paikallaan eikä ollut kytketty lataukseen. Lähtövalmistelu ehti lämmitellä auton tiistaina, jonka jälkeen kytkin sen pois, jotta ei turhaan kuluttele akkua. Perjantaina kun yritin kytkeä lämmityksen päälle niin sovellus antoi tälläisen vikailmoituksen.
Yritin kiertää ongelmaa
- avaamalla etänä lukot ja sulkemalla
- vilkuttelemalla valoja
- uudelleenkäynnistämällä sovelluksen
- kytkemällä valmistelun uudelleen päälle uudella lähtöajalla
Onko kyseessä joku tunnettu ominaisuus vai bugi auton tai sovelluksen päässä? Vähän taika hälvenee upeasta sähkötalviautoilusta ja vanhan Volvon webasto alkaa tuntua ihan kohtuulliselta ratkaisulta kaikkine palvelinhäiriöineen pakkastalvessa
E39 540iA M62TUB44
Comment
-
Tämä aika hankala juttu valmistajlle, kun eri maissa sama varaosa hinnoiteltu tarkoituksella erilailla ja kuluttajat eivät ole takuun reunaehtojen puitteissa samalla viivalla.
Sakemanni maksaa akusta esim 25t€ ja Suomipojilta vedätetään esim 45t€
Reilua ja tasa-arvoista.
Comment
-
Näyttää siltä, että tosiaan voi esilämmittää vain yhden puolen tunnin slotin ennen autossakäymistä. Appiskin kertoo asian aika selvästi.Originally posted by Patriot View PostAuto seisoi maanantaista perjantaihin noin 79% varauksessa paikallaan eikä ollut kytketty lataukseen. Lähtövalmistelu ehti lämmitellä auton tiistaina, jonka jälkeen kytkin sen pois, jotta ei turhaan kuluttele akkua. Perjantaina kun yritin kytkeä lämmityksen päälle niin sovellus antoi tälläisen vikailmoituksen.
Yritin kiertää ongelmaa
- avaamalla etänä lukot ja sulkemalla
- vilkuttelemalla valoja
- uudelleenkäynnistämällä sovelluksen
- kytkemällä valmistelun uudelleen päälle uudella lähtöajalla
Onko kyseessä joku tunnettu ominaisuus vai bugi auton tai sovelluksen päässä? Vähän taika hälvenee upeasta sähkötalviautoilusta ja vanhan Volvon webasto alkaa tuntua ihan kohtuulliselta ratkaisulta kaikkine palvelinhäiriöineen pakkastalvessa
i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Niin oliko oikein varmaa tietoa vai spekulaation spekulaatiota?Originally posted by PNM2 View Post
Näyttää siltä, että tosiaan voi esilämmittää vain yhden puolen tunnin slotin ennen autossakäymistä. Appiskin kertoo asian aika selvästi.
Tuntuu hullulta logiikalta ja ei tule äkkiseltään mitään syytä mieleen miksi autoa ei voisi lämmittää useampaan kertaan niin kauan kuin akussa on virtaa. Polttiksessakin homma loppuu viimeistään siihen kun polttoainetta tai akkua on liian vähän jäljellä. Aivan täydellisiähän nämä softat ei varmaan vielä ole niin ajattelin jos on joku lapsus jäänyt.Last edited by Patriot; Yesterday, 15:44.E39 540iA M62TUB44
Comment
-
Muistelen lukeneeni, että hybridimalleissa voisi käyttää esilämmitystä korkeintaan kolme kertaa, minkä jälkeen pitäisi "ajaa" välillä. Sitä en tiedä, mikä järki tuossa on olevinaan.
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Ainakin m50 mallissa suosin pitää isoa lataustasoa, kun vaatii akkuun energiaa että saa 400kw liippihetkessä irti.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

Comment
-
Vaikka siksi, ettei akku lopu turhiin lämmityksiin.. Onhan se nähty esim latauksen ajastuksissakin, että Bemari priorisoi liikkumismahdollisuutta.Originally posted by Patriot View Post
Niin oliko oikein varmaa tietoa vai spekulaation spekulaatiota?
Tuntuu hullulta logiikalta ja ei tule äkkiseltään mitään syytä mieleen miksi autoa ei voisi lämmittää useampaan kertaan niin kauan kuin akussa on virtaa. Polttiksessakin homma loppuu viimeistään siihen kun polttoainetta tai akkua on liian vähän jäljellä. Aivan täydellisiähän nämä softat ei varmaan vielä ole niin ajattelin jos on joku lapsus jäänyt.
Vähänkään vanhemmissa akku on kolmen puolen tunnin lämmityksen jälkeen loppu.Originally posted by bittivirhe View PostMuistelen lukeneeni, että hybridimalleissa voisi käyttää esilämmitystä korkeintaan kolme kertaa, minkä jälkeen pitäisi "ajaa" välillä. Sitä en tiedä, mikä järki tuossa on olevinaan.
Last edited by PNM2; Yesterday, 21:16.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
Comment