Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sebsii
    BTCF Member
    • Nov 2012
    • 14
    • Uusimaa

    Mites tollasen X3 neliveto oikeen hyväksyy eri levyisiä renkaita erilaisella vierintäkehällä? Ei pikaisella googlettamisella ainakaan löydy mitään vastaan panemista ja tässäkin threadissa on ukoilla eri kokoista rengastusta?

    edit. tarkotus olis siis sovittaa tuollaset 235/45r19edessä takana 255/40r19 mitkä ansbalta myös löytyy tai 235/35r19 edessä ja 255/30r19 takana
    Last edited by Sebsii; 13-06-2016, 22:40.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      Mahdollisia "tarkempia toimintahäiriöitä" en tiedä,mutta nelivetoihinhan tulee aina laittaa ympäriinsä saman kokoluokan renkaat. Pysyy ainakin jakolaatikko ehjänä. Mahdollisista vaihteisto ym. ongelmista puhumattakaan. Joten minä en ainakaan rupeaisi (reilusti) eri kokoisia fillareita alle laittelemaan. Etenkin jos kaikki renkaat on jo väärää kokoa. Mutta tuo on ihan passeli setti kyllä: 235/45r19edessä takana 255/40r19. Onhan meidän emännän kauppakassissa 5mm eroa halkaisijoissa etu/taka renkaissa. Paljoa isompia heittoja en lähtisi sovittelemaan.
      Last edited by Heguli 31; 14-06-2016, 18:00.

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Mahdollisia "tarkempia toimintahäiriöitä" en tiedä,mutta nelivetoihinhan tulee aina laittaa ympäriinsä saman kokoluokan renkaat. Pysyy ainakin jakolaatikko ehjänä. Mahdollisista vaihteisto ym. ongelmista puhumattakaan. Joten minä en ainakaan rupeaisi (reilusti) eri kokoisia fillareita alle laittelemaan. Etenkin jos kaikki renkaat on jo väärää kokoa. Mutta tuo on ihan passeli setti kyllä: 235/45r19edessä takana 255/40r19. Onhan meidän emännän kauppakassissa 5mm eroa halkaisijoissa etu/taka renkaissa. Paljoa isompia heittoja en lähtisi sovittelemaan.
        Mikä idea tuossa etu- ja taka-akselin erikokoisissa renkaissa on? Jos taakse laittaa 265/40r19 niin koothan olisi melkein just kohdallaan (1mm halkaisijassa). Vai onko tuo 5mm puolelleen leveydessä liikaa ettei mahdu?
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          Originally posted by Esal View Post
          Mikä idea tuossa etu- ja taka-akselin erikokoisissa renkaissa on? Jos taakse laittaa 265/40r19 niin koothan olisi melkein just kohdallaan (1mm halkaisijassa). Vai onko tuo 5mm puolelleen leveydessä liikaa ettei mahdu?
          Ei ole leveydestä kiinni. Mutta esim. tuossa meidän autossa oli ostaessa uudet kumit alla,niin en alkanut niitä vekslaamaan yhtään passelimpia. Että se "ideasta". Noissa meidän renkaissa on siis sellaiset 5mm eroa halkaisijassa,jota isompaa eroa en itsekkään käyttäisi.
          Last edited by Heguli 31; 22-06-2016, 09:22.

          Comment

          • kuomubm
            Newbiemmer
            • Jun 2016
            • 18
            • Kajaani

            Noniin tuohon vetelyyn ja jäykkyyteen vika paikallistui hammastankoon, oli aikas pahasti ruosteessa Vielä häätynee aurauskulmat säädättää uudelleen niin alkaa auto olemaan kuosissa

            Comment

            • humppajamppa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2015
              • 41
              • hki

              Originally posted by kuomubm View Post
              Noniin tuohon vetelyyn ja jäykkyyteen vika paikallistui hammastankoon, oli aikas pahasti ruosteessa Vielä häätynee aurauskulmat säädättää uudelleen niin alkaa auto olemaan kuosissa
              Mulla nihkeyttä teki jumittava etuiskarin yläpään laakeri. Matka-ajossa oli suht ok, mutta jyrkkien mutkien jälkeen ohjaus jäi puoltamaan tosi pahasti (esim. kun oli ajanut parkkihallissa ympyrää)

              Comment

              • Riksterii
                Newbiemmer
                • May 2013
                • 21
                • Hki

                Pystyykö sanomaan ilman vikakoodeja minne viittaa, kun kesken matka-ajon dsc meni vikatilaan, syttyi airbagvalo punaiseksi ja 4x4, abs ja huutomerkki keltaiseksi? Joku abs-anturi? Kerran sammui pois uudelleen käynnistyksen jälkeen ja parinkymmenen km jälkeen syttyi takaisin.

                Edit: vikakoodinluku paljasti pari logattua vikaa oikean takapyörän anturiin.
                Last edited by Riksterii; 30-07-2016, 21:37.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10031
                  • KVLA

                  Meidän emännän sigun kauppakassissa oli samat himmelit mittaristossa ja vikana oli oikea taka abs-anturi. Vikaa oli myös abs-kehässä,jota jouduin samalla fiksaamaan.

                  Näissä taitaa vanhemmiten ainakin nuo takapyörien abs-kehät "turvota" (ruostumisesta johtuvaa?) ja se aiheuttaa juuri noita ongelmia.

                  Mutta ennen osien vaihtoa tsekkaisin kuitenkin vikakoodit.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Meidän emännän sigun kauppakassissa oli samat himmelit mittaristossa ja vikana oli oikea taka abs-anturi. Vikaa oli myös abs-kehässä,jota jouduin samalla fiksaamaan.

                    Näissä taitaa vanhemmiten ainakin nuo takapyörien abs-kehät "turvota" (ruostumisesta johtuvaa?) ja se aiheuttaa juuri noita ongelmia.

                    Mutta ennen osien vaihtoa tsekkaisin kuitenkin vikakoodit.

                    Sulla taitaa siellä olla toimiva kristallipallo. Kerro mullekin mistä moisia saa. lukaisin Riksterii:n autosta koodit ja siellä oli koodi oikeasta taka abs-anturista.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10031
                      • KVLA

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Sulla taitaa siellä olla toimiva kristallipallo. Kerro mullekin mistä moisia saa. lukaisin Riksterii:n autosta koodit ja siellä oli koodi oikeasta taka abs-anturista.
                      No kato kun yli 5000 postausta on ruuvattu,niin pakko se "arvaus" on joskus osua...

                      Tosiaan se hammaskehä kannattaa tarkastaa,ettei ole pystyheittoa ennen uuden anturin asennusta. Ja siitä mahdollisesta kehän "turpoamisesta" pitäisi vanhassa anturissakin olla hankaus jälkeä. Emännän autosta hioin Dremelillä anturin reijästä pahimman heiton pois,niin alkoi toimimaan. Tällä mennään niin kauan,kunnes vanha joskus katkeaa. Noita hammaskehiä taitaa saada erikseen uusiakin jostain tarvittaessa. Taitaa vaan olla melko mukava homma vaihtaa.

                      PS. Kehä löytyy tarvittaessa ainakin tuolta: http://www.schmiedmann.fi/X_sarja/x3...u4.htm#1955074

                      PS 2. Tuota anturin korkeuttakin voi tarvittaessa hieman säätää ohuilla simmaus prikoilla. X3 ei ole anturin etäisyydestään ihan niin tarkka kuin esim. E39.
                      Last edited by Heguli 31; 31-07-2016, 11:38.

                      Comment

                      • Munanjatke
                        BTCF Member
                        • May 2014
                        • 170
                        • Keski-Suomi

                        Mitenkähän sais helpoiten irti, reaktiogangon alapallonivelen ilman että joutuu purkamaa napaa, ja iskarin alapäätä irti. On nyt kaks päivä yrittäny hakkaamalla, ja ei vaan irtoa. Mietinki että jos palloniveltä hitsais, jotta ympärillä oleva rauta kuumentuu, ja pallonivel irtoais, mut hajoaako autosta elektroniikkaa jos A: hitsaa sitä akun kengät paikoillaan, tai B: ottaa akum kegät irti. Ruppee vähä olemaan vaihtoehdot vähissä ?
                        Ja eikä ole sopivaa hylsyä navan mutterin irroitukseen

                        Mitä tehdä ?

                        Kyse siis tästä nivelestä http://www.pelicanparts.com/techarti...mall/pic09.jpg
                        BMW X3 3.0SD 2007

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by Munanjatke View Post
                          Mitenkähän sais helpoiten irti, reaktiogangon alapallonivelen ilman että joutuu purkamaa napaa, ja iskarin alapäätä irti. On nyt kaks päivä yrittäny hakkaamalla, ja ei vaan irtoa. Mietinki että jos palloniveltä hitsais, jotta ympärillä oleva rauta kuumentuu, ja pallonivel irtoais, mut hajoaako autosta elektroniikkaa jos A: hitsaa sitä akun kengät paikoillaan, tai B: ottaa akum kegät irti. Ruppee vähä olemaan vaihtoehdot vähissä ?
                          Ja eikä ole sopivaa hylsyä navan mutterin irroitukseen

                          Mitä tehdä ?

                          Kyse siis tästä nivelestä http://www.pelicanparts.com/techarti...mall/pic09.jpg
                          Älä hitsaa akun navat kiinni, auton sähköt ei tykkää. Kun irroitat, niin voi hitsata. Itse tosin koittaisin paineilmavasaralla saada liikkeelle.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Munanjatke
                            BTCF Member
                            • May 2014
                            • 170
                            • Keski-Suomi

                            Tuo hitsaaminen on ihan viimeinen ratkaisu, ettei vaningossakaan vetarin suojakumi hajoais, eikä palais koko talli. Ei jumaliste koko kylältä löydy 12 kulmaista 36mm hylsyä että sais tuon navan mutterin irti... Joku muuki ol tuskailu saman nivelen kanssa, ja olkin kirjottanu johki blogii, että hajottaa sen nivelen sillai että pallo-osa tipuu pois, ja sit sahaa loput pois reijästään. Tuota täytyy kokeilla.
                            BMW X3 3.0SD 2007

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Olen pari kertaa tuossa rikkonut rystyset kun liukuvasaralla olen ko. osaa irrottanut. Muutaman kilon liukuvasarallakaan se ei irtoa ennenkuin 5 minuutin hakkaamisella. Sitten kun se irtoaa niin on jo sen verran voimat ehtyneet ettei ehdi väistää ja kädet saavat osansa.
                              ---

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by Munanjatke View Post
                                Tuo hitsaaminen on ihan viimeinen ratkaisu, ettei vaningossakaan vetarin suojakumi hajoais, eikä palais koko talli. Ei jumaliste koko kylältä löydy 12 kulmaista 36mm hylsyä että sais tuon navan mutterin irti... Joku muuki ol tuskailu saman nivelen kanssa, ja olkin kirjottanu johki blogii, että hajottaa sen nivelen sillai että pallo-osa tipuu pois, ja sit sahaa loput pois reijästään. Tuota täytyy kokeilla.
                                Löytyykö kylältä motonet? Siellä on ainakin napahylsysarja, jossa on 12 kulmainen 36mm hylsy. Hintaa toki 40€, mutta työkalukaupassa se yksi 36mm 12 kulmainen hylsy varmaan maksaa jo saman.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎