Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e53 yleistä keskustelua.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by Esal View Post
    Omasta koitin napautella eikä kyllä millään lähtenyt, hihnasta luistaa...

    En ymmärrä tuota erikoistyökalun tarvetta, omasta aukasin isolla jakarilla ja kiintoavaimella. Järeä avain maksoi n. 10 e halpakaupassa, ja mahtu juuri ja juuri vesipumpun päähän. Onkohan niitä vesipumpun päitä olla hieman eri mittaisia jolloin avain ei mahdu?
    Motonetista sai m57n sellaisen vesipumpun mistä puuttui tuo flektin kierre kokonaan. Vein takaisin, mutta jäljestäpäin ajattelin että olis sen voinut vaikka laittaakin kun 330xd on tuo puhallin ollut pois jo 2 vuotta eikä haittaa mitään.
    Diiselissä on erilainen vesipumppu vrt. kysyjän bensa. Bensassa ei ole oikein mitään mistä ottaa kiinni sillä jakarilla kun rulla on paikallaan. Ainoastaan ne rullan kiinnipitävien pulttien päät näkyy, joista sitten otettaan kiinni. Erikoistyökalun tekee lattaraudasta nopeammin, kuin ajaa liikkeeseen ja takaisin. Lisäksi sille lattaraudalle tulee hintaa ehkä 50 senttiä tms.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      Originally posted by HTK12 View Post
      Diiselissä on erilainen vesipumppu vrt. kysyjän bensa.
      Jep, automaattisesti taas ajattelin että on samanlainen.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by Esal View Post
        Jep, automaattisesti taas ajattelin että on samanlainen.
        Jatkossa viskon irroittamiseen on todella helppoa kun ei kiristä sitä mutteria hampaat irvessä. Itse pyöritän vaan mutterin pohjaan ilman työkaluja viskonsiivistä. Visko kun on vasenkätisellä kierteellä, niin ei pääse ikinä löystymään.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • JP
          BTCF Hallitus
          • Oct 2004
          • 5169
          • On the Road

          Originally posted by HTK12 View Post
          Jatkossa viskon irroittamiseen on todella helppoa kun ei kiristä sitä mutteria hampaat irvessä. Itse pyöritän vaan mutterin pohjaan ilman työkaluja viskonsiivistä. Visko kun on vasenkätisellä kierteellä, niin ei pääse ikinä löystymään.
          Kannattaa sitä vähän tiukata avaimella kun aina moottorin sammuttaessa se jarruttaa siivillä juurikin aukaisu suuntaan. Samoin kun moottori jarrutuksessa jos jäähdytys on aktivoitu viskoon ja moottori pyörii nopeammin kuin mitä hetkellisesti visko haluaisi.

          Ei se niin tiukkaan mene koskaan etteikö saisi auki.

          10mm pulttien kantoihin lenkki kiinni vaan ja tukee sen moottoriin sen lenkin ja napauttaa vastapäivään sitä 32:sta niin kyllä se vaan tavallaan siitä irti lähtee vaikka olisi pitkäänkin ollut paikallaan.
          E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
          -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
          -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

          ///Pumppu Pojat Racing Team

          / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

          Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

          Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
          huollot. yms.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by JP View Post
            Kannattaa sitä vähän tiukata avaimella kun aina moottorin sammuttaessa se jarruttaa siivillä juurikin aukaisu suuntaan. Samoin kun moottori jarrutuksessa jos jäähdytys on aktivoitu viskoon ja moottori pyörii nopeammin kuin mitä hetkellisesti visko haluaisi.

            Ei se niin tiukkaan mene koskaan etteikö saisi auki.

            10mm pulttien kantoihin lenkki kiinni vaan ja tukee sen moottoriin sen lenkin ja napauttaa vastapäivään sitä 32:sta niin kyllä se vaan tavallaan siitä irti lähtee vaikka olisi pitkäänkin ollut paikallaan.
            Voihan sen halutessa kiristää, itse en ole kiristänyt eikä ole visko löystynyt.
            Eikä se nyt voi oikein löystyäkkään, kun vesipumpun pyöriessä se kiristyy kokoajan. Eli aina kun moottoripyörii, visko kiristyy. Vaikka se nyt jostain syystä pääsisikin löystymään, kiristyy se heti uudestaan.

            En kyllä ymmärrä miten visko voisi löystyä esim. moottorijarrutuksessa? Visko pyörii juuri sillä nopeudella, kun vesipumppu sitä pyörittää. Mikä saisi sen viskon mutterin pyörimään nopeammin kuin vesipumppu? Viskon siivet yrittävät estää viskoa pyörimästä (ilmanvastus), joten mutteriin kohdistuu aina kiristys voima, kun moottori on käynnissä.

            Tämän nyt voi jokainen testata löysyttämällä sitä viskoa vaikka puoli kierrosta ja käynnistämällä auton. Kun sammutat auton on visko kiristetty. Riippuen tuurista voi olla sitten tiukassa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              E53:ssa on niin jäätävän kokoinen syyläri, että viskon voi jättää Suomen olosuhteissa hyllyyn pölyttymään, kunhan keulan sähköflekti toimii, jos tarvetta tulee.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                Tankkipumpun toiminnasta

                E46 tankin pumppusysteemi on tullut tutuksi, oikealla puolella tankissa pumppu joka pumppaa polttoainetta kohti nokkaa ja paluu vasemmalla puolella olevaan injektoriin joka imee vasemmalta mukaan palaten oikealle. Eli vasen puoli on käytännössä tyhjä kun määrä laskenut puoliskot erottavaan tason alle. Jos polttoainekierto heikkenee pumpun takia tai injektorissa vikaa, jää vasemmalle polttoainetta ja voi jättää tienpäälle jos ajaa luottaen polttoainemittariin, koska mittari näyttää molemmilla puolilla olevien polttoaineantureiden summaa.

                Nyt e53 systeemi minulle hieman epäselvä. Esim. nyt vasen puoli näyttää 12 l ja oikea 2,2 l. Jos heitän jyrkällä kurvilla aineet vasemmalle niin 14 ja 0, hetken kun käyttää niin palautuu samaan. Jos taas ainetta heilahtaa oikealle niin sekin palautuu tuohon samaan? Kummalla puolella pumppu oikein on? Kun antaa polttoaineen vielä vähentyä, vasen vähenee ja oikea pysyy suunnilleen tuossa 2 litrassa (muistaakseni).
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • pasianssi71
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2014
                  • 219
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by Esal View Post
                  E46 tankin pumppusysteemi on tullut tutuksi, oikealla puolella tankissa pumppu joka pumppaa polttoainetta kohti nokkaa ja paluu vasemmalla puolella olevaan injektoriin joka imee vasemmalta mukaan palaten oikealle. Eli vasen puoli on käytännössä tyhjä kun määrä laskenut puoliskot erottavaan tason alle. Jos polttoainekierto heikkenee pumpun takia tai injektorissa vikaa, jää vasemmalle polttoainetta ja voi jättää tienpäälle jos ajaa luottaen polttoainemittariin, koska mittari näyttää molemmilla puolilla olevien polttoaineantureiden summaa.

                  Nyt e53 systeemi minulle hieman epäselvä. Esim. nyt vasen puoli näyttää 12 l ja oikea 2,2 l. Jos heitän jyrkällä kurvilla aineet vasemmalle niin 14 ja 0, hetken kun käyttää niin palautuu samaan. Jos taas ainetta heilahtaa oikealle niin sekin palautuu tuohon samaan? Kummalla puolella pumppu oikein on? Kun antaa polttoaineen vielä vähentyä, vasen vähenee ja oikea pysyy suunnilleen tuossa 2 litrassa (muistaakseni).
                  Sen tiedän varmasti sanoa että pumppu on oikealla puolella, muuten tuo toiminta on itsellekkin vähän arvoitus.

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    Originally posted by pasianssi71 View Post
                    Sen tiedän varmasti sanoa että pumppu on oikealla puolella, muuten tuo toiminta on itsellekkin vähän arvoitus.
                    Näin vähän arvelinkin, systeemi luultavasti sama kun e46 e39, mutta päinvastoin?
                    Mulla joko pumppu alkaa olemaan lopussa tai se imuinjektori jotenkin vaan ei saa sitä puolta tyhjäksi. Aika näyttää, jos tuo jäävä määrä alkaa kasvaa on pumppu vaihdon tarpeessa.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • Ode-b
                      Newbiemmer
                      • Apr 2009
                      • 13
                      • Helsinki

                      sadetunnistimen kalibrointi?

                      Mulla vaihtui tuulilasi 2005 vuoden e53:sta ja nyt ei enää sade- ja valotunnistin toimi. Pitääkö tuo jotenkin kalibroida? Lasin vaihtaja sanoi, että ei pitäisi olla tarvetta. Voihan tietty tuo anturikin olla rikkoutunut tuossa vaihdossa.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        Originally posted by Ode-b View Post
                        Mulla vaihtui tuulilasi 2005 vuoden e53:sta ja nyt ei enää sade- ja valotunnistin toimi. Pitääkö tuo jotenkin kalibroida? Lasin vaihtaja sanoi, että ei pitäisi olla tarvetta. Voihan tietty tuo anturikin olla rikkoutunut tuossa vaihdossa.
                        Kyllä se pitäisi aina kalibroida lasinvaihdon yhteydessä. KLIK Tosin kuulostaa kyllä, että siellä on kämmennetty jotain sen anturin kanssa, jos on täysin hengetön.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Ode-b
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 13
                          • Helsinki

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Kyllä se pitäisi aina kalibroida lasinvaihdon yhteydessä. KLIK Tosin kuulostaa kyllä, että siellä on kämmennetty jotain sen anturin kanssa, jos on täysin hengetön.
                          Voiko tuota millään tarkistaa, että onko anturi ehjä? Valot toimivat nyt niin että käynnistyksessä laittaa xenonit päälle ja sitten sammuttaa ne, vaikka olisi hallissa tai yö. Kuitenkin sitten jonkin ajan kuluttua laittaa ne taas päälle. Aiemmin toimi siis ihan oikein että päiväajovaloilla kunnes tulee pimeetä tai ajaa parkkihalliin. Pyyhkijät eivät tehneet mitään vaikka tuli vettä ihan kunnolla.

                          Comment

                          • buksin-1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 4592
                            • Keski-Pohjanmaa

                            Tarkista onko se tutkapalikka ylipäätään siinä ja liitin paikallaan. Kerran lasivaihtohommassa sensori oli yhdessä vanhan lasin kanssa viskottu roskiin ja asennettu tietysti ilman.
                            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                            SISUSTAT modaukset

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              Originally posted by Ode-b View Post
                              Voiko tuota millään tarkistaa, että onko anturi ehjä? Valot toimivat nyt niin että käynnistyksessä laittaa xenonit päälle ja sitten sammuttaa ne, vaikka olisi hallissa tai yö. Kuitenkin sitten jonkin ajan kuluttua laittaa ne taas päälle. Aiemmin toimi siis ihan oikein että päiväajovaloilla kunnes tulee pimeetä tai ajaa parkkihalliin. Pyyhkijät eivät tehneet mitään vaikka tuli vettä ihan kunnolla.
                              Vikakoodit. Nappaa peilijalan muovisuojat pois ja kurkkaa, että anturi on oikein paikallaan ja piuha kiinni.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                Originally posted by Ode-b View Post
                                Valot toimivat nyt niin että käynnistyksessä laittaa xenonit päälle ja sitten sammuttaa ne, vaikka olisi hallissa tai yö. Kuitenkin sitten jonkin ajan kuluttua laittaa ne taas päälle. Aiemmin toimi siis ihan oikein että päiväajovaloilla kunnes tulee pimeetä tai ajaa parkkihalliin.
                                Mitkä päiväajovalot e53?
                                Eihän niissä ole kuin enintään angel eyes rinkulat ja nekin on parkit? Vai onko siis yleismalliset jälkiasennus päivävalo-ledit.
                                Sitten on tämä amerikan-päivävalo, eli pitkät palaa puoliteholla (ainakin e46 saa), mutta nekään ei täällä lailliset.

                                Mutta siis se "hämäräkytkin" joka valoja ohjaa on siinä sadeanturissa tai peilissä, eli tuulilasifirmaan viittaa sekin vika...
                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎