BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Tuli hulluteltua Hedinin Black Friday tarjouksilla (esim. 20” talvirengassarja 0€) ja pistettyä G05 50e tilaukseen. Sweet spot löytyi sieltä 120k€ nurkilta. IX50:llä tuli nyt muutama kk harjoiteltua täyssähköajoa mutta kyllä täytyy ihan käytännöllisyyden vuoksi siirtyä takaisin X5 kantaan! autohan valmistuu näemmä nopeasti. Vk50 on jo tuotantopaikka varattu. Ja mikä parasta. Auton pystyy nykyisin tilaamaan ihan normaaleilla (ei-runflat) 20” kesäkumeilla.
    No nyt nyt on vauhtia ja käänteitä. Saitko 50e:n jo 4p-ohjauksella, pari viikkoa sitten aikanakin hinnastoon ilmestyi, mutta konfiguraattorissa sitä ei ole. Onnea hankinalle joka tapauksessa, tuolla rahalla varusteet alkaa olla kohdillaan

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Tuli hulluteltua Hedinin Black Friday tarjouksilla (esim. 20” talvirengassarja 0€) ja pistettyä G05 50e tilaukseen. Sweet spot löytyi sieltä 120k€ nurkilta. IX50:llä tuli nyt muutama kk harjoiteltua täyssähköajoa mutta kyllä täytyy ihan käytännöllisyyden vuoksi siirtyä takaisin X5 kantaan! autohan valmistuu näemmä nopeasti. Vk50 on jo tuotantopaikka varattu. Ja mikä parasta. Auton pystyy nykyisin tilaamaan ihan normaaleilla (ei-runflat) 20” kesäkumeilla.
    Last edited by torso1; 22-11-2023, 13:16.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Satoja xDrivejä olen katsastanut ja kaikki on jarrudynossa ajettu. Rullilta ei saa nousta ennenkuin ne on pysähtyneet. Yhden kerran jakolaatikko tykkäsi kyttyrää kun katsuri ei älynnyt auton olevan neliveto. Originaalit kardaanit ei kyllä kierry tuollalailla rullalle, kokemusta on tarvikekardaanista E70 joka meni rullalle kuin etujarrut jäätyi... xDrive ei välitä voimaa eteen kun jarrua painetaan ja voi siis testailla jarrudynamossa huoletta, oleellista on että sieltä rullilta ei yritetä nousta pois ennenkuin ne on pysähtyneet...

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Näköjään taas hajotettu joku neliveto katsastuksessa dynolla. Onko joku ehtinyt jo G05 kanssa leimalle ? Onko syytä etsiä konttori , jossa nelvitetodyno vai jatkaisiko vaan ajelua katsastamatta?

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Nyt 4kk ja 8tkm takana G05:llä. Hankin auton ensisijaisesti matka ajoa varten ja siinä auto on täyttänyt odotukset. Kyyti on mukavan leppoisaa ja riittävän hiljaista jopa nyt käytössä olevilla tilapäisillä runflateilla.

    Sähkökantama on ollut 65-86km , riittää mainiosti arjen pyöritykseen taajamassa.

    Nelipyöräohjaus on todella mainio varuste , sen ansioista taittuu parkkihallissa selvästi ketterämmin kuin F15.

    Mukautuvat ledit toimivat oikein hienosti , mutta pesureiden puuttuessa ei valoilla tosipaikan tullen paljon mitään tee.

    BW ääni yhtä hyvä kuin F15 BO

    Muutama pikkuharmitus :

    Ärsyttävän holhoava valokäytäntö. Sadetunnistin heittää ajovalot päälle , vaikka kirkkaalla säällä tihkussa riittäisi mainiosti päivävalot. Tämä pitäisi saada Carlylla koodattua kuntoon , mutta eipä onnistu yhteys carlyn potikkaan vaikka mitä tekisi.

    Blindspot ryhtyy toimimaan vasta 20kmh nopeudesta. Peilien varoitusvalon pitäisi ehdottomasti toimia seistessäkin. Carlyllä pitäisi onnistua koodaus niin että toimisi edes 10km ylöspäin , mutta kuten yllä totesin , eipä onnistu.

    Night visionin kuva olisi hyvä saada mittaristoon. Toki olennaisinta on taustatoiminta , joka koko ajan päällä.

    Pylpyrän ympärille kootut napit huonommat kuin F15 , jossa niitä oli helpoo käyttää sokkona. Tässä vaikeampaa. Lämpötilan ja ilmastoinnin säätönapit myös ergonomisesti huonommat kuin F15 , niiden merkinnät erottuvat heikommin.

    Kokonaisuutena olen varsin tyytyväinen hankintaan. Kohta alle Continentalin kitkat , minkä jälkeen kyyti hiljentynee entisestään.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Ajoin pitkästä aikaa 45e:llä hämärässä ja eivät ne 50e:n kaukovalot taida sen leveämmälle valaista kuin 45e:n.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Ajovalot ovat pettymys, koska ne eivät käänny lainkaan ja laser-valojahan ei enää saa. Tosin kaukovalokeilan leveys vaikutti aika hyvältä, pusikot tien molemmin puolin saivat valoa ehkä jopa paremmin kuin ennen faceliftiä. Valojen kantamasta en ole varma, ei se nyt aivan surkea ainakaan ollut. Vastaantulijoiden kohdalle valot luovat pimeän kohdan samaan tapaan kuin ennen faceliftiä.
    Uusien mallien ajovalojen kehitys on huolestuttava. Uuden seiskankin ajovalot olivat vain keskinkertaiset (lähivalot ok, kaukovalo ei ollut kummoinen) . Lisävalojen asennus ei ole helppoa adaptiivisuuden vuoksi tai ainakaan en tiedä miten se onnistuu, kun auton omat kaukovalot on päällä osin koko ajan. Lisäksi keula on täynnä tutkaa, anturia ja kameraa ja muutenkin muotoilu on sellaista, että lisävaloille on hyvin vähän tilaa.
    Last edited by tiko4tiko; 16-08-2023, 12:45.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Minulla on koeajossa 50e ja pidän sähkömoottorin tehoeroa 45e:hen verrattuna todella huomattavana. 45e:n kanssa saa esim. moottoritielle liittyessä huolehtia kiihdytyksestä ajoissa, mutta 50e kiihtyy pelkällä sähköllä oikein mukavasti. Myös isomman akkukapasiteetin huomaa selvästi ja olisin päässyt illalla pelkällä sähköllä toista sataa kilometriä, vaikka akku ei ollut lähtiessä aivan täynnä. Tosin pääosa ajosta tapahtui pienemmillä teillä, koska halusin tutkia ajovalojen toimintaa pimeässä.

    Ajovalot ovat pettymys, koska ne eivät käänny lainkaan ja laser-valojahan ei enää saa. Tosin kaukovalokeilan leveys vaikutti aika hyvältä, pusikot tien molemmin puolin saivat valoa ehkä jopa paremmin kuin ennen faceliftiä. Valojen kantamasta en ole varma, ei se nyt aivan surkea ainakaan ollut. Vastaantulijoiden kohdalle valot luovat pimeän kohdan samaan tapaan kuin ennen faceliftiä.

    Fyysisiä kytkimiä kaipaan enkä ole edelleenkään (satunnaisesta i4:llä ajelusta huolimatta) oppinut löytämään haluamiani toimintoja iDrive 8:n kuvakesekamelskasta. Eilen onnistuin esim. kertaalleen löytämään moottorin lämpötilan jostain, mutta toista kertaa en sitä enää löytänyt. Toivottavasti iDrive 8.5 tulee olemaan parempi ja selkeämpi.

    Takaovien kahvoista on jätetty comfort access pois. Ratissa on paikat adaptiivisen vakionopeussäätimen etäisyyssäädölle, mutta toiminto on jätetty pois (löytyy valikoiden syövereistä). Tavaratilasta on jätetty pois kahvat, joilla takapenkkien selkänojat saa kaadettua. Kaikenlaista pientä hyödyllistä on karsittu sieltä sun täältä.

    Mittaristoon saa etukameran näkymän, mikä on ihan hauska toiminto, mutta vielä ei ole avautunut, onko tuolla muutakin arvoa kuin erikoisuus. Ennemmin ottaisin pimeänäön, mutta sitäkään ei enää ole saatavilla.

    Ajoavustin on kehittynyt, mutta monet toiminnot (kuten liikennevalojen tunnistus ja reitin mukaan säätyvä nopeusavustin) eivät edelleenkään ole käytettävissä Suomessa. Paikoissa, joissa vasemmalle kääntyvien ohittamiseksi kaista levenee yllättäen, avustin haparoi edelleen samaan tapaan kuin aikaisempi versio. Joissakin tilanteissa uusi versio toimii kuitenkin selvästi paremmin kuin edellinen.

    45e:ssä olen tottunut siihen, että jalan nostaminen kaasulta aloittaa "moottorijarrutuksen" ja sopivasti ennakoimalla jarrupolkimeen ei tarvitse koskea kuin pysähtyessä. 50e taas rullaa vapaasti (samoin kuin 45e hybrid eco pro -tilassa). Tämä on energiatehokkaampaa, mutta pakottaa käyttämään jarrupoljinta. En tiedä, saako tuon vanhan toiminnan jotenkin käyttöön 50e:ssä.
    EDIT: Koeajoautossa oli tietysti hybrid eco pro -tila päällä, mikä ainakin osittain selittää eron. Tosin mielestäni sama ilmiö oli myös electric-tilassa..

    45e:n battery control -tilassa on mahdollista ladata ajoakkua polttomoottorin avulla halutessaan vaikka tyhjästä täyteen (tämä tietysti näkyy polttoaineen kulutuksessa). 50e:ssä tämä ei enää onnistu, vaan tilalla on battery hold -tila, jossa auto ei enää pura ajoakkua, mutta ei myöskään nosta varaustasoa. Jos sattuu ajamaan akun tyhjäksi ja joutuu pysäköimään paikkaan, missä ei ole latausmahdollisuutta, 50e:n akku saattaa kärsiä. 45e:ssä olisi sentään voinut ladata akkua polttomoottorin avulla ennen pysäköintiä. Mikä lienee tämänkin muutoksen taustalla - käsittääkseni mitään teknistä estettä akun lataamiselle entiseen tapaan ei ole.

    WIFI-hotspot näyttäisi nyt olevan saatavilla (piti olla jo kolme vuotta sitten, mutta eipä ole kuulunut). Keinonahkapenkit ovat myönteinen yllätys, laadukkaan näköiset ja tuntuiset. Ehkä silti pysyisin aidossa nahassa periaatteen vuoksi.

    22-tuumaisilla renkailla auto ei ole isommissa nopeuksissa erityisen hiljainen täkäläisellä asfaltilla. Jossain videossa puhuttiin lisävarusteena saatavasta äänieristepaketista - en tiedä, mikä se on ja auttaisiko se asiaa. Muuten ei ole valittamista, jousitus toimii omaan makuuni hyvin eikä autosta kuulu mitään ylimääräisiä natinoita tai kolinoita.

    Jenkeissä 50e:ssä on ollut paljon vikoja ja stop sale -tilanteita. Akuston jäähdytykseen liittyvä venttiili on pettänyt monilla alle 1000 km:n ajon jälkeen ja ainakin parilla jo toiseenkin kertaan. Polviturvatyynyistä oli takaisinkutsukampanja (koski myös muita malleja), polttoainetankin vuotoja tarkkaileva järjestelmä on viallinen (takaisinkutsu), drive train -ongelmia, ajoavustimeen liittyvä stop sale ym. Yllättävän paljon ongelmia, vaikka G05 on jo vanha auto.

    Kasvanut akkukapasiteetti ja sähkömoottorin teho (ja kokonaisteho) ovat merkittäviä parannuksia. iDrive 8:sta en pidä. Karsitut ominaisuudet ja varusteet harmittavat, ajovaloissa on tavallaan palattu osittain 15 v taaksepäin. Kun voisi risteyttää parhaat asiat näistä kahdesta versiosta, saisi aikaan lähes täydellisen auton...
    Last edited by bittivirhe; 15-08-2023, 15:12.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    "Tarkistin kotona 50e;hen ko. varustetta ei näytä edes olevan saavilla enää... outoa aikanaan kun konfiguraattori avattiin muistan varusteen nähneeni"


    Aina vaan pahemmaksi menee. Eihän tuon hintaisen auton ostamisessa ole mitään järkeä , jos siihen ei saa haluamiaan varusteita.

    Taitaa tulla nykyisestä pre LCI X5 hyvinkin pitkäaikainen ajokki. Seuraavaan malliin ei varmaankaan saa navigaattoria , ikkunoita veivataan kammesta ja ainoa saatavilla oleva varuste on ylimääräinen USB pistoke. Fully gharged mallliin tulee ehkä lanseerausvaiheessa rajoitetun ajan loundness nappi radioon.

    VMP.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    G05 LCI:ssä ja iX:ssä myös uusissa tehdastilauksissa 4p-ohjaus pannassa vuoden loppuun saakka tuotantorajoitteen takia. Poislukien iXM60 malli, josta tuo löytyy vakiovarusteena.
    Ok. Näytti muuten olevan X5m60i:ssäkin vakiona ja X6;en ja X7 on saatavilla ainakin kofiguraattorissa. Osapula on siis syynä ja malliston kalleimpia malleja priorisoidaan, ja voluumiallista kuten X5 ja iX varuste blokataan kokonaan pois.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    G05 LCI:ssä ja iX:ssä myös uusissa tehdastilauksissa 4p-ohjaus pannassa vuoden loppuun saakka tuotantorajoitteen takia. Poislukien iXM60 malli, josta tuo löytyy vakiovarusteena.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Tuli koeajettua uusi X5 i5 esittelytilaisuuden yhteydessä. Tuttultahan tuo tuintui heti ensi metreiltä Suurin uudistus varmaan käytännön kannalta on voimakkaampi sähkömoottori, ero ei tunnu suurelta mutta kuitenkin elävöittää sähköajoa sopivasti. Kun kaasun polkee pohjaa niin meno Suomen teille enemmän kuin riittävää, mutta persusdynolla en kyllä osaa arvoida miten paljon nopeampi on verrattuna vanhaan, hieman mutta ei mitenkään merkettävästi. Tälläiseen autoon molemissa on yläpääntehoa yllin kyllin Suomen teille. Ehkä kasvaneen tehon tuntisin paremmin +200kmh ja yli, mutta eipä tullut kokeiltua Mikkeliin teillä tuollaista.

    Toinen arkiajoa koskeva havainto oli tietty kankeus hitaammissa nopeuksissa, nelipyöräohjauskesta on isossa autossa hyötyä. Tarkistin kotona 50e;hen ko. varustetta ei näytä edes olevan saavilla enää... outoa aikanaan kun konfiguraattori avattiin muistan varusteen nähneeni

    Sisällä mittaristo on laittettu uusiksi ja monet ennen napeista tehdyt toiminnot on viety näytölle. Sama linja kuin muissakin bemuissa ja kovin suuri fani en ole, ergonomiassa on selkeä askel taaksepäin. No onneksi istuinta voi sääteää edelleen perinteisesti eikä kuten esim iX/it7 että osa säädöistä tehdään kuten ennen ja osaan säädöistä pitää hipailla sitten näyttöä, kömpelötä tuntuu ja on myös.

    Koeajoautossa oli myös M-sportistuimet, joista nyt tuli saatua ensimmäisen kerran muutakin kokemusta kuin vain paikallaan olevassa autossa istumista näytelyhallissa/parkkipaikalla. kuten noissa lyhyisssä testeissäkin, istuin tuntui heti hyvältä ja otti matksutajansa mukavaan syleilyyn. Pehmeys vs napakkuus on juuri sopiva. Mutta hetken ajon jälkeen tulee itselle iso mutta. Kun autolla pääsi isolle tielle ja laittoi vakkarin päälle, niin hakiessa ns. pitkänmatkan ajoasentoa niin päähän kolahti penkin päätukeen, joka on yllättävän kova. Toisekseen se pakottaa ajaamaan hieman eteenpäin kyyryssä (ei nyt misään Elfyn Evans tyyppisessä syöksyasennossa mutta sinnepän ), vaikka säädin istuinta moneen asentoon sopivaa en löytänyt. Eli ei ole meikäläisen istuin tai sitten en vain älynnyt mihin asentoon penkki pitäisi laittaa.

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Otin nyt ensimmäistä kertaa softclose ovet, saa nähdä kuinka kestää.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Liekö tosiaan näin , minulla on mennyt uusiksi kolmessa X5:ssä kuljettajan softclose alle 2 vuoden.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by melperri View Post

    Tuo softcloese on kyllä maailman turhin varuste. Porukkaa läimii ovia siitä huolimatta aivan tavalliseen tapaan ja kuljettajan oven moottoria saa olla koko ajan uusimassa.
    Liekkö äksässä painavemmat ovet kun ei noita moottoreita ole tarvinnut 500 sarjalaisiin vaihtaa vaikka niissä on samat osat :think

    Leave a comment:

Working...
X