Originally posted by Milko75
View Post
BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
-
Tekeekö tuo nyt sitten 10 litraa sataselle, jos laskee pelkät bensalla ajetut kilsat? Tuntuisi loogiselta.Originally posted by Milko75 View Post
Tuli heitettyä Kuopio-Ruka väli tässä välipäivinä ja sähköllä pääsi 434 km kokonaismatkasta 96 km (lähtö lämpimästä tallista, sähkörangea näytti 74 km/100% lähtiessä), joten reilut 20 km lataili matkalla. Keskikulutus oli muuten 7,8 /100km, varsin maltillista omasta mielestäni.
Auto on kyllä pelannut tuon Hangon keikan ja uuden softapäivityksn myötä tosi hyvin.
Comment
-
Miten teillä toimii nuo leveät talvirenkaat, kun tiellä on 10 senttiä suojalunta ja paikoin enemmänkin? Itsellä on edessä ja takana 275 mm leveät kitkat ja tuntuu, että sivuttaispito on lumisössössä aika olematon. Ei taida kapeampiakaan saada 20" vanteille..G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Joo, kympin molemmin puolin +/-litra kulutus on bensalla olosuhteista ja ajonopeudesta riippuen. Tässä tapauksessa lisäsähkökilometrit (20km) on tehty bensalla, joten kulutukseksi olisi ilman lataamista tullut 9,4l/100km. Hyvä esimerkki, kuinka laataaminen pudottaa kulutusta pitkälläkin matkalla. Tuollainen 7-8 litran kulutus on normaali lukema tuomoisilla pidemmillä matkoilla itsellekin.Originally posted by Eemeli View PostTekeekö tuo nyt sitten 10 litraa sataselle, jos laskee pelkät bensalla ajetut kilsat? Tuntuisi loogiselta.
Kokemukseni mukaan pitkässä ajossa (=sähkörange ei riitä) kannattaa antaa kulutuksen optimointi autolle. Erityisesti jos matkalle osuu kaupunkiajoa, auto osaa ottaa sähköstä kaiken hyödyn irti ja se välttää polttomoottorin käyttöä hetkinä, jolloin se hyvin epätaloudellista. Hyvin 'auton aivot' ajattelee maantielläkin, myötäleissä auto rullailee pelkälllä sähköllä pitkät matkat huomaamatta. Toisaalta akkua ei imetä tyhjäksi kovalla kormituksella esim ylämäessä vaan annetaan tehtävät bnesakoneelle (jonka hyötysuhde kovemmassa kuormituksessa on sen parhaimmalla alueella).Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Olen samaa mieltä, että kuvaamassa oloissa 20" 275 leveä on selvästi huonompi pidoltaan. Edellissä äksissä on aina ollut talvirenkaat 19" 255 leveinä. Luistelua ja puskemista esiintyy nyt herkästi. Selvästi huolellisempi pitää olla kuin aiemmin, lisäksi pidon palautuminen kestää tuskallisen pitkään. Mulla on nastallinen rengas, mutta nastasta tässä ei ole apua.Originally posted by bittivirhe View PostMiten teillä toimii nuo leveät talvirenkaat, kun tiellä on 10 senttiä suojalunta ja paikoin enemmänkin? Itsellä on edessä ja takana 275 mm leveät kitkat ja tuntuu, että sivuttaispito on lumisössössä aika olematon. Ei taida kapeampiakaan saada 20" vanteille..Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Olikos tämä kulutuksen optimointi niin, että laitetaan naviin pääteasema ja auto laskee reitin mukaan parhaimman mahdollisen hyödyn?Originally posted by tiko4tiko View PostKokemukseni mukaan pitkässä ajossa (=sähkörange ei riitä) kannattaa antaa kulutuksen optimointi autolle. Erityisesti jos matkalle osuu kaupunkiajoa, auto osaa ottaa sähköstä kaiken hyödyn irti ja se välttää polttomoottorin käyttöä hetkinä, jolloin se hyvin epätaloudellista. Hyvin 'auton aivot' ajattelee maantielläkin, myötäleissä auto rullailee pelkälllä sähköllä pitkät matkat huomaamatta. Toisaalta akkua ei imetä tyhjäksi kovalla kormituksella esim ylämäessä vaan annetaan tehtävät bnesakoneelle (jonka hyötysuhde kovemmassa kuormituksessa on sen parhaimmalla alueella).G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
Juuri näin ja Adaptive vain päälle. Ja jos on edestakainen matka ilman latausmahdollisuutta määränpäässä niin määränpääksi naapurin osoite ja välietapiksi todellinen määränpääOriginally posted by Milko75 View PostOlikos tämä kulutuksen optimointi niin, että laitetaan naviin pääteasema ja auto laskee reitin mukaan parhaimman mahdollisen hyödyn?
Tai jos joku tietää onko tähän muuta keinoa, niin vinkkiä kiitos!
G26 i4 M50 Portimao Blue '23 & G05 X5 45e Mineral White '20 & F10 M5 Singapore Grau '13
Comment
-
Kiitos, pitää alkaa tuota käyttämäänOriginally posted by maagi View PostJuuri näin ja Adaptive vain päälle. Ja jos on edestakainen matka ilman latausmahdollisuutta määränpäässä niin määränpääksi naapurin osoite ja välietapiksi todellinen määränpää
Tai jos joku tietää onko tähän muuta keinoa, niin vinkkiä kiitos!
G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
Ero on aika iso, kun F11:ssä on tainnut olla 225 leveät talvirenkaat ja on niihin tottunut :-( Aika ikävä ajella täkäläisillä maanteillä, joilla lumisateen jälkeen on puolitoista kaistaa (kolmet renkaanjäljet) ja jokaista vastaantulijaa joutuu väistämään penkkaan.Originally posted by tiko4tiko View PostOlen samaa mieltä, että kuvaamassa oloissa 20" 275 leveä on selvästi huonompi pidoltaan. Edellissä äksissä on aina ollut talvirenkaat 19" 255 leveinä. Luistelua ja puskemista esiintyy nyt herkästi. Selvästi huolellisempi pitää olla kuin aiemmin, lisäksi pidon palautuminen kestää tuskallisen pitkään. Mulla on nastallinen rengas, mutta nastasta tässä ei ole apua.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Mulla tosin -17 vuoden F15 M-sportti ei G05 mut ensi talveksi meinasin hommata 20” talvivanteet. Sama leveys ja et40 joka nurkkaan. Renkaiksi meinasin Michelinin XI Snowt 265/45 koossa.Originally posted by bittivirhe View PostMiten teillä toimii nuo leveät talvirenkaat, kun tiellä on 10 senttiä suojalunta ja paikoin enemmänkin? Itsellä on edessä ja takana 275 mm leveät kitkat ja tuntuu, että sivuttaispito on lumisössössä aika olematon. Ei taida kapeampiakaan saada 20" vanteille..
Tosin hieman täytyy vielä empiä tuota ja ajaa tämä talvi loppuun 19” setupilla. Eli nyt alla oem 19” M-vanteet 255/50 Contin uusilla kitkoilla. Keskiviikkona illalla tuli jyskylän ja pirkanmaan välillä hurjasti lunta ja sohjoa. Meinasi vaaratilanteita olla enemmän kuin kerran
vetely oli jo melkoista sekä tuo M-sportti heittää kivasti sohjoa ja kuraa myös kylkiin. Eli tämän valossa hiukan ihmetyttää kuka noilla yli 305-315 takarenkailla pysyy talvella hengissä!
Comment
-
Tuollaisiin olohin mitä kapeampi on sen parempi. Katsoin nopeasti että 255/50 20 olisi vierimiskehältään ja kantavuudelta (109 vs 110) vaihtoehto 275/45 renkaalle. Jos sulla on OEM vanteet 9" leveydellä, niin 255 pitäsi sopia siihen hyvin. Vielä kapeampi 245/50 olisi oiva vaihtoehto mutta kantavuuus on jää hieman alhaiseksi XL:näkin (105), mutta OEM 22" renkaiden kantavuus taitaa olla samaa luokkaa eli huudella olisi tuokin. 6 cm/akseli pois rengaslevydestä alkaisi jo tuntumaan :think G05 on kuitenkin sen verran painavampi kuin F11 että eiköhän äksäkin ala uppoamaa lumee/loskaan jo 245 leveillä renkailla tehokkaasti.Originally posted by bittivirhe View PostEro on aika iso, kun F11:ssä on tainnut olla 225 leveät talvirenkaat ja on niihin tottunut :-( Aika ikävä ajella täkäläisillä maanteillä, joilla lumisateen jälkeen on puolitoista kaistaa (kolmet renkaanjäljet) ja jokaista vastaantulijaa joutuu väistämään penkkaan.
Crafteri 235/65/16 halpisrenkailla puskee loskaan samanpainoisena paljon eleettömämmin. Takavetoisena vetopito on toki heikko.Last edited by tiko4tiko; 01-01-2021, 21:59.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Ulkonäkö ennenkaikkea pojat, ulkonäköOriginally posted by torso1 View PostEli tämän valossa hiukan ihmetyttää kuka noilla yli 305-315 takarenkailla pysyy talvella hengissä!

Oikeasti ei ole ollut vielä valitettavaa, tosin soitan sitten apuun kun olen ojassa
Last edited by Milko75; 01-01-2021, 22:02.G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
Minulla lienee BMW:n 740M-vanteet eli vissiin 9-tuumaiset ja tosiaan Nokianin 275/45R20-kitkat. Autossa on vetokoukku, mikä vaatii kantavammat renkaat. Rekisteriotteessa näyttää kantavuudet olevan välillä 107-112, mutta tuo 107 vähän epäilyttää. Leveydet alkaa 265 millistä (19").Originally posted by tiko4tiko View PostTuollaisiin olohin mitä kapeampi on sen parempi. Katsoin nopeasti että 255/50 20 olisi vierimiskehältään ja kantavuudelta (109 vs 110) vaihtoehto 275/45 renkaalle. Jos sulla on OEM vanteet 9" leveydellä, niin 255 pitäsi sopia siihen hyvin. Vielä kapeampi 245/50 olisi oiva vaihtoehto mutta kantavuuus on jää hieman alhaiseksi XL:näkin (105), mutta OEM 22" renkaiden kantavuus taitaa olla samaa luokkaa eli huudella olisi tuokin. 6 cm/akseli pois rengaslevydestä alkaisi jo tuntumaan :think G05 on kuitenkin sen verran painavampi kuin F11 että eiköhän äksäkin ala uppoamaa lumee/loskaan jo 245 leveillä renkailla tehokkaasti.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Jep komboa vetokoukku ja 22" renkaat ei saanut kantavuuden vuoksi tilattua hybridiin. Sitten vaihtoehdoksi jää 255/50 20 kantavuus 109. Tuo menee ilman muutoskatsastusta, koska leveyden muutos on alle 30mm.Originally posted by bittivirhe View PostMinulla lienee BMW:n 740M-vanteet eli vissiin 9-tuumaiset ja tosiaan Nokianin 275/45R20-kitkat. Autossa on vetokoukku, mikä vaatii kantavammat renkaat. Rekisteriotteessa näyttää kantavuudet olevan välillä 107-112, mutta tuo 107 vähän epäilyttää. Leveydet alkaa 265 millistä (19").
Tänään tuli tuolla pöperössä pyörittyä kaupunkia ristiin rastiin useampi tunti. Kyllä ulkonäköasiat on vaan toissijaisia juttuja, sitä paitsi kuka erottaa onko rengas 255 vai 275 kun se on auton alla. Mutta kun on tullut nyt nämä hankittua, niin kärsitään sitten
, hyvinhän nuo toimii hyvässä kelissä
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
Comment