Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 790
    • Lappeenranta

    #61
    Originally posted by Coutsi View Post
    Onko kenelläkään muulla ilmennyt että penkkien kylkien asento muuttuu ajotilan mukaan ja aina edes oven muistipaikka napista ei saa sitä palaamaan tallennettuun arvoon? Mulla säätö on melkein maksimissa, mutta palailee itekseen alemma ajotilojen mukaan.
    Tosiaan ajotila vaikuttaa, eli sportilla muuttuu napakammaksi. Muutos 'löysempään' suuntaan on hitaampi. Vähän samalla tavalla hieronnan jälkeen ilmapussit tyhenee viiveellä. Mutta enpä ole tuohon muuten kiinittänyt huomiota, että itsekseen muuttuisi.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 496
      • Pohjois-Savo

      #62
      En tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu kuin ristiselän tuki katoaisi aina parkissa ollessa jonnekin, sitä saa usein säätää autoon kiivettyä. Tai no usein ja usein, enhän minä edes aja usein.
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        #63
        Ristiseläntuki pelaa ilmalla. Pakkasella kutistuu se pussi , vertaa vaikka suljettuun tyhjään 1.5l limupulloon jonka nakkaat kylmään autoon - lommolle menee.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • hezu
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 54

          #64
          Onks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.
          sigpic
          Exät:
          1975 BMW 1502 E114
          2008 BMW Z4 Coupe E86
          Nykyiset:
          2007 BMW M Coupe E86
          2021 BMW X5 45e G05

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 496
            • Pohjois-Savo

            #65
            Originally posted by hezu View Post
            Onks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.
            En ole ihan perusmallina ajanut, mutta kyllä mielestäni ainakin comfort-penkit ja parempi äänentoisto pitäisi olla ja jos vetokoukulle on käyttöä, niin se (jälkiasennettuna hinta on moninkertainen). Koeajoautossa oli perusäänentoisto ja se oli kyllä käsittämättömän huono tämän hintaluokan autolle. HK menettelee, seuraava pykälä oli mielestäni liian kallis.

            Itse tuli kyllä rastitettua enemmänkin varusteita enkä ole niitä katunut (no, laser-valot eivät ole sitä mitä toivoisin).

            Sinullahan lienee mahdollisuus säätää varusteita vielä pitkään, jos toimitusaika on noin hurja. Omani tilasin heinäkuun lopussa ja sain ajoon lokakuun lopussa.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • Eemeli
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1605
              • pk-seutu

              #66
              Originally posted by hezu View Post
              Onks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.
              Samasta syystä otin omani varsin karvalakkina ja minulla viimeisin vahvistettu toimitusaika on toukokuun loppu (alunperin vappu). Hifit, vetokoukku, väri, ristiselkä tuli rastittua, onhan siinä sentään sporttipenkit muistilla, ilma-alusta, sensatec, digimittaristo, navi, ambient lighting ja mitä muuta vakiona. Jos itselle ostaisi, niin ilman muuta comfortit värinahoilla, HUD, HK, M-Sport...

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 790
                • Lappeenranta

                #67
                Originally posted by hezu View Post
                Onks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.

                Liisarin hinta kohoaa nopeasti varusteiden tahtiin. Laskukaava taitaa mennä niin, että varusteet kuoletetaan leasingin aikana.

                Mutta itse kysymykseen, eipä nuo varusteet ajamiseen juurikaan vaikuta. Varmasti perusrenkailla Suomen teillä jopa parempi ajaa kun nämä kalliimmat vaihtoehdot joissa renkaat on näyttävämmät.

                Perusmallilla en ole itsekään liikkeellä enemmin päinvastoin, mutta jos varusteita miettii, mitä eniten arvostaa/käyttää niin
                1. Adaptiiviset valot- huima parranus perusLEDihin ja Suomessa pimeää aikaa riittää
                2. Istuimet, itsellä comfort-penkit mutta sportti-istuin + r-selänsäätö on
                3. Heat comfort paketti eteen (sis. lämmitettävä ohjauspyörä, istuinlämmittimet myös taakse, lämmitettävät kyynernojat) arvostan, tosi hyvä varuste talvella
                3. Tavaratilapaketti (90e), kattoon asti ulottuva jakaja on erinomainen turavallisuuslisä, kun takaosan pakkaa kattoon asti. (yleensä sitä kamaa vaan on auto täynnä pidemmässä reisussa )

                Vetokoukku oman tarpeen mukaan, itselle se on 'pakko olla' -asioita, itseasissa sen takia autokin on tämä, useamman tonnin koukkua tarvitsen hyvinkin usein. Ei koukkua kannata ehkäpä ottaa, jos tarvetta ei tunnista. Samaten auto on sen verran painava (3150kg), että aika nopeasti pitää pikku-E (tai B/96) löytyä ajokortista. Käytännössä B-kortilla voi vetää vain noita 750kg kokonaispainoisia kärrejä.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • hezu
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 54

                  #68
                  Jees, täytyy vielä noita miettiä. Auto oli vielä ”harmaana” eli taitaa kestää vielä aika kauan. Jos omaksi ostaisin, napsisin kunnolla varusteita. Liisarissa on joo se huono puoli, että joka ikinen varuste tulee kk-hinnan päälle täytenä, joten täytyy funtsia aina tarkkaan mitä raksii mukaan.

                  Mites se BMW wallbox? Onko siinä mitään järkeä, jos on uusi kämppä? Autotallissa on tavallinen pistorasia 16 amppeerin sulakkeella. 230V * 16A = 3,7kW, eli tavallisesta pistorasiasta pitäisi saada maksimilatausvauhti ulos. Eihän se X5 taida siis hyötyä wallboxista mitään?
                  sigpic
                  Exät:
                  1975 BMW 1502 E114
                  2008 BMW Z4 Coupe E86
                  Nykyiset:
                  2007 BMW M Coupe E86
                  2021 BMW X5 45e G05

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 496
                    • Pohjois-Savo

                    #69
                    Originally posted by hezu View Post
                    Mites se BMW wallbox? Onko siinä mitään järkeä, jos on uusi kämppä? Autotallissa on tavallinen pistorasia 16 amppeerin sulakkeella. 230V * 16A = 3,7kW, eli tavallisesta pistorasiasta pitäisi saada maksimilatausvauhti ulos. Eihän se X5 taida siis hyötyä wallboxista mitään?
                    Latureita saa esim. CTekiltä (Motonetissa vajaat 900 e, vaatii voimavirtapistorasian). Auton mukana tuleva tiiliskivi sallii latauksen vain 10 ampeerilla, mikä on aika hidasta.. puoli vuorokautta ainakin vilahtaa ennen kuin akku on täysi.
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 790
                      • Lappeenranta

                      #70
                      Originally posted by hezu View Post
                      Jees, täytyy vielä noita miettiä. Auto oli vielä ”harmaana” eli taitaa kestää vielä aika kauan. Jos omaksi ostaisin, napsisin kunnolla varusteita. Liisarissa on joo se huono puoli, että joka ikinen varuste tulee kk-hinnan päälle täytenä, joten täytyy funtsia aina tarkkaan mitä raksii mukaan.

                      Mites se BMW wallbox? Onko siinä mitään järkeä, jos on uusi kämppä? Autotallissa on tavallinen pistorasia 16 amppeerin sulakkeella. 230V * 16A = 3,7kW, eli tavallisesta pistorasiasta pitäisi saada maksimilatausvauhti ulos. Eihän se X5 taida siis hyötyä wallboxista mitään?
                      Nuo mitä ehdotin taitaa olla vähemmän arvoa yhteensä kuin mitä vetokoukulla on arvoa.

                      Itse olen pärjäillyt ihan matkapurkilla ja 9A virralla. Ei taida nykyään matkamalli edes antaa 16A (en ole kyllä kokeillut). Auton laturi on 3,7kW, joten nopeammin se ei laataa olipa Wallboxin kautta tarjolla enemmänkin virtasta.

                      Tämä on tietysti käyttökysymys, mikä riittää: miten myöhään illalla tulee kotiin ja onko patteri ajettu täysin tyhjäksi. Itsellä ehtii hyvin lataamaan yön aikana akun täyteen. Ongelmaksi saattaa tulla myös että jos täysillä puskee sähköä autoon (16A), sitä ei jää enää muulle tarpeelle käyttöön. Riippuu tietysti talosta (yleesä 25A per vaihe) ja mitä tuon yhden vaiheen takana on, (esim toinen auto - sisälämppäri ja moottorinmmitin).
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • hezu
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2007
                        • 54

                        #71
                        Originally posted by bittivirhe View Post
                        Latureita saa esim. CTekiltä (Motonetissa vajaat 900 e, vaatii voimavirtapistorasian). Auton mukana tuleva tiiliskivi sallii latauksen vain 10 ampeerilla, mikä on aika hidasta.. puoli vuorokautta ainakin vilahtaa ennen kuin akku on täysi.
                        Okei, eli mukana tuleva laturi onkin se pullonkaula. Sitten siitä BMW:n wallboxista on ainakin kolme eri versiota. Missään ei oikein lukenut, mitä eroja niissä on.

                        Mitäs muuten tykkäätte moottorijarrutuksesta? Se oli koeajolla omaan makuuni turhan voimakas. Pitkällä suoralla valoja kohti ajettaessa olisi kiva rullailla. Kävi monesti niin, että joutui välillä painamaan kaasua, kun vauhti hiljeni liian nopeasti. Saakohan sitä säädettyä? Toinen miinus oli tunnoton mutta jäykkä ohjaus. Mesessä on myös tunnoton ohjaus, mutta se on vähän tehostetumpi, joten menee hyvin mukavuuspainotteisena. X5 45e on mielestäni myös mukavuus edellä tehty, joten on vähän turhaa lisätä vastusta tunnottomaan, sähköiseen ohjaukseen. Muuten auto oli pelkkää plussaa toki.
                        sigpic
                        Exät:
                        1975 BMW 1502 E114
                        2008 BMW Z4 Coupe E86
                        Nykyiset:
                        2007 BMW M Coupe E86
                        2021 BMW X5 45e G05

                        Comment

                        • bittivirhe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 496
                          • Pohjois-Savo

                          #72
                          Originally posted by hezu View Post
                          Okei, eli mukana tuleva laturi onkin se pullonkaula. Sitten siitä BMW:n wallboxista on ainakin kolme eri versiota. Missään ei oikein lukenut, mitä eroja niissä on.

                          Mitäs muuten tykkäätte moottorijarrutuksesta? Se oli koeajolla omaan makuuni turhan voimakas. Pitkällä suoralla valoja kohti ajettaessa olisi kiva rullailla. Kävi monesti niin, että joutui välillä painamaan kaasua, kun vauhti hiljeni liian nopeasti. Saakohan sitä säädettyä? Toinen miinus oli tunnoton mutta jäykkä ohjaus. Mesessä on myös tunnoton ohjaus, mutta se on vähän tehostetumpi, joten menee hyvin mukavuuspainotteisena. X5 45e on mielestäni myös mukavuus edellä tehty, joten on vähän turhaa lisätä vastusta tunnottomaan, sähköiseen ohjaukseen. Muuten auto oli pelkkää plussaa toki.
                          En ole wallboxiin perehtynyt, joku laturi pitää jossain vaiheessa hankkia.. tai useampikin varmaan. :-I

                          Hybrid ECO Pro -modessa moottorijarrutusta ei ole lainkaan, kelpaisiko se? ;-) Itse säätelen "moottorijarrutuksen" tehoa kaasupolkimella, mielestäni se toimii hyvin. Ohjauksen tuntoon vaikuttaa sport/muu ajotila (ohjauksen asetuksen voi konffata individual-tiloissa haluamakseen).
                          G05 45e
                          ex: F11 530d xDrive
                          ex: E84 X1 xDrive 25d

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 790
                            • Lappeenranta

                            #73
                            Originally posted by bittivirhe View Post

                            Hybrid ECO Pro -modessa moottorijarrutusta ei ole lainkaan, kelpaisiko se? ;-) Itse säätelen "moottorijarrutuksen" tehoa kaasupolkimella, mielestäni se toimii hyvin. Ohjauksen tuntoon vaikuttaa sport/muu ajotila (ohjauksen asetuksen voi konffata individual-tiloissa haluamakseen).
                            Moottorijarrus on musta kanssa ok, ja säätely polkimella helppoa.

                            Minusta G05:n ohjaus on erittäin hyvä tälläiseksi autoksi, riittävän tarkka. Tunnottomuteen tottuu nopeasti. Paras ohjaus viitos-äksässä tähän mennessä mielestäni. Ensimmäisen sukupolven X3:ssa oli hyvä ohjaus tämän tyyppiseksi autoksi, tosin sen jousitus oli liiankin jämäkkä.
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • Coutsi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2011
                              • 60
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by Coutsi View Post
                              Onko kukaan koodaillut noita Suomessa lukittuja avustuksia käyttöön?

                              Nopeuskamera-ohjelmakin olisi kiva mutta ei ole saatavilla Suomen CD:stä ☹️
                              Itselleni vastaten Böntti (BMWiz Oy) availi nopeusrajoituksiin mukautuvan vakkarin ja liikennevalo/kärkikolmio/stop-merkki tunnistuksen käyttöön.

                              Lastuttelustakin oli puhe ja se ilmeisesti onnistuisi itselle suhteellisen helposti, koska ECU:ssa on hardis aukko, jota ei voi softalla korjata umpeen. En nyt kuitenkaan ihan vielä viitsi lähteä takuuta eväämään, täytyy kerätä kilometrejä ennen sitä.
                              G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                              Comment

                              • Milko75
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 853
                                • Kuopio

                                #75
                                Originally posted by Coutsi View Post
                                Itselleni vastaten Böntti (BMWiz Oy) availi nopeusrajoituksiin mukautuvan vakkarin ja liikennevalo/kärkikolmio/stop-merkki tunnistuksen käyttöön.

                                Lastuttelustakin oli puhe ja se ilmeisesti onnistuisi itselle suhteellisen helposti, koska ECU:ssa on hardis aukko, jota ei voi softalla korjata umpeen. En nyt kuitenkaan ihan vielä viitsi lähteä takuuta eväämään, täytyy kerätä kilometrejä ennen sitä.
                                Huomasinkin tuon somessa ja pitänee alkaa itsekin Treelle reissua suunnittelemaan.

                                Varmaan hyvä tuo mukautuva vakkari käytössä
                                G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                                Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎