Originally posted by Coutsi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
-
Onks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.sigpic
Exät:
1975 BMW 1502 E114
2008 BMW Z4 Coupe E86
Nykyiset:
2007 BMW M Coupe E86
2021 BMW X5 45e G05
Comment
-
-
Originally posted by hezu View PostOnks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.
Itse tuli kyllä rastitettua enemmänkin varusteita enkä ole niitä katunut (no, laser-valot eivät ole sitä mitä toivoisin).
Sinullahan lienee mahdollisuus säätää varusteita vielä pitkään, jos toimitusaika on noin hurja. Omani tilasin heinäkuun lopussa ja sain ajoon lokakuun lopussa.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by hezu View PostOnks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.
Comment
-
-
Originally posted by hezu View PostOnks kukaan tilannut X:ää karvalakkimallina? Onko hyvä jo sellaisena? Ite laitoin X5 45e:n tilaukseen viime marraskuun black fridayna. Vain talvirenkaat lisävarusteena. Vähän jäin miettimään, et oisko vetokoukku ja ristiseläntuki pitänyt olla, kun auto tulee kuitenkin kolmen vuoden leasingaopparilla. Hemmetin pitkä jonotusaika vaan. Auto tulee aikaisintaan kesällä. Ehkä vasta syksyllä.
Liisarin hinta kohoaa nopeasti varusteiden tahtiin. Laskukaava taitaa mennä niin, että varusteet kuoletetaan leasingin aikana.
Mutta itse kysymykseen, eipä nuo varusteet ajamiseen juurikaan vaikuta. Varmasti perusrenkailla Suomen teillä jopa parempi ajaa kun nämä kalliimmat vaihtoehdot joissa renkaat on näyttävämmät.
Perusmallilla en ole itsekään liikkeellä enemmin päinvastoin, mutta jos varusteita miettii, mitä eniten arvostaa/käyttää niin
1. Adaptiiviset valot- huima parranus perusLEDihin ja Suomessa pimeää aikaa riittää
2. Istuimet, itsellä comfort-penkit mutta sportti-istuin + r-selänsäätö on
3. Heat comfort paketti eteen (sis. lämmitettävä ohjauspyörä, istuinlämmittimet myös taakse, lämmitettävät kyynernojat) arvostan, tosi hyvä varuste talvella
3. Tavaratilapaketti (90e), kattoon asti ulottuva jakaja on erinomainen turavallisuuslisä, kun takaosan pakkaa kattoon asti. (yleensä sitä kamaa vaan on auto täynnä pidemmässä reisussa )
Vetokoukku oman tarpeen mukaan, itselle se on 'pakko olla' -asioita, itseasissa sen takia autokin on tämä, useamman tonnin koukkua tarvitsen hyvinkin usein. Ei koukkua kannata ehkäpä ottaa, jos tarvetta ei tunnista. Samaten auto on sen verran painava (3150kg), että aika nopeasti pitää pikku-E (tai B/96) löytyä ajokortista. Käytännössä B-kortilla voi vetää vain noita 750kg kokonaispainoisia kärrejä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Jees, täytyy vielä noita miettiä. Auto oli vielä ”harmaana” eli taitaa kestää vielä aika kauan. Jos omaksi ostaisin, napsisin kunnolla varusteita. Liisarissa on joo se huono puoli, että joka ikinen varuste tulee kk-hinnan päälle täytenä, joten täytyy funtsia aina tarkkaan mitä raksii mukaan.
Mites se BMW wallbox? Onko siinä mitään järkeä, jos on uusi kämppä? Autotallissa on tavallinen pistorasia 16 amppeerin sulakkeella. 230V * 16A = 3,7kW, eli tavallisesta pistorasiasta pitäisi saada maksimilatausvauhti ulos. Eihän se X5 taida siis hyötyä wallboxista mitään?sigpic
Exät:
1975 BMW 1502 E114
2008 BMW Z4 Coupe E86
Nykyiset:
2007 BMW M Coupe E86
2021 BMW X5 45e G05
Comment
-
-
Originally posted by hezu View PostMites se BMW wallbox? Onko siinä mitään järkeä, jos on uusi kämppä? Autotallissa on tavallinen pistorasia 16 amppeerin sulakkeella. 230V * 16A = 3,7kW, eli tavallisesta pistorasiasta pitäisi saada maksimilatausvauhti ulos. Eihän se X5 taida siis hyötyä wallboxista mitään?G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by hezu View PostJees, täytyy vielä noita miettiä. Auto oli vielä ”harmaana” eli taitaa kestää vielä aika kauan. Jos omaksi ostaisin, napsisin kunnolla varusteita. Liisarissa on joo se huono puoli, että joka ikinen varuste tulee kk-hinnan päälle täytenä, joten täytyy funtsia aina tarkkaan mitä raksii mukaan.
Mites se BMW wallbox? Onko siinä mitään järkeä, jos on uusi kämppä? Autotallissa on tavallinen pistorasia 16 amppeerin sulakkeella. 230V * 16A = 3,7kW, eli tavallisesta pistorasiasta pitäisi saada maksimilatausvauhti ulos. Eihän se X5 taida siis hyötyä wallboxista mitään?
Itse olen pärjäillyt ihan matkapurkilla ja 9A virralla. Ei taida nykyään matkamalli edes antaa 16A (en ole kyllä kokeillut). Auton laturi on 3,7kW, joten nopeammin se ei laataa olipa Wallboxin kautta tarjolla enemmänkin virtasta.
Tämä on tietysti käyttökysymys, mikä riittää: miten myöhään illalla tulee kotiin ja onko patteri ajettu täysin tyhjäksi. Itsellä ehtii hyvin lataamaan yön aikana akun täyteen. Ongelmaksi saattaa tulla myös että jos täysillä puskee sähköä autoon (16A), sitä ei jää enää muulle tarpeelle käyttöön. Riippuu tietysti talosta (yleesä 25A per vaihe) ja mitä tuon yhden vaiheen takana on, (esim toinen auto - sisälämppäri ja moottorinmmitin).Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostLatureita saa esim. CTekiltä (Motonetissa vajaat 900 e, vaatii voimavirtapistorasian). Auton mukana tuleva tiiliskivi sallii latauksen vain 10 ampeerilla, mikä on aika hidasta.. puoli vuorokautta ainakin vilahtaa ennen kuin akku on täysi.
Mitäs muuten tykkäätte moottorijarrutuksesta? Se oli koeajolla omaan makuuni turhan voimakas. Pitkällä suoralla valoja kohti ajettaessa olisi kiva rullailla. Kävi monesti niin, että joutui välillä painamaan kaasua, kun vauhti hiljeni liian nopeasti. Saakohan sitä säädettyä? Toinen miinus oli tunnoton mutta jäykkä ohjaus. Mesessä on myös tunnoton ohjaus, mutta se on vähän tehostetumpi, joten menee hyvin mukavuuspainotteisena. X5 45e on mielestäni myös mukavuus edellä tehty, joten on vähän turhaa lisätä vastusta tunnottomaan, sähköiseen ohjaukseen. Muuten auto oli pelkkää plussaa toki.sigpic
Exät:
1975 BMW 1502 E114
2008 BMW Z4 Coupe E86
Nykyiset:
2007 BMW M Coupe E86
2021 BMW X5 45e G05
Comment
-
-
Originally posted by hezu View PostOkei, eli mukana tuleva laturi onkin se pullonkaula. Sitten siitä BMW:n wallboxista on ainakin kolme eri versiota. Missään ei oikein lukenut, mitä eroja niissä on.
Mitäs muuten tykkäätte moottorijarrutuksesta? Se oli koeajolla omaan makuuni turhan voimakas. Pitkällä suoralla valoja kohti ajettaessa olisi kiva rullailla. Kävi monesti niin, että joutui välillä painamaan kaasua, kun vauhti hiljeni liian nopeasti. Saakohan sitä säädettyä? Toinen miinus oli tunnoton mutta jäykkä ohjaus. Mesessä on myös tunnoton ohjaus, mutta se on vähän tehostetumpi, joten menee hyvin mukavuuspainotteisena. X5 45e on mielestäni myös mukavuus edellä tehty, joten on vähän turhaa lisätä vastusta tunnottomaan, sähköiseen ohjaukseen. Muuten auto oli pelkkää plussaa toki.
Hybrid ECO Pro -modessa moottorijarrutusta ei ole lainkaan, kelpaisiko se? ;-) Itse säätelen "moottorijarrutuksen" tehoa kaasupolkimella, mielestäni se toimii hyvin. Ohjauksen tuntoon vaikuttaa sport/muu ajotila (ohjauksen asetuksen voi konffata individual-tiloissa haluamakseen).G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Hybrid ECO Pro -modessa moottorijarrutusta ei ole lainkaan, kelpaisiko se? ;-) Itse säätelen "moottorijarrutuksen" tehoa kaasupolkimella, mielestäni se toimii hyvin. Ohjauksen tuntoon vaikuttaa sport/muu ajotila (ohjauksen asetuksen voi konffata individual-tiloissa haluamakseen).
Minusta G05:n ohjaus on erittäin hyvä tälläiseksi autoksi, riittävän tarkka. Tunnottomuteen tottuu nopeasti. Paras ohjaus viitos-äksässä tähän mennessä mielestäni. Ensimmäisen sukupolven X3:ssa oli hyvä ohjaus tämän tyyppiseksi autoksi, tosin sen jousitus oli liiankin jämäkkä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by Coutsi View PostOnko kukaan koodaillut noita Suomessa lukittuja avustuksia käyttöön?
Nopeuskamera-ohjelmakin olisi kiva mutta ei ole saatavilla Suomen CD:stä ☹️
Lastuttelustakin oli puhe ja se ilmeisesti onnistuisi itselle suhteellisen helposti, koska ECU:ssa on hardis aukko, jota ei voi softalla korjata umpeen. En nyt kuitenkaan ihan vielä viitsi lähteä takuuta eväämään, täytyy kerätä kilometrejä ennen sitä.G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm
Comment
-
-
Originally posted by Coutsi View PostItselleni vastaten Böntti (BMWiz Oy) availi nopeusrajoituksiin mukautuvan vakkarin ja liikennevalo/kärkikolmio/stop-merkki tunnistuksen käyttöön.
Lastuttelustakin oli puhe ja se ilmeisesti onnistuisi itselle suhteellisen helposti, koska ECU:ssa on hardis aukko, jota ei voi softalla korjata umpeen. En nyt kuitenkaan ihan vielä viitsi lähteä takuuta eväämään, täytyy kerätä kilometrejä ennen sitä.
Varmaan hyvä tuo mukautuva vakkari käytössäG05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
Comment