Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 464
    • Pohjois-Savo

    Originally posted by tiko4tiko View Post
    - pimeänäkökameran toiminta vaihtelee, toisinaan kuva on pelkkää harmaata

    Kontrastia voi säätää hieman, mutta kamera muodostaa kuvan lähinnä lämpötilaeroista, eli kuva voi olla hyvinkin tasaharmaa. Lisäksi vesi tai lumisateessa kameran toimivuus on luonnollisesti aika heikko/mitätön. Tämä siis ominaisuus.
    Lämpötilaerojahan se kamera näyttää niin, mutta en usko, että ihmisten ja eläinten ruumiinlämpö olisi joinakin päivinä sama kuin ympäristölämpötila, kun kamera ei näe mitään lämpötilaeroja missään. Jotain vikaa tuossa kamerassa täytyy olla tai sitten se on broken by design ja huijausta koko laite. Toisinaan kirkkaus myös "räpsyy" nopeassa tahdissa.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 774
      • Lappeenranta

      Originally posted by bittivirhe View Post
      Lämpötilaerojahan se kamera näyttää niin, mutta en usko, että ihmisten ja eläinten ruumiinlämpö olisi joinakin päivinä sama kuin ympäristölämpötila, kun kamera ei näe mitään lämpötilaeroja missään. Jotain vikaa tuossa kamerassa täytyy olla tai sitten se on broken by design ja huijausta koko laite. Toisinaan kirkkaus myös "räpsyy" nopeassa tahdissa.
      Kyllähän tuossa joku vika on pakko olla, jos kamerassa ei näy ympäristöä lämpimämmät kohteet . Äkkiähän toiminnan tarkistaa, kamera päälle ja joku auton eteen kävelemään. Jos 'keltaisia hahmoja' ei näy kuvassa, niin varmasti kamera on viallinen.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 464
        • Pohjois-Savo

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Kyllähän tuossa joku vika on pakko olla, jos kamerassa ei näy ympäristöä lämpimämmät kohteet . Äkkiähän toiminnan tarkistaa, kamera päälle ja joku auton eteen kävelemään. Jos 'keltaisia hahmoja' ei näy kuvassa, niin varmasti kamera on viallinen.
        Joskus se toimii ja näyttää ihmiset keltaisina, joskus toimii heikosti ja joskus "ei lainkaan". Voin vain kuvitella, että kun tuon vie Laakkoselle, heidän mielestään kaikki toimii ok.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 774
          • Lappeenranta

          Originally posted by bittivirhe View Post
          Joskus se toimii ja näyttää ihmiset keltaisina, joskus toimii heikosti ja joskus "ei lainkaan". Voin vain kuvitella, että kun tuon vie Laakkoselle, heidän mielestään kaikki toimii ok.
          Aika 'herkkä' yönäkö on vesi-, lumisateelle ja sumulle eli juuri silloin kun siitä olisi huonon näkyvyyden vuoksi eniten hyötyä. Mutta tämä heikkous ei ole vika vaan ominaisuus.
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2160
            • Vantaa

            Kyllä esim vähänkin paksumpi vaatetus peittää ihmisen läpösäteilyn aika tehokkaasti, jolloin läpökameran kuvassa ihminen katoaa taustaansa. Samoin kesäkelillä taustasäteily voi olla yhtä lämmintä kuin ihmisen iho. Ja kuten yllä mainittu, sumu, vesi- ja lumisade haittaa näkyvyyttä huomattavasti. Tämä siis ominaisuus. Paremmat lämpökamerat on varattu sotilaskäyttöön. Muutenkin nämä autoissa olevat kamerat ei todennäköisesti ihan top rangea edusta.
            Last edited by VilleP; 23-12-2021, 22:23.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1010
              • Vantaa

              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Mulla oli viime kuussa määräaikasihuolto ja k-lukku oli aivan sekasin (aurinkoverho puolessa välissä, kakki toiminnot jumissa, avain näytti että luukku on auki). Eivät vaihtaneet huollossa modulia vaan korjasivat asian softaamalla/asetukset nollaamalla. Olivat kyllä tilanneet moduulin varoiksi, mutta vaihdosta ei olisi ollut tähän apuja, kuulemma. Moduuli on jo toki vaihdettu kertaallee heti uutena.

              Kattoluukku onkin ainoa, joka säännöllisesti sekoaa, muuten softaviat yms ovat alun harjoittelun jälkeen hävinneet. Saas nähdä mikä on tilanne keväällä kun luukkua räplää auki seuraavan kerran. Jos vetoa pitäisi löydä - tuskin lähtee liikkumaan ennen asetusten nollausta (eli painamalla k-luukun kytkintä eteenpäin +5s)

              Kavin Luulajassa viime viikolla (800km per sivu). Keskikulutus (akku ladattu vain kotoa lähtiessä) oli melko tarkkaan 9 l/100km koko matkalle, keskinopeus 89km/h sisältäen tauot eli 9 tuntia per suunta. Omasta mielestä yllättävän alhainen huomioiden hyvän keskinopeuden. Matka-aika oli molempiin suuntiin lähes sama, mennessä pidin kaksi taukoa ja tullessa yhden. Auton loistavista matkaominaisuuksista kertoo, että paluumatkalla Oulusta Lappeenrantaan 550km legi ajettiin 'nollan pysähdyksen' taktiikalla
              Moduuli menee vaihtoi heti alkuvuodesta kun osa Suomessa. Tekivät samalla taas päivityksen ja nyt ei ole kattoluukku antanut herjaa kolmeen päivään.
              Takuu loppumassa Helmikuussa ja otan varmaankin vuoden jatkotakuun autoon. Maksaa reilu 500€ mutta eiköhän ole ihan fiksu sijoitus tämän hintaisessa autossa. Yksi tälläinen sähkövika maksaa helposti sen 500€.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 774
                • Lappeenranta

                Originally posted by jori View Post
                Takuu loppumassa Helmikuussa ja otan varmaankin vuoden jatkotakuun autoon. Maksaa reilu 500€ mutta eiköhän ole ihan fiksu sijoitus tämän hintaisessa autossa. Yksi tälläinen sähkövika maksaa helposti sen 500€.
                Mulla oli 40e kanssa aika paljon kaikkea, jotka olisi voineet tulla maksaamaan erittäin paljon (+10k). No onneksi menivät pääasiassa takuuseen ja GW:iin. Tälläisessä autossa 'toimintatonni' kuluu nopeasti, kun osuu kohdalle...ja mahdollisuuksia on runsaasti . Tosin G05:ssa ei ihmeitä ole ollut tuota kattoluukkua lukuunottamatta, hyvältä vaikuttaa edelleeen

                Otin jatkotakuun 3 vuodeksi, eipä tarvii murehtia sitten hetkeen. 2v takuu on lopussa mullakin helmikuussa, mutta kolme lisävuotta ei ole huonoa olleenkaan. Ruotsissa takuu on ilman lisämaksuja 3 vuotta.....
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • jori
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1010
                  • Vantaa

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Mulla oli 40e kanssa aika paljon kaikkea, jotka olisi voineet tulla maksaamaan erittäin paljon (+10k). No onneksi menivät pääasiassa takuuseen ja GW:iin. Tälläisessä autossa 'toimintatonni' kuluu nopeasti, kun osuu kohdalle...ja mahdollisuuksia on runsaasti . Tosin G05:ssa ei ihmeitä ole ollut tuota kattoluukkua lukuunottamatta, hyvältä vaikuttaa edelleeen

                  Otin jatkotakuun 3 vuodeksi, eipä tarvii murehtia sitten hetkeen. 2v takuu on lopussa mullakin helmikuussa, mutta kolme lisävuotta ei ole huonoa olleenkaan. Ruotsissa takuu on ilman lisämaksuja 3 vuotta.....
                  Olisihan tuon reilu 500€ voinut laittaa myös ohjelmointiin ja saada sitä myötä lisää tehoa mutta eiköhän tämä sijoitus ole järkevämpi 😁
                  Itse otan takuun vuoden kerrallaan sillä todennäköisesti auto vaihtuu kuitenkin jossain välissä…
                  Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                  Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 774
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by jori View Post
                    Olisihan tuon reilu 500€ voinut laittaa myös ohjelmointiin ja saada sitä myötä lisää tehoa mutta eiköhän tämä sijoitus ole järkevämpi 😁
                    Itse otan takuun vuoden kerrallaan sillä todennäköisesti auto vaihtuu kuitenkin jossain välissä…
                    Vuosi kerrallaan on varmasti toimiva, muistaakseni tuo viimeinen vuosi (3.vuosi) oli jo selvästi arvokkaampi lisätakuussa. Tehtaantakuuta hybridillä on 100tkm ja 6 vuotta korkeajänniteakulle, mikä itsellä toimii kanssa, kilometrit ovat niukin naukin 6. vuoden lopulla alle 100tkm.

                    Jos G05 osoittuu luotettavaksi, ei toki ole mahdoton ajatus, että tällä ajaisi takuita pidempäänkin. Toki pitkänajan suunnitelma (~vuosikymmen puoleen väliin mennessä) on siirtyä sähköautoon, kunhan saavat pikalatausinfran kuntoon.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • jori
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1010
                      • Vantaa

                      Originally posted by tiko4tiko View Post
                      Vuosi kerrallaan on varmasti toimiva, muistaakseni tuo viimeinen vuosi (3.vuosi) oli jo selvästi arvokkaampi lisätakuussa. Tehtaantakuuta hybridillä on 100tkm ja 6 vuotta korkeajänniteakulle, mikä itsellä toimii kanssa, kilometrit ovat niukin naukin 6. vuoden lopulla alle 100tkm.

                      Jos G05 osoittuu luotettavaksi, ei toki ole mahdoton ajatus, että tällä ajaisi takuita pidempäänkin. Toki pitkänajan suunnitelma (~vuosikymmen puoleen väliin mennessä) on siirtyä sähköautoon, kunhan saavat pikalatausinfran kuntoon.
                      Aika samat mietteet ja suunnitelmat seuraavan auton suhteen. Tämä GO5 on nyt hyvä kompromissi kun pelkällä sähköllä kuitenkin enemmän kun 20-30km mikä todellinen monessa plugarissa. Ja tilaa tarvitaan ainakin vielä. Ehkä tulevaisuudessa voisi kuvitella ajavansa Possun Taycan:lla tms.

                      Työnpuolesta pitkiä siirtymiä ei tarvitse ajaa kun voi aina lentää tarvittaessa ja mökille on se 350km.
                      Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                      Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                      Comment

                      • volvostabemariin
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2019
                        • 82
                        • Kanta-Häme

                        Originally posted by jori View Post
                        Olisihan tuon reilu 500€ voinut laittaa myös ohjelmointiin ja saada sitä myötä lisää tehoa mutta eiköhän tämä sijoitus ole järkevämpi 😁
                        Itse otan takuun vuoden kerrallaan sillä todennäköisesti auto vaihtuu kuitenkin jossain välissä…
                        Itsellä on ollut tämä sama tapa. Ja on muuten joka autossa tämä takuun jatko ollut VARSIN kannattava ostos. F15:ssä meni kattoluukun mekanismi ja sähköinen koukku mm. joihin olisi euron poikineen saanut polttaa

                        Comment

                        • bittivirhe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 464
                          • Pohjois-Savo

                          Mites se nyt oli, jos joutuu 45e:llä syystä tai toisesta seisomaan pitkään paikallaan ja ajoakusta loppuu sähkö - pystyykö auto lataamaan akkua polttomoottorin avulla paikoillaan ollessa vai onko pakko olla liikkeellä, jotta akun lataus toimii?

                          Olen kerran odotellut suljetun tunnelin takana jonkin aikaa ja sitten pari tuntia lautan lähtöä ja voi tulla pidempiäkin odotteluja vastaan.. onko alettava ajaa battery control -tilassa ja pidettävä akku aina täynnä pahimman varalta, vai voiko luottaa siihen, että bensasta saa tarvittaessa sähköä myös pysähdyksissä..
                          G05 45e
                          ex: F11 530d xDrive
                          ex: E84 X1 xDrive 25d

                          Comment

                          • Eemeli
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 1605
                            • pk-seutu

                            Kulutuslukemia kun on päivitelty, niin meneillään olevalla tankilla työnnetty yli 2000km sähköllä, joten navia joutuu käyttämään, että löytää tankkauspisteelle, kun se aika on.

                            Koko omistusajalta 80% sähköllä, eli keskikulutus 2,1l/100km (=~10l/100km bensakilometrit). Kertoo toki enemmän käyttöprofiilista, kuin autosta, mutta ei voi valittaa. Pahimmilla pakkasilla range putosi 50km, nyt ollaan nollakeleissä 70km paikkeilla ja kesällä 80+ km.

                            Kohta Lappiin, niin heilahtaa luvut sitten ympäri. Auto täyteen, boksi katolle ja tuplaturbolle vaihteeksi töitä.

                            Comment

                            • volvostabemariin
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2019
                              • 82
                              • Kanta-Häme

                              Originally posted by Eemeli View Post
                              Kohta Lappiin, niin heilahtaa luvut sitten ympäri. Auto täyteen, boksi katolle ja tuplaturbolle vaihteeksi töitä.
                              Tulee olemaan nautintoa! Aiemmin jo hehkutin että oma 45e on aivan kirkkaasti paras maantiebemari, mikä minulla on ollut. Hakkaa mm. 530xd F11:n (joka minulla oli muutama vuosi sitten) ihan kirkkaasti menon herraskaisuudessa

                              Comment

                              • jori
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1010
                                • Vantaa

                                iPhone ei yhdistä enää musiikkia autoon. Puhelut toimii normaalisti mutta media valikosta ei onnistu puhelimen yhdistäminen niin että voisi kuunnella spotifyta tms.
                                Asetukset on ok ja puhelin resetoitu jne.
                                Onko muilla ollut vastaavaa?
                                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎