Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 513
    • Pohjois-Savo

    Toimiiko muilla tuo alustan korkeussäätö tasaisesti ja äänettömästi? Minulla etenkin perä tippuu kuormausasentoon hyppäyksittäin ja pitää samalla ainakin sisälle kuuluvaa pauketta. Laakkonen väitti että niin sen kuuluukin toimia, mutta en oikein jaksa uskoa. Hävettää moinen nykiminen ja pauke.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • Eemeli
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1605
      • pk-seutu

      Ei kyllä pauku, korkeintaan pieni surina.

      Comment

      • Juh4
        Moderator
        • Oct 2004
        • 5450
        • Seinäjoki

        Originally posted by bittivirhe View Post
        Toimiiko muilla tuo alustan korkeussäätö tasaisesti ja äänettömästi? Minulla etenkin perä tippuu kuormausasentoon hyppäyksittäin ja pitää samalla ainakin sisälle kuuluvaa pauketta. Laakkonen väitti että niin sen kuuluukin toimia, mutta en oikein jaksa uskoa. Hävettää moinen nykiminen ja pauke.
        Useita kymmeniä G05:n kyseistä toimintoa kokeilleena väitän ettei se mitään pauku. Normaali surina kuuluu, mutta ei pauku.
        -Official member of BTCF-Sauna team-

        Comment

        • jori
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1011
          • Vantaa

          Onko akun kestämiseen iän myötä paras, ettei akkua päästä alle 20% varaustilaan ja ei lataa yli 80%? Kuinka muut käyttäjät näitä latailee?
          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17529
            • Turku

            Originally posted by jori View Post
            Onko akun kestämiseen iän myötä paras, ettei akkua päästä alle 20% varaustilaan ja ei lataa yli 80%? Kuinka muut käyttäjät näitä latailee?
            Sama ohjeistus on annettu kännyköiden lataamiseenkin . Kuka ei lataa aina täyteen?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              Originally posted by jori View Post
              Onko akun kestämiseen iän myötä paras, ettei akkua päästä alle 20% varaustilaan ja ei lataa yli 80%? Kuinka muut käyttäjät näitä latailee?
              Kuljettajalle näytettävä akun varaus kestää vetää päästä päähän ja akussa on aina oikeasti n.10-15% kapasiteettia käyttämättä kummassakin päässä.

              Eli mittariston mukaan 100% on oikeasti ~85% Hieman tilanne kohtaisesti tuntuu tuo yläpää käyttäytyvän. Kerran olen nähnyt latauksen jälkeen (uusilla kennoilla) lähes 100 pinnaa kummatkin.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 513
                • Pohjois-Savo

                Originally posted by jori View Post
                Onko akun kestämiseen iän myötä paras, ettei akkua päästä alle 20% varaustilaan ja ei lataa yli 80%? Kuinka muut käyttäjät näitä latailee?
                Akun kapasiteetti on 24 kWh, josta käytettävissä on noin 21 kWh - eli auto jättää automaattisesti ylä- ja alapäähän marginaalia. Käytän koko 21 kWh kapasiteettia, mutta pyrin siihen, etten jätä autoa seisomaan pitkäksi aikaa "tyhjällä" akulla (tästä on muistaakseni maininta ohjekirjassakin).
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • jori
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1011
                  • Vantaa

                  Tänään ajettu väli Hamina-Savonlinna. Akku oli lähtiessä 90% täynnä ja ajettu +12km/h yli sallitun järjettömällä tavara määrällä + kolme polkupyörää vetokoukun telineessä. Matka ~250km josta sähköllä ~55km.
                  Kulutus oli tasan 8l/100km.
                  Illalla kävin yksinäni ensimmäisen kerran hiukan kokeilemassa auton kulkua. Hieno kone tuo B58 kyllä on! Ei kummoista eroa ohjelmoituun F15 M50d exään.
                  Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                  Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                  Comment

                  • torso1
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 370

                    Muutama kysymys liittyen G05 45e:hen eli hankinta on käynyt mielessä nykyisen 30d F15 tilalle.

                    - onko 45e:ssä samanlaista tuuliyliherkkyyttä havaittavissa motarinopeuksilla (120-140km/h) kuin F15 mallissa? Vaikka omakin auto on adap. M-alustalla, niin tuulisella kelillä auto hakee tietä välillä melkoisesti ja voi olla kovinkin rauhaton kulkija. Joskus taas saattaa mennä 140km/h nopeutta hyvinkin suuntavakaasti ja leppoisasti. Alusta täytyy pitää yli 120km/h vauhdissa Sportilla muuten meno Comfort-asennossa on liian vetelää ja heittoisaa. Sitten taas Sport asento tuntuu liian kovalta 100km/h vauhdissa. Rengaspaineilla joutuu pelaamaan liikaa. Nyt edessä 2,6bar ja takana 2,9bar.

                    - saako 45e malliin aktiivista kallistuksenvakaajaa ja aktiivista tasauspyörästön lukkoa? Vai onko siinä aina ilmajouset joka nurkalla ja adap. iskunvaimentajat? 4p-ohjaus taisi olla lisävarusteena. Kannattaisiko se ehdottomasti ruksia jos miettii varusteita millä autosta saa parhaan mahdollisen ajettavuuden puolesta?

                    - onko 45e mallista jo saatu ”lapsenviat” sekä akkuongelmat yms. korjattua kuntoon? Joku näistä on tainnut ihan kaupatkin purkaa em. ongelmien vuoksi.
                    Last edited by torso1; 16-07-2021, 15:16.

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 513
                      • Pohjois-Savo

                      Outoa. Ajoin 45e:llä auto täynnä romua 1076 km pätkän pohjoiseen ja tankkausten perusteella laskettu keskikulutus oli 7.68 l/100 km. Lähtiessä akku täynnä, perillä tyhjä. Ajoin adaptive-modessa koko matkan. Auton oma ilmoitus kulutuksesta oli 7.8 l/100 km. Polttoaine oli aakkosaseman 98E:tä.

                      En valita 😀
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • Eemeli
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1605
                        • pk-seutu

                        4000km ajettu uudesta, josta 2900km sähköllä. Pelkän sähkön keskikulutus 25,7 kWh/100km ja bensakilometrit 9,6 l/100km. Yhteensä siis sähkö 18,5 kWh + bensa 2,7 litraa per ajetulle sadalle kokonaiskilometrille.

                        Mielenkiinnolla odotetaan talvea, jolloin mökkimatkat jää pois, mutta lämmitystarve on erilainen.

                        Comment

                        • torso1
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 370

                          Originally posted by bittivirhe View Post
                          Outoa. Ajoin 45e:llä auto täynnä romua 1076 km pätkän pohjoiseen ja tankkausten perusteella laskettu keskikulutus oli 7.68 l/100 km. Lähtiessä akku täynnä, perillä tyhjä. Ajoin adaptive-modessa koko matkan. Auton oma ilmoitus kulutuksesta oli 7.8 l/100 km. Polttoaine oli aakkosaseman 98E:tä.

                          En valita 😀
                          Ei huono suoritus isolle autolle. Paljonko sähkörange tippuu talvella?

                          Comment

                          • jori
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1011
                            • Vantaa

                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            Outoa. Ajoin 45e:llä auto täynnä romua 1076 km pätkän pohjoiseen ja tankkausten perusteella laskettu keskikulutus oli 7.68 l/100 km. Lähtiessä akku täynnä, perillä tyhjä. Ajoin adaptive-modessa koko matkan. Auton oma ilmoitus kulutuksesta oli 7.8 l/100 km. Polttoaine oli aakkosaseman 98E:tä.

                            En valita 😀
                            Itse ajanut nyt n.2000km omalla josta n.900km sähköllä. Keskikulutus ollut 5.6/100km ja keskinopeus 48km/h.
                            Autolla ajettu kokonaisuudessaan 26tkm ja tuona aikana keskikulutus ollut 5.4/100km, en valita minäkään
                            Muuten ex F15 M50d:en verrattuna:
                            - G05 tunnottomampi, ehkä ilma-alusta ja paino tekee sen.
                            - Kaikki toiminnot muuttuneet todella paljon, en ole vieläkään sinut auton kanssa.
                            - Parempi ajaa maantiellä eikä niin ura herkkä vaikka rengastus leveydeltään sama ja G:ssä tuuma isompi.
                            - Tilat suht samat.
                            - Ajettaessa parkkiin ja lähestyessä estettä ei parkkitutka mene automaattisesti päälle tai sitten ole sitä osannut asetuksista säätää.
                            - Laadukkaamman oloisesti tehty vs F15.

                            Kokonaisuudessaan hieno auto mutta hiukan menty enemmän jenkki auto suuntaan eli mukavuus edellä.
                            Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                            Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 513
                              • Pohjois-Savo

                              Originally posted by torso1 View Post
                              Ei huono suoritus isolle autolle. Paljonko sähkörange tippuu talvella?

                              Alle -15 asteen kelissä auto lähtee liikkeelle bensalla ja kovalla pakkasella (-30 tms) kylmällä autolla saa 80 km/h alueella ajella luokkaa 30 km ennen kuin sähköajo on mahdollinen. Akkua kuitenkin kuluu koko ajan ja sähkörange jää aika vaatimattomaksi. Lämpimästä tallista lähtien tilanne olisi varmasti aivan erilainen.



                              Kesäkelillä pääsee yli 80 km savolaisilla maanteillä. Isommat nopeudet verottavat toimintamatkaa.
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • jori
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1011
                                • Vantaa

                                Originally posted by bittivirhe View Post
                                Alle -15 asteen kelissä auto lähtee liikkeelle bensalla ja kovalla pakkasella (-30 tms) kylmällä autolla saa 80 km/h alueella ajella luokkaa 30 km ennen kuin sähköajo on mahdollinen. Akkua kuitenkin kuluu koko ajan ja sähkörange jää aika vaatimattomaksi. Lämpimästä tallista lähtien tilanne olisi varmasti aivan erilainen.



                                Kesäkelillä pääsee yli 80 km savolaisilla maanteillä. Isommat nopeudet verottavat toimintamatkaa.
                                Nyt ymmärrän miksi minulle on erikseen asennettu ”lohkolämmitin” autoon.
                                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎