Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 342

    #46
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jep komboa vetokoukku ja 22" renkaat ei saanut kantavuuden vuoksi tilattua hybridiin. Sitten vaihtoehdoksi jää 255/50 20 kantavuus 109. Tuo menee ilman muutoskatsastusta, koska leveyden muutos on alle 30mm.

    Tänään tuli tuolla pöperössä pyörittyä kaupunkia ristiin rastiin useampi tunti. Kyllä ulkonäköasiat on vaan toissijaisia juttuja, sitä paitsi kuka erottaa onko rengas 255 vai 275 kun se on auton alla. Mutta kun on tullut nyt nämä hankittua, niin kärsitään sitten , hyvinhän nuo toimii hyvässä kelissä
    Mikäs ton G05:n suurin sallittu massa on perävaunukäytössä? 107 renkaan kantavuus on 975kg joten taka-akselin suurin sallittu massa lienee lähellä tuota 1950kg?

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 465
      • Pohjois-Savo

      #47
      Originally posted by torso1 View Post
      Mikäs ton G05:n suurin sallittu massa on perävaunukäytössä? 107 renkaan kantavuus on 975kg joten taka-akselin suurin sallittu massa lienee lähellä tuota 1950kg?
      Se on kai tuo "Auton kokonaismassa pv-käytössä (kg)"? 3250 kg. Taka-akselin tekninen sallittu massa 1810 kg. (Perävaunumassa jarruin 2700 kg.)
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7520
        • Jyväshyvä

        #48
        Originally posted by torso1 View Post
        Mikäs ton G05:n suurin sallittu massa on perävaunukäytössä? 107 renkaan kantavuus on 975kg joten taka-akselin suurin sallittu massa lienee lähellä tuota 1950kg?
        Riippuu mallista.

        Edit. niin, kysyitkö vetomassaa?

        Tehdaskoukulla se on 3500 kg muissa paitsi hybrideissä joissa se on samat 2700 kg kuin muissa jälkiasennetulla koukulla olevissa.

        Esim. M50d:n taka-aksalin massa on 1670 kg, eli 102 kantavuus riittää taakse ja eteen paljon vähemmänkin (96)...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 342

          #49
          Originally posted by bittivirhe View Post
          Se on kai tuo "Auton kokonaismassa pv-käytössä (kg)"? 3250 kg. Taka-akselin tekninen sallittu massa 1810 kg. (Perävaunumassa jarruin 2700 kg.)
          No eikös tuohon riittäisi vähimmillään 105 kantavuusluokan (925kg) rengas🤔

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 342

            #50
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Riippuu mallista.

            Edit. niin, kysyitkö vetomassaa?

            Tehdaskoukulla se on 3500 kg muissa paitsi hybrideissä joissa se on samat 2700 kg kuin muissa jälkiasennetulla koukulla olevissa.

            Esim. M50d:n taka-aksalin massa on 1670 kg, eli 102 kantavuus riittää taakse ja eteen paljon vähemmänkin (96)...
            En kysyny vetomassaa pv-käytössä. Se on tiedossa et tehdaskoukulla saa vetää 3500kg. Kuten mullakin lukee rek. otteessa.

            Mulla F15 30d ja tehdaskoukulla. Rek. otteessa taka-akselin suurin sallittu massa on 1575kg eli kantavuusluokan 100 (800kg) rengas riittäisi tämän valossa. Miksi tyyppihyväksytyt renkaat alkavat kuitenkin taka-akselille 107 kantavuusluvulla?

            Comment

            • TON-III
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2018
              • 480
              • Turku

              #51
              Originally posted by torso1 View Post

              Mulla F15 30d ja tehdaskoukulla. Rek. otteessa taka-akselin suurin sallittu massa on 1575kg eli kantavuusluokan 100 (800kg) rengas riittäisi tämän valossa. Miksi tyyppihyväksytyt renkaat alkavat kuitenkin taka-akselille 107 kantavuusluvulla?
              En omaa topiikin autoa mutta tämä kantavuuspointti on relevantti, liian kanta rengas kun on epämukava ( ja se RF rengas on se ääreistapaus).

              Oma ex-kärry alle 1200 kilon akselimassalla on ihan perkuleen luonnikas ajettava 89-luokan renkailla kun taas rekisteriotteessa lukee 93 suositus
              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2160
                • Vantaa

                #52
                Autonvalmistaja määrittele korkeampi profiiliset renkaat kantavuudeltaan yläkanttiin ajettavuuden/hallittavuuden takia. Matala kumi on lähtökohtaisesti jäykempi runkoinen, joten auton käytös esim väistökiikkeessä hallitumpi. Korkea ja liian löysärunkoinen rengas voi pahimmassa tapauksessa irrota vanteella, huonossakin tapauksessa auton hallinta voi olla hankalaa kun rengas kaatuu alle.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 465
                  • Pohjois-Savo

                  #53
                  Noniin, nyt on taas ne alimmat läpät jäässä tai jotain ja auto yrittää niitä käännellä lukittunakin vähän väliä.. Oli myös latausluukku jäässä niin, etten ensin tahtonut saada sitä kiinni (piti hakata jäätä pois välistä) ja kun tulin ajosta, luukun avaaminen vaati nyrkin käyttöä. Veikkaan, ettei ole kovin pitkäikäinen tuo luukku.

                  EDIT: Niin ja 52 km pääsi täydellä akulla ja verkkosähköllä esilämmitetyllä autolla, ulkolämpötila -10. Ajoon lähtiessä lupasi 69 km, mutta jonnekin ne karisi..
                  Last edited by bittivirhe; 05-01-2021, 22:13.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • torso1
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 342

                    #54
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    EDIT: Niin ja 52 km pääsi täydellä akulla ja verkkosähköllä esilämmitetyllä autolla, ulkolämpötila -10. Ajoon lähtiessä lupasi 69 km, mutta jonnekin ne karisi..
                    Sieltä se totuus paljastuu..

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 774
                      • Lappeenranta

                      #55
                      Originally posted by torso1 View Post
                      Sieltä se totuus paljastuu..
                      Eipä tuossa mitään ihmeellistä ja uutta ole. Näinhän tuo on kaikkissa sähköllä liikkuvissa ja ei sitä pääse kiertämään. Lämmitykseen sähköä kuluu runsaasti. Ihan samaa luokkaa range itsellä, jopa matalampi, kun en aina muista tuota esilämmitystä käyttää, auto on ulkona koko ajan. Nyt appi lupaa rangeksi 54km. Edellisellä pienempi akkuisella pakkasessa matka jäi ~10-15km välille. Alle -10 asteen 40e ei suostunut sähköllä kulkemaan lainkaan. Hyvin on 45e pakkasessakin toiminut, ei ole tullut vielä viestiä että sähkötehoa olisi rajoitettu saati poltis pakotettu päälle auton puolesta (<= kylmä akku). Kovempia pakkasia odotellessa.
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • Eemeli
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1605
                        • pk-seutu

                        #56
                        Mulla dieselauto näytti 600km rangea aamulla ja kävin kylillä 20km ja range tippui -> 500km, ihan paska.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #57
                          Mielenkiintoista hammastenkiristystä saa aikaan joskus tuo sähkö rangen muutos huonompaan suuntaan luvatusta. Johtuen lisärasitteista jne.

                          Aivan samasta asiasta ja samoista tekijöistä on aina koostunut polttomoottorinkin range. Välillä niilläkin pääsee reilusti vähemmän mitä ajotietokone lupaa, joskus enemmän. Kaikki sen tietää mitkä asiat niissä siihen vaikuttaa.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 465
                            • Pohjois-Savo

                            #58
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Mielenkiintoista hammastenkiristystä saa aikaan joskus tuo sähkö rangen muutos huonompaan suuntaan luvatusta. Johtuen lisärasitteista jne.
                            Ei nyt hammastenkiristystä, kunhan raportoin dataa mahdollisten kiinnostuneiden varalta. Ruokakauppa on tällä hetkellä noin 30 km:n päässä, joten pieni harmi tietysti, ettei koko reissua voi heittää sähköllä. Kaupalla lataaminen ei oikein kannata tuon 3.7 kW:n laturin hitauden takia.

                            EDIT: Pakkasta -18...-20, ekat 12 km e45 ajeli bensalla. Sähköllä pääsi sekalaisessa ajossa vajaat 42 km.
                            Last edited by bittivirhe; 09-01-2021, 19:04.
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 465
                              • Pohjois-Savo

                              #59
                              Kertokaapas tyhmälle, miten tuulilasinpyyhkimet saa pysähtymään yläasentoon, jotta ne eivät jäätyisi tuulilasiin kiinni? Manuaali käskee painaa viikseä alas, kunnes pyyhkimet pysähtyvät keskelle, mutta jos pidän viikseä alhaalla, pyyhkimet pyyhkivät vimmatusti koko ajan.

                              Onpa muuten Jaguarissa fiksu systeemi - pyyhkimet saa automaattisesti parkkeeraamaan hiukan ala-asentoa ylemmäs, jolloin ne sulavat, kun lasille puhalletaan lämmintä ilmaa. Milloinkahan Saksassa keksitään sama..

                              Kuskin ovenkahva oikuttelee, comfort access ei tahdo toimia. Etenkin lukituksen avaaminen toimii hyvin harvoin.

                              EDIT: jostain syystä tänään pyyhkimet pysähtyivät ylös, kun tarpeeksi sinnikkäästi väänsin viikseä alas.

                              EDIT: Etuvalojen umpioissa on hienoja jääkukkasia sisäpuolella. Ei taida tehdä hyvää valoteholle ja -kuviolle ;-(

                              EDIT: Auto valittaa, että lasinpesuneste on lopussa, vaikkei ole. Lämpötila -25. Kuskin ovenkahva edelleen 95% kuollut. 42 km maantielenkistä mentiin ensimmäiset 31 km bensalla, moottori jaksoi lämmetä 75 asteeseen (matkalla ulkolämpötila -26...-28). Bensalla ajaessakin akku hupeni koko ajan ja keskikulutukseksi tuli 4.9 l/100 km - ilmeisesti sähkömoottori kuitenkin avusti koko ajan ajossa, vaikka sähkökilometrejä ei kertynyt ennen kuin lopussa?
                              Last edited by bittivirhe; 14-01-2021, 18:55. Reason: lisätty havaintoja
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • Coutsi
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2011
                                • 58
                                • Tampere

                                #60
                                Onko kenelläkään muulla ilmennyt että penkkien kylkien asento muuttuu ajotilan mukaan ja aina edes oven muistipaikka napista ei saa sitä palaamaan tallennettuun arvoon? Mulla säätö on melkein maksimissa, mutta palailee itekseen alemma ajotilojen mukaan.
                                G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎