Moottoriajossa mulla vie noin 11,5 l/100km (nopeus todellista 140kmh). Menisköhän 130kmh reilua litraa vähemmällä. Moottoritietä tulee myös aika paljon. Täältä idästä kun ajaa esim ees takas Turkuun niin siinä on autostraadaa 2x300km (75% matkasta). Pitkällä matkalla sama onko moottoritietä vai maantietä, niin kannattaa ajaa nopeat pätkät bensalla (tai siis antaa auton päättää), akku kuivuu maatienopeuksissa (nopeus 100kmh ja enemmän) todella nopeasti. Itsellä vuoden keskiarvo kulutus jäi karvan verran alle 5l/100km, siis kaikki ajot ja sähkö tuohon päälle.
Jos lähdet liikkeelle täydellä akulla ja annat auto päättää missä sähköllä mennään, niin se käyttää tuon akun määränpäähän mennessä. Todennäköisesti pääset tuolla matkalla sähköllä talteenottoineen ~70-80km. Jos tuo loppuu menee, vaikka keskimäärin 10l/100km (hieman yläkanttiin), niin bensaa kuluu siis tuolle välille 7,8l/100km. Tämä on laskettu varman päälle ja saat reippaasti säästelemättä.
Kiitos vastauksesta. Itsellä tulee kilometrejä 20-25tkm vuoteen. Varmasti jollain järkevämmällä dieselillä ajo olisi edullisempaa mutta en juuri järkeä ole ensimmäisenä auton osto kriteerinä käyttänyt . Olen myös katsonut Porschen vastaavia malleja mutta niissä sähkö range huonompi vaikka olisi muuten kiehtovampi laite, etenkin Panamera GT. Toki bemussa enemmän tilaa mitä nyt tarvitsee lasten kanssa. Hankalaa on...
Kiitos vastauksesta. Itsellä tulee kilometrejä 20-25tkm vuoteen. Varmasti jollain järkevämmällä dieselillä ajo olisi edullisempaa mutta en juuri järkeä ole ensimmäisenä auton osto kriteerinä käyttänyt . Olen myös katsonut Porschen vastaavia malleja mutta niissä sähkö range huonompi vaikka olisi muuten kiehtovampi laite, etenkin Panamera GT. Toki bemussa enemmän tilaa mitä nyt tarvitsee lasten kanssa. Hankalaa on...
Omat ajot on 20tkm molemmin puolin, nyt korona-vuotena 18tkm. Mulla oli aiemmin 40e. Iso akku vaikuttaa paljon kulutukseen näissä pökäleissä. Isommalla akulla paikallispyöritys sujuu täysin sähköllä, mikä pudottaa vuoden keskikulutusta melkoisesti. Tämä uusi vie tuon 5l/100km vuoden mittaan ja edellinen noin ~7l/km. Maantiellä kulutus on noin samaa luokkaa, joten pienmpi kuluus johtuu sähköisestä paikallisajosta.
Yleisesti sanoisin, että G05 on kyllä selvä edistys edelliseen malliin. Itse en juurikaan eroa E70 ja F15 välillä havainnut. G05 on hiljaisempi ja mukavampi, samoin nuo autonomiset avustimet toimii oikeasti, F15:ssä ne oli vitsi. Hybridinä G05 on hyvä ajaa ja 40e:n 'hermostuneisuutta/epävakautta' ei ole. F15 dieselissä toki ei noita F15 hybridin vaivoja ole. Minusta oikeeseen suuntaan on mennyt, loistava matka-auto ja yleisauto muutenkin. Ei tämän mikään sportti kuulu ollakaan.
Hyvää pohdintaa. Kyllä näissä bensa/diesel/hybridi/sähkö analyyseissa pitää olla paitsi omat vuosikilometrit, myös tarkasti oma ajoprofiili huomioitu ja ajateltu automalli pohjalla, mikäli haluaa loogisesti asiaa lähestyä.
Oma 45e saapui viikolla ja toistaiseksi kaikki sähköllä, koeajorääkkiä lukuunottamatta. Yllättävän hyvin kärsii vähän hätäisempikin ajella sähköllä paikallisajot.
Hyvää pohdintaa. Kyllä näissä bensa/diesel/hybridi/sähkö analyyseissa pitää olla paitsi omat vuosikilometrit, myös tarkasti oma ajoprofiili huomioitu ja ajateltu automalli pohjalla, mikäli haluaa loogisesti asiaa lähestyä.
Oma 45e saapui viikolla ja toistaiseksi kaikki sähköllä, koeajorääkkiä lukuunottamatta. Yllättävän hyvin kärsii vähän hätäisempikin ajella sähköllä paikallisajot.
Eilen Turkuseen ja tänään takasin. 393km per sivu, ajoaika mennen tullen lähes minuutilleen sama 3,5h, mistä keskinopeus hieman alle 113km/h pihasta pihaan. Mennessä kulutus 9,1 l/100km ja paluumatkalla 9,2 l/100km. Molempiin suuntiin matkaan on lähdetty täydellä akulla ja sähköä jäi jäljellä parin kilometrin ajoihin.
Eilen Turkuseen ja tänään takasin. 393km per sivu, ajoaika mennen tullen lähes minuutilleen sama 3,5h, mistä keskinopeus hieman alle 113km/h pihasta pihaan. Mennessä kulutus 9,1 l/100km ja paluumatkalla 9,2 l/100km. Molempiin suuntiin matkaan on lähdetty täydellä akulla ja sähköä jäi jäljellä parin kilometrin ajoihin.
Kyllähän tossa selkeesti näkee et missä se hybridin kannattavuus piilee. Nurkka-ajossa pääasiassa. Jos pääsääntöiset ajot olisi reilu 200km matka-ajoa, niin tiisseli se on vieläkin kannattavampi vaihtoehto. Tänään ajoin omalla F15 30d diiselillä mökiltä n. 175km siivun kotiin. Kulutus oli tuolle matkalle 6,3l/100km. Satasen nopeusrajoitukset tolla välillä pääsääntöisesti ja hieman myös 120km/h aluetta. Itsellä tulee se n. 35-40tkm vuoteen. 45e polttelis vähän mut ei taida olla vielä kannattavaa vaihtaa plugariin. Ootellaan ootellaan et niissä range paranee..
Kyllähän tossa selkeesti näkee et missä se hybridin kannattavuus piilee. Nurkka-ajossa pääasiassa. Jos pääsääntöiset ajot olisi reilu 200km matka-ajoa, niin tiisseli se on vieläkin kannattavampi vaihtoehto. Tänään ajoin omalla F15 30d diiselillä mökiltä n. 175km siivun kotiin. Kulutus oli tuolle matkalle 6,3l/100km. Satasen nopeusrajoitukset tolla välillä pääsääntöisesti ja hieman myös 120km/h aluetta. Itsellä tulee se n. 35-40tkm vuoteen. 45e polttelis vähän mut ei taida olla vielä kannattavaa vaihtaa plugariin. Ootellaan ootellaan et niissä range paranee..
Joo, diesel on hyvä matka-ajossa, mutte ei mene sekään 140kmh todellisella nopeudella lähellekään tuollaisilla luvvuilla, taitaa 6 pyörähtää 9:ski.
Edellinen X5 30d vei 9,2l/100km koko omistusaikana. Samaiset arkiajot aika vakiona 10l/100km, mökki- ja hiihtomatkat sitten vähemmän.
25kWh maksaa 3 euroa, 10 litraa dieseliä meilläpäin 15 euroa, taajamassa yhtälö on helppo, jos vertaa uutta uuteen eikä spekuloi arvonalenemalla.
Täällä myös edellinen F15 40d vei omassa ajossa vei sen ~9.5L/100km. Suurin osa on meillä nimenomaan taajama-ajoa (noin 15-40 km/pvä) ja 45ellä tuo ajosuorite menee 100% sähköllä. Mökkimatka on 95 km ja siitä eilen kotiin tullessa 79,2 km näytti menneen sähköllä (keskikulutus näytti 2,0 L/100km).
Tottakai, kun pidempään reissuun lähdetään niin kulutus nousee, mutta näitä keikkoja ei monia vuodessa tule ja rahallisesti sen kuittaa varmasti dieselin vs. hybridin vuosimaksun erotuksella.
Pitää myös muistaa, kun näitä uutena hankkii, niin itselle G05 30d samoilla varusteilla olisi maksanut sen 30 ke enemmän. Eipä tuntunut järkevältä..
G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020 Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Itsellä sähköllä ajettuja kilometrejä jonkin verran yli puolet, mittarissa vajaa 11000 km. Tilanne huononee, jahka pääsee reissuun.
Onkos muilla tuota riesaa, että Harman Kardon -audiojärjestelmän bassokaiuttimia ohjaava vahvistin ei aina lähde tulille? Ihmettelin tänään, mikä musiikkia vaivaa. Sitten älysin, ettei bassoja kuulunut lainkaan. Kokeilin säätää asetuksista bassot minimiin/täysille eikä äänessä huomannut mitään eroa. 10-15 minuutin kaupassakäynnin jälkeen kaikki toimi taas normaalisti.
Tästä on jenkkifoorumilla ollut juttua - monille on vaihdettu uusi vahvistin tavaratilan kylkeen.
Itsellä sähköllä ajettuja kilometrejä jonkin verran yli puolet, mittarissa vajaa 11000 km. Tilanne huononee, jahka pääsee reissuun.
Onkos muilla tuota riesaa, että Harman Kardon -audiojärjestelmän bassokaiuttimia ohjaava vahvistin ei aina lähde tulille? Ihmettelin tänään, mikä musiikkia vaivaa. Sitten älysin, ettei bassoja kuulunut lainkaan. Kokeilin säätää asetuksista bassot minimiin/täysille eikä äänessä huomannut mitään eroa. 10-15 minuutin kaupassakäynnin jälkeen kaikki toimi taas normaalisti.
Tästä on jenkkifoorumilla ollut juttua - monille on vaihdettu uusi vahvistin tavaratilan kylkeen.
Hep, täällä samaa ongelmaa -19 mallin kanssa. Bassot häviää välillä, varsinkin kun auton sammuttaa. Huollossa päivittivät ohjelmat, ei vaikutusta.
Hep, täällä samaa ongelmaa -19 mallin kanssa. Bassot häviää välillä, varsinkin kun auton sammuttaa. Huollossa päivittivät ohjelmat, ei vaikutusta.
Joo ei tuo kait ole keltään softalla korjautunut. Itsellä maaliskuun softat, ei uudempia liene.
Muistelen jonkun kertoneen, että vian ollessa päällä tavaratilan vasemmalla (?) puolella oleva vahvistinyksikkö kuumenee reippaasti. Ei tullut eilen kokeiltua.
Alan tässä taipumaan pikkuhiljaa e45 kannalle seuraavaksi autoksi. Hirveän vauhdilla ei nuo vaihda omistajaa, ainakin nettiautossa samat roikkuneet jo pitkään. Toki on noilla vielä hintaakin...
Joo ei tuo kait ole keltään softalla korjautunut. Itsellä maaliskuun softat, ei uudempia liene.
Muistelen jonkun kertoneen, että vian ollessa päällä tavaratilan vasemmalla (?) puolella oleva vahvistinyksikkö kuumenee reippaasti. Ei tullut eilen kokeiltua.
Minulla tuo HK on toiminut ongelmitta. Sen sijaan kattoluukku temppuilee. Pitää aina parin päivän välein resetoida. Soitin huoltoon ja kuulemma nyt kesällä tulee uusi softa, minkä pitäisi korjata tuo ongelma.
G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020 Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Minulla tuo HK on toiminut ongelmitta. Sen sijaan kattoluukku temppuilee. Pitää aina parin päivän välein resetoida. Soitin huoltoon ja kuulemma nyt kesällä tulee uusi softa, minkä pitäisi korjata tuo ongelma.
Jaa, minulle Laakkonen sanoi, että maaliskuun softa korjaa kattoluukkuongelmat. Ei tosin ollut vuodesta puhetta. Kattoluukkua en ole uskaltanut käyttääkään. Yritin kyllä puheohjauksella sitä avata, mutten keksi, millä nimellä sitä pitää komentaa (sun roof, panorama roof ja moon roof eivät ainakaan toimineet, vaan auto väitti, ettei sellaista varustetta ole).
Comment