Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Milko75
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 853
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Kuvassa keltaisella merkittyjä. En tiedä, kuuluisiko niiden olla parkissa/ladatessa auki vai kiinni, mutta kovasti (servo?)moottori yrittää niille jotain tehdä.
    Aha, ok, kiitos. En itse edes tajunnut tuossa luukkuja olevan
    G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
    Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 774
      • Lappeenranta

      #17
      Originally posted by bittivirhe View Post
      Kuvassa keltaisella merkittyjä. En tiedä, kuuluisiko niiden olla parkissa/ladatessa auki vai kiinni, mutta kovasti (servo?)moottori yrittää niille jotain tehdä.
      Jees uutta asiaa. Kävin tutkimassa oman auton keulaa, kaikki nuo läpät on auki viimeisimmän matkan jäljiltä (maantieajoa 200km), munuaisten läpät on kiinni. Mitenköhän noiden läppien pitäisi toimia? Mikä on 'lepoasento'? vai onko ohjausmoottori jo antautunut :think
      Last edited by tiko4tiko; 20-12-2020, 16:47.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #18
        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Jees uutta asiaa. Kävin tutkimassa oman auton keulaa, kaikki nuo läpät on auki viimeisimmän matkan jäljiltä (maantieajoa 200km), munuaisten läpät on kiinni. Mitenköhän noiden läppien pitäisi toimia? Mikä on 'lepoasento'? vai onko ohjausmoottori jo antautunut :think
        Alemmat ja munuaisläpät toimivat siten, että kaikki ovat alkuun kiinni parhaan aerodynamiikan saavuttamiseksi.

        Jos jäähdytystä tarvitaan aletaan alempia läppiä ajamaan porrastetusti aukipäin tarpeen mukaan.

        Jos tämä ei riitä avataan isot läpät munuaisten kohdalta. Vikaantuessaan läpät jätetään viimeiseen toimivaan asentoonsa + vikakoodi muistiin.

        Jarrujen jäähdytyksille on myös mallista riippuen omat ilmaläpät.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 465
          • Pohjois-Savo

          #19
          No, purin tänään akkua ja laitoin lataukseen ja nyt moottori ei yrittänyt tehdä mitään. En siis tiedä, suliko joku paikka leudon sään ansiosta niin, että vika poistui vai eikö autoa vain tänään huvittanut veivailla läppiä. Auki ne läpät edelleen ovat. :think
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 774
            • Lappeenranta

            #20
            Originally posted by zakspeed View Post
            Alemmat ja munuaisläpät toimivat siten, että kaikki ovat alkuun kiinni parhaan aerodynamiikan saavuttamiseksi.

            Jos jäähdytystä tarvitaan aletaan alempia läppiä ajamaan porrastetusti aukipäin tarpeen mukaan.

            Jos tämä ei riitä avataan isot läpät munuaisten kohdalta. Vikaantuessaan läpät jätetään viimeiseen toimivaan asentoonsa + vikakoodi muistiin.

            Jarrujen jäähdytyksille on myös mallista riippuen omat ilmaläpät.
            Make sense.

            Netin syövereistä oheinen video https://youtu.be/QK5Qjna-vfU.

            Samalla sivustolla selitettiin että lepoasento olisi munaisten kaihtimet on kiinni ja nämä alemmat auki. Auto käynnistettäessä läpät liikkuu kuten videolla ja alemmat jäävät auki asentoon Joidenkin mukaan auto antaa vika koodin jos kaihtimet ei liiku oikein. Mutta törmäsin myös väitteisiin, että mitään ilmoituksia ei tulisi. No ei tuo toki haittaa, jos nuo reiät pysyy auki. Mistään en löytänyt kuvausta, milloin nuo alakaihtimet sulkeutuu.

            Nuo laitimmaiset reijät on jarrujen jäähyille. Ne olisikin kätevä saada kiinni vesi/räntä/lumisateessa, jotta jarruteho säilyisi. Olisikohan ne lisätty juuri sitä varten. Vanhemmissa M-sporteissa jarrujen 'häviäminen' on ollut em. keleissä ongelma. Jarrut eivät purreet heti koko teholla, kun levyt on märät/jäässä. Itse tukin nuo kanavat E39:ssä talveksi tästä syystä, kun kerran oli isompi vahinko lähellä. G05 en kyseistä häipymistä ole vielä havainnut, E70:ssä oli samaa oiretta erityisesti vesisateessa mutta ei niin paha kuin tuossa 5-sarjalaisessa.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #21
              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Make sense.

              Netin syövereistä oheinen video https://youtu.be/QK5Qjna-vfU.

              Nuo laitimmaiset reijät on jarrujen jäähyille. Ne olisikin kätevä saada kiinni vesi/räntä/lumisateessa, jotta jarruteho säilyisi. Olisikohan ne lisätty juuri sitä varten. Vanhemmissa M-sporteissa jarrujen 'häviäminen' on ollut em. keleissä ongelma. Jarrut eivät purreet heti koko teholla, kun levyt on märät/jäässä. Itse tukin nuo kanavat E39:ssä talveksi tästä syystä, kun kerran oli isompi vahinko lähellä. G05 en kyseistä häipymistä ole vielä havainnut, E70:ssä oli samaa oiretta erityisesti vesisateessa mutta ei niin paha kuin tuossa 5-sarjalaisessa.
              BMW:t on hyvän aikaa kuivatelleet jarruja sadekeleissä ajon aikana jos ominaisuutta ei ole koodattu pois käytöstä.

              Eli sateen tullen ajon aikana puristaa aika-ajoin paloja levyjä vasten lämmön nosto mielessä = kuivatus.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 465
                • Pohjois-Savo

                #22
                Originally posted by tiko4tiko View Post
                Samalla sivustolla selitettiin että lepoasento olisi munaisten kaihtimet on kiinni ja nämä alemmat auki. Auto käynnistettäessä läpät liikkuu kuten videolla ja alemmat jäävät auki asentoon Joidenkin mukaan auto antaa vika koodin jos kaihtimet ei liiku oikein. Mutta törmäsin myös väitteisiin, että mitään ilmoituksia ei tulisi. No ei tuo toki haittaa, jos nuo reiät pysyy auki. Mistään en löytänyt kuvausta, milloin nuo alakaihtimet sulkeutuu.
                Läpät olivat auki, käynnistin auton ja läpät sulkeutuivat. Ilmeisesti sitten olivat pari viikkoa jäätyneinä, kun moottorista kuului surkeaa ääntä ja läpät liikkuivat vain aavistuksen verran.

                Mitään vikailmoitusta auto ei ole missään vaiheessa antanut. Tulisiko se vain munuaisten läpistä, jos ne eivät toimi?
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 774
                  • Lappeenranta

                  #23
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  BMW:t on hyvän aikaa kuivatelleet jarruja sadekeleissä ajon aikana jos ominaisuutta ei ole koodattu pois käytöstä.

                  Eli sateen tullen ajon aikana puristaa aika-ajoin paloja levyjä vasten lämmön nosto mielessä = kuivatus.
                  Kyllä tiedän ko, toiminnon, mutta noissa huonoissa oloissa kuivaus ei toimi, kun keulasta ahdetaan väljällä putkella (M-sport) suoraan jarrulevylle vettä, räntää ja/tai lunta nollan tuntumassa. 'Nolla-asteineen' vesisumu satasen vaudissa jäähdyttää tehokkaasti , valitettavasti liiankin hyvin.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 465
                    • Pohjois-Savo

                    #24
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Mitään vikailmoitusta auto ei ole missään vaiheessa antanut. Tulisiko se vain munuaisten läpistä, jos ne eivät toimi?
                    Laakkonen löysi autosta vikakoodin, putsaili soraa pois läppien akselin tienoilta ja käski seurata tilannetta. Asentajalla oli mielipide tuosta toteutuksesta (lyhennettynä jotakuinkin "ei ole tehty meikäläisiin oloihin").
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • Coutsi
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2011
                      • 58
                      • Tampere

                      #25
                      Onko kukaan koodaillut noita Suomessa lukittuja avustuksia käyttöön?

                      Nopeuskamera-ohjelmakin olisi kiva mutta ei ole saatavilla Suomen CD:stä ☹️
                      G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                      Comment

                      • HannuE60
                        R.I.P.
                        • Mar 2012
                        • 809
                        • Espoo

                        #26
                        Moi Ukkelit!

                        Hienoa Milko että avasit uuden threadin G05,sta

                        Pääsee vaihtelemaan kokemuksia ja ehkä oppii joitain uusia ominaisuuksia esim. Connected paketista, joka pitää sisällään kyllä kaikenlaista uutta verrattuna vanhoihin CIC,hin
                        Teillä taitaa kaikilla olla hybridit, itse päädyin kuitenkin vielä dieseliin.
                        Tulee ajeltua jonkun verran oulu-helsinki väliä, niin en katsonut hybdidiä järkeväksi.

                        Auto just vuoden vanha, kilsoja tullut n.15 tkm.
                        Yksi takaisin kutsu, oisko liittynyt ohjauksen softaan:think,
                        Tuulilasi vaihdettu, lasissa olevan kameran lämmityspiuha oli poikki.
                        Eipä muita ongelmia, olen ollut autoon tosi tyytyväinen.

                        Vähän pientä ”tuunausta” tehty, kesävanteet 22” Bc-racing. Hiilikuitu wingletit takakulmiin, pieni lippa etupuskurin alle.
                        Alustaa tiputettu ohjelmalla n. 20mm alemmaksi.

                        Tuo jonkun eleohjauksen häviäminen, itsellä oli sama ongelma.
                        Korjaantui muistaakseni päivityksen mukana.


                        -Hannu-
                        [SIGPIC]
                        BMW 535d M-sport

                        Comment

                        • Milko75
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 853
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by HannuE60 View Post
                          Moi Ukkelit!

                          Hienoa Milko että avasit uuden threadin G05,sta
                          Tervetuloa mukaan!

                          Itselläkin vielä hakusessa paljon toimintoja autosta, on muuttuneet systeemit edelliseen versioon aikalailla.

                          Täällä olisi tarkoitus päivittää takadiffu mustaksi, on todella tyhmän näköinen valkoisena, mutta suurempia tuninkeja ei ole toistaiseksi suunnitteilla - etulasit tosin voisi tummentaa kevyesti. Renkaissa pysyn mukavuuspainotteisissa 20"

                          Tuli heitettyä Kuopio-Ruka väli tässä välipäivinä ja sähköllä pääsi 434 km kokonaismatkasta 96 km (lähtö lämpimästä tallista, sähkörangea näytti 74 km/100% lähtiessä), joten reilut 20 km lataili matkalla. Keskikulutus oli muuten 7,8 /100km, varsin maltillista omasta mielestäni.

                          Auto on kyllä pelannut tuon Hangon keikan ja uuden softapäivityksn myötä tosi hyvin.
                          G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                          Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                          Comment

                          • Milko75
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 853
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by Coutsi View Post
                            Onko kukaan koodaillut noita Suomessa lukittuja avustuksia käyttöön?

                            Nopeuskamera-ohjelmakin olisi kiva mutta ei ole saatavilla Suomen CD:stä ☹️
                            Tämä kiinnostaisi itseäkin
                            G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                            Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                            Comment

                            • torso1
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 342

                              #29
                              Originally posted by Milko75 View Post
                              Renkaissa pysyn mukavuuspainotteisissa 20" .
                              Mikä koko sulla on tuossa talvirengastuksessa? Oem-vanteet?

                              Comment

                              • Milko75
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 853
                                • Kuopio

                                #30
                                Originally posted by torso1 View Post
                                Mikä koko sulla on tuossa talvirengastuksessa? Oem-vanteet?
                                Etuvanne on 9" leveä (275/45/20 renkaalla) ja takavanne 10,5" leveä (305/40/20 renkaalla).

                                Vanteina MAKin X Mode Darkit (huonosti oli vielä ostohetkellä tarvikevanteita saatavilla missä on takavanne leveä).
                                G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                                Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎