Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hene
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 399
    • Joensuu

    Tuli hankittua 02 3.0D, Hetki käynnistyksen jälkeen - kun kierrosluku laskee, samaan aikaan alkaa imupuolella (suodattimen puolella) kuulumaan aika kumea loplotus (ei ole kuitenkaan mekaaninen ääni), aivan kuin olisi alipainepumppu joka loplottaa. Onko imu/tai pakopuolella jotain avautuvia läppiä tms jotka voisi imuääneen tehdä noin voimakkaan muutoksen pienillä kierrosluvuilla?

    EDIT: Alipainepumppu siellä lotkottelee. Ääni muuttuu kun jarrua painelee, ilmenee vain kylmäkäynnistyksen jälkeen.
    Last edited by Hene; 30-04-2018, 17:32.
    X5 E53 3.0d

    Comment

    • Nipea
      BTCF Hallitus
      • Aug 2017
      • 291
      • Pks

      kässärii

      Äxälle annettii katastuksella hylkyä käsijarrun riittämättömyydestä 2 akselilla, molemmin puolin, et valuu suoraa mäes ku vetäset päälle.

      Mitäs mahollisesti joutunee vaihtaa? kässärin kiriminen ei taida auttaa laisinkaa, joutaako jarrusatulat vaihattamaan, Ensviikolla pääsee vasta perehtymään tarkemmin, mutta näin alkutietoja jos antaa jos jollain on sama vika ollut.
      E38 728 -96

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        Originally posted by Nipea View Post
        Äxälle annettii katastuksella hylkyä käsijarrun riittämättömyydestä 2 akselilla, molemmin puolin, et valuu suoraa mäes ku vetäset päälle.

        Mitäs mahollisesti joutunee vaihtaa? kässärin kiriminen ei taida auttaa laisinkaa, joutaako jarrusatulat vaihattamaan, Ensviikolla pääsee vasta perehtymään tarkemmin, mutta näin alkutietoja jos antaa jos jollain on sama vika ollut.
        Käsijarru on rummulla takalevyn sisällä. Toki kannattaa ensin kokeilla pelkästään säätämällä. Ensin kahvan tyvestä vaijerit löysälle, sitten rummun säätöpyörästä perussäätö ja lopuksi vaijereiden kiristyssäätö.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Kusilaitu
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 704
          • Seinäjoki

          Nyt ollut jo jonkunaikaa E53 hakusessa 4,4l bensakoneella.
          Onko alkupään malleissa surullisenkuuluisa GM automaatti ja facelifteissä ZF?
          ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            Originally posted by Kusilaitu View Post
            Nyt ollut jo jonkunaikaa E53 hakusessa 4,4l bensakoneella.
            Onko alkupään malleissa surullisenkuuluisa GM automaatti ja facelifteissä ZF?
            ZF molemmissa, alkupäässä 5HP24 ja faceliftissä 6HP26.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Kusilaitu
              BTCF Member
              • Sep 2010
              • 704
              • Seinäjoki

              Originally posted by Clavurion View Post
              ZF molemmissa, alkupäässä 5HP24 ja faceliftissä 6HP26.
              Vissiin ihan ok loota?
              Mitä muuta noissa menee jakopään hilujen lisäksi?
              Last edited by Kusilaitu; 30-06-2018, 15:03.
              ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

              Comment

              • H&K
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 33
                • Kuusamo

                Onko e53 x5 automaatti, 3.0D, (184hp) mallissa hajoavia imusarjan läppiä?

                Comment

                • timant
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2014
                  • 58
                  • Helsinki

                  Kenelläkään kokemuksia bensa manuaalista? Kulutus ilmeisesti sama kuin v8 automaatti mutta ajettavuus liukkaalla ja kestävyys kiinnostaisi.
                  Jeep ZJ 5.9 ex e39 525 touring vm-02

                  Comment

                  • A^A
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 2168
                    • Seinäjoki

                    Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
                    Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

                    Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

                    Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
                    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2043
                      • Riihimäki

                      Originally posted by A^A View Post
                      Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
                      Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

                      Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

                      Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
                      Mun mielestä pitäisi löytyä myös M54 + Zf mutta vasta myöhemmin kuin dieselinä, jostain 2005 - 2006 malleista. Itsellä oli 2004 FL ja se oli GM lootalla. En saanut tuota yhdistelmää kulkemaan alle 14l/100km, mikä oli aika olennainen syy miksi vaihdoin pois. Samat oven liimasaumat ja takakontin reunat tuossa ainakin alkoi menemään kuin vaikka e39:ssä, muuta en huomannut.
                      Last edited by racing02; 04-10-2018, 08:09.

                      Comment

                      • MarQu
                        Moderator
                        • Mar 2006
                        • 5519
                        • Vaasa

                        Originally posted by A^A View Post
                        Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
                        Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

                        Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

                        Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
                        Kulutus tuossa 3.0i on aika kova ja jotenkin puhditon peli tolla mosalla. Perustuu toki vain yhteen kokemukseen. 3.0i prefacelift.

                        Toisaalta melkeen tonnin verot dieselissä on myös aika kovat, mutta kulutus sitten 7.6l. Tämä siis oman kotteron aamunen lukema. Voi toki heittää, en ole mitään tarkkuus ittausta suorittanut. 3.0dA facelift

                        Ruosteet on vähän samanlaiset kuin muissakin saman aikakauden vekottimissa. Ovien alareunojen saumat ruosteessa ja konepelti on herkkä kiveniskuille. Tai siltä se ainakin tuntuu kun katselee tuota munuaisten ympäristöä.

                        Silti olen ollut tyytyväinen autoon. Mukava ajella maantiellä, kaupungissa näkee kun istuu korkeammalla, ja pääsee hieman pidemmälle jumiin metsätielle kuin takavetoisella.
                        Last edited by MarQu; 04-10-2018, 08:28.
                        sigpic

                        Comment

                        • MPV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1193
                          • Muhos

                          Originally posted by MarQu View Post
                          Kulutus tuossa 3.0i on aika kova ja jotenkin puhditon peli tolla mosalla. Perustuu toki vain yhteen kokemukseen. 3.0i prefacelift.

                          Toisaalta melkeen tonnin verot dieselissä on myös aika kovat, mutta kulutus sitten 7.6l. Tämä siis oman kotteron aamunen lukema. Voi toki heittää, en ole mitään tarkkuus ittausta suorittanut. 3.0dA facelift

                          Ruosteet on vähän samanlaiset kuin muissakin saman aikakauden vekottimissa. Ovien alareunojen saumat ruosteessa ja konepelti on herkkä kiveniskuille. Tai siltä se ainakin tuntuu kun katselee tuota munuaisten ympäristöä.

                          Silti olen ollut tyytyväinen autoon. Mukava ajella maantiellä, kaupungissa näkee kun istuu korkeammalla, ja pääsee hieman pidemmälle jumiin metsätielle kuin takavetoisella.
                          Kohta 50tkm diesel faceliftillä rullailtu, ja tankillisen kulutus pyörii siinä 9 litran kieppeillä tankillisesta laskettuna. Vakiokokoisilla renkailla taisi mennä liki litran vähemmällä, taitaa sen verran nuo ATR:ät lisätä vastusta.

                          Sen mitä ite näitä nähnyt, niin nuo ovien ja takaluukun alareunat näyttää olevan ne paikat joista ruoste ensimmäisenä puskee pintaan.

                          Silloin kun tuo ostettiin, niin kotona kyllä motkotettiin, että miksi meille ei oltu tämmöstä hankittu aikasemmin. Eli tykättiin kyllä. Itelläkin jäi Jeeppi mettäautona oikeastaan aivan turhaksi, kun tällä pääsee lähes samoihin paikkoihin, paitsi sitten kun lunta alkaa olla se puolisen metriä tai mennään oikeasti pois tieltä, mutta se onkin ihan eri asia sitten.

                          Comment

                          • Tomba87
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 4029
                            • Imatra

                            Originally posted by A^A View Post
                            Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
                            Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

                            Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

                            Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
                            Ihan nätisti tuo gm aski pelaa ainakin itsellä m54 perässä. n. 300tkm ajettu ja öljyt pari kertaa vaihdettu (lootaan). Oven saumat tuntuu ruostuvan omastakin, muualla en ole havainnut ruostetta.
                            Luukku auki ja risut kyytiin

                            Comment

                            • A^A
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2168
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Tomba87 View Post
                              Ihan nätisti tuo gm aski pelaa ainakin itsellä m54 perässä. n. 300tkm ajettu ja öljyt pari kertaa vaihdettu (lootaan). Oven saumat tuntuu ruostuvan omastakin, muualla en ole havainnut ruostetta.
                              Minkämoisia kulutuksia sulla on ollut? Entä verot? Tietenkään sillä nyt ei suurta merkitystä ole kun tulee se 8-10tkm vuoteen mutta sen verran joutuu puntaroida että olisiko diesel kuitenkin järkevämpi ja miellyttävämpi moottori tähän koppaan jos kulut on suhtkoht lähellä..
                              EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                              Comment

                              • Tomba87
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 4029
                                • Imatra

                                Originally posted by A^A View Post
                                Minkämoisia kulutuksia sulla on ollut? Entä verot? Tietenkään sillä nyt ei suurta merkitystä ole kun tulee se 8-10tkm vuoteen mutta sen verran joutuu puntaroida että olisiko diesel kuitenkin järkevämpi ja miellyttävämpi moottori tähän koppaan jos kulut on suhtkoht lähellä..
                                Ei ole tullut kulutuksia laskettua, ajotietokone näyttää taajama-ajossa 12L kulutusta minkä epäilen olevan alakanttiin hieman, todellinen varmaan siellä lähemmäs 15L. Verojakaan en nyt muista, eikös ne näe trafilta. Rahalla noista on selvinnyt.

                                Jos ei kiire ole niin kyllä tuolla kolmelitrasella pärjää mutta ei se kyllä mikään raketti ole..
                                Luukku auki ja risut kyytiin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎