Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Okkim328touring View Post

    Nyt tarvitsisin todella kokemuspohjaista tietoa tuosta ilma-alustasta. Eli onko sellainen varuste jota kannattaa metsästää? Jos vaan on kokemusta, niin laittakaa kokemuksia puolesta ja vastaan.
    Ilma-alustakokemukset on muista autoista, ja omassa -06 E53:ssa sitä ei ole. Olisi toki saanut olla, kun kerran aikanaan hakusessa oli mahdollisimman voll ja mahdollisimman vähän ajettu, ja onhan puuttuvien varusteiden dissaus hönöjen hommaa. Enivei, vaikka mulla on 20" pallot sekä S226A (sporttijousitus), ei auto tunnu kaipaavan pehmeyttä kulkuun. Mun mielestä ilma-alusta kannattaa ilman muuta ottaa, jos sellainen sattuu olemaan, mutta ei nuo rautajousetkaan autoa pilaa. Ja saattaahan aina jostain löytyä joku jonka mielestä rautajousien huolettomuus on plussaa?

    Vaikka tuo mun LX76709 on melko jäntevillä spekseillä, niin ainahan sitä olisi voinut olla vielä tuplalasit, DSP, ilma-alusta, sporttien sijaan komfort-penkit jne. No, mulle merkkasi eniten webasto, xDrive, takapenkkiläisten airbagit ja grillit, panoramakatto ja matalat kilsat. Valintojahan se aina on, kun käytettyä metsästää.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • kama
      BTCF Member
      • Dec 2002
      • 1264
      • Savonmua

      Originally posted by Okkim328touring View Post
      Nyt tarvitsisin todella kokemuspohjaista tietoa tuosta ilma-alustasta. Eli onko sellainen varuste jota kannattaa metsästää? Jos vaan on kokemusta, niin laittakaa kokemuksia puolesta ja vastaan.
      Tuolla perusinfot (Saako tuota EHC2:sta muutes edes dieseliin?):


      pari vuotta ja n 60tkm on tullut ilmakelluntaa harrastettua ja ei pahaa sanottavaa. Lepposa kyyti maantiellä, soratiellä ja vähän huonommallakin mettäautotiellä. Maastoonhan tuolla nyt ei oikeasti ole asiaa eli korkeuden säätö on aika turha. Itse käyttänyt vaan silloin kun on traileri perässä niin saa ajosillat vähän suorempaan kun nostaa veturin yläasentoon .
      Ennakoivana huoltona vaihdoin tiivisteet kompuraan, muuten tähän saakka huoltovapaa.

      e53 varusteet kannattaa katsoa kokonaisuutena. Itsekin koitin metsästää autoa, jossa sporttipenkit, mutta ei vaan löytynyt matalilla kilsoilla. Sitten kun jätin sen pakkomielteen pois niin löyty yksilö joissa sellaisia varusteita joita ei edes osannut kaivata, esim ilma-alusta, comfort-penkit, lämmitettävä ratti yms.

      Ei ole kokemusta e53 DSP hifeistä, mutta suurin etu lienee paremman elementit + subi? ainakin e63 DSP hifi vs e53 Pro hifi on ero kun yöllä ja päivällä. ts. DSP hifeillä on musassa kaikki orkesterin soittimet mukana.
      E24 - M88/3 N/A
      E85 - M54 Supercharged
      G26 - M50 Supercharged
      IG:kamamikko

      Comment

      • Okkim328touring
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 288
        • Porvoo

        Originally posted by jussi_r View Post
        Ilma-alustakokemukset on muista autoista, ja omassa -06 E53:ssa sitä ei ole. Olisi toki saanut olla, kun kerran aikanaan hakusessa oli mahdollisimman voll ja mahdollisimman vähän ajettu, ja onhan puuttuvien varusteiden dissaus hönöjen hommaa. Enivei, vaikka mulla on 20" pallot sekä S226A (sporttijousitus), ei auto tunnu kaipaavan pehmeyttä kulkuun. Mun mielestä ilma-alusta kannattaa ilman muuta ottaa, jos sellainen sattuu olemaan, mutta ei nuo rautajousetkaan autoa pilaa. Ja saattaahan aina jostain löytyä joku jonka mielestä rautajousien huolettomuus on plussaa?

        Vaikka tuo mun LX76709 on melko jäntevillä spekseillä, niin ainahan sitä olisi voinut olla vielä tuplalasit, DSP, ilma-alusta, sporttien sijaan komfort-penkit jne. No, mulle merkkasi eniten webasto, xDrive, takapenkkiläisten airbagit ja grillit, panoramakatto ja matalat kilsat. Valintojahan se aina on, kun käytettyä metsästää.
        No meillä on tuossa nykyisessä dieselissä se ilmajousitus taka-akselilla ja siinä se on toiminut täysin ilman vikoja yli 8 vuotta ja 260tkm. Parastahan siinä on se että vaikka kuinka paljon olisi tavaraa kyydissä, on auto aina oikeassa asennossa. Nyt olenkin saanut päähän pinttymän että tulevassa X5ssä tulisi olla tuo ilmajousitus molemmilla akseleilla, niitä yksilöitä on vaan tosi vähän tarjolla.

        Nyt olisi yksi auto tarjolla, jossa on ilma-alusta, tuplalasit ja kaikenmaailma kompassit peruutuspeilissä ja ulosvedettävä tavaratilan lattia. Mutta kun kilsoja on jo liki 180tkm, niin pistää se mietityttämään... :think
        at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
        ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

        Comment

        • Okkim328touring
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 288
          • Porvoo

          Originally posted by kama View Post
          Kyllä saa, 3 yksilöä olen nyt saksasta tuolla 2-akselin ilma-alustalla nähnyt. 1 oli edullinen, mutta ilma-alusta oli hajalla ja auto oli muutenkin saanut reakuuron päälleen. Toinen oli pienilla kilsoilla ja kohtuu hintainen, niin menikin kaupaksi alle vuorokaudessa. Ja kolmas on edelleen vaihtoehtona mutta ehkä hiukan liikaa ajettu.

          Luin tuon dokkarin, eli ymmärsinkö oikein että se alusta on aina vakiokorkeudessa normaaleissa ajonopeuksissa?

          Originally posted by kama View Post
          Pari vuotta ja n 60tkm on tullut ilmakelluntaa harrastettua ja ei pahaa sanottavaa. Lepposa kyyti maantiellä, soratiellä ja vähän huonommallakin mettäautotiellä. Maastoonhan tuolla nyt ei oikeasti ole asiaa eli korkeuden säätö on aika turha. Itse käyttänyt vaan silloin kun on traileri perässä niin saa ajosillat vähän suorempaan kun nostaa veturin yläasentoon .
          Ennakoivana huoltona vaihdoin tiivisteet kompuraan, muuten tähän saakka huoltovapaa.

          e53 varusteet kannattaa katsoa kokonaisuutena. Itsekin koitin metsästää autoa, jossa sporttipenkit, mutta ei vaan löytynyt matalilla kilsoilla. Sitten kun jätin sen pakkomielteen pois niin löyty yksilö joissa sellaisia varusteita joita ei edes osannut kaivata, esim ilma-alusta, comfort-penkit, lämmitettävä ratti yms.

          Ei ole kokemusta e53 DSP hifeistä, mutta suurin etu lienee paremman elementit + subi? ainakin e63 DSP hifi vs e53 Pro hifi on ero kun yöllä ja päivällä. ts. DSP hifeillä on musassa kaikki orkesterin soittimet mukana.
          Tuossa sigun E39ssä on comfortit hieronnalla ja tuuletuksella, E46ssa taas sportit, vaimo on enemmän mieltynyt noihin comfortteihin, itelle aika sama. Toki se hieronta on hieno juttu kun ajaa pitkää matkaa.

          Noissa E53ssa DSP hifit tuntuis olevan harvassa, vaikka olis TV sun muut ruksattuna, niin silti ei ole tuota DSPtä. Meillä E39 on DSP ja E46 Harman Cardonit, noista kyllä tuo E39n järjestelmä on huomattavasti parempi.

          Nyt oikeastaan pallottelen kahden E53 yksilön välillä, toinen on -05, ajettu ~180tkm, ilma-alustalla ja muutenkin tosi kattavasti varusteltu. Toinen taas -06 ja 145tkm ajettu ja n.500e kalliimpi. Muuten aika vastaavilla varusteilla molemmat, nappanahka sisustat sporteilla, panoraamakatot, grillit myös takana, navit, sporttipaketeilla, jne.

          Lähinnä kysymys kuuluu kannattaa valita ilma-alusta kilsojen ja vuosimallin kustannuksella...:think
          at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
          ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

          Comment

          • kama
            BTCF Member
            • Dec 2002
            • 1264
            • Savonmua

            Originally posted by Okkim328touring View Post
            Luin tuon dokkarin, eli ymmärsinkö oikein että se alusta on aina vakiokorkeudessa normaaleissa ajonopeuksissa?
            Joo kun vauhti kasvaa >60km/h niin menee vakioasentoon. Toki tuota vakioasentoa voi säätää esim inpalla jos haluaa madaltaa /korottaa.
            E24 - M88/3 N/A
            E85 - M54 Supercharged
            G26 - M50 Supercharged
            IG:kamamikko

            Comment

            • Mitza
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 158
              • Mäntsälä

              Olisin ostamassa ensimmäistä X5:sta. Paljon on kyllä ollut E46 ja jopa nelikkonakin alla.

              Tämä on siis vuosimallia 2005 joten onko tässä vakiona X-drive, vai onko se pitänyt ottaa varusteena erikseen? Entäpä webasto? Konehuoneessa sellainen näkyy, mutta varustelistassa ei..

              Ja jonkinverran olen foorumia lukenut että muutamalla kikalla saa tuosta webastosta tehtyä tavallisen kaukosäätöisen joka lämmittää kabiinin sijaan myös moottoria? Eli mitä tähän tarvitaan? joku retro kitti ebaystä + ohjelmointi?

              VIN LX38562

              Comment

              • Limit
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 144
                • Tsuomi

                Originally posted by Mitza View Post
                Olisin ostamassa ensimmäistä X5:sta. Paljon on kyllä ollut E46 ja jopa nelikkonakin alla.

                Tämä on siis vuosimallia 2005 joten onko tässä vakiona X-drive, vai onko se pitänyt ottaa varusteena erikseen? Entäpä webasto? Konehuoneessa sellainen näkyy, mutta varustelistassa ei..

                Ja jonkinverran olen foorumia lukenut että muutamalla kikalla saa tuosta webastosta tehtyä tavallisen kaukosäätöisen joka lämmittää kabiinin sijaan myös moottoria? Eli mitä tähän tarvitaan? joku retro kitti ebaystä + ohjelmointi?

                VIN LX38562
                On joo "x-drive" , ei osteta jälkivarusteena. Olen hiukan erimieltä, mutta sanon että e60 pitäisi siis olla sama, vaikka taitaa tuossa olella vähemmän antureita vetoa tulkkaamassa. Puuhun nousee kuitenkin. Webasto on se vikapesä, mulla on yksi tuossa huoltoa odottamassa ohjainkortteineen. Koko ajan toinen varalla. Parempi olisi, jos ei olisi orginaali. Mutta tämä taas ei ole niin "hienoo", kai. Koodausta vailla, siinä on riskinsä. siitäkin kokemusta. Kädet ristiin kun se toimii, ei saa koskea.
                Limits in life

                Comment

                • Okkim328touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 288
                  • Porvoo

                  Originally posted by kama View Post
                  Joo kun vauhti kasvaa >60km/h niin menee vakioasentoon. Toki tuota vakioasentoa voi säätää esim inpalla jos haluaa madaltaa /korottaa.
                  Päädyin sitten sellaiseen yksilöön jossa ilmajousitus on taka-akselilla, kuten tuossa nykyisessä E39:kin. Lopulta valintaan vaikutti se ettei noita täysilmajousitettuja ollut paljon tarjolla. Tässä yksilössä oli maltilliset kilsat ja muuten varusteet kohdillaan. Auto on siis varattu ja nyt sitten on olo kun pikkupojalla aatonaattona...
                  at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                  ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                  Comment

                  • Marduk
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 129
                    • -

                    Originally posted by Surina View Post
                    Syyskuu 2002 – Joulukuu 2003 tehdyissä autoissa laatikot porsii(GM 5 vaihteiset.)
                    6 vaihteiset kestää.
                    No kuinkas toimii laatikot 2000 - elokuu 2002.

                    Comment

                    • nachi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 378

                      Originally posted by Marduk View Post
                      No kuinkas toimii laatikot 2000 - elokuu 2002.
                      Lienee yhtä hyvin tai huonosti, kuin aikaisempi tai myöhempikin GM.

                      Eivätkö muuten ainakin kaikki facelift-mallit, valmistuskuukaudesta tai vuodesta välittämättä ole varustettu ZF 6-vaihteisella, samoin kuin X-drivellä?

                      Comment

                      • Limit
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 144
                        • Tsuomi

                        Originally posted by nachi View Post
                        Lienee yhtä hyvin tai huonosti, kuin aikaisempi tai myöhempikin GM.

                        Eivätkö muuten ainakin kaikki facelift-mallit, valmistuskuukaudesta tai vuodesta välittämättä ole varustettu ZF 6-vaihteisella, samoin kuin X-drivellä?
                        10/2003 eteenpäin tulee zf laatikko.
                        Limits in life

                        Comment

                        • Niilopi
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2010
                          • 150
                          • Helsinki

                          Keväällä hain ruotsista ja on kyllä makein kärry mitä on mulla ollu. 3.0D 2004 facelift 270tkm, perinteisellä sport jousituksella. Alustaa joutui käymään alussa aika paljon läpi narinahelat, powerflexit laitoin sun muita kuluvia niveliä. Bensamittarin toinen sensori piti vaihtaa kun näytti vaan puoleenväliin asti. Hehkuboksi ja hehkut menossa myös uusiksi ennen talvea.

                          Nyt olen ajellut reilu puolisen vuotta ongelmitta mutta vastikään pakosarja alkoi vuotamaan. Se on näissä tyyppivika sillä on valmistettu ruostumattomasta teräksestä joka ajan myötä alkaa halkeilemaan. Kannattaa tämä huomioida myös kun ostelee. Tilalle saa valurautaisen pakosarjan jonka kanssa kyseistä ongelmaa ei pitäis tulla. Osan saa suht halvalla mutta joutuu purkaa aika paljon ylä ja alapuolelta.

                          Takarenkaan reunojen kulumasta pystyy päätellä onko alustaremppaa tiedossa kun kilkkeet väljenee sen verran ettei ei enää nelipyöräsuuntaus riitä. Nää renkaatkaan eivät ole halvimmasta päästä
                          F11 530Da -11
                          E70 X5 3.0Da -08
                          E92 330XDa -06
                          E53 X5 3.0Da facelift -05
                          E90 320Da m-sport -06

                          Comment

                          • EPDM
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2005
                            • 4623
                            • Lahti.

                            Hankin sitten seuraava projekti.

                            Halvin e53 x5 vm2000 4.4i mikä chättiautosta löytyi.



                            Positiivistä on että vähäiset italo kilometrit voisi jopa pitää paikansa (185tkm) kun samankaltaiset luvut ovat mittaristossa ews, lcm, egr jne.. ainakin bmw scannerin mukaan.

                            Mutta onhan tässä tekemistä kun ei ole viimeisien omistajien aikana saannut paljon tlc. Ohjauksen ristinivel on esim niin väljä että on vaikea ymmärtää että on äskettäin saatu leimasta läpi..

                            Kaikenlaisia osia tilattu. alustan/valojen orkeuden säätöanturi, cpsit, oven kahva mekanismi, romikselta saatu halvalla ihan oikeavärinen takaluukku. Uudet etu ja takavalot. Ihan peruskauraa siis...
                            Viviendo en Lahiti
                            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                            Vw Corrado vr6

                            Comment

                            • Eelumi
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 22
                              • Satakunta

                              Perhe kasvaa ja olisi aika vaihtaa pieneksi käyvä nykyinen e91 isompaan. Katsellut tuollaista E53 facelift mallia 4.8 litraisella tekniikalla. Kuinka pahasti joutuu pettymään menohaluihin, vertailu nykyiseen ohjelmoituun 330D?

                              Comment

                              • Zoui
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 6350
                                • Tampere

                                Originally posted by Eelumi View Post
                                Perhe kasvaa ja olisi aika vaihtaa pieneksi käyvä nykyinen e91 isompaan. Katsellut tuollaista E53 facelift mallia 4.8 litraisella tekniikalla. Kuinka pahasti joutuu pettymään menohaluihin, vertailu nykyiseen ohjelmoituun 330D?
                                Ei joudu... onhan tuo kokoonsa nähden aika eläin menemään tuolla koneella, talvella saa ajella ainakin ihan rauhassa, ei ole hirveästi ohi tulemmassa autoja.
                                Elämä on pihakivestä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎