Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    Originally posted by biglimited View Post
    25% kitkalukko on 2.8:ssa vakiona. Kyseinen korimalli on sikäli onnistunut että ei kärsi mistään tyypillisistä ruostepaikoista (lähde TotalBMW)
    Kiitos tiedosta.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Z3M setä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 76
      • Pirkanmaa

      Z3 bensapumput

      Moi,

      Näyttää tuossa olevan aiemmin tarinaa noista bensapumpuista ja bensamittareista. Omakohtainen kokemus on se että jos se mittarin toimimattomuus johtuu siitä että bensapumpun yhteydessä oleva keraaminen vastuselementti on rikkoutunut (keraaminen piirilevy halki), niin syy tähän rikkoutumiseen on siinä että bensatankin huohotus on tukossa. Tankki huohottaa sieltä auton alla olevan aktiivihiilikanisterin kautta.

      Eli kun tankki ei saa korvausilmaa niin ajossa muovinen tankki litistyy ja sen takaseinä painaa tuon anturin piirilevyn rikki. Sen jälkeen mittari näyttää mitä sattuu. Jos nyt tuohon vaihtaa pelkästään uuden pumpun antureineen, niin sama vika rikkoo sen uudenkin heti perään. Tästä on omaa kokemusta.

      Eli jos se anturin piirilevy näyttää saaneen kipeää niin ei kannata laittaa uutta kallista pumppua paikalleen ennen kuin huohotus on varmasti kunnossa.

      t: JuhaV

      PS. Jossain netissä, ehkä jopa tällä foorumilla on tuosta varmasti lisää juttua.
      The older I get the faster I was.

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15248
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by JJT View Post
        Z3 2,8, onko noissa lukkoperää vakiona (tuskin)?
        Pahimmat ruostepaikat korissa?
        Z3 coupe on viimeinen bmw malli jossa jokaisessa oli lukkoperä
        (oliko missään kokonaisessa mallisarjassa ennen z3 coupea on kysymysmerkki myös)

        Ruostetta ei kannata pelätä.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Z3M setä
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 76
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Remotion View Post
          Z3 coupe on viimeinen bmw malli jossa jokaisessa oli lukkoperä
          (oliko missään kokonaisessa mallisarjassa ennen z3 coupea on kysymysmerkki myös)

          Ruostetta ei kannata pelätä.
          Tuosta löytyy Coupe-mallien lukkoperistä tietoa : http://adkusters.hobby-site.com/TIS%...troduction.pdf

          2.8 Coupessa on siis sangen eksoottinen Torsen-perä, joka osaa siirtää momenttia sinne puolelle jossa pitoa on enemmän. Z3M:ssä on tavallinen kitkalukko.

          Se kummanlainen perä autossa on selviää sillä kun nostaa takapään ilmaan ja vaihde vapaalla pyörittää toista takarengasta. Torsenin tapauksessa toinen pyörä ei tuolloin pyöri lainkaan. Tuntuu siltä kuin perästä olisi "akseli poikki". Kitkalukkoperässä taas pyörät pyörivät molemmat ikään kuin olisivat "samalla akselilla".

          Omistin ennen 2.8 Coupen ja mielestäni tuo Torsen-perä oli vähän haastava koska se vaihtaa vetoa renkaalta toiselle ja tämä aiheuttaa kovissa vedoissa "vetelyä". Eli talvikelissä tai ratahommissa. Tuohon kun sitten yhdistyy vähän äkkijyrkkä vetoluistonesto ASC niin voi tulla ylläreitä. Tuo Torsen muuten osaltaan aiheuttaa sen klonksahduksen liikkeelle lähdettäessä josta paljon puhutaan. Se on normaalia tuolle lukon rakenteelle ja lukko itsessään on mekaanisesti hyvin kestävä.

          Z3M:n kitkaperä toimii erittäin ennakoitavasti ja tekee autosta jopa talviajokelpoisen pelkän pidon mielessä. Ja koska autossa ei ole mitään luistonestosysteemejä niin kaikki on täysin ( ) kuljettajan hallinnassa. Melkein koko ajan ...

          Erittäin hauskoja pelejä molemmat mallit.

          - JuhaV
          The older I get the faster I was.

          Comment

          • mika68
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1966
            • ......

            Originally posted by Z3M setä View Post
            Tuosta löytyy Coupe-mallien lukkoperistä tietoa : http://adkusters.hobby-site.com/TIS%...troduction.pdf

            2.8 Coupessa on siis sangen eksoottinen Torsen-perä, joka osaa siirtää momenttia sinne puolelle jossa pitoa on enemmän. Z3M:ssä on tavallinen kitkalukko.

            Se kummanlainen perä autossa on selviää sillä kun nostaa takapään ilmaan ja vaihde vapaalla pyörittää toista takarengasta. Torsenin tapauksessa toinen pyörä ei tuolloin pyöri lainkaan. Tuntuu siltä kuin perästä olisi "akseli poikki". Kitkalukkoperässä taas pyörät pyörivät molemmat ikään kuin olisivat "samalla akselilla".

            Omistin ennen 2.8 Coupen ja mielestäni tuo Torsen-perä oli vähän haastava koska se vaihtaa vetoa renkaalta toiselle ja tämä aiheuttaa kovissa vedoissa "vetelyä". Eli talvikelissä tai ratahommissa. Tuohon kun sitten yhdistyy vähän äkkijyrkkä vetoluistonesto ASC niin voi tulla ylläreitä. Tuo Torsen muuten osaltaan aiheuttaa sen klonksahduksen liikkeelle lähdettäessä josta paljon puhutaan. Se on normaalia tuolle lukon rakenteelle ja lukko itsessään on mekaanisesti hyvin kestävä.

            Z3M:n kitkaperä toimii erittäin ennakoitavasti ja tekee autosta jopa talviajokelpoisen pelkän pidon mielessä. Ja koska autossa ei ole mitään luistonestosysteemejä niin kaikki on täysin ( ) kuljettajan hallinnassa. Melkein koko ajan ...

            Erittäin hauskoja pelejä molemmat mallit.

            - JuhaV
            .......
            Last edited by mika68; 06-09-2012, 11:41.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Onko tuo torsen perä siis 2.8 roadsterissakin?
              e: osanumeron perusteella sama kuin coupessakin.
              Last edited by JJT; 11-03-2012, 16:34.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Onko tietäjillä tietoa tuosta 3.0 coupen perästä, antaa ainakin eri varaosanumeroa ku 2.8 coupe? :think
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • mika68
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1966
                  • ......

                  Originally posted by Z3M setä View Post
                  Moi,

                  Näyttää tuossa olevan aiemmin tarinaa noista bensapumpuista ja bensamittareista. Omakohtainen kokemus on se että jos se mittarin toimimattomuus johtuu siitä että bensapumpun yhteydessä oleva keraaminen vastuselementti on rikkoutunut (keraaminen piirilevy halki), niin syy tähän rikkoutumiseen on siinä että bensatankin huohotus on tukossa. Tankki huohottaa sieltä auton alla olevan aktiivihiilikanisterin kautta.

                  Eli kun tankki ei saa korvausilmaa niin ajossa muovinen tankki litistyy ja sen takaseinä painaa tuon anturin piirilevyn rikki. Sen jälkeen mittari näyttää mitä sattuu. Jos nyt tuohon vaihtaa pelkästään uuden pumpun antureineen, niin sama vika rikkoo sen uudenkin heti perään. Tästä on omaa kokemusta.

                  Eli jos se anturin piirilevy näyttää saaneen kipeää niin ei kannata laittaa uutta kallista pumppua paikalleen ennen kuin huohotus on varmasti kunnossa.

                  t: JuhaV

                  PS. Jossain netissä, ehkä jopa tällä foorumilla on tuosta varmasti lisää juttua.
                  .......
                  Last edited by mika68; 06-09-2012, 11:40.

                  Comment

                  • biglimited
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 1519
                    • Turku

                    Se on sellanen kaljatölkki siinä kuskin puolen takarenkaan paikkeilla. Lähtee putket sekä tankkiin että konehuoneeseen.
                    Deutchland uber alles!

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5226
                      • Hki 43

                      Tämä torseni juttu ainakin minulle ihan uutta tietoa! Pitääkin lueskella aiheesta enemmän. Minkäköhän takia ei ole käytetty perinteistä kitkalukkoa? Onko muissa malleissa ollut Torsenia? Tuon osanumeron perää ei tosiaan kuin 2.8 coupeissa ja roadstereissa.
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15248
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by Carbonfiber View Post
                        Tämä torseni juttu ainakin minulle ihan uutta tietoa! Pitääkin lueskella aiheesta enemmän. Minkäköhän takia ei ole käytetty perinteistä kitkalukkoa? Onko muissa malleissa ollut Torsenia? Tuon osanumeron perää ei tosiaan kuin 2.8 coupeissa ja roadstereissa.
                        Sama homma mulle, jotenkin tuli mieleen et tuos dokumentissä ois ollu pelkästään jenkkimarkkinoista kyse, varsinkin kun M Coupessakin on artikkelin mukaan ASC jota siinä ei euromarkkinoilla kylläkään ole.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Janza182
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4988
                          • 013

                          Älkääpä vielä innostuko. Yritin tuossa jo etsiä mut en löytänyt mut Kama nimimerkkihän avasi -98 Z3 coupen perän ja siellä oli kitkalukko erillaisilla ramppikulmilla verrattuna muut BMW:t.

                          Eli kannattaa sinne kitkaperän öljyt laittaa

                          Edit: Heti löyty kun postas:

                          "No niin. Nyt on lukko purettu atomeiksi. Purin vielä vertailun vuoksi normi S25:nkin.
                          Zetan perä on, kuten jo aloinkin epäillä kitkalukolla. Lamelleja on kuitenkin tuplamäärä ja ramppikulmat(?) näyttää hyvinkin erilaiselta. Jousiprikkoja ei ole, joten yksikössä on selvästi vähemmän esijänntystä (en tullut mitanneeksi kuinka paljon)
                          Nyt sitten tarvitisisi tietoa mitä nuo kaikki muutokset saa aikaan verrattuna normi 25% lukkoon? Tuo S25/40 merkintä on selvästi tehdas-stanssaus, joten tuskin tuo ainakaan kokonaan on minkään kyläsepän aikaansaannoksia."
                          Last edited by Janza182; 13-03-2012, 18:19.

                          Comment

                          • Z3M setä
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 76
                            • Pirkanmaa

                            Torsen vs kitka

                            Moi,

                            Eipä ole tietoa missä malleissa tarkalleen on ollut tuo Torsen-perä (ja onko niitä vain osassa autoja) mutta asia on kokeellisesti helposti selvitettävissä kuten tuossa aiemmassa mailissa kerroin.

                            Eli esim. renkaanvaihdon yhteydessä kun toinen takapyörä (tai molemmat) on ilmassa niin kokeilkaa pyörittää renkasta hitaasti eteen ja taakse. Torsenin tapauksessa pyörii kumpaankin suuntaan ongelmitta ja vapaasti ilman kitkaa ja vastapuolen rengas ei pyri pyörimään mihinkään. Kitkalukon tapauksessa ei pyöri ollenkaan vapaasti ja toisen puolen rengas pyrkii pyörimään samaan suuntaan lukosta johtuen.

                            Ymmärtäisin niin että tuo Torsen-lukko kytkee päälle vasta kun perän sisällä kamat pyörivät riittävällä eri akseleiden välisellä nopeuserolla. Hitaasti rengasta pyöritettäessä lukko ei siten kytke. Mutta kun vetää hiekalla kiihdytyksen niin molemmat pyörät piirtävät kyllä viivaa tiehen eli lukko kyllä toimii

                            Z3M:ssä (euro) ei tosiaan ole mitään ASC:ia ainakaan mun autossani.

                            Nyt kaikki Coupe-miehet autotalliin tunkkaamaan !
                            Last edited by Z3M setä; 13-03-2012, 18:29.
                            The older I get the faster I was.

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              Tuttu just ostamassa 2.8 roadsteria, ja autossa on varustelistan mukaan lukkoperä, vetääkin kuulemma molemmilla mutta rengasta pyörittäessä ei toinen rengas pyöri ollenkaan.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15248
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by JJT View Post
                                Tuttu just ostamassa 2.8 roadsteria, ja autossa on varustelistan mukaan lukkoperä, vetääkin kuulemma molemmilla mutta rengasta pyörittäessä ei toinen rengas pyöri ollenkaan.
                                No itellä joskus kans tiukassa kulmassa hitaassa vauhdissa sisäpuolen rengas vaan sutasee, selittyykö tämä sit torsenin toiminnalla.
                                Muuten jättää aina kahta rantua tasasesti.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎