Originally posted by biglimited
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Z3 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Z3 bensapumput
Moi,
Näyttää tuossa olevan aiemmin tarinaa noista bensapumpuista ja bensamittareista. Omakohtainen kokemus on se että jos se mittarin toimimattomuus johtuu siitä että bensapumpun yhteydessä oleva keraaminen vastuselementti on rikkoutunut (keraaminen piirilevy halki), niin syy tähän rikkoutumiseen on siinä että bensatankin huohotus on tukossa. Tankki huohottaa sieltä auton alla olevan aktiivihiilikanisterin kautta.
Eli kun tankki ei saa korvausilmaa niin ajossa muovinen tankki litistyy ja sen takaseinä painaa tuon anturin piirilevyn rikki. Sen jälkeen mittari näyttää mitä sattuu. Jos nyt tuohon vaihtaa pelkästään uuden pumpun antureineen, niin sama vika rikkoo sen uudenkin heti perään. Tästä on omaa kokemusta.
Eli jos se anturin piirilevy näyttää saaneen kipeää niin ei kannata laittaa uutta kallista pumppua paikalleen ennen kuin huohotus on varmasti kunnossa.
t: JuhaV
PS. Jossain netissä, ehkä jopa tällä foorumilla on tuosta varmasti lisää juttua.The older I get the faster I was.
Comment
-
-
Originally posted by JJT View PostZ3 2,8, onko noissa lukkoperää vakiona (tuskin)?
Pahimmat ruostepaikat korissa?
(oliko missään kokonaisessa mallisarjassa ennen z3 coupea on kysymysmerkki myös)
Ruostetta ei kannata pelätä.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostZ3 coupe on viimeinen bmw malli jossa jokaisessa oli lukkoperä
(oliko missään kokonaisessa mallisarjassa ennen z3 coupea on kysymysmerkki myös)
Ruostetta ei kannata pelätä.
2.8 Coupessa on siis sangen eksoottinen Torsen-perä, joka osaa siirtää momenttia sinne puolelle jossa pitoa on enemmän. Z3M:ssä on tavallinen kitkalukko.
Se kummanlainen perä autossa on selviää sillä kun nostaa takapään ilmaan ja vaihde vapaalla pyörittää toista takarengasta. Torsenin tapauksessa toinen pyörä ei tuolloin pyöri lainkaan. Tuntuu siltä kuin perästä olisi "akseli poikki". Kitkalukkoperässä taas pyörät pyörivät molemmat ikään kuin olisivat "samalla akselilla".
Omistin ennen 2.8 Coupen ja mielestäni tuo Torsen-perä oli vähän haastava koska se vaihtaa vetoa renkaalta toiselle ja tämä aiheuttaa kovissa vedoissa "vetelyä". Eli talvikelissä tai ratahommissa. Tuohon kun sitten yhdistyy vähän äkkijyrkkä vetoluistonesto ASC niin voi tulla ylläreitä. Tuo Torsen muuten osaltaan aiheuttaa sen klonksahduksen liikkeelle lähdettäessä josta paljon puhutaan. Se on normaalia tuolle lukon rakenteelle ja lukko itsessään on mekaanisesti hyvin kestävä.
Z3M:n kitkaperä toimii erittäin ennakoitavasti ja tekee autosta jopa talviajokelpoisen pelkän pidon mielessä. Ja koska autossa ei ole mitään luistonestosysteemejä niin kaikki on täysin ( ) kuljettajan hallinnassa. Melkein koko ajan ...
Erittäin hauskoja pelejä molemmat mallit.
- JuhaVThe older I get the faster I was.
Comment
-
-
Originally posted by Z3M setä View PostTuosta löytyy Coupe-mallien lukkoperistä tietoa : http://adkusters.hobby-site.com/TIS%...troduction.pdf
2.8 Coupessa on siis sangen eksoottinen Torsen-perä, joka osaa siirtää momenttia sinne puolelle jossa pitoa on enemmän. Z3M:ssä on tavallinen kitkalukko.
Se kummanlainen perä autossa on selviää sillä kun nostaa takapään ilmaan ja vaihde vapaalla pyörittää toista takarengasta. Torsenin tapauksessa toinen pyörä ei tuolloin pyöri lainkaan. Tuntuu siltä kuin perästä olisi "akseli poikki". Kitkalukkoperässä taas pyörät pyörivät molemmat ikään kuin olisivat "samalla akselilla".
Omistin ennen 2.8 Coupen ja mielestäni tuo Torsen-perä oli vähän haastava koska se vaihtaa vetoa renkaalta toiselle ja tämä aiheuttaa kovissa vedoissa "vetelyä". Eli talvikelissä tai ratahommissa. Tuohon kun sitten yhdistyy vähän äkkijyrkkä vetoluistonesto ASC niin voi tulla ylläreitä. Tuo Torsen muuten osaltaan aiheuttaa sen klonksahduksen liikkeelle lähdettäessä josta paljon puhutaan. Se on normaalia tuolle lukon rakenteelle ja lukko itsessään on mekaanisesti hyvin kestävä.
Z3M:n kitkaperä toimii erittäin ennakoitavasti ja tekee autosta jopa talviajokelpoisen pelkän pidon mielessä. Ja koska autossa ei ole mitään luistonestosysteemejä niin kaikki on täysin ( ) kuljettajan hallinnassa. Melkein koko ajan ...
Erittäin hauskoja pelejä molemmat mallit.
- JuhaVLast edited by mika68; 06-09-2012, 11:41.
Comment
-
-
Onko tuo torsen perä siis 2.8 roadsterissakin?
e: osanumeron perusteella sama kuin coupessakin.Last edited by JJT; 11-03-2012, 16:34.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Onko tietäjillä tietoa tuosta 3.0 coupen perästä, antaa ainakin eri varaosanumeroa ku 2.8 coupe? :thinkMusti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Z3M setä View PostMoi,
Näyttää tuossa olevan aiemmin tarinaa noista bensapumpuista ja bensamittareista. Omakohtainen kokemus on se että jos se mittarin toimimattomuus johtuu siitä että bensapumpun yhteydessä oleva keraaminen vastuselementti on rikkoutunut (keraaminen piirilevy halki), niin syy tähän rikkoutumiseen on siinä että bensatankin huohotus on tukossa. Tankki huohottaa sieltä auton alla olevan aktiivihiilikanisterin kautta.
Eli kun tankki ei saa korvausilmaa niin ajossa muovinen tankki litistyy ja sen takaseinä painaa tuon anturin piirilevyn rikki. Sen jälkeen mittari näyttää mitä sattuu. Jos nyt tuohon vaihtaa pelkästään uuden pumpun antureineen, niin sama vika rikkoo sen uudenkin heti perään. Tästä on omaa kokemusta.
Eli jos se anturin piirilevy näyttää saaneen kipeää niin ei kannata laittaa uutta kallista pumppua paikalleen ennen kuin huohotus on varmasti kunnossa.
t: JuhaV
PS. Jossain netissä, ehkä jopa tällä foorumilla on tuosta varmasti lisää juttua.Last edited by mika68; 06-09-2012, 11:40.
Comment
-
-
Tämä torseni juttu ainakin minulle ihan uutta tietoa! Pitääkin lueskella aiheesta enemmän. Minkäköhän takia ei ole käytetty perinteistä kitkalukkoa? Onko muissa malleissa ollut Torsenia? Tuon osanumeron perää ei tosiaan kuin 2.8 coupeissa ja roadstereissa.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Carbonfiber View PostTämä torseni juttu ainakin minulle ihan uutta tietoa! Pitääkin lueskella aiheesta enemmän. Minkäköhän takia ei ole käytetty perinteistä kitkalukkoa? Onko muissa malleissa ollut Torsenia? Tuon osanumeron perää ei tosiaan kuin 2.8 coupeissa ja roadstereissa.
Comment
-
-
Älkääpä vielä innostuko. Yritin tuossa jo etsiä mut en löytänyt mut Kama nimimerkkihän avasi -98 Z3 coupen perän ja siellä oli kitkalukko erillaisilla ramppikulmilla verrattuna muut BMW:t.
Eli kannattaa sinne kitkaperän öljyt laittaa
Edit: Heti löyty kun postas:
"No niin. Nyt on lukko purettu atomeiksi. Purin vielä vertailun vuoksi normi S25:nkin.
Zetan perä on, kuten jo aloinkin epäillä kitkalukolla. Lamelleja on kuitenkin tuplamäärä ja ramppikulmat(?) näyttää hyvinkin erilaiselta. Jousiprikkoja ei ole, joten yksikössä on selvästi vähemmän esijänntystä (en tullut mitanneeksi kuinka paljon)
Nyt sitten tarvitisisi tietoa mitä nuo kaikki muutokset saa aikaan verrattuna normi 25% lukkoon? Tuo S25/40 merkintä on selvästi tehdas-stanssaus, joten tuskin tuo ainakaan kokonaan on minkään kyläsepän aikaansaannoksia."Last edited by Janza182; 13-03-2012, 18:19.
Comment
-
-
Torsen vs kitka
Moi,
Eipä ole tietoa missä malleissa tarkalleen on ollut tuo Torsen-perä (ja onko niitä vain osassa autoja) mutta asia on kokeellisesti helposti selvitettävissä kuten tuossa aiemmassa mailissa kerroin.
Eli esim. renkaanvaihdon yhteydessä kun toinen takapyörä (tai molemmat) on ilmassa niin kokeilkaa pyörittää renkasta hitaasti eteen ja taakse. Torsenin tapauksessa pyörii kumpaankin suuntaan ongelmitta ja vapaasti ilman kitkaa ja vastapuolen rengas ei pyri pyörimään mihinkään. Kitkalukon tapauksessa ei pyöri ollenkaan vapaasti ja toisen puolen rengas pyrkii pyörimään samaan suuntaan lukosta johtuen.
Ymmärtäisin niin että tuo Torsen-lukko kytkee päälle vasta kun perän sisällä kamat pyörivät riittävällä eri akseleiden välisellä nopeuserolla. Hitaasti rengasta pyöritettäessä lukko ei siten kytke. Mutta kun vetää hiekalla kiihdytyksen niin molemmat pyörät piirtävät kyllä viivaa tiehen eli lukko kyllä toimii
Z3M:ssä (euro) ei tosiaan ole mitään ASC:ia ainakaan mun autossani.
Nyt kaikki Coupe-miehet autotalliin tunkkaamaan !Last edited by Z3M setä; 13-03-2012, 18:29.The older I get the faster I was.
Comment
-
-
Tuttu just ostamassa 2.8 roadsteria, ja autossa on varustelistan mukaan lukkoperä, vetääkin kuulemma molemmilla mutta rengasta pyörittäessä ei toinen rengas pyöri ollenkaan.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by JJT View PostTuttu just ostamassa 2.8 roadsteria, ja autossa on varustelistan mukaan lukkoperä, vetääkin kuulemma molemmilla mutta rengasta pyörittäessä ei toinen rengas pyöri ollenkaan.
Muuten jättää aina kahta rantua tasasesti.
Comment
-
Comment