Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Justabanana
    BTCF Member
    • Jul 2008
    • 835
    • Käpylä

    Viitaten tällaiseen probleemaan:


    Toistaiseksi on käytössä pelkästään OBD:tä osaava testilaite, joka antoi koodin P1500. Autodatan mukaan kyseessä on tyhjäkäynnin säädin. Ihan oireisiin sopiva vika; nilkutusmoodi menee päälle, kun moottoriin menevää ilmaa ei pysty ohjainlaite kontrolloimaan. Veikkasin, että kaasuläpän anturoinnissa olisi vikaa, ei kovin paljon arvaus heittänyt.

    Sohrasin konehuoneen puolella, ja kuvittelin ottaneeni säätimen irti ja putsanneeni sen... Mutta taisipa olla joku muu laitos mitä duunasin.

    Kuvassa nuomero 7, kun tk-säädin on nro 8 . No nyt on tuokin puhdistettu mikälie, sen siitä saa kun tekee ensin ja ajattelee vasta sitten . Pitää illemmalla kajota tuohon ihan oikeaan tk-säätimeen ja heittää jossain vaiheessa perusteellinen koeajo.

    *HUOM*
    Ja sitten tosta bensamittarihommelista: Jos joku on vaihtamassa polttoainepumppua, niin älkää heittäkö vanhaa pois. Mulla on se anturin vastuspinta rikki, että jos se on ehjä jollain, ni voisin ostaa sen sitten poijes.
    *HUOM*
    Last edited by Justabanana; 30-05-2011, 11:51. Reason: Lisätty realoem-linkki ym.
    Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
    Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

    Comment

    • Justabanana
      BTCF Member
      • Jul 2008
      • 835
      • Käpylä

      Tyhjäkäynnin säädin irroitettu ja puhdistettu asetonilla, paineilmalla ja fyysisesti pyyhkimällä. Ei kovinkaan hankalassa paikassa siinä imusarjan ja kaasuläpän välissä, TISin ohjeiden mukaan rauhallisesti tehtynä reilun tunnin keikka. Vähän päälle 20 kilsan koeajon aikana vika ei ilmaantunut uudestaan. Jätin auton vanhempien pihalle säilytykseen kunnes huoltokamat tulee, nyt on saatava öljyt vaihdettua.

      Ja siitähän seurasikin jo seuraava episodi. Hälytin oli kuulemma ruvennut huutamaan itsekseen. Oma kämppä on parkkikseen verrattuna toisella puolella taloa, niin en tiedä onko toi kiljunut siellä nyt kaikki illat , ilkivallattomuudesta päätellen tuskin.

      Toistaiseksi pitänee vääntää ovet kiinni lukosta fyysisesti, ilmeisesti häläri kytkeytyy päälle ainoastaan kaukosäädöstä lukittaessa (?). TISillä on ohjeita hälärivikoihin, mutta ne pätee -99 ja vanhempiin autoihin. Googlaamalla ei löytynyt juuri muuta kuin epäilyksiä konepellin kytkimestä tai sireenistä (siinä on ilmeisesti oma akkunsa ym. krääsää joka saattaa sekoilla). Pystyykö hälyttimen poistamaan kokonaan käytöstä vaikka koodaamalla? Ajonesto ja auton pitäminen tyhjänä varastettavasta kamasta riittäisi mulle aivan hyvin. En koe tuollaista huutajaa minään muuna kuin (pahimmillaan erittäin vttumaisena) vikakohteena.
      Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
      Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

      Comment

      • mika68
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1966
        • ......

        Originally posted by Justabanana View Post
        Tyhjäkäynnin säädin irroitettu ja puhdistettu asetonilla, paineilmalla ja fyysisesti pyyhkimällä. Ei kovinkaan hankalassa paikassa siinä imusarjan ja kaasuläpän välissä, TISin ohjeiden mukaan rauhallisesti tehtynä reilun tunnin keikka. Vähän päälle 20 kilsan koeajon aikana vika ei ilmaantunut uudestaan. Jätin auton vanhempien pihalle säilytykseen kunnes huoltokamat tulee, nyt on saatava öljyt vaihdettua.

        Ja siitähän seurasikin jo seuraava episodi. Hälytin oli kuulemma ruvennut huutamaan itsekseen. Oma kämppä on parkkikseen verrattuna toisella puolella taloa, niin en tiedä onko toi kiljunut siellä nyt kaikki illat , ilkivallattomuudesta päätellen tuskin.

        Toistaiseksi pitänee vääntää ovet kiinni lukosta fyysisesti, ilmeisesti häläri kytkeytyy päälle ainoastaan kaukosäädöstä lukittaessa (?). TISillä on ohjeita hälärivikoihin, mutta ne pätee -99 ja vanhempiin autoihin. Googlaamalla ei löytynyt juuri muuta kuin epäilyksiä konepellin kytkimestä tai sireenistä (siinä on ilmeisesti oma akkunsa ym. krääsää joka saattaa sekoilla). Pystyykö hälyttimen poistamaan kokonaan käytöstä vaikka koodaamalla? Ajonesto ja auton pitäminen tyhjänä varastettavasta kamasta riittäisi mulle aivan hyvin. En koe tuollaista huutajaa minään muuna kuin (pahimmillaan erittäin vttumaisena) vikakohteena.
        ......
        Last edited by mika68; 18-09-2012, 07:42.

        Comment

        • -TT
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 192
          • Oulu

          Hälytin vikaa etsiessä mä poistin konepeltikytkimen toiminnasta alkuun johdonpätkällä yhdistämällä ne kontaktit jotka tulee siihen kytkimelle. Ei tullut enään virhehälyjä -> ja vaihdoin ton konepellin kytkimen ja siihen loppuivat ne ongelmat. Uusi kytkin maksoi jotain 12€ pintaan.
          Coupe :think
          sigpic

          Comment

          • biglimited
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 1519
            • Turku

            Jousikyssää ja tarkemmin niistä aluskumeista: Kuinka paksut orkkiksena? Niitä vaihtamalla voisi hieman säätä korkeutta, alaspäin.. :think
            Deutchland uber alles!

            Comment

            • mika68
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1966
              • ......

              ......
              Last edited by mika68; 18-09-2012, 07:41.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by mika68 View Post
                Milläs softalla olette löytäneet zetorista abs jarrut? Ainakaan vanhempi Inpa ei abseja tunnistanut?

                Nimimerkillä: ABS/ASC poissa pelistä
                No Inpalla on noita tulut katseltua.
                5.0.2 ja 4.47 itsellä käytössä ja molemmat löytävät Z3:n abs:n

                Myös DIS taitaa toimia tähän hommaan mutta sitä en ole Zetaan käyttänyt.

                Niin juu Z3 on inpassa E36/7 muistaakseni...

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17519
                  • Turku

                  Originally posted by biglimited View Post
                  Jousikyssää ja tarkemmin niistä aluskumeista: Kuinka paksut orkkiksena? Niitä vaihtamalla voisi hieman säätä korkeutta, alaspäin.. :think
                  Kumma kyllä E36:een ei löydy, mutta tietäisikö joku sopivuudesta:

                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • mika68
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1966
                    • ......

                    ......
                    Last edited by mika68; 17-09-2012, 19:50.

                    Comment

                    • biglimited
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1519
                      • Turku

                      Pump unit.. pump motor mulla. Kolvataa se ni eiköhän se sillä hoidu
                      Deutchland uber alles!

                      Comment

                      • 131
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 393
                        • Siilinjärvi

                        Mullakin tuo viitoselta keskittäminen ei oikein toimi. Pitää käsin palauttaa 3-4 linjalle, siis Z3M. Mutta ainakaan noilla kepistön osilla se ei korjaannu, varmaan laatikon sisällä joku jousi tahmoo tms. Pitää paneutua, vai tietääkö joku?

                        Tuossa muuten mainio linkki, kaikki kytkentäkaaviot Zetoihinkin. Sisältää komponenttikaaviot ja sijaintikuvat jne. Siis "Electrical troubleshootin manual"it.


                        Onko kellään havaintoa onko lampun korkeudensäätömoottori korjattavissa? Vänkärin puoleinen ei pelaa..
                        Marko

                        http://www.uniball.fi/

                        BMW E30 S54B32 SS
                        Fiat 131 Abarth g.4 historic

                        http://www.131abarth.com/
                        http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                        https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                        Comment

                        • Z3C
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2011
                          • 130
                          • Turku

                          Terve,

                          Tuli tässä hankittua zetoriin käsinojan LeatherZ:lta - http://www.leatherz.com/Merchant2/art/mk2b02.jpg

                          Tässä ensikokemuksia niille, jotka havittelevat vastaavaa:

                          Ergonomia:
                          Käsinojan ergonomia on hyvä. Hyvä korkeus ainakin itselleni ja riittävästi pintaa kyynärpään alle. Lisäksi mukana oleva mukiteline ja alle kätkeytyvä pikku tavaralokero ovat kätevä lisä.

                          Laatu:
                          Käsinojan laatu ei ole mikään kymppi. Alarunko on tehty aika ruman näköisestä ABS muovista. Lisäksi varsinaisen käsinojan alle vilkaistaessa näkyy ikävästi nahan liimat eikä nahkaverhoilu ole muutenkaan moitteetonta. Nahka pitäisi olla kuitenkin ihan aito.
                          Laatuvaikutelma ja osien istuvuus on kaiken kaikkiaan heikkoa, jopa z3 tasolle, joka ei sekään ole mikää preemium tasoa.

                          Asennus:
                          LeatherZ:n nettisivulla on erittäin helppo ohje kuvineen kiinnityksestä, jonka suorittamiseen tuskin menee 20min kauemmin. Ohjeen mukaan tehty kiinnitys on kuitenkin puutteellinen sillä ainoat kaksi kiinnitysruuvia kiinnitetään lokeron pohjalle. ABS rungossa ei tietenkään ole mitään jäykkyyttä ja siksi sen etuosa pääsee liikkumaan herkästi kun siihen kohdistetaan voimaa. Etuosaan kannattaakin tehdä lisäkiinnitys. Itse veistin lokeron muotoon sopivan puupalan mukitelineen alle (kuvia liitteenä). Kiinnitin puupalan lokerossa olevaan entisen tuhkakupin kiinnityspaikkaan. Sivusuunnassa puupalan pitää paikallaan lokeron sivuseinät (--> tiukka sovitus). Käsinoja kiinnitetään puupalaan mukitelineen pohjasta ruuveilla. Kuten kuvista näkee, tässä kannattaa käyttää mustia ruuveja, jos niitä löytyy. Ruuvien peittämiseen pitänee vielä löytää pala mustaa ohutta mattoa.
                          Lisäkiinnitys vahvistaa käsinojaa huomattavasti ja runko on nyt paljon jykevämmän oloinen.

                          Muuta:
                          Käsinojasta puuttuu yläasentostoppari, jonka se oikeastaan vaatii. Sellaisenaan käsinoja nojaa yläasennossa keskikonsolin takana olevan takalasilämmittimen kytkinen runkoa vasten. Kanteen syntyvä vipuvarsi vaikuttaa siltä, että rungon saa tällä tavalla myös helposti rikki.
                          Itse ajattelin lisätä etupuolelle mustan pidätinnauhan, joka jäisi ala-asennossa käsinojan lokeroon. Täytyy vain löytää jostain sopiva nauha tai käydä ostamassa vaikka kengännauhan.

                          Kustannukset:
                          Käsinoja maksaa ~200 taalaa. Lähetys oli jotain 45$ ja verottaja laittaa siihen oman "palkkionsa" vielä päälle. "kaching!" Ei siis ihan halpa modi, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei ole joten...
                          Attached Files
                          O_7777

                          Comment

                          • Z3C
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 130
                            • Turku

                            Asiasta täysin toiseen, millaista kulutusta olette zetoistanne saaneet? Omani syö löpöä seuraavasti (3L kone):

                            kaupunkiajossa n. 12,5 - 13 l/100km
                            maantiellä n. 9 – 10 l/100km

                            Korkean kaupunkikulutuksen voi tietysti ymmärtää, mutta jotenkin toi maantiekulutus tuntuu aika kovalta. Ajotietokone ei oikeastaan koskaan näytä alle 9 kulutusta, ellei sitä nollaa sopivasti alamäessä. Jopa 60 vauhdissa vitosella ajaessa pysyy kulutus tuossa 9,5 tienoilla.

                            Pitäisiköhän tässä ruveta hakemaan vikaa jostain? :think
                            O_7777

                            Comment

                            • biglimited
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1519
                              • Turku

                              Mun 2.8 nyt kesällä nurkka-ajossa 11,8. Maantiellä pääsi muistaakseni viime kesänä jonnekin 8 litran paikkeille.. :think

                              Kiva kertomus kyynärnojasta
                              Deutchland uber alles!

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Originally posted by Z3C View Post
                                Pitäisiköhän tässä ruveta hakemaan vikaa jostain? :think
                                Imuvuodot(letkut, tulpat, DISA jne): http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=200266
                                Ja ne vanoksen tiivisteet. Siinäpä ne mitä tuosta moottorista voisi tarkistaa.
                                Painavat vanteet/renkaat voi vaikuttaa myös kulutukseen :think
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎