Varashälytin ja sadetunnistimen vikakoodi
Hei.
Potilaana E61 530xd -08.
Mulla on varashälyttimen ja sadetunnistimen kanssa ongelmia ja en ole varma kirjoitanko oikeaan ketjuun, mutta koska yksi mahdollinen ratkaisu/toimenpide on palauttaa moduulit tehdasasetuksiin NCS Expertillä, niin saattaa olla ihan sopiva paikka kirjoittaa vaikka ehkä osittain menee OT:ksi.
Eli tarkoitus on käydä kaikki moduulit yksi kerrallaan läpi, tehdä NCS:llä varmuuskopiot säädöistä, tarpeen mukaan päivittää softat WinKFP:llä ja sitten NCS Expertillä tehdasasetukset päivitettyihin moduuleihin. Tarkoitus myös Tool32:lla korjata VIN:numerot niihin moduuleihin missä VIN on väärä tai tilalla 0000000/yyyyyyy eikä ko moduuli tarvitsee päivitystä. Vaihtoehtona myös päivitys merkkiliikkeessä, mutta ymmärtääkseni pitäisi saada VIN:t kohdilleen ennen kuin Ista/P suostuu ko. moduulit päivittämään. Itselläni kaapelina Bimmergeeksin K+DCAN, joten mm. CCC:hen liittyvät moduulit kantsii jättää rauhaan.
Tähän väliin sopii kuitenkin erittäin hyvin kysymys että pystyykö nämä MOST BUS moduulit koodata (NCS Expert) tai/ja muokata VIN-numerot (Tool32) K+DCAN kaapelilla, vai pitääkö siihenkin olla ICOM-vehkeet? Alempana näette että ainakin ZBE:llä (iDrive controllerilla) on väärä VIN. En ole vielä ehtinyt tarkistaa, mutta voisin kuvitella että liittyy MOST BUS:iin
Auton taustasta sen verran että edellisellä omistajalla oli vesivahinko takakontissa (panoramakaton vedenpoistoletkut tukossa) jolloin osa moduuleista menivät vaihtoon. Oletettavasti johtuu osittain siitä että VIN-numerot eivät kaikilla moduuleilla pitää paikkaansa kun INPA:lla lukee.
Asioista varmasti lisäkysymyksiä myöhemmin, mutta tässä vaiheessa keskityn varashälyttimeen (DWA) sekä sadetunnistimeen (RLS).
Helpompi osuus ensin niin INPA ei näytä RLS:n ZUSB tai VIN tässä vaiheessa, vaan ERROR_ECU_SUBFUNTION_NOT_SUPPORTED_INVALID_FORMAT. Kyseessä oikeastaan RLSS, eli rain/light solar sensor, ja takapeilisssä vielä kaukovalon automatiikka omana yksikkönä/moduulina (FLA).
RLS toimii muuten ihan normaalisti, mutta heittää aina vikakoodin 9CC5 (No message, LIN) kun on yön yli seissyt. Ajon aikana vikakoodi ei ilmesty. Entinen omistaja oli vaihtanut tuulilasin merkkiliikkeessä ja uusi lasi toimitettiin, jos käsitin oikein, RLS asennettuna (ymmärtääkseni OEM-lasi). Automatiikka ei kuitenkaan toiminut vaihdon jälkeen, joten RLS koodattiin uudestaan samassa liikkeessä jonka jälkeen toimi normaalisti. Epäilykseni on kuitenkin edelleen että RLS on väärin koodattu ja siitä syystä heittää vikakoodin. Lasin ja linssin välillä ei näy minkäänlaisia ilmakuplia tms.
Eli kysymyksenä että olenko oikeilla jäljillä jos:
- Luen RLS NCS Expertillä ja tallennan varmuuskopion säädöistä (FSW_PSW.TRC).
- Tuskin tarvitsee päivitystä tehdä WinKFP:llä kun tuulilasi on vaihdettu merkkiliikkeessä pari vuotta sitten, mutta tarkistan kuitenkin ehdottaako WinKFP uudempi ZUSB (SP-Daten 67.0 koneessa).
- Ajan tehdasasetukset RLS:ään NCS Expertillä.
- Jos operaation jälkeen näyttää väärä VIN korjaan Tool32:lla. Jos päivitän WinKFP:llä niin oikea VIN tulee siinä vaiheessa syötettyä.
- Muuta?
- Vikakoodien nollaus ja toivon mukaan iso hymy huuleen (tuskin).
Sitten siihen haasteellisempaan ongelmaan. Eli varashälytin. Kojelaudassa (siis ei peilissä vaan kojelaudassa peilin alla) löytyy punainen led joka vilkkuu nopeasti 10 sek kun lukitsee auton ja sen jälkeen kerran joka kolmas sekunti. Jos painaa lukitusnappi kaksi kertaa led palaa ensin pari sekuntia ja sen jälkeen taas 10 s nopeasti jonka jälkeen 1 krt/3 sek. Eli näyttää sen että liiketunnistin ja sisätilan haistelu ois pois käytöstä. Tuon 10 sek nopea vilkutus kuitenkin kertoo sen että joku ovi tai luukku olisi auki, mutta konepellin anturi on todettu toimivaksi ja jos joku ovi tai takaluukku/takaluukun lasi olisi auki olettaisin että mittareissa/iDrivessa pitäisi jotain näkyä, paitsi että sen muutenkin huomaisi (sisävalot palaisi ym.).
Eli hälytin en saa reagoimaan mihinkään. Sisätilan haistinta en ole autosta löytänyt (pitäis ymmärtääkseni olla anturit panoramakaton takana) ja jos liiketunnistin on olemassa se pitäisi olla sisäänrakennettuna itse sireeniin joka sijaitsee raitisilmasuodattimen alla kuskipuolella. Pieni epäilys kuitenkin että voi olla kyseessä jälkiasennuksesta kun varustekoodi 302 puuttuu ja ymmärtyääkseni tuo ledi pitäisi olla takapeilissä jos on vakiona hälytin, vai?
Itse sireeni ei ole minun aikana huutanut kertaakaan (Istalla saa sekä sireeni että ledi aktivoitua, mutta sireeni on mykkänä vaikka kuinka sen yrittää aktivoida. Led-valo saa aktivoitua tällä tavalla). Jonkinlainen yhteys on kuitenkin, koska sireenissä oleva paristo heitti viime kesänä vikakoodin ja hävisi sen jälkeen kun pariston vaihdoin.
Joka tapauksessa voi ihan hyvin raudassa olla vika, mutta silloinhan uskaltaa vähän softalla leikkimään jos kuitenkin pitää raudan vaihtamaan saadakseen hälytin toimimaan. Siinä tapauksessa taitaa jatkossakin pysyä mykkänä.
Softapuoleen sitten ja tähän nyt loppuu minun ymmärrys.
Kuten yllä näkyy niin INPA näyttää ZUSB:na 0000000 ja VIN:nä yyyyyyy DWA:lle. Istalla saan luettua raudan valmistusnumero (HW) joka on 6937287 ja valmistajana Gemel.
WinKFP ei löydä HW-nroa 6937287. Syöttämällä numeron FindECU-ohjelmaan löydän vaihtoehtona 9147997, mutta ohjelma kertoo ettei pitäisi sopia minun VIN-numerolle kun optio 302 puuttuu. WinKFP tunnistaa tuo 9147997 ja antaa vielä vaihtoehtona 6965588. Tämä kaikki viittaa siihen että minun DWA kuuluisi CANS60 moduuliperheeseen.
Vaikka kuinka Googlaan ja etsin RealOEM:stä en löydä mitään numerolla 6937287. Tuo 9147997 kuitenkin löytyy kuten myös 6965588 ja molemmat viittaavat itse sireeniin missä ilmeisesti on sisäänrakennettu liiketunnistin.
Jos taas haen oman auton tiedoilla RealOEM:stä kyseisen sireeni varaosanumero (ZUSB) olisi 9243750 joka taas kuuluu SINE-moduuliperheeseen. Lisäksi näyttää että autossa olis tuo sisätilanhaistinta numerolla 9149674 joka taas kuuluu DWA360 moduuliperheeseen. Kuten aiemmin todettu sisätilanhaistinta en autosta ole löytänyt.
Eli tässä voisi nyt tietysti yrittää kyseinen moduuli luke NCS Expertillä (jos saa edes yhteyttä) ja sitten voisi tietysti WinKFP:llä yrittää päivittää (jos silloin ohjelmoisi ZUSB-numeron) tai sitten ensin yrittää Tool32:lla syöttää sekä ZUSB että VIN siihen moduuliin jonka jälkeen sitten WinKFP:llä ehkä saisi sitä päivitettyä. Tai miksei ihan ensimmäisenä voisi yrittää syöttää tehdasarvot NCS Expertillä.
Jos on jälkiasennuksesta kyse saattaa teitenkin olla että VO pitäisi myös muokata, mutta sillehän pitää siinä tapauksessa olla jotain tehtyä jo kun nyt jonkinlainen DWA sieltä löytyy sekä Inpalla että Istalla (luulisin).
Lähtökohtana kuitenkin että en nyt tiedä mitä tuo minun DWA-moduuli (CANS36) oikein on ja mikä ZUSB-numero pitäisin käyttää. Lisäksi minkä takia kuuluu CANS36-perheeseen jos kyseessä on sireeni jolloin ymmärtääkseni piäisi olla SINE-perhe kyseessä? Tuo DWA360 saa ilmeiseti tässä tapauksessa unohtaa kun nuo sisätilanhaistimet ei autosta löydy.
Eli kuten varmasti huomaatte olen pudonnut kärryltä enkä nyt löydä minkäänlaista logiikkaa siitä yllä olevasta. Jos joku on koko romaanin jaksanut lukea ja ymmärtää mitä olen yrittänyt selittää niin olisin hyvin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.
T.
Steff
Hei.
Potilaana E61 530xd -08.
Mulla on varashälyttimen ja sadetunnistimen kanssa ongelmia ja en ole varma kirjoitanko oikeaan ketjuun, mutta koska yksi mahdollinen ratkaisu/toimenpide on palauttaa moduulit tehdasasetuksiin NCS Expertillä, niin saattaa olla ihan sopiva paikka kirjoittaa vaikka ehkä osittain menee OT:ksi.
Eli tarkoitus on käydä kaikki moduulit yksi kerrallaan läpi, tehdä NCS:llä varmuuskopiot säädöistä, tarpeen mukaan päivittää softat WinKFP:llä ja sitten NCS Expertillä tehdasasetukset päivitettyihin moduuleihin. Tarkoitus myös Tool32:lla korjata VIN:numerot niihin moduuleihin missä VIN on väärä tai tilalla 0000000/yyyyyyy eikä ko moduuli tarvitsee päivitystä. Vaihtoehtona myös päivitys merkkiliikkeessä, mutta ymmärtääkseni pitäisi saada VIN:t kohdilleen ennen kuin Ista/P suostuu ko. moduulit päivittämään. Itselläni kaapelina Bimmergeeksin K+DCAN, joten mm. CCC:hen liittyvät moduulit kantsii jättää rauhaan.
Tähän väliin sopii kuitenkin erittäin hyvin kysymys että pystyykö nämä MOST BUS moduulit koodata (NCS Expert) tai/ja muokata VIN-numerot (Tool32) K+DCAN kaapelilla, vai pitääkö siihenkin olla ICOM-vehkeet? Alempana näette että ainakin ZBE:llä (iDrive controllerilla) on väärä VIN. En ole vielä ehtinyt tarkistaa, mutta voisin kuvitella että liittyy MOST BUS:iin
Auton taustasta sen verran että edellisellä omistajalla oli vesivahinko takakontissa (panoramakaton vedenpoistoletkut tukossa) jolloin osa moduuleista menivät vaihtoon. Oletettavasti johtuu osittain siitä että VIN-numerot eivät kaikilla moduuleilla pitää paikkaansa kun INPA:lla lukee.
Asioista varmasti lisäkysymyksiä myöhemmin, mutta tässä vaiheessa keskityn varashälyttimeen (DWA) sekä sadetunnistimeen (RLS).
Helpompi osuus ensin niin INPA ei näytä RLS:n ZUSB tai VIN tässä vaiheessa, vaan ERROR_ECU_SUBFUNTION_NOT_SUPPORTED_INVALID_FORMAT. Kyseessä oikeastaan RLSS, eli rain/light solar sensor, ja takapeilisssä vielä kaukovalon automatiikka omana yksikkönä/moduulina (FLA).
RLS toimii muuten ihan normaalisti, mutta heittää aina vikakoodin 9CC5 (No message, LIN) kun on yön yli seissyt. Ajon aikana vikakoodi ei ilmesty. Entinen omistaja oli vaihtanut tuulilasin merkkiliikkeessä ja uusi lasi toimitettiin, jos käsitin oikein, RLS asennettuna (ymmärtääkseni OEM-lasi). Automatiikka ei kuitenkaan toiminut vaihdon jälkeen, joten RLS koodattiin uudestaan samassa liikkeessä jonka jälkeen toimi normaalisti. Epäilykseni on kuitenkin edelleen että RLS on väärin koodattu ja siitä syystä heittää vikakoodin. Lasin ja linssin välillä ei näy minkäänlaisia ilmakuplia tms.
Eli kysymyksenä että olenko oikeilla jäljillä jos:
- Luen RLS NCS Expertillä ja tallennan varmuuskopion säädöistä (FSW_PSW.TRC).
- Tuskin tarvitsee päivitystä tehdä WinKFP:llä kun tuulilasi on vaihdettu merkkiliikkeessä pari vuotta sitten, mutta tarkistan kuitenkin ehdottaako WinKFP uudempi ZUSB (SP-Daten 67.0 koneessa).
- Ajan tehdasasetukset RLS:ään NCS Expertillä.
- Jos operaation jälkeen näyttää väärä VIN korjaan Tool32:lla. Jos päivitän WinKFP:llä niin oikea VIN tulee siinä vaiheessa syötettyä.
- Muuta?
- Vikakoodien nollaus ja toivon mukaan iso hymy huuleen (tuskin).
Sitten siihen haasteellisempaan ongelmaan. Eli varashälytin. Kojelaudassa (siis ei peilissä vaan kojelaudassa peilin alla) löytyy punainen led joka vilkkuu nopeasti 10 sek kun lukitsee auton ja sen jälkeen kerran joka kolmas sekunti. Jos painaa lukitusnappi kaksi kertaa led palaa ensin pari sekuntia ja sen jälkeen taas 10 s nopeasti jonka jälkeen 1 krt/3 sek. Eli näyttää sen että liiketunnistin ja sisätilan haistelu ois pois käytöstä. Tuon 10 sek nopea vilkutus kuitenkin kertoo sen että joku ovi tai luukku olisi auki, mutta konepellin anturi on todettu toimivaksi ja jos joku ovi tai takaluukku/takaluukun lasi olisi auki olettaisin että mittareissa/iDrivessa pitäisi jotain näkyä, paitsi että sen muutenkin huomaisi (sisävalot palaisi ym.).
Eli hälytin en saa reagoimaan mihinkään. Sisätilan haistinta en ole autosta löytänyt (pitäis ymmärtääkseni olla anturit panoramakaton takana) ja jos liiketunnistin on olemassa se pitäisi olla sisäänrakennettuna itse sireeniin joka sijaitsee raitisilmasuodattimen alla kuskipuolella. Pieni epäilys kuitenkin että voi olla kyseessä jälkiasennuksesta kun varustekoodi 302 puuttuu ja ymmärtyääkseni tuo ledi pitäisi olla takapeilissä jos on vakiona hälytin, vai?
Itse sireeni ei ole minun aikana huutanut kertaakaan (Istalla saa sekä sireeni että ledi aktivoitua, mutta sireeni on mykkänä vaikka kuinka sen yrittää aktivoida. Led-valo saa aktivoitua tällä tavalla). Jonkinlainen yhteys on kuitenkin, koska sireenissä oleva paristo heitti viime kesänä vikakoodin ja hävisi sen jälkeen kun pariston vaihdoin.
Joka tapauksessa voi ihan hyvin raudassa olla vika, mutta silloinhan uskaltaa vähän softalla leikkimään jos kuitenkin pitää raudan vaihtamaan saadakseen hälytin toimimaan. Siinä tapauksessa taitaa jatkossakin pysyä mykkänä.
Softapuoleen sitten ja tähän nyt loppuu minun ymmärrys.
Kuten yllä näkyy niin INPA näyttää ZUSB:na 0000000 ja VIN:nä yyyyyyy DWA:lle. Istalla saan luettua raudan valmistusnumero (HW) joka on 6937287 ja valmistajana Gemel.
WinKFP ei löydä HW-nroa 6937287. Syöttämällä numeron FindECU-ohjelmaan löydän vaihtoehtona 9147997, mutta ohjelma kertoo ettei pitäisi sopia minun VIN-numerolle kun optio 302 puuttuu. WinKFP tunnistaa tuo 9147997 ja antaa vielä vaihtoehtona 6965588. Tämä kaikki viittaa siihen että minun DWA kuuluisi CANS60 moduuliperheeseen.
Vaikka kuinka Googlaan ja etsin RealOEM:stä en löydä mitään numerolla 6937287. Tuo 9147997 kuitenkin löytyy kuten myös 6965588 ja molemmat viittaavat itse sireeniin missä ilmeisesti on sisäänrakennettu liiketunnistin.
Jos taas haen oman auton tiedoilla RealOEM:stä kyseisen sireeni varaosanumero (ZUSB) olisi 9243750 joka taas kuuluu SINE-moduuliperheeseen. Lisäksi näyttää että autossa olis tuo sisätilanhaistinta numerolla 9149674 joka taas kuuluu DWA360 moduuliperheeseen. Kuten aiemmin todettu sisätilanhaistinta en autosta ole löytänyt.
Eli tässä voisi nyt tietysti yrittää kyseinen moduuli luke NCS Expertillä (jos saa edes yhteyttä) ja sitten voisi tietysti WinKFP:llä yrittää päivittää (jos silloin ohjelmoisi ZUSB-numeron) tai sitten ensin yrittää Tool32:lla syöttää sekä ZUSB että VIN siihen moduuliin jonka jälkeen sitten WinKFP:llä ehkä saisi sitä päivitettyä. Tai miksei ihan ensimmäisenä voisi yrittää syöttää tehdasarvot NCS Expertillä.
Jos on jälkiasennuksesta kyse saattaa teitenkin olla että VO pitäisi myös muokata, mutta sillehän pitää siinä tapauksessa olla jotain tehtyä jo kun nyt jonkinlainen DWA sieltä löytyy sekä Inpalla että Istalla (luulisin).
Lähtökohtana kuitenkin että en nyt tiedä mitä tuo minun DWA-moduuli (CANS36) oikein on ja mikä ZUSB-numero pitäisin käyttää. Lisäksi minkä takia kuuluu CANS36-perheeseen jos kyseessä on sireeni jolloin ymmärtääkseni piäisi olla SINE-perhe kyseessä? Tuo DWA360 saa ilmeiseti tässä tapauksessa unohtaa kun nuo sisätilanhaistimet ei autosta löydy.
Eli kuten varmasti huomaatte olen pudonnut kärryltä enkä nyt löydä minkäänlaista logiikkaa siitä yllä olevasta. Jos joku on koko romaanin jaksanut lukea ja ymmärtää mitä olen yrittänyt selittää niin olisin hyvin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.
T.
Steff
Comment