Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Pitää ladata koko repo zippinä ja sieltä avata basetune, eikä vaan pelkkä basetune filu. GitHubin hienouksia.

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    Pitäis olla:

    Speeduino compatible m5x PnP PCBs. Contribute to pazi88/Speeduino-M5x-PCBs development by creating an account on GitHub.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by teemu5566 View Post
    Mitähän tämä tarkoittaa kun yrittää ladata base tunea?

    Veikkaan että nyt ei oo oikea base tune, Speeduino konffissa ei pitäs olla ton nimistä attribuuttia.

    Leave a comment:


  • evilracer
    replied
    M52TU projekti suunnitteilla ja Speeduino näyttää vahvalta vaihtoehdolta ecuksi kerran sillä ilmeisesti saa molemmat vanokset, disan, e46 vakiomittariston yms toimimaan. Kannattaako vaan pistää valmis purkki tuolta diy-efiltä tilaukseen vai säästäiskö itse kasaamalla yhtään? Tuon Core4-levyn joutuu kuitenkin tilaamaan siis valmiina :think

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    Mitähän tämä tarkoittaa kun yrittää ladata base tunea?

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    vag cop puolat

    Uusi johtosarja pitäisi tehdä puolien osalta itselle.

    Lähinnä maapiuhojen osalta heräsi kysymys, vakio m52 puolien maahan menee eculle ja johdossa välissä resistori josta menee kanteen johdot



    Vag puolissahan on 2 maa pinniä, ja jossain paikoissa puhutaan ensiömaasta ja toisiamaasta, ja toisiomaan kohdalla maininta että kanteen.

    Mikähän seuraavista olisi ns. oikea oppinen kytkentä noiden puolien osalta

    1. ensiömaa eculle johdolla, josta haaroitus resistorin kautta kanteen
    2. ensiömaa eculle johdolla, ilman resistoria
    3. kaikki maat kanteen.

    Ja miksikö vag puolat ? ihan vain harrastuksen vuoksi, ja toki ovathan noi halpoja kun aidot boschit 20€ pala virosta
    Last edited by rungo; 15-06-2021, 09:12.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Laitan logia näkyviin mutta vielä ei ole käytössä paikkaa johon tallennella tiedostoja tai kuvia joten hetki voi mennä.

    Nykyinen firmis on uusin versio ja Pazi sen laittoi keväällä sisään samalla kun tsekkasi boksin toiminnan. Itse en ole sen jälkeen koskenut. Olikin tiedossa ettei speedyloaderilla suoraan saa pelaamaan oikein. Eilen otin boksin irti autosta ja kurkkasin mielenkiinnosta sisään mutta eipä siellä mitään poikkeavaa näkynyt.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    Voikos tätä boksia jotenkin resetoida helposti kun manuualista en ihan suoraan tietoa löytynyt. Joku pinnikikka ilmeisesti ainakin netin mukaan on? Vai lataisinko vaikka vanhemman firmisversion ja sen jälkeen uuden. Voiko noin pahasti mennä bitti poikittain säätelyn johdosta :think
    Millään pinnillä ei voi tehdä muuta resettiä kuin sen mikä tulee käyttämällä sähköt pois.

    Laita tunea ja logia jakoon siitä kun käy huonosti, aina helpompi katsoa mikä mättää. Isoilla suuttimilla olis järkevä käyttää sekventiaalista ruiskutusta ja 1 squirt/cycle jos lyhyt pulssinpituus on ongelma, useampi pulssi ei tuo apua siihen vrt batch injection.


    Huom! Näitä seuraavia jos kokeilet, niin ei missään nimessä autossa virtoja päällä tai vaihtoehtoisesti boksi irti johtosarjasta!

    1. Arduinolle löytyy valmiita eeprom clear-sketsejä, jolla voi eepromin tyhjätä --> kaikki tuneen liittyvä häviää varmasti. Epäilen kuitenkin, ettei tälle ole tarvetta.
    2. Oletko ladannut nyt firmistä itse/aiotko ladata? Huomioi tämä, se täytyy tehdä noin eikä speedyloaderilla tuolle Arduino-pohjaiselle sekventiaalilevylle koska muutoin kutospytyn suuttimen ohjaus katoaa. Ja firmis pitää olla vähintään se 2020/05.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Siirsin auton seuraavana päivänä tallista ulos ja sama meininki ja huono käynti jatkui. Äsken putsailin vielä tulpat ja kokeilin ladata basetunen mutta ei kummennut. Kokeilin säädetyllä tunellakin mutta huomaa selvästi että ei käy kaikilla. Nyt on vian oltava ecun puolella kun ennen pelasi kuitenki verrattain hyvin, mitä nyt paksulla tykkäsi käydä.

    Voikos tätä boksia jotenkin resetoida helposti kun manuualista en ihan suoraan tietoa löytynyt. Joku pinnikikka ilmeisesti ainakin netin mukaan on? Vai lataisinko vaikka vanhemman firmisversion ja sen jälkeen uuden. Voiko noin pahasti mennä bitti poikittain säätelyn johdosta :think
    Nyt on vähän semmonen fiilis etten uskalla tehdä mitään.

    Alkaa jo tuntumaan että olisin ihan tyytyväinen kun pääsisin takas lähtötilanteeseen tämän kans niin voisin kokeilla säädellä retkun kanssa.

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Noille 630 decoille open time on 0.7
    Mulla aikalailla vastaava setuppi omassa ja käy 14.7-15 afr:llä nätisti tyhjää pw näyttäis logeissa olevan n. 1.5 tyhjäkäynnillä. Tosin mulla on re85 tankissa

    Leave a comment:


  • 8DOM8
    replied
    Vois olla että on tulpat päässeet kastumaan kaiken ton säädön jälkeen.

    Ainakin meikäläiselle kuulostaa ihan siltä että 1,25ms tyhjäkäynnillä on liian vähän. Luulis et noilla dekoilla se injector deadtime on jotain millisekunnin luokkaa 12 voltilla, niin ei sinne kyllä kovin paljoa ruiskutusaikaa jää vaikka jännitteet olis jossain 13.5-14 voltissakin ja ruiskutusaika sen 1,25ms. Eli jos retkulle vaihtais niin tod.näk lähtee toimimaan.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Oletko laittanut suuttimien jännitekorjauksen oikein? Tuo opentime on jollekkin jännitteelle. Vähäinenkin jännitteenvaihtelu muuttaa ns. suuttimen offsettiä erittäin paljon ja silloin jännitekorjauskäyrän on oltava kohdallaan.


    Ps. suihkutusajoitustakin kannattaa kokeilla muuttaa. Suuttimien tulisi suihkuttaa polttoaine kanavaan ENNEN kuin imuventtiili aukeaa. Silloin seos on tasaisempi.
    Kyllä jännitekorjauksen katoin jo aikaisemmin kohdalleen mutta tuota suuttimen ajoitusta en kokeillut muuttaa. Oletuksena mahtoi olla 355 arvot ja sillehän taisi joku karttakin olla.

    Mysteeri sai nyt kyllä jatkoa. Taisin haltioitua hieman liian aikaisin siitä että squirtsit ja injector staging olisi todellisuudessa mitään vaikuttanut.
    Epähuomiossa en tainnut odottaa että WUE loppuu ennenkuin aloin näppäilemään ja siitä kyseinen harhaluulo.

    Mitä eroa tolla alternatingillä tai simultaneoussilla on auton toimintaan? Suositus lienee alternating mutta onko se ok muuttaa?

    Lopuksi kun yritin muuttaa kaikkea koskemaani lähtötilanteeseen, eli engine constants valikon em.kohdat ja bensakartan niin auto ei enää suostu starttaan ja kun saa käyntiin kaasulla herkuttamalla niin käy erittäin huonosti ja afr 9 seudulla. Tein uuden projektinkin ja siihen latasin dynon jälkeisen tunenkin vaan mikään ei vaikuta. Ihan sama mitä ve karttaan laitan tai asetuksia muuttelen

    Tässä oli ensistarttien yhteydessä talvella ongelmia että kävi vain neljällä jolloin Pasi taisi vain firmispäivityksen tehdä ja alkoi pelaamaan. Tossa oli 032021 firmis nii voishan ton kattoa onko uutta julkaistu.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jos seos muuttuu kun muuttaa number of squirts määrää, niin silloin suutinten dead time asetus on väärä. Mikä monesti aiheuttaa monenlaisia ongelmia pienillä pulssinleveyksillä.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

    Oletko laittanut suuttimien jännitekorjauksen oikein? Tuo opentime on jollekkin jännitteelle. Vähäinenkin jännitteenvaihtelu muuttaa ns. suuttimen offsettiä erittäin paljon ja silloin jännitekorjauskäyrän on oltava kohdallaan.


    Ps. suihkutusajoitustakin kannattaa kokeilla muuttaa. Suuttimien tulisi suihkuttaa polttoaine kanavaan ENNEN kuin imuventtiili aukeaa. Silloin seos on tasaisempi.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    Levy on 2.1, sekventiaalinen suihkutus ja ja tyhjäkäynnillä pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

    Taidan kokeilla vakiosuuttimilla ja basemapilla saisinko niilläkään säädettyä.

    Myydään turbo bmw
    Hetkinen, eikai vaan.. Mulla on ollut injector staging simultaneous ja squirts per engine cycle 1. Nyt kun muutin Alternatingiksi ja squirts per engine cycle 2 niin normaalia enemmän paksulla mutta noin mää sain jo ihan pikaisella bensakartan ja tk venttiilin säädöllä seoksen 13-14 nurkille hetkeksi. Käy kuitenkin tasaisesti joka jo positiivista.
    Jouduin siis pudottamaan 25 naksua alaspäin nurkan yhdeksää solua että suostui käymään ja käynnistymään.

    Mitäs nämä asetukset nyt käytännössä vaikutti kun reg fuel pysyi samana. Ja voisinko kaikessa yksinkertaisuudessaan lineaarisesti pudottaa koko bensakarttaa saman 25 naksua alaspäin koska nykynen karttahan on aivan liian paksu näillä uusilla injector staging ja squirts cycle asetuksilla. Näinhän se Pazin ohjeidenkin mukaan pitäisi olla, en ymmärrä missä perkeleessä nämä on vaihtunut..
    Last edited by Ringali; 10-06-2021, 17:16. Reason: Sekavuudesta selvyyteen

    Leave a comment:

Working...
X