Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Jos seos muuttuu kun muuttaa number of squirts määrää, niin silloin suutinten dead time asetus on väärä. Mikä monesti aiheuttaa monenlaisia ongelmia pienillä pulssinleveyksillä.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

    Oletko laittanut suuttimien jännitekorjauksen oikein? Tuo opentime on jollekkin jännitteelle. Vähäinenkin jännitteenvaihtelu muuttaa ns. suuttimen offsettiä erittäin paljon ja silloin jännitekorjauskäyrän on oltava kohdallaan.


    Ps. suihkutusajoitustakin kannattaa kokeilla muuttaa. Suuttimien tulisi suihkuttaa polttoaine kanavaan ENNEN kuin imuventtiili aukeaa. Silloin seos on tasaisempi.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    Levy on 2.1, sekventiaalinen suihkutus ja ja tyhjäkäynnillä pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

    Taidan kokeilla vakiosuuttimilla ja basemapilla saisinko niilläkään säädettyä.

    Myydään turbo bmw
    Hetkinen, eikai vaan.. Mulla on ollut injector staging simultaneous ja squirts per engine cycle 1. Nyt kun muutin Alternatingiksi ja squirts per engine cycle 2 niin normaalia enemmän paksulla mutta noin mää sain jo ihan pikaisella bensakartan ja tk venttiilin säädöllä seoksen 13-14 nurkille hetkeksi. Käy kuitenkin tasaisesti joka jo positiivista.
    Jouduin siis pudottamaan 25 naksua alaspäin nurkan yhdeksää solua että suostui käymään ja käynnistymään.

    Mitäs nämä asetukset nyt käytännössä vaikutti kun reg fuel pysyi samana. Ja voisinko kaikessa yksinkertaisuudessaan lineaarisesti pudottaa koko bensakarttaa saman 25 naksua alaspäin koska nykynen karttahan on aivan liian paksu näillä uusilla injector staging ja squirts cycle asetuksilla. Näinhän se Pazin ohjeidenkin mukaan pitäisi olla, en ymmärrä missä perkeleessä nämä on vaihtunut..
    Last edited by Ringali; 10-06-2021, 17:16. Reason: Sekavuudesta selvyyteen

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Mikä levy, onko sekventiaalisella suihkutuksella?
    Mikä on pw tyhjäkäynnillä?
    Levy on 2.1, sekventiaalinen suihkutus ja ja tyhjäkäynnillä pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

    Taidan kokeilla vakiosuuttimilla ja basemapilla saisinko niilläkään säädettyä.

    Myydään turbo bmw

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    Tässä on speeduinon kanssa ajeltu m52b28 turbolla reilun kuukauden verran ja tehopenkissäkin säädetty muutoskatsastusta varten. Tyhjäkäyntiä en vaan saa pelaamaan vaan haluaa käydä tosi paksulla afr 11-12 välillä ja haisee sen mukaiselle..
    Mikä levy, onko sekventiaalisella suihkutuksella?
    Mikä on pw tyhjäkäynnillä?

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    RE85 on kyllä vaihtoehto ja periaatteessa pumppua lukuunottamatta viinan kestävää on muut paikat. Walbro 255 nyt paikallaan. Meinaatko että viinalla vois pelata paremmin kun evästä saisi enemmän suuttimen läpi.:think
    No se voisi ehkä auttaa tyhjäkäyntisäädön kanssa jos tosiaan on nyt siitä kiinni että aukioloaika tahtoo olla noille Dekoille bensan kanssa turhan lyhyt. Plus että on siitä ahdetussa ja tunnetusti aika lämpöisenä käyvissä M52/M54-perheen koneissa muutakin iloa. Eikä tuo Walbrokaan nyt heti viinalla hajoa vaikka ei olisikaan sille erityisesti speksattu.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Tämä on nyt ihan mutua mutta voisiko olla suuttimista kiinni, paloruiskumalliset Dekat eivät välttämättä ole ihan helpoimmat säätää tyhjäkäynnille sopivan pienillä aukioloajoilla.

    Tuskin tähän ongelmaan suoraan apua toisi mutta et ole ajatellut E85:sella kokeilla bensan sijaan?
    Se voisi olla suuttimissakin, eihän nämä likimainkaan parhaat mahdolliset ole mutta toisaalta paljonhan näilläkin on autoja tehty ja onnistuneesti säädettykin :think

    RE85 on kyllä vaihtoehto ja periaatteessa pumppua lukuunottamatta viinan kestävää on muut paikat. Walbro 255 nyt paikallaan. Meinaatko että viinalla vois pelata paremmin kun evästä saisi enemmän suuttimen läpi.:think

    Tulpat on 0,55 kärkivälillä. Kokeiltu myös 0,7 joka oli suunnilleen se mitä paketista otettuna. En huomannut eroa.

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    Tässä on speeduinon kanssa ajeltu m52b28 turbolla reilun kuukauden verran ja tehopenkissäkin säädetty muutoskatsastusta varten. Tyhjäkäyntiä en vaan saa pelaamaan vaan haluaa käydä tosi paksulla afr 11-12 välillä ja haisee sen mukaiselle..

    Käy kyllä tasaseen siellä 900rpm tai miten itse haluaa säätääkkään. Bensakarttaa kun näppäilee alemmas niin reagoi ihan vähän mutta vähitellen kipuaa takaisin 12 tienoille kunnes sitten kierrokset alkavat seilaamaan ja afr pomppii 13-16 välillä.. Ennakoilla pelaamalla ei juurikaan vaikutusta.

    Epäilys on ollut kokoajan että vika olisi muualla kuin elektroniikassa ja tähän saakka on uusittuna tai tarkastettuna
    -Uudet puolat Bremi
    -Kammen tunnistin (nokalla käytetty m54 orkkis)
    -Imusarjalta TK moottorille menevät letkut (imi tyhjäkäynnillä silikonit niin ruttuun että epäilin olevan vaikutusta ja vaihdoin modatut bmw orkkikset)
    -Imuvuodot testattu laittamalla painetta järjestelmään.
    -Bensanpaine perus 3,5bar ja tyhjäkäynnillä 3bar. Paluusta mittasin paineen, oli jotain 2bar. Mitä mieltä siitä? Kanisteriin purkamalla ei vaikutusta seokseen kun epäilin ahdistaisko paluu. Bensalinjat on uudet, mutta vakiokokoiset. Tukilta paluupuolelta mittasin 3bar ja bp.säädin näyttää samaa.
    -Moottorin ajoitus tarkastettu (vakio nokat, vakio ajoitus, kaikki ok)
    -Siemens Deka 668cc suuttimet ja niiden mukaan asetukset laitettu. Finjectorilla tarkastuksessa.
    Mitkä tulpat ja millä kärkivälillä?

    Asiasta toiseen. Onko heittää vinkkiä miten tuon vss:n sais pelaamaan nyt siellä asetuksissa on vss pin 3 ja pulses per km 6185 mutta tuneri näyttää vaan 0 nopeudeksi
    Last edited by aaape; 09-06-2021, 22:27.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Tämä on nyt ihan mutua mutta voisiko olla suuttimista kiinni, paloruiskumalliset Dekat eivät välttämättä ole ihan helpoimmat säätää tyhjäkäynnille sopivan pienillä aukioloajoilla.

    Tuskin tähän ongelmaan suoraan apua toisi mutta et ole ajatellut E85:sella kokeilla bensan sijaan?

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Tässä on speeduinon kanssa ajeltu m52b28 turbolla reilun kuukauden verran ja tehopenkissäkin säädetty muutoskatsastusta varten. Tyhjäkäyntiä en vaan saa pelaamaan vaan haluaa käydä tosi paksulla afr 11-12 välillä ja haisee sen mukaiselle..

    Käy kyllä tasaseen siellä 900rpm tai miten itse haluaa säätääkkään. Bensakarttaa kun näppäilee alemmas niin reagoi ihan vähän mutta vähitellen kipuaa takaisin 12 tienoille kunnes sitten kierrokset alkavat seilaamaan ja afr pomppii 13-16 välillä.. Ennakoilla pelaamalla ei juurikaan vaikutusta.

    Epäilys on ollut kokoajan että vika olisi muualla kuin elektroniikassa ja tähän saakka on uusittuna tai tarkastettuna
    -Uudet puolat Bremi
    -Kammen tunnistin (nokalla käytetty m54 orkkis)
    -Imusarjalta TK moottorille menevät letkut (imi tyhjäkäynnillä silikonit niin ruttuun että epäilin olevan vaikutusta ja vaihdoin modatut bmw orkkikset)
    -Imuvuodot testattu laittamalla painetta järjestelmään.
    -Bensanpaine perus 3,5bar ja tyhjäkäynnillä 3bar. Paluusta mittasin paineen, oli jotain 2bar. Mitä mieltä siitä? Kanisteriin purkamalla ei vaikutusta seokseen kun epäilin ahdistaisko paluu. Bensalinjat on uudet, mutta vakiokokoiset. Tukilta paluupuolelta mittasin 3bar ja bp.säädin näyttää samaa.
    -Moottorin ajoitus tarkastettu (vakio nokat, vakio ajoitus, kaikki ok)
    -Siemens Deka 668cc suuttimet ja niiden mukaan asetukset laitettu. Finjectorilla tarkastuksessa.

    Mulla ei oo käyössä lambdakorjaus, tai mielestäni mitään muutakaan mikä voisi tuon tyhjäkäyntialueen sekoittaa. Tai tarkemmin sanottuna ongelma esiintyy myös n. 2000rpm alueella, eli en saa säädettyä seosta osumaan tontillekkaan että autosta päästöjä saisi läpi.

    Omat ideat alkaa olemaan kohtuullisen loppu, joten ajattelin alkaa siirtämään katseita ecun suuntaan voiko siellä olla kuitenkin joku asetus pielessä. Ladattu aikanaan m52 basetune ja mitään sieltä ei varsinaisesti ole muutettu muutakuin suutinarvot sekä lambda kalibrointi. Olisiko hyviä ideoita mistä voisin jatkaa vianetsintää?

    Menin vielä tyhmänä viemään konttorille kun en tajunnut että muutoskatsastuksen yhteydessä mitataan päästöt..

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Eipä oo kyllä moista ongelmaa tullu vastaan. Oisko EEPROM prossulla sökö :think Eli uus Mega prossu vaihtaa.

    Tuo lambda arvon ero mittarissa ja ecussa on aika yleinen ongelma kun on erillinen laajakaista ohjain aftermarket ecun kanssa. Ei tarvi paljoa maa potentiaaleissa ja/tai vertailujännitteissä eroa, niin heittää ton verran. Custom calibroinnilla saa näyttämään samaa.

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Mistähän johtuu että aina kun laittaa läppärin kiinni ecu:n niin tuneri herjaa että sytkä kartta ei täsmää ecun ja tunerin välillä herja on aina samalla kohti 50kpa/5000rpm. Onko muilla ollut vastaavaa? [IMG][/IMG]

    Sitten toinen asia. lambda näyttää mittarin ja tunerin välillä kokoajan eri lukemia. Esim jos mittari näyttää 14.7 näyttää tuneri 15-15.1 maadoitusta oon kokeillu useampaan paikkaan ei vaikutusta. Onko tuo innovaten mtx vaan paska :think rupesi epäilyttämään kun jos nyt säädän mittarin mukaan tyhjäkäynnin sinne 14.7 ja huomenna lyön auton tulille niin seokset on jossain 10-12 välillä
    Last edited by aaape; 16-05-2021, 22:35.

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    Vika löyty. Johdot oli vääräs paikois tehtaan jäljiltä. Nyt oikein.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by DirtyDiesel View Post
    Mitä eroa Speeduinolla on ihan perus turbokäytössä verrattuna Kdfi:in?
    ...
    Jokainen sen tietää kuitenkin, että nälkä kasvaa syödessä, niin jatkoa silmälläpitäen onko sen suhteen eroja?
    Speeduinossa enemmän ominaisuuksia ja firmis kehittyy hyvää vauhtia eli niitä tulee koko ajan lisääkin, toisin kuin kdfi:ssä.

    Muutama postaus aiemmin topikissa on linkki esim diyefi:lle mistä voit ostaa valmiiksi kasattuna Pazi88 suunnitteleman levyn, jonka vaihdat sitten vakio kuorien sisään.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by aaape View Post
    Mistähän johtuu että kiekkamittari näyttää liikaa n. 200-300 kiekkaa alkuperäsellä eculla näyttää just oikeeta auto e36 328 ja 2.1levy versio. Sinällään tuo ei haittaa pisti vain silmään kun säätelin tyhjäkäyntiä. Asetuksista jos puolittaa nii sillon näyttää 2-300 liian vähän
    Alunperin kiekkapulssi on 50% duty muuttuvalla taajuudella, Speeduinossa valitaan vakio pulssin pituus joten sekä duty että taajuus muuttuu -> tästä tulee pientä heittoa. Tuo on softapuolella ratkaistavissa mutta vaatii hieman isompaa remppaa sille puolelle johtuen nyk.toteutustavasta. Tätä joskus aiemmin itse pähkin mutta ei riittänyt silloin aika viemään hommaa loppuun.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎