Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virallinen vikakoodi topick (vikakoodikyselyt tänne!)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    Ei varsinaisesti vikakoodia mutta INPA a rvojen tulkintaa. Jos tulee väärään paikkaan niin saa tulla lyömään, yhteystiedot privalla.

    Ongelma seuraavanlainen ja kyseessä -99 530dAt

    Ongelmat

    - Vedot hieman hukassa (esim. 80-120kmh kickdownilla noin 7,5sec)
    - Kulutus mielestäni aavistuksen ylhäällä (matka-ajossa 200km suht tasaista tietä vakkarilla 100kmh ~8.5l/100km
    - Isommista (+100kmh) vauhdeista kiihdytettäessä vaihtaa pienemmälle muttei oikein kimpoa.

    Havainnot

    - Paikaltaan kevyesti kiihdytettäessä kulutusmittari pomppaa samantien tappiin.
    - Vakkarilla 100kmh vauhdissa alamäkeen kulutusmittari näyttää noin 6l/100km.
    - Vakkarilla 100kmh tasaisella tiellä kulutusmittari näyttää ~8-10l/km.

    Tehtyä

    - Kaikki mahdolliset antureiden liittimet tarkastettu ja puhdistettu
    - Ahtimen luota alipaineletkut ja liitokset tarkastettu
    - Ahtopaineanturi käytetty irti ja puhallettu puhtaaksi
    - EGR:n letku irroitettu ja venttiili tulpattu
    - Maffi yritetty puhdistaa tarkoituksen mukaisella aineella.
    - Ahtovuodot tutkittu, eikä vuotoja havaittu.
    - Ilmaputsari vaihdettu


    Ja sitten niitä inpan arvoja ja havaintoja.

    Omassa autossa, täyskaasukiihdytyksessä, noin 20kmh-> tasaisella tiellä.

    Act charge air pressure
    "piikittää" ~2084mbar ja tasaantuu ~2025mbar

    Soll charge air pressure
    2121->2100

    Ist air mass
    "piikittää" 899 ja tasaantuu 870

    Soll air mass
    890 pääasiassa kokoajan

    Tämän perusteella maffiarvo hieman alhainen (vrt. VAG:n dieselit) ja pyydetty ahto ei toteudu? Am i Right?



    Vastaava auto samalla koneella, samoissa olosuhteissa tosin lastulla

    Ist air mass
    "piikittää" 1100

    Soll air mass
    jämähtää noin 1000



    Omaan autoon testattu kaverin maffia ja arvot seuraavat

    Act charge air pressure
    "piikittää" ~2400mbar nykäsee ja tippuu ~1400mbar ja tämän jälkeen vetää sen mukaisesti. (yks kolmoset skada feliciat painaa kahta puolta ohi)

    Ist air mass
    piikittää 699

    Soll air mass
    890 pääasiassa kokoajan


    Tämä taas ei mielestäni viittaa maf ongelmaan koska toinen auto omalla maffillaan toimii hienosti ja mun auto toisella maffilla toimii ja etenkin vetää hetken hienosti kunnes ahdot karkaa.
    Ja varsinkin kun mun maffin heittää toiseen autoon niin ei mitään vaikutusta eli toimii ihan täysin normaalisti.

    Mukaitumat nollattu ja vikakoodit nollailtu aina välissä.
    Ei muita vikakoodeja kun egr:n liittyvät 3 mainitaa.

    APUA?

    - Ahtopaineensäätösolenoidi? Pitääkö paikkansa että tämän tilalle voi testata egr:n solenoidia?
    - Kuitenkin sitten maf? Miksi heittää ahdot noin korkeelle toimivalla maffilla?
    - Joku muu, mikä?
    Last edited by Dr_ink; 12-08-2009, 22:27.
    - Trying is the first step towards Failure -

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      Voipi olla säätösolenoidi tai sitten ei, voipi myös olla jumittavat turbon siivetkin, uskoisin että jommasta kummasta vika löytyy.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • Dr_ink
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 402
        • Vantaa

        Kiitoksia Rahulle.

        Onko noille jumiville siiville muuta tehtävissä kun ahtimen vaihto?

        Lisätään nyt vielä että em. maffin vaihto ja testaus rumban jälkeen kulutus tuntui hieman tippuneen ja vetoa on paremmin tuolla 120kmh vauhdeissa.

        Viikko takaperin tsekkasin myös ahtimen alipainekellon tangon liikkeitä, en tarkkaan tiedä miten sen pitäisi liikkua mutta liikkui noin 8mm kierrosten ollessa kovimmillaan kun kunnolla ryntäytti.
        - Trying is the first step towards Failure -

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Originally posted by Dr_ink View Post
          Onko noille jumiville siiville muuta tehtävissä kun ahtimen vaihto?
          Jos ahdin on muuten ehjä niin perusteellinen putsaus auttaa. Vaatii tosin ahtimen irrottamisen ja avaamisen.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Dr_ink
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 402
            • Vantaa

            Originally posted by Thuppu View Post
            Jos ahdin on muuten ehjä niin perusteellinen putsaus auttaa. Vaatii tosin ahtimen irrottamisen ja avaamisen.

            Irroitus ja avaaminen tuskin tuottanee ongelmia, vinkkejä mahdollisesta putsauksesta otetaan vastaan.
            - Trying is the first step towards Failure -

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9125
              • Oulu

              Oliko nuo testattujen autojen MAFit samalla osanumerolla? Vai onko tässä vielä sekoittavana tekijänä toisen auton uudempi MAF, jossa hieman erilainen ominaiskäyrä? Oliko nuo arvot samansuuntaisia useammalla vedolla?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                Originally posted by Dr_ink View Post
                Irroitus ja avaaminen tuskin tuottanee ongelmia, vinkkejä mahdollisesta putsauksesta otetaan vastaan.
                Ei sama ahdin mut periaate sama: http://www.technologie-entwicklung.d...t15-turbo.html
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Dr_ink
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 402
                  • Vantaa

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Oliko nuo testattujen autojen MAFit samalla osanumerolla? Vai onko tässä vielä sekoittavana tekijänä toisen auton uudempi MAF, jossa hieman erilainen ominaiskäyrä? Oliko nuo arvot samansuuntaisia useammalla vedolla?
                  Eivät olleet samalla osanumerolla.

                  Kaikki arvot olivat lähes samoja usealla, todella usealla vedolla.

                  Ja tuo mun autossa oleva maf on vanhempi kun "testi"maffi. Tosin toinen auto toimi myös mun maffilla täysin normaalisti. Mun autossa "testimaffilla" tosiaan heitti ahdot lähes samantien tappiin (~1.45bar)

                  Mihin näissä kannattaa virittää ihan normaali, "mekaaninen" ahtopaine mittari jos sillä yrittäis seurailla?
                  - Trying is the first step towards Failure -

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9125
                    • Oulu

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Veit aika täydellisesti varpaat suusta, mutta kaivetaan vielä yksi ässä hihasta. KLIK
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Dr_ink
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 402
                      • Vantaa

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Veit aika täydellisesti varpaat suusta
                      Pahoitteluni tästä.

                      Onko kukaan testannut tota solenoidia egr:n vastaavan kanssa ristiin?
                      - Trying is the first step towards Failure -

                      Comment

                      • Dr_ink
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 402
                        • Vantaa

                        Korjataan nyt sen verran aiemmasta postauksessa ohi suuni puhumista, eli 80-120kmh ei todellakaan mene 7,5sec vaan huikeat 8,3sec.
                        W123 mersut painaa kahtapuolta ohi vaikka kontissa lukee 200D.

                        Tämä mitattu racechronolla ja insmatin sirfIII sirulla olevalla gps:llä juuri äsken.
                        - Trying is the first step towards Failure -

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9125
                          • Oulu

                          Originally posted by Dr_ink View Post
                          Pahoitteluni tästä.

                          Onko kukaan testannut tota solenoidia egr:n vastaavan kanssa ristiin?
                          Saat pitää varpaasi, Thuppu vei mun omat.

                          Identtinen Pierburgin solenoidi.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Dr_ink
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 402
                            • Vantaa

                            Täytyykin testata vaihtaa noi solenoidit ristiin, tuntuu omituiselta kyllä että omalla maffilla ei meinaa kulkea ollenkaa ja kaverin maffilla meinaa kulkea liiankin hyvin?
                            - Trying is the first step towards Failure -

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Dr_ink View Post
                              Viikko takaperin tsekkasin myös ahtimen alipainekellon tangon liikkeitä, en tarkkaan tiedä miten sen pitäisi liikkua mutta liikkui noin 8mm kierrosten ollessa kovimmillaan kun kunnolla ryntäytti.
                              Jos tuo on maksimimäärä mitä tanko liikkuu niin todennäköisesti siivekkeet jumissa. Kokeile liikkuuko käsivoimin enemmän. Pitäis myös liikkua suht kevyesti.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Dr_ink
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 402
                                • Vantaa

                                Dodii, jatkoi ongelman kartoittamista tänään, enkä kyllä koe viisastuneeni.

                                Ahtopaineensäätösolenoidi vaihdettu ristiin EGR:n kanssa-> Ei vaikutusta.
                                Alipaineletkut vaihdettu -> Ei vaikutusta.

                                Näillä perustein viittais turbo ongelmaan, mutta miten on mahdollista että INPAN mukaan ahtaa kautta linjan suht normaalisti, peak~1,1bar? Toisella maffilla ahtaa jo liikaa, peak ~1,45bar?

                                Ahtimen alipainekellon tankoa testailin liikutella alipaineella ja noin 8mm se sitä vetää alaspäin. Toimiiko tuo silleen että se "avaa" siipiä sen mukaan mitä enemmän se vetää?

                                Auto ei tosiaan nyi, kulutus on melko korkea, missään kohdassa kiihdyttäessä ei tunnu mitään "potkua" tms.

                                Täytyy tänään harrastella ahtopainemittari kiinni niin näkee hieman helpommin tota ahtojen käyttäytymistä.
                                Last edited by Dr_ink; 13-08-2009, 17:28.
                                - Trying is the first step towards Failure -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎