Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jotain häiriölähdettä itsekin epäilin. Tuossa pistokkeen vieressähän on kyllä kaikki mahdolliset sytkäosat, että tulisiko sieltä häiriötä. :think varsinkin kun käytössä on halvat kiinalaiset adapterit. Vois melkeen kokeilla tehdä sisälle autoon obd portin ja logata sieltä (ms42 autoissa on jo sisällä pistoke).

    EDIT onko nuo ms41 serial ds1, ds2 jne. varmistettu että ne on ok? Vähän näytösti et osa arvoista ei oo oikeita, mut voi olla toki et käytin väärää versiota. Inpalla tarkistin, niin tuo mulla käyttää ds3:sta, mutta ei oikein voi varmistaa pelaako oikein, kun tuo yhteysongelma on sen verran paha. Yks kymmenestä vedosta on ehkä ok.
    Kyllä nuo MS41 variantit (DS3,2 ja 1) pitäis olla oikein. Siellähän on tuo "File -> Ecu Detect", jonka pitäisi palauttaa oikean variantin (.prg:n) nimen. Nopeimmin asia käy ehkä jos avaat tool32:lla d_0012.grp:tä ja katsot mitä palauttaa.

    Voin kyllä tuplavarmistaa vielä asian, eli jos ensin varmistat sun auton variantin ja lähetät siitä ne tracet. Eli tracet siitä prg:stä, ediabas- versiosta, jossa ei ole _serial:ia ecun nimen perässä.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11089
      • Oulu

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Tämä ongelma taas jatkuu ei auttanut pause after jobin muuttaminen isommaksi. Koitin ottaa pari traceakin ja lähettää sulle, mutta noista serial traceista et taida kostua mitenkään Mut on siellä on myös normi moodista yks.

      Kokeilin muuten pariakin eri piuhaa ja ei auttanut. ms42:n kanssa pelaa kuin junan vessa, mut ms41:n kanssa ei saa edes yhtä logia vedettyä loppuun asti.
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Jotain häiriölähdettä itsekin epäilin. Tuossa pistokkeen vieressähän on kyllä kaikki mahdolliset sytkäosat, että tulisiko sieltä häiriötä. :think varsinkin kun käytössä on halvat kiinalaiset adapterit. Vois melkeen kokeilla tehdä sisälle autoon obd portin ja logata sieltä (ms42 autoissa on jo sisällä pistoke).

      EDIT onko nuo ms41 serial ds1, ds2 jne. varmistettu että ne on ok? Vähän näytösti et osa arvoista ei oo oikeita, mut voi olla toki et käytin väärää versiota. Inpalla tarkistin, niin tuo mulla käyttää ds3:sta, mutta ei oikein voi varmistaa pelaako oikein, kun tuo yhteysongelma on sen verran paha. Yks kymmenestä vedosta on ehkä ok.
      Ok eli tämä yhteysongelma ratkaistu, niin kerrotaampä tännekkin. Tein autoon sisällä OBDII portin ihan vaan ryöstämällä K-linjan sekä muut EWS:lle tulevisto johdoista:


      Tuon lisäksi konehuoneen pyöreästä pistokkeesta pitää olla korkki pois, että saa logattua. Tähän mennessä on pelannut 100% luotettavasti loggaus, että suosittelen jos on ongelmia.

      Sit tuohon DS1, DS2 jne. hommaan, niin testo anto nyt järkeviä arvoja DS3 serialilla, mitä tuo boksi käyttää oikeastikkin. Toki sellainen havainto, että moottorin kuorma arvoa pitäsi kertoa kymmenellä, että olisi vertailukelpoinen esim. romraider kuorma-arvojen kanssa.


      ms42:ssa kuorma arvot oli kohdallaan:


      Tekeekö testo jotain laskentaa logatuille arvoille, vai onko ne raakadataa sellaisenaan? Lähinnä että voisko laskentaa muuttaa, jos sellaista testo tekee? Eihän tuo iso ongelma ole, muttei tarvitsis päässä aina miettiä missä kohtaa karttaa ollaan menossa.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1985
        • Tampere

        Loistavaa, että sait pelittämään !

        Voit lisätä oman "result":in, johon annat kaavan ja jossa voi käyttää muita parametri arvoja hyödyksi. Eli sinne teet uuden result:n jossa nykyinen arvo kerrottuna 10:llä esim.

        Katso config\customexpressions.xml mallia. Eli tarvitaan ecu ja job- kohtainen konffi.

        Täytyypä tarkistaa tuo 'engine load'- arvo.. saattaa vaihdella ecun mukaan. Pitäisi antaa saman arvon kuin INPA tai jos tool32:lla ajaa sitä jobia.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11089
          • Oulu

          Voihan ne olla siellä INPA:ssakin "väärin". Varsinkin kun koittaa sovittaa logeja romraierin karttoihin missä ei niissäkään ole asteikot välttämättä oikein. Kuhan vaan ovat keskenään yhteensopivia, niin mulle riittää. Mut kuitenkin jos itse pystyy muokkaamaan mitä Testo näyttää, niin eipä se sit oo ongelma.

          EDIT onko kellään vakio m52b28 koneesta olemassa täyskaasulogeja? Periaatteessa kelpaa m52tu koneestakin. Lähinnä tarvitsisin vertailuksi, että missä ollaan menossa, koska itsellä ei ole mahdollista ottaa logia vakio koneesta.
          Last edited by Pazi88; 12-12-2016, 16:13.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            MS42 tyhjäkäynnillä (n. 800RPM)

            Engine load:

            09.01.2013 14:33:03 'STAT_LAST_EINH','mg/Stroke','text'
            09.01.2013 14:33:03 'STAT_LAST_WERT','1.289623E+002','real'

            MS410DS1 Tyhjäkäynnillä: (n. 800RPM)

            12.01.2013 20:41:56 'STATUS_LAST_EINH','mg/Hub','text'
            12.01.2013 20:41:56 'STATUS_LAST_WERT','1.286250E+002','real'

            Eli kyllä ne kutakuinkin samat pitäisi olla näillä kahdella. Yksikkö on näköjään mg per isku

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1985
              • Tampere

              pari videota tuli upattua youtubeen:



              playback- toiminnosta:



              videon FPS on hieman huono mutta antaa osviittaa, normaalisti tuo loggaa näillä uudemmilla ecuilla n. 25 riviä sekunnissa.

              Comment

              • Sam174
                Newbiemmer
                • Dec 2016
                • 9
                • Kuopio

                Tutustuin juuri Testoon ja on hemmetin hyvä ohjelma, eikä ole liian vaikea käyttää, hienoa työtä, kiitos!

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 866
                  • Kainuu

                  Originally posted by Sam174 View Post
                  Tutustuin juuri Testoon ja on hemmetin hyvä ohjelma, eikä ole liian vaikea käyttää, hienoa työtä, kiitos!
                  .......... kuka viitsisi auttaa ohjelman käyttöönotossa? Pitäisi saada määriteltyä/ luettua kriittisiä arvoja ennen ohjelmointia/ohjelmoinnin jälkeen?

                  "mäyräkoira palkaksi.."

                  Target M57n 330d..

                  Comment

                  • tonnizi
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 1501
                    • Mäntsälä

                    Inpa/testo:
                    pheno onko tietoa miten saa inpa:sta vikakoodit englaniks?


                    Itse testo ohjelma:
                    Boost Pressure ja Boost Pressure target eivät anna oikeita arvoija.
                    Testailtiin eilen, ahtomittarin mukaan ahtaa rajotusten mukaan 0.4 - 0.6 niin taas tämä ohjelma näytti että olis 1 - 1.8 ahdot ja kun kiihdyttää niin ohjelman mukaan nousee yli 2 ahdot, vaikka mittari näyttää 1 - 1.5
                    Last edited by tonnizi; 23-04-2017, 18:21.
                    Social Media:
                    - Twitter
                    - Instagram
                    - Twitch

                    - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                    Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                    Nykyinen:
                    E61 530d -04
                    Ex:
                    E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by TareJR View Post
                      Inpa/testo:
                      pheno onko tietoa miten saa inpa:sta vikakoodit englaniks?


                      Itse testo ohjelma:
                      Boost Pressure ja Boost Pressure target eivät anna oikeita arvoija.
                      Testailtiin eilen, ahtomittarin mukaan ahtaa rajotusten mukaan 0.4 - 0.6 niin taas tämä ohjelma näytti että olis 1 - 1.8 ahdot ja kun kiihdyttää niin ohjelman mukaan nousee yli 2 ahdot, vaikka mittari näyttää 1 - 1.5
                      Inpasta tarvitset vanhemman version niin siinä ei tule saksaksi.

                      Kun katsot ahtoja esim. inpalla se näyttää absoluuttista painetta eli +1 bar kun 0 olisi täydellinen tyhjiö.

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

                        Kaikista versioista on Englanninkielinen versio kun scriptit on Englanniksi.
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Helkkarin hyvä ohjelma.
                          Pitääpä vielä hankkia usb-jatko, niin saa ajossa kateltua arvoja.

                          M62 vanoksen asteet kammen asteita myöhäisestä---> aikaiselle? Eli nollassa on imu myöhäisellä ja lukemat kun kasvaa niin kääntyy aiemmalle?
                          Mikä se toinen arvo on vanoksille, thickness, tms.?
                          Tuossa paikallaan kaasuttelin ja näyttää kääntyvän aika nopeasti jo pienelläkin kaasuttelulla. :think


                          Lambdat ihmetyttää, jo inpan livedatasta huomasin kun lambdojen voltit seilaa kovin matalalla. Uudet boschin anturit.
                          Tuossa testossa ei muutu nuo adaptioarvit mihinkään ja moottorin puolella näyttää voltit olevan yhtälailla pienillä kuin inpan mukaan.

                          A. Lambdat rikki/väärät?
                          B. Menee yli adaptioalueesta ja sen takia ei sitten muutu (raisut nokat/ajoitus ja ei ole säädetty vielä)?
                          C. Ecussa joku "viriohjelma", EBDM:llä ilmeisesti lastutettu ja siitä johtuu? Toimi vakiomosalla hyvin ja päästöt käytännössä nollassa.
                          D. Vaikuttaako toisien lambdojen poissaolo, myös näiden etummaisten toimintaan? Ei ole vielä koodattu toisia antureita pois.
                          Last edited by bemmeri; 25-04-2017, 17:47.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11089
                            • Oulu

                            Ei vaikuta toisten lamdojen poisto ekojen toimintaan. Miltä näyttää lamda integraattorin ja lamdojen käppyrät? Adaptaatiot näyttää ok:lta. Ne päivittyy vain pitkän ajan kuluessa, jos on korjattavaa.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Ei ole samasta "sessiosta". En vielä tiedä/kokeillut voiko yhdistää kahdesta eri osiosta noita arvoja näkymään samaan aikaan.
                              Nopeita kaasutteluja ja sitten vähän pitempää kierroksilla.


                              Tyhjäkäynnillä.



                              Nuo huiput tulee kun kaasutteli, tyhjäkäynnillä tasaista ja samoin pienillä kierroksilla, isommilla kun piti tasaista kaasua, niin tuli käyriin eloa.
                              Last edited by bemmeri; 25-04-2017, 18:24.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11089
                                • Oulu

                                Niin ja varmaan moni aina ihmettelee noita adaptaatioita sun muuta, niin täsdä pieni selvennys:

                                Normaalistihan esim. tyhjäkäynnillä, tasakaasulla ja kevyessä kiihdytyksessä moottorinohjaus toimii closed loopissa. Mikä tarkoittaa sitä, että ogjaus nuuskii lamdojen jännitettä, että merkkaako se rikkaampaa vai laihempaa kuin stoikiometristä 14.7 seosta. (Kapeakaista lamda voi vasn kertoa onko seos rikkaan vai laihan puolella. Ei paljonko). Kun esim. Lamda kertoo että seos on laihalla, nostaa lamdaintegraattori tasaisen hitaasti ruiskutusaikaa, jotta lamdan näyttämä jännite saataisiin rikkaan seoksen puolelle. Kun jännnite sitten vaihtuu rikkaalle, alkaakin lamda integraattori pienentää ruiskutusaikaa kunnes taas lamda näyttää laihaa seosta. Tämä pumppaava liike saa seoksen pysymään hyvin lähelle stoikiometristä 14.7 seosta. Ja tämä normaalin toiminan näkee lamdakäppyrästä, joka on n. siniaallon muotoista n. Sekunnin sisään ees takas seilaavaa. Lamdaintegraattorin käppyrä on taas sahalaitaa, joka pitäisi ehjässä vakiomoottorissa pyöriä bollan molemmin puolin. Esim. +5% ja -5% välillä.

                                Closed loopissa moottorinohjaus ei ole lämmityskäytön aikana sekä täyskaasu kiihdydyksen aikana. Tuolloin integraattori menee nollaan ja mennään moottorinohjauksen rikastuskarttojen mukaan. Myöskän moottorijarrulla closed loop ei oo päällä.

                                Lamda integraattori on ns. Short term fuel trim (sft) mutta sitten on nuo adaptaatiot jotka on pitkäaikaisia trimmejä (lft). Niitä moottorinohjaus päivittää pitkän ajan kuluessa riippuen miten lamdaintegraattorin arvo on pikäaikaisesti pyörinyt muualla kuin siinä nollan ympärillä. Adaptaatiot lisätään perus ruiskutuskarttaan siten että multicaptive on prosettiarvo jolla kerrotaam ruiskutusaikaa. (5% multicaptivea, niin ruiskutusaikaa kerrotaan 1,05:llä). Eli tämä vaikuttaa saman verran joka alueella
                                Additive taasen lisätään perus ruiskutusaikaan. Eli esim. 0,1ms additiveä, niin 0,6 ms ruiskutusajasta tulee 0,7 ms. Jos taas ruiskutus aika onkin 12ms, niin siitä tulee 12,1ms. Eli tämä vaikuttaa eniten pienellä kuormalla esim. Tyhjäkäynnillä.

                                Normaalisti ehjässä vakiokoneessa nämä kummatkin on aika lähellä nollaa. Multicaptive esim. Muutamia prosentteja. Näistä voi sit pätellä esim kulunutta maffia jos multicaptive heittää paljon ja imuvuotoa ja additive heittää. Viritetyssä motissa näitä voi käyttää hyväkseen säätöprosesissa.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎