Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by Driver22 View Post
    Niin enkös minä juuri niin sanonut
    Lähinnä viittasin tuohon Hankookiin noiden muiden renkaiden tulosten perusteella, että tuossa 205/55/16 isomalla nastamäärällä olevalla mallilla on jääpidon osalta varmasti aivan erilainen tulos kuin sillä perusmallilla mikä on kaikissa muissa kokoluokissa. Tuolla 205/55/16 renkaan testimenestyksellä myydään kyllä kätevästi muitakin kokoja vaikka rengas on käytännössä eri.
    Last edited by Antsah; 26-09-2016, 12:33.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by jani View Post
      Sulla on varmaan jotain ns. kättäpidempää esittää väitteesi tueksi? Jos tää on pelkkää "mutuilua" niin nuo prosentit voi olla niinkin että 90km/h vauhdista merkkirenkaan eduksi onkin 30%?
      Vertaamalla vanhoja testejä joissa jarrutustestit tehtiin kovemmista vauhdeista heti niihin testeihin joissa käytössä olivat nämä ”leikkinopeudet”, voit toki päätellä jotakin ihan itsekkin.
      Ei tietenkään ihan 1/1, koska ”merkkirenkaan” ja halpiksen välille ei suoraan voi tehdä rajanvetoa, mutta se mikä näyttää selvästi korreloivan on lamellien määrä.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        Originally posted by Hemi View Post
        Vertaamalla vanhoja testejä joissa jarrutustestit tehtiin kovemmista vauhdeista heti niihin testeihin joissa käytössä olivat nämä ”leikkinopeudet”, voit toki päätellä jotakin ihan itsekkin.
        Ei tietenkään ihan 1/1, koska ”merkkirenkaan” ja halpiksen välille ei suoraan voi tehdä rajanvetoa, mutta se mikä näyttää selvästi korreloivan on lamellien määrä.
        Valitettavasti minulla ei ole vanhoja testejä saatavilla. Laittaisitko testitulokset tänne meille kaikille nähtäväksi?
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by jani View Post
          Valitettavasti minulla ei ole vanhoja testejä saatavilla. Laittaisitko testitulokset tänne meille kaikille nähtäväksi?
          Olet jo iso poika, löydät halutessasi itsekkin.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Driver22 View Post

            Edelleen pysyn alkuperäisessä väitteessäni, että hinta-laatu suhteeltaan Hankook on tämän hetken paras "oikea" nastarengas.
            En minä sitä kiistänytkään

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Originally posted by Hemi View Post
              Vertaamalla vanhoja testejä joissa jarrutustestit tehtiin kovemmista vauhdeista heti niihin testeihin joissa käytössä olivat nämä ”leikkinopeudet”, voit toki päätellä jotakin ihan itsekkin.
              Ei tietenkään ihan 1/1, koska ”merkkirenkaan” ja halpiksen välille ei suoraan voi tehdä rajanvetoa, mutta se mikä näyttää selvästi korreloivan on lamellien määrä.
              Tuulilasi näkyy tuosta mainitsevan, että se on vakiintunut käytäntö testialalla tuo 25km/h-5km/h. Pysähdyksiin asti mittaaminen on perusteltu sillä, että viimeisen 5km/h aikana tulee paljon heittoa tuloksiin, ilmeisesti kun abs lakkaa toimimasta. Suurin ongelma käsittääkseni esim 80km/h vauhdista tehtävissä jarrutuksissa on se, että niitä joudutaan tekemään per rengas ihan tolkuttoman monta kertaa, että saadaan jonkinlainen keskiarvo, mittausvirhe kasvaa liukkaalla pinnalla ilmeisesti aika paljon. Tuo hitaampi vauhti on varmaankin kompromissi sen suhteen, että muuttuja pysyy suht vakiona kovempaan vauhtiin.

              Erikoista tuossa on se, että kuitenkin TM ja Tuulilasi julkaisemissa testeissä tuo jarrutus on päädytty kuitenkin erillä tavalla mittaamaan vaikka sama testilaitos käytössä.
              Last edited by Antsah; 28-09-2016, 09:01.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10078
                • KVLA

                Originally posted by Antsah View Post
                Erikoista tuossa on se, että kuitenkin TM ja Tuulilasi julkaisemissa testeissä tuo jarrutus on päädytty kuitenkin erillä tavalla mittaamaan vaikka sama testilaitos käytössä.
                Olisiko testin maksajan toivomus? Tällähän myös saadaan hankaloitettua eri testien (tilaajien) vertailukelpoisuutta. Eli näillä voidaan selitellä sitten erillaisia testien lopputuloksia. (Puhdasta arvelua).

                Comment

                • j328
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 310
                  • Vantaa

                  Originally posted by Antsah View Post
                  Tuulilasi näkyy tuosta mainitsevan, että se on vakiintunut käytäntö testialalla tuo 25km/h-5km/h. Pysähdyksiin asti mittaaminen on perusteltu sillä, että viimeisen 5km/h aikana tulee paljon heittoa tuloksiin, ilmeisesti kun abs lakkaa toimimasta. Suurin ongelma käsittääkseni esim 80km/h vauhdista tehtävissä jarrutuksissa on se, että niitä joudutaan tekemään per rengas ihan tolkuttoman monta kertaa, että saadaan jonkinlainen keskiarvo, mittausvirhe kasvaa liukkaalla pinnalla ilmeisesti aika paljon. Tuo hitaampi vauhti on varmaankin kompromissi sen suhteen, että muuttuja pysyy suht vakiona kovempaan vauhtiin.

                  Erikoista tuossa on se, että kuitenkin TM ja Tuulilasi julkaisemissa testeissä tuo jarrutus on päädytty kuitenkin erillä tavalla mittaamaan vaikka sama testilaitos käytössä.

                  Tuo 25-5km/h väli on käytännössä osoittautunut luotettavaksi mittausväliksi. Kovemmissa nopeuksissa ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamat muuttujat vaikuttavat testisarjan keskiarvoon ja näin lopulliseen tulokseen (jarrujen ja renkaiden lämpeneminen, jääpinnan muutos jne...).

                  Kiihdytyksissä 0-5km/h väli aiheuttaisi vielä enemmän heittoa, koska tähän tulisi lisänä kuljettajan aiheuttama muuttuja.

                  Vannetukun järven jäällä tekemillä 90-0km/h tuloksilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, koska ne mitattiin lumisateessa. Jokainen vähänkään rengastestauksesta tietävä tietää ettei lumisateella voi mitata renkaiden pitoa. Lumen määrää ei sateen aikana pysty mitenkään vakioimaan ja näin eri aikaan ajettujen testisarjojen tulokset ovat epäluotettavia. Järven jää olisi pitänyt myös "kunnostaa" ennen mittauksien tekemistä, jotta se olisi samanlainen koko mittausalueella.

                  Tässä siis linkki Vannetukun oman testin tuloksiin http://ow.ly/YZI9W
                  Last edited by j328; 28-09-2016, 15:40. Reason: Lisätty linkki

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11156
                    • Oulu

                    Onko kukaan muuten virolaisilta tilaillu renkaita. Hankookit näyttäis olevan ~30€ halvempia/kpl, mitä muualla halvimmat: http://www.rehviring.ee/?otsing=rehv...25&kaubamark=0

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by j328 View Post
                      Vannetukun järven jäällä tekemillä 90-0km/h tuloksilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, koska ne mitattiin lumisateessa. Jokainen vähänkään rengastestauksesta tietävä tietää ettei lumisateella voi mitata renkaiden pitoa. Lumen määrää ei sateen aikana pysty mitenkään vakioimaan ja näin eri aikaan ajettujen testisarjojen tulokset ovat epäluotettavia. Järven jää olisi pitänyt myös "kunnostaa" ennen mittauksien tekemistä, jotta se olisi samanlainen koko mittausalueella.

                      Tässä siis linkki Vannetukun oman testin tuloksiin http://ow.ly/YZI9W
                      Kuitenkin vannetukun testissä saatiin pienempi prosentuaalinen hajonta kuin TM/Tuulilasin testeissä ja kun saatuja tuloksia katsoo ja vertailee, tulokset ovat itse asiassa hyvinkin loogisia.
                      Mikäli olosuhteet oikeasti olisivat vaihdelleet, olisi ko.renkaiden suorituskykyerossa ollut hajontaa johon täysin randomisti renkaasta riippumatta, mutta näin ei suinkaan ollut.
                      Nokialainen oli kautta linjan hyvinkin loogisen prosentuaalisesti suorityskyvyltään parempi, mutta ei lähellekkään niin paljon kuin lehtien rengastestit antavat ymmärtää.
                      Lehtien pitää saada testitulokset näyttämään superlatiiveja, kun todelliset suorityskykyerot ovat paljon pienemmät ja tämähän ei kiinnosta pitkässä juoksussa lukijaa=kuluttajaa.
                      Testit on siis ovelasti rakennettu ja pisteytetty/painotettu niin että kärpäsestä saadaan väkisin väännettyä ”härkänen” ja kuluttaja ostamaan lehti.

                      Comment

                      • edemcustom
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 464
                        • Turku Finland

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Onko kukaan muuten virolaisilta tilaillu renkaita. Hankookit näyttäis olevan ~30€ halvempia/kpl, mitä muualla halvimmat: http://www.rehviring.ee/?otsing=rehv...25&kaubamark=0

                        Tuolta itse tilannut.. http://fs.ee/fi/renkaat/
                        hyvin kaikki sujui ja äkkiä tuli perille! ei taida löytyä mistään halvempia? Merkki nastarenkaita

                        /// M G30 530e

                        /// M E30 325i

                        Comment

                        • jukkae
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3506
                          • 70800

                          On kyllä edullista

                          Comment

                          • j328
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 310
                            • Vantaa

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Kuitenkin vannetukun testissä saatiin pienempi prosentuaalinen hajonta kuin TM/Tuulilasin testeissä ja kun saatuja tuloksia katsoo ja vertailee, tulokset ovat itse asiassa hyvinkin loogisia.
                            Mikäli olosuhteet oikeasti olisivat vaihdelleet, olisi ko.renkaiden suorituskykyerossa ollut hajontaa johon täysin randomisti renkaasta riippumatta, mutta näin ei suinkaan ollut.
                            Nokialainen oli kautta linjan hyvinkin loogisen prosentuaalisesti suorityskyvyltään parempi, mutta ei lähellekkään niin paljon kuin lehtien rengastestit antavat ymmärtää.
                            Lehtien pitää saada testitulokset näyttämään superlatiiveja, kun todelliset suorityskykyerot ovat paljon pienemmät ja tämähän ei kiinnosta pitkässä juoksussa lukijaa=kuluttajaa.
                            Testit on siis ovelasti rakennettu ja pisteytetty/painotettu niin että kärpäsestä saadaan väkisin väännettyä ”härkänen” ja kuluttaja ostamaan lehti.

                            Niinpä, minkäköhän takia hajonta on pienempi TM/Tuulilasin mittauksiin verrattuna? Kumpikaan lehti ei tee lumisateella mittauksia ulkona eikä myöskään Test World.

                            Testissä ei ole kerrottu käytettyjä mittalaitteita, jään lämpötilaa ja sen mahdollista poikkeamaa testijakson aikana, testisarjan alku ja loppuaikaa, referenssirengasta jne...

                            Tulokset eivät myöskään vaikuta raakadatalta eli ovat todennäköisesti siivottua dataa ja sitä voi tehdä vaikka kirjoituspöydän ääressä ja tällä tavalla saada haluttuja tuloksia.

                            Rengasmyyjän itsensä tekemällä testillä ei muutenkaan tee yhtään mitään, koska myyjällä on aina oma lehmä ojassa...

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5175
                              • Kuopio

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Olet jo iso poika, löydät halutessasi itsekkin.
                              Menen huomenna kirjastoon ja etsin konkreettiset luvut. Otetaanko Hakkapeliitta10 vertailuun mukaan?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by j328 View Post
                                Niinpä, minkäköhän takia hajonta on pienempi TM/Tuulilasin mittauksiin verrattuna? Kumpikaan lehti ei tee lumisateella mittauksia ulkona eikä myöskään Test World.

                                Testissä ei ole kerrottu käytettyjä mittalaitteita, jään lämpötilaa ja sen mahdollista poikkeamaa testijakson aikana, testisarjan alku ja loppuaikaa, referenssirengasta jne...

                                Tulokset eivät myöskään vaikuta raakadatalta eli ovat todennäköisesti siivottua dataa ja sitä voi tehdä vaikka kirjoituspöydän ääressä ja tällä tavalla saada haluttuja tuloksia.

                                Rengasmyyjän itsensä tekemällä testillä ei muutenkaan tee yhtään mitään, koska myyjällä on aina oma lehmä ojassa...
                                Tässä testattiin/verrattiin kahta rengasta toisiinsa, eikä pyrittykään saada eksaktia mittaustietoa.
                                Testihän tehtiin kahdella samanlaisella autolla ”vuorovedoin”, joten olosuhteiden mahdollinen muutos vaikutti samoin kumpaankin renkaaseen.

                                Kyllä, kyllä tällä testillä kuitenkin on oma painoarvonsa, eli sillä kyllä ”tekee mitään”, koska se kuitenin asettaa oman haasteensa lehtitesteille ja erityisesti sitä kautta että nyt testit tehtiin ns.luonnollisissa olosuhteissa, luonnollisista nopeuksista.
                                TM/Tuulilasihan voi tehdä ensi talvena vastaavan oman vertaavan testinsä ja osoittaa että nyt saadut tulokset ovat manipuloituja. Helppoa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎