Originally posted by Driver22
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Last edited by Antsah; 26-09-2016, 12:33.
-
-
Originally posted by jani View PostSulla on varmaan jotain ns. kättäpidempää esittää väitteesi tueksi? Jos tää on pelkkää "mutuilua" niin nuo prosentit voi olla niinkin että 90km/h vauhdista merkkirenkaan eduksi onkin 30%?
Ei tietenkään ihan 1/1, koska ”merkkirenkaan” ja halpiksen välille ei suoraan voi tehdä rajanvetoa, mutta se mikä näyttää selvästi korreloivan on lamellien määrä.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVertaamalla vanhoja testejä joissa jarrutustestit tehtiin kovemmista vauhdeista heti niihin testeihin joissa käytössä olivat nämä ”leikkinopeudet”, voit toki päätellä jotakin ihan itsekkin.
Ei tietenkään ihan 1/1, koska ”merkkirenkaan” ja halpiksen välille ei suoraan voi tehdä rajanvetoa, mutta se mikä näyttää selvästi korreloivan on lamellien määrä.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVertaamalla vanhoja testejä joissa jarrutustestit tehtiin kovemmista vauhdeista heti niihin testeihin joissa käytössä olivat nämä ”leikkinopeudet”, voit toki päätellä jotakin ihan itsekkin.
Ei tietenkään ihan 1/1, koska ”merkkirenkaan” ja halpiksen välille ei suoraan voi tehdä rajanvetoa, mutta se mikä näyttää selvästi korreloivan on lamellien määrä.
Erikoista tuossa on se, että kuitenkin TM ja Tuulilasi julkaisemissa testeissä tuo jarrutus on päädytty kuitenkin erillä tavalla mittaamaan vaikka sama testilaitos käytössä.Last edited by Antsah; 28-09-2016, 09:01.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostErikoista tuossa on se, että kuitenkin TM ja Tuulilasi julkaisemissa testeissä tuo jarrutus on päädytty kuitenkin erillä tavalla mittaamaan vaikka sama testilaitos käytössä.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostTuulilasi näkyy tuosta mainitsevan, että se on vakiintunut käytäntö testialalla tuo 25km/h-5km/h. Pysähdyksiin asti mittaaminen on perusteltu sillä, että viimeisen 5km/h aikana tulee paljon heittoa tuloksiin, ilmeisesti kun abs lakkaa toimimasta. Suurin ongelma käsittääkseni esim 80km/h vauhdista tehtävissä jarrutuksissa on se, että niitä joudutaan tekemään per rengas ihan tolkuttoman monta kertaa, että saadaan jonkinlainen keskiarvo, mittausvirhe kasvaa liukkaalla pinnalla ilmeisesti aika paljon. Tuo hitaampi vauhti on varmaankin kompromissi sen suhteen, että muuttuja pysyy suht vakiona kovempaan vauhtiin.
Erikoista tuossa on se, että kuitenkin TM ja Tuulilasi julkaisemissa testeissä tuo jarrutus on päädytty kuitenkin erillä tavalla mittaamaan vaikka sama testilaitos käytössä.
Tuo 25-5km/h väli on käytännössä osoittautunut luotettavaksi mittausväliksi. Kovemmissa nopeuksissa ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamat muuttujat vaikuttavat testisarjan keskiarvoon ja näin lopulliseen tulokseen (jarrujen ja renkaiden lämpeneminen, jääpinnan muutos jne...).
Kiihdytyksissä 0-5km/h väli aiheuttaisi vielä enemmän heittoa, koska tähän tulisi lisänä kuljettajan aiheuttama muuttuja.
Vannetukun järven jäällä tekemillä 90-0km/h tuloksilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, koska ne mitattiin lumisateessa. Jokainen vähänkään rengastestauksesta tietävä tietää ettei lumisateella voi mitata renkaiden pitoa. Lumen määrää ei sateen aikana pysty mitenkään vakioimaan ja näin eri aikaan ajettujen testisarjojen tulokset ovat epäluotettavia. Järven jää olisi pitänyt myös "kunnostaa" ennen mittauksien tekemistä, jotta se olisi samanlainen koko mittausalueella.
Tässä siis linkki Vannetukun oman testin tuloksiin http://ow.ly/YZI9W
Comment
-
-
Onko kukaan muuten virolaisilta tilaillu renkaita. Hankookit näyttäis olevan ~30€ halvempia/kpl, mitä muualla halvimmat: http://www.rehviring.ee/?otsing=rehv...25&kaubamark=0
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by j328 View PostVannetukun järven jäällä tekemillä 90-0km/h tuloksilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, koska ne mitattiin lumisateessa. Jokainen vähänkään rengastestauksesta tietävä tietää ettei lumisateella voi mitata renkaiden pitoa. Lumen määrää ei sateen aikana pysty mitenkään vakioimaan ja näin eri aikaan ajettujen testisarjojen tulokset ovat epäluotettavia. Järven jää olisi pitänyt myös "kunnostaa" ennen mittauksien tekemistä, jotta se olisi samanlainen koko mittausalueella.
Tässä siis linkki Vannetukun oman testin tuloksiin http://ow.ly/YZI9W
Mikäli olosuhteet oikeasti olisivat vaihdelleet, olisi ko.renkaiden suorituskykyerossa ollut hajontaa johon täysin randomisti renkaasta riippumatta, mutta näin ei suinkaan ollut.
Nokialainen oli kautta linjan hyvinkin loogisen prosentuaalisesti suorityskyvyltään parempi, mutta ei lähellekkään niin paljon kuin lehtien rengastestit antavat ymmärtää.
Lehtien pitää saada testitulokset näyttämään superlatiiveja, kun todelliset suorityskykyerot ovat paljon pienemmät ja tämähän ei kiinnosta pitkässä juoksussa lukijaa=kuluttajaa.
Testit on siis ovelasti rakennettu ja pisteytetty/painotettu niin että kärpäsestä saadaan väkisin väännettyä ”härkänen” ja kuluttaja ostamaan lehti.
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostOnko kukaan muuten virolaisilta tilaillu renkaita. Hankookit näyttäis olevan ~30€ halvempia/kpl, mitä muualla halvimmat: http://www.rehviring.ee/?otsing=rehv...25&kaubamark=0
Tuolta itse tilannut.. http://fs.ee/fi/renkaat/
hyvin kaikki sujui ja äkkiä tuli perille! ei taida löytyä mistään halvempia? Merkki nastarenkaita
/// M G30 530e
/// M E30 325i
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuitenkin vannetukun testissä saatiin pienempi prosentuaalinen hajonta kuin TM/Tuulilasin testeissä ja kun saatuja tuloksia katsoo ja vertailee, tulokset ovat itse asiassa hyvinkin loogisia.
Mikäli olosuhteet oikeasti olisivat vaihdelleet, olisi ko.renkaiden suorituskykyerossa ollut hajontaa johon täysin randomisti renkaasta riippumatta, mutta näin ei suinkaan ollut.
Nokialainen oli kautta linjan hyvinkin loogisen prosentuaalisesti suorityskyvyltään parempi, mutta ei lähellekkään niin paljon kuin lehtien rengastestit antavat ymmärtää.
Lehtien pitää saada testitulokset näyttämään superlatiiveja, kun todelliset suorityskykyerot ovat paljon pienemmät ja tämähän ei kiinnosta pitkässä juoksussa lukijaa=kuluttajaa.
Testit on siis ovelasti rakennettu ja pisteytetty/painotettu niin että kärpäsestä saadaan väkisin väännettyä ”härkänen” ja kuluttaja ostamaan lehti.
Niinpä, minkäköhän takia hajonta on pienempi TM/Tuulilasin mittauksiin verrattuna? Kumpikaan lehti ei tee lumisateella mittauksia ulkona eikä myöskään Test World.
Testissä ei ole kerrottu käytettyjä mittalaitteita, jään lämpötilaa ja sen mahdollista poikkeamaa testijakson aikana, testisarjan alku ja loppuaikaa, referenssirengasta jne...
Tulokset eivät myöskään vaikuta raakadatalta eli ovat todennäköisesti siivottua dataa ja sitä voi tehdä vaikka kirjoituspöydän ääressä ja tällä tavalla saada haluttuja tuloksia.
Rengasmyyjän itsensä tekemällä testillä ei muutenkaan tee yhtään mitään, koska myyjällä on aina oma lehmä ojassa...
Comment
-
-
Originally posted by j328 View PostNiinpä, minkäköhän takia hajonta on pienempi TM/Tuulilasin mittauksiin verrattuna? Kumpikaan lehti ei tee lumisateella mittauksia ulkona eikä myöskään Test World.
Testissä ei ole kerrottu käytettyjä mittalaitteita, jään lämpötilaa ja sen mahdollista poikkeamaa testijakson aikana, testisarjan alku ja loppuaikaa, referenssirengasta jne...
Tulokset eivät myöskään vaikuta raakadatalta eli ovat todennäköisesti siivottua dataa ja sitä voi tehdä vaikka kirjoituspöydän ääressä ja tällä tavalla saada haluttuja tuloksia.
Rengasmyyjän itsensä tekemällä testillä ei muutenkaan tee yhtään mitään, koska myyjällä on aina oma lehmä ojassa...
Testihän tehtiin kahdella samanlaisella autolla ”vuorovedoin”, joten olosuhteiden mahdollinen muutos vaikutti samoin kumpaankin renkaaseen.
Kyllä, kyllä tällä testillä kuitenkin on oma painoarvonsa, eli sillä kyllä ”tekee mitään”, koska se kuitenin asettaa oman haasteensa lehtitesteille ja erityisesti sitä kautta että nyt testit tehtiin ns.luonnollisissa olosuhteissa, luonnollisista nopeuksista.
TM/Tuulilasihan voi tehdä ensi talvena vastaavan oman vertaavan testinsä ja osoittaa että nyt saadut tulokset ovat manipuloituja. Helppoa.
Comment
-
Comment