Originally posted by FbonE
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by FbonE View Postmillasia paineita lähtisitte suosittelemaan e36:seen: etu 205/55/16 taka 215/55/16, noi kun tuntuu hirveiltä ura nuoleskelijoilta.
vanhat 205/60/15 kumit ei vedelly minnekään. voiko tehdä noinkin pieni muutos noinkin paljon.Kulkineet:E61 525döö
ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
-Pori Connection-
bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...
Comment
-
-
Meikäläisen E36:n alta löytyy edessä 215/40ZR18 ja takaa 245/35ZR18. En aivan satavarmaksi tästä tuolilta vanno tuota eturenkaan profiilia, mutta järki ja laskuoppi sanovat että kyllä se tuo 40 on oltava. Molemmissa päissä kumien merkki on Hankook Ventus k10jotain. Tulivat auton mukana ja nyt vetelevät melkoisesti. Välillä urasta/uraan siirryttäessä tahtoo rengas hieman poikkeuttaa rattia. Miten muuten hammastangon kunto vaikuttaa uraherkkyyteen vai vaikuttaako?
Viime syksynä eivät mielestäni vedelleet ihan näin paljon kuin nyt. Kuitenkin tuntuu siltä että täällä päin on teillä talven jäljiltä paikoin hirveitä kanjoneita joissa pitäisi ajaa ja syksyllä tietöiden jälkeen tiet olivat paremmassa kunnossa. Välillä auto vempauttaa samaan tyyliin, mutta lievemmin kuin takakelkan puslien ollessa finaalissa. Takana puslat ovat melko uudet, edestä ei tietoa. Edessä iskarit on uudet ja madallukseen sopivat, mutta takana varmasti melko elähtäneet - lienevätkö ihan orkkikset joilla ajettu 100tkm. Olisikohan iskareiden vaihdosta apua tuohon sivuttaisvakauteen? Tuntuu tuo kovan tuulen vaikutuskin toisinaan voimakkaammalta kuin ennen ja sama efekti oli talvirenkailla.Last edited by druidi; 26-04-2007, 23:58.
Comment
-
-
Originally posted by druidi View PostMeikäläisen E36:n alta löytyy edessä 215/40ZR18 ja takaa 245/35ZR18. En aivan satavarmaksi tästä tuolilta vanno tuota eturenkaan profiilia, mutta järki ja laskuoppi sanovat että kyllä se tuo 40 on oltava. Molemmissa päissä kumien merkki on Hankook Ventus k10jotain. Tulivat auton mukana ja nyt vetelevät melkoisesti. Välillä urasta/uraan siirryttäessä tahtoo rengas hieman poikkeuttaa rattia. Miten muuten hammastangon kunto vaikuttaa uraherkkyyteen vai vaikuttaako?
Viime syksynä eivät mielestäni vedelleet ihan näin paljon kuin nyt. Kuitenkin tuntuu siltä että täällä päin on teillä talven jäljiltä paikoin hirveitä kanjoneita joissa pitäisi ajaa ja syksyllä tietöiden jälkeen tiet olivat paremmassa kunnossa. Välillä auto vempauttaa samaan tyyliin, mutta lievemmin kuin takakelkan puslien ollessa finaalissa. Takana puslat ovat melko uudet, edestä ei tietoa. Edessä iskarit on uudet ja madallukseen sopivat, mutta takana varmasti melko elähtäneet - lienevätkö ihan orkkikset joilla ajettu 100tkm. Olisikohan iskareiden vaihdosta apua tuohon sivuttaisvakauteen? Tuntuu tuo kovan tuulen vaikutuskin toisinaan voimakkaammalta kuin ennen ja sama efekti oli talvirenkailla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostAlustakulmat kuntoon.
Edessä
Kokonaisauraus: 0.29
Ohjaus suoraan eteen: 0.00
Vasen camber: -1.55 (tätä ei jostain syystä näköjään säädetty mihinkään ja se on lapussa punaisella)
Oikea camber: -1.26
Vasen caster: 2.78 (ei muutettu)
Oikea caster: 2.55 (ei muutettu)
Takana
Vasen camber: -1.90
Oikea camber: -1.96
Kokonaisauraus: 0.44
Kulkukulma: -0.01Last edited by druidi; 27-04-2007, 00:17.
Comment
-
-
Last edited by Hemi; 27-04-2007, 01:46.
Comment
-
-
Ei noihin e46:sen arvojen kohdalle saamiseen sattuisi ohjeita löytymään? Itellä kun on tuo 55/25 alusta omassa ja jonkinasteista vetelyä on huomattavissa, joskin suurin syy löytyy noista renkaista, mutta olisi silti hyvä saada kulmat kohdilleen.
Edit: Ja vielä kun huomaisi lukea oikein ajatuksen kanssa, eli ohjeet ovat vissiin työn alla. Odotellaan siis.Last edited by NokiLeka; 27-04-2007, 10:11."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by Proppu View PostJokos Hemi on kerinny ohjeita väsäämään? Ei ainakaan ole silmään pistäny foorumia selaillessa.
Comment
-
-
Tässä parina päivänä suoritin kokeiluja nakuttamalla iskaritolpista Camberia vähän negatiiviseen suuntaan ja kappas! uraherkkyys väheni. Eli ei se liika pystyynlaittokaan ole kaiken pelastaja. Ohjearvo on -0.47* eteen , mulla oli -0.33 ja oli käytös outoa. Nyt veikkaus on että kuormaamattomana on jossain -0.4 tienoilla.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Kertokaapa suosituksenne sopivista paineista tännekin.
Alla Hankook Ventus K105:set 225/55/16, auto E34 (535).
Nyt edessä 2.4, takana 2.5, pitäisikö olla enemmän?
Suht suoraan tuo kyllä menee, muttei ihan yhtä vakaa kuin vast.koon kitkoilla.Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
E34 540iA -93
Comment
-
-
Originally posted by Ceeray View PostTässä parina päivänä suoritin kokeiluja nakuttamalla iskaritolpista Camberia vähän negatiiviseen suuntaan ja kappas! uraherkkyys väheni.
Tuo camberin lisääminen on usein helpostikkin hetkellinen apu tuohon uraherkkyyteen, varsinkin jos samalla ajetaan selvästi ylipaineisilla renkailla.
Toki näin käy usein myös mm.jäykkärunkoisilla Pirelleillä tai conteilla tai mm.runflat renkain. Tässä vain on se ongelma että helpotus todellakin on vain hetkellinen kunnes renkaan sisäkantti muotoutuu=kuluu ko.camberkulmalle.
Eli renkaan "kyljelleen kääntäminen"/camberin lisääminen kaventaa sen painepintaa, ikäänkuin alla olisi siis kapeampi rengas. Tällöin tosin tuo renkaan sisäkantin kuluminen on niin nopeaa että renkaan sisäkantti tuhoutuu jo helposti alta yhden kesän ajoilla +että melko pian sisäkantti on kuitenkin "lintassa" jolloin uraherkkyys palautuu orggistasolleen.
Se kannattaa kuitenkin tiedostaa että auton takapään kulmilla on jopa suurempi merkitys itse uraherkkyyteen kuin etupään kulmilla, vaikka ne itse ongelmat ratin kautta välittyvätkin. Eli pelkkä etupään säätö ei juurikaan vaikuta itse ongelmaan, vaan koko alustan pitää olla ns.balanssissa.
Comment
-
Comment