Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by FbonE View Post
    millasia paineita lähtisitte suosittelemaan e36:seen: etu 205/55/16 taka 215/55/16, noi kun tuntuu hirveiltä ura nuoleskelijoilta.
    vanhat 205/60/15 kumit ei vedelly minnekään. voiko tehdä noinkin pieni muutos noinkin paljon.
    Ja se renkaan merkki+mallihan oli...?

    Comment

    • FbonE
      BTCF Member
      • Jun 2006
      • 878
      • Pori

      Originally posted by FbonE View Post
      millasia paineita lähtisitte suosittelemaan e36:seen: etu 205/55/16 taka 215/55/16, noi kun tuntuu hirveiltä ura nuoleskelijoilta.
      vanhat 205/60/15 kumit ei vedelly minnekään. voiko tehdä noinkin pieni muutos noinkin paljon.
      kumeina takana ventus k102 ja edessä continental premiumcontact
      Kulkineet:E61 525döö
      ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
      -Pori Connection-
      bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

      Comment

      • druidi
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 128
        • Turku

        Meikäläisen E36:n alta löytyy edessä 215/40ZR18 ja takaa 245/35ZR18. En aivan satavarmaksi tästä tuolilta vanno tuota eturenkaan profiilia, mutta järki ja laskuoppi sanovat että kyllä se tuo 40 on oltava. Molemmissa päissä kumien merkki on Hankook Ventus k10jotain. Tulivat auton mukana ja nyt vetelevät melkoisesti. Välillä urasta/uraan siirryttäessä tahtoo rengas hieman poikkeuttaa rattia. Miten muuten hammastangon kunto vaikuttaa uraherkkyyteen vai vaikuttaako?

        Viime syksynä eivät mielestäni vedelleet ihan näin paljon kuin nyt. Kuitenkin tuntuu siltä että täällä päin on teillä talven jäljiltä paikoin hirveitä kanjoneita joissa pitäisi ajaa ja syksyllä tietöiden jälkeen tiet olivat paremmassa kunnossa. Välillä auto vempauttaa samaan tyyliin, mutta lievemmin kuin takakelkan puslien ollessa finaalissa. Takana puslat ovat melko uudet, edestä ei tietoa. Edessä iskarit on uudet ja madallukseen sopivat, mutta takana varmasti melko elähtäneet - lienevätkö ihan orkkikset joilla ajettu 100tkm. Olisikohan iskareiden vaihdosta apua tuohon sivuttaisvakauteen? Tuntuu tuo kovan tuulen vaikutuskin toisinaan voimakkaammalta kuin ennen ja sama efekti oli talvirenkailla.
        Last edited by druidi; 26-04-2007, 23:58.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by druidi View Post
          Meikäläisen E36:n alta löytyy edessä 215/40ZR18 ja takaa 245/35ZR18. En aivan satavarmaksi tästä tuolilta vanno tuota eturenkaan profiilia, mutta järki ja laskuoppi sanovat että kyllä se tuo 40 on oltava. Molemmissa päissä kumien merkki on Hankook Ventus k10jotain. Tulivat auton mukana ja nyt vetelevät melkoisesti. Välillä urasta/uraan siirryttäessä tahtoo rengas hieman poikkeuttaa rattia. Miten muuten hammastangon kunto vaikuttaa uraherkkyyteen vai vaikuttaako?

          Viime syksynä eivät mielestäni vedelleet ihan näin paljon kuin nyt. Kuitenkin tuntuu siltä että täällä päin on teillä talven jäljiltä paikoin hirveitä kanjoneita joissa pitäisi ajaa ja syksyllä tietöiden jälkeen tiet olivat paremmassa kunnossa. Välillä auto vempauttaa samaan tyyliin, mutta lievemmin kuin takakelkan puslien ollessa finaalissa. Takana puslat ovat melko uudet, edestä ei tietoa. Edessä iskarit on uudet ja madallukseen sopivat, mutta takana varmasti melko elähtäneet - lienevätkö ihan orkkikset joilla ajettu 100tkm. Olisikohan iskareiden vaihdosta apua tuohon sivuttaisvakauteen? Tuntuu tuo kovan tuulen vaikutuskin toisinaan voimakkaammalta kuin ennen ja sama efekti oli talvirenkailla.
          Alustakulmat kuntoon.

          Comment

          • druidi
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 128
            • Turku

            Originally posted by Hemi View Post
            Alustakulmat kuntoon.
            Suunnattu lokakuussa, oisko ne tässä ajassa jo vinksahtaneet? Huomasinpa just, että lapussa lukee 17" pyörä, lieneekö vaikutusta. Madalluksen olivat sentään huomanneet. Tämmöset kuitenkin laittoivat:

            Edessä

            Kokonaisauraus: 0.29
            Ohjaus suoraan eteen: 0.00
            Vasen camber: -1.55 (tätä ei jostain syystä näköjään säädetty mihinkään ja se on lapussa punaisella)
            Oikea camber: -1.26
            Vasen caster: 2.78 (ei muutettu)
            Oikea caster: 2.55 (ei muutettu)

            Takana

            Vasen camber: -1.90
            Oikea camber: -1.96
            Kokonaisauraus: 0.44
            Kulkukulma: -0.01
            Last edited by druidi; 27-04-2007, 00:17.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Liikaa camberia jos halutaan vetelemätön e36. Etupäästä tuota camberia ei voi ilman säätöosia/vingutusta säätääkkään. Tuolta ohjeet säätöjen tekemiseksi:

              ja takapään säätöjä varten tilaus uudesta cambersäätöpultista, koska vanha hitsaantuu kiinni+katkeaa varmasti avattaessa.
              Last edited by Hemi; 27-04-2007, 01:46.

              Comment

              • druidi
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 128
                • Turku

                Kiitos Hemi. Missäköhän nuo temput saisi tehtyä Turun seudulla ennen suuntaukseen viemistä?

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  Ei noihin e46:sen arvojen kohdalle saamiseen sattuisi ohjeita löytymään? Itellä kun on tuo 55/25 alusta omassa ja jonkinasteista vetelyä on huomattavissa, joskin suurin syy löytyy noista renkaista, mutta olisi silti hyvä saada kulmat kohdilleen.

                  Edit: Ja vielä kun huomaisi lukea oikein ajatuksen kanssa, eli ohjeet ovat vissiin työn alla. Odotellaan siis.
                  Last edited by NokiLeka; 27-04-2007, 10:11.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Ohjeet tulee.

                    Comment

                    • Proppu
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2006
                      • 176
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ohjeet tulee.

                      Jokos Hemi on kerinny ohjeita väsäämään? Ei ainakaan ole silmään pistäny foorumia selaillessa.
                      e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Proppu View Post
                        Jokos Hemi on kerinny ohjeita väsäämään? Ei ainakaan ole silmään pistäny foorumia selaillessa.
                        No juuri on työn alla yhden e46:n alusta johon tehtiin mm. nuo säädöt ja josta on kuvat otettuna, mutta mittaukselle pääsen sen kanssa vasta ensi viikolla. Eiköhän ne ohjeet+ohjearvot kohta tule.

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          Tässä parina päivänä suoritin kokeiluja nakuttamalla iskaritolpista Camberia vähän negatiiviseen suuntaan ja kappas! uraherkkyys väheni. Eli ei se liika pystyynlaittokaan ole kaiken pelastaja. Ohjearvo on -0.47* eteen , mulla oli -0.33 ja oli käytös outoa. Nyt veikkaus on että kuormaamattomana on jossain -0.4 tienoilla.
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • MTV
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 337
                            • JKL

                            Kertokaapa suosituksenne sopivista paineista tännekin.
                            Alla Hankook Ventus K105:set 225/55/16, auto E34 (535).
                            Nyt edessä 2.4, takana 2.5, pitäisikö olla enemmän?

                            Suht suoraan tuo kyllä menee, muttei ihan yhtä vakaa kuin vast.koon kitkoilla.
                            Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
                            E34 540iA -93

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              Eivät nuo kovin kaukana ainakaan ole oikeista paineista. Yleisesti BMW-malleissa ohjearvot ovat yleensä siten, että takana on hieman enemmän painetta. Eikö ohjekirjassa tai korista löytyvässä tarrassa ole paineita tuolle rengaskoolle?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Ceeray View Post
                                Tässä parina päivänä suoritin kokeiluja nakuttamalla iskaritolpista Camberia vähän negatiiviseen suuntaan ja kappas! uraherkkyys väheni.
                                Nakuttamalla? Miten?
                                Tuo camberin lisääminen on usein helpostikkin hetkellinen apu tuohon uraherkkyyteen, varsinkin jos samalla ajetaan selvästi ylipaineisilla renkailla.
                                Toki näin käy usein myös mm.jäykkärunkoisilla Pirelleillä tai conteilla tai mm.runflat renkain. Tässä vain on se ongelma että helpotus todellakin on vain hetkellinen kunnes renkaan sisäkantti muotoutuu=kuluu ko.camberkulmalle.
                                Eli renkaan "kyljelleen kääntäminen"/camberin lisääminen kaventaa sen painepintaa, ikäänkuin alla olisi siis kapeampi rengas. Tällöin tosin tuo renkaan sisäkantin kuluminen on niin nopeaa että renkaan sisäkantti tuhoutuu jo helposti alta yhden kesän ajoilla +että melko pian sisäkantti on kuitenkin "lintassa" jolloin uraherkkyys palautuu orggistasolleen.
                                Se kannattaa kuitenkin tiedostaa että auton takapään kulmilla on jopa suurempi merkitys itse uraherkkyyteen kuin etupään kulmilla, vaikka ne itse ongelmat ratin kautta välittyvätkin. Eli pelkkä etupään säätö ei juurikaan vaikuta itse ongelmaan, vaan koko alustan pitää olla ns.balanssissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎