memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harald
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 252
    • Kaarina

    #16
    Originally posted by teropa
    Moron,

    No tänään piti sitten kaapaista alle kesäpallot tuohon E39:iin, vaikka taivaalta tulee lunta . Ei vaan malttanut enää... Alle meni semmonen konfikuraatio, että 225/55 R16 ja siten, että takana on uudet Kleberit ja edessä Marangonit, joissa vielä kesän tai kahden pinta jälellä. Edellinen omistaja oli uusinut rengassarjan tuolleen "puoliksi".

    Kävin laittaan paineet ohjekirjan mukaan: taakse 2.3 bar, eteen 2.0.

    Sitten ajamaan. Heti huomasin, että auto ei ole likikään niin vakaa ajaa kuin noilla 15-tuumasilla Firestonen nastoilla. On olevinaan uraherkkä (tai jotain?). Motarilla satasen vauhdissa tai ylöspäin ei kyllä ala ravistamaan eikä mitään semmosta. Vois sanoa, että ratti ei tärrää sitten yhtään, jos se talvikumeilla tärräsi aivan todella olemattomasti kovassa vauhdissa. Mutta nyt tuota joutuu ohjata, kun välillä tuntuu että auto tavallaan haluaa kääntyä johonkin suuntaan ja siitä poiskääntäminen tuntuu raskaammalta ratissa kuin, että menisi "virran mukana".

    Onko kyseessä vain leveän renkaan (225 leveä?) mukanaan tuoma uraherkkyys, vai johtuuko tuo nyt siitä, että mulla on eri merkkiä edessä ja takana. Vai jopa siitä, että kumpikin rengasmerkki (Kleber ja Marangoni) on paskoja? Olisi kiva, että tuo E39:in uskomattoman vakaa meno jatkuisi myös kesäpalloilla...

    Tero

    Missä tsekkasit rengaspaineet ? Huoltiksilla saattaa mittarit näyttää mitä sattuu... Mulla on 235/45-17 renkaat ympäriinsä ja käytän edessä 2.1-2.2 bar ja takana sen ohjekirjan mukaisen 2.3 bar. Edessä jos on siinä 2.0 nurkilla niin vetelee välillä minne sattuu. Hiukan korkeemmilla paineilla on heti parempi ajettava.
    W204 C350 AMG
    Toyota Corolla 1.3XI 16V
    Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #17
      Originally posted by harald
      Missä tsekkasit rengaspaineet ? Huoltiksilla saattaa mittarit näyttää mitä sattuu... Mulla on 235/45-17 renkaat ympäriinsä ja käytän edessä 2.1-2.2 bar ja takana sen ohjekirjan mukaisen 2.3 bar. Edessä jos on siinä 2.0 nurkilla niin vetelee välillä minne sattuu. Hiukan korkeemmilla paineilla on heti parempi ajettava.
      Terve!

      Huoltikalla tsekkasin. Siellä on 2 kpl semmosta uutta "mukanaraahattavaa" tuttua mallia, jotka ainakin päällisin puolin vaikuttaa hyväkuntoisilta yms. Taidan nostaa eturenkaiden painetta sen 0.1-0.2 baria, ja sitten katsotaan tilanne uusiksi.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        ...mistähän se voisi johtua että esim.meidän perheen kolmen bemun minimi kesävannehalkaisija on 18", eikä yhdessäkään ole mitään tietoa minkäänlaisesta...siis ihan aikuisten oikeasti käytännössä minkäänlaisesta vetelystä tai muustakaan epämukavuudesta? Toisaalta myös minun myymäni vaihtoautot myydään 90%:sti minimissään 17", ja maksimissaan 20":n vannekoolla ja yksikään näistä ei takuulla vetele tai rallata yhtään mihinkään?
        Nimittäin jokainen vaihtoauto jää myymättä mikäli se on rallattava uraimuri.
        Ai niin...mutta meillä jokaisen auton alustat ovat 100% säädöissään eikä yhdessäkään ei alla taida olla niitä Testilehdistönkin alimpaan helvettiin manaamia ylikokoisia ns."laatukumeja"...
        Se vain on niin, että testivoitto-ominaisuuksin valmistetuilla kiekoilla maksimi vannehalkaisijat pyörii alle 16" kokoisina. mm.Contille jo 17" kokoiset renkaat on jo täysin tekemätön paikka vetelyn/epämukavuuden/kulumisen suhteen.
        Tässä suhteessa jokin halpis GT-Radial hakkaa contin 10-0...siis tietenkin sillä edellytyksellä että alla oleva rengas kantaa nurkkansa painon kummallakin kyljellään, eikä vain sisäkantillaan.
        Last edited by Hemi; 19-04-2006, 11:06.

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 447
          • Oulu

          #19
          Originally posted by pete k
          minulla on 530d:ssä BBS 8.1/5 kertaa 17 et 15 renkaat cooper 235 45 17
          ja auton ajo ominaisuudet on talvirenkaisiin verrattuna ihan perseestä alusta on 100% kunnossa .eri paineita kokeiltu pyorän säätöjä kokeiltu puslia vaihdettu iskarit vaihdettu niveliä vaihdettu, mutta ei niistä ole oikein apua ollut. Taitaa pitää ostaa 15 tuumaiset renkaat että loppuu vetely.
          Mulla oli viime kesänä 235/45 17 Semperitit ja todella hienosti toimi, ei vetelyä. Paineet oli 2,6 edessä ja takana.
          Nyt on alla 235/40 18 Kumhot, ajanut en ole vielä kuin vajaa 10km, mutta vetelee aikalailla. Alustaa ei ole kylläkään vielä säädetty(mad.jouset ja iskarit vaihdettu), joten uskoisin tilanteen parantuvan vielä nykyisestä.
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • kamu
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 182
            • Pori

            #20
            Originally posted by Sickness
            Minkälaisilla paineilla sä ajelet? Mulla on nyt 225/55 R16 Hankook Ventus K102:t alla ja tuntuu että auto menee välillä ihan minne sattuu...
            Rengas on K104 ja paineet 2.5 . Luulin että vika olis alustassa ja vaihdoin iskarit,
            jouset (madallus), puslia, kulmat katottiin kahdesti, mut eipä auttanut. Heitin kitkat alle niin jopas alko meneen suoraan. Kuukausi sitten hommasin noi Hankookit ja vetely loppu, syvissä urissa tietysti vähän hakee, mut ei häiritsevästi.

            Comment

            • Xander
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 122
              • Home

              #21
              Originally posted by Hemi
              ...mistähän se voisi johtua että esim.meidän perheen kolmen bemun minimi kesävannehalkaisija on 18", eikä yhdessäkään ole mitään tietoa minkäänlaisesta...
              Minkälaisilla paineita noissa renkaissa käytät?
              viime kesänä oli alla 8,5" vanne ja edessä ja takana 235/40*18 eikä vetelyä nokian nrzi:llä
              Nyt Bemun oma vanne 8" edessä ja kumho 245/40/18 ja takana 10" ja 275/35/18 vetää minne sattuu.. Eilen kokeilin edessä noita 235:sia (viime kesän renkaat) ja takana noi 10" 275/35 ja vetelyt loppu siihen..renkaassako vai missä?
              Sillä leveämpi yhdistelmä toi 235 on mutta toisaalta toi kumhon 245 on reunoista aikast jyrkkä eikä läheskään niin pyöreä kuin kulunut nokian nrzi

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Hemi
                ...mistähän se voisi johtua että esim.meidän perheen kolmen bemun minimi kesävannehalkaisija on 18", eikä yhdessäkään ole mitään tietoa minkäänlaisesta...siis ihan aikuisten oikeasti käytännössä minkäänlaisesta vetelystä tai muustakaan epämukavuudesta?.
                Vaikea sanoa mistä johtuu, tässä kuitenkin muutama arvaus:
                - Teidän perhe on kuunnellut liian kovaäänistä musiikkia/työkalujen ääntä/lasten huutoa tms. ja kaikilta on mennyt kuulo?
                - Ajatte koko päivän paketti-/kuorma-autoilla jolloin mikä tahansa henkilöauto on miellyttävän hiljainen?
                - Olette kokoajan äänessä joten ette kuule muuta kuin oman puheenne?
                E39 528iA

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  No sitten pitää löytyä myös selitys sille, miksi noiden myynti/vaihtoautojen ostajat eivät ole koeajolenkkien jälkeen valitelleet melusta/vetelystä?
                  Toisaalta sillekkin pitäisi selitys saada miksi ihmeessä myöskään kaverien alustaltaan säädettyjen autojen alle pyöräytetyt ylikokoiset ns."ei testivoittajakumit" ovat saaneet aikaiseksi VAIN hyväksyvää kritiikkiä?
                  Sekin jää vielä selitystä vaille, että vaikka hieman alentuneen kuulon omaankin, niin miksi ihmeessä moni niistä useista kymmenistä vuosittain ajamani kiesit missä alla on jokin ylikokoinen korkean nopeusluokan Conti, Pirelli, misukka,tms. on pahimmillaan niin hirvittävän kuuloinen ajettava että hermo ei kestäisi itsellä juuri lyhyttä siirtoa lukuunottamatta lainkaan ko.ääntä.
                  Samalla kiesit vetelee niin sairaasti että ohitustilanteisiin pitää OIKASTI keskittyä jotta kiesin saa pidettyä edes sen kahden kaistan välissä?
                  Toisaalta haluaisin TODELLA itsekkin vastauksen siihen miksi ihmeessä minä joudun ostamaan vuosittain pahimmillaan kymmeniä rengassarjoja autoihin jossa alla on vielä reilusti pintaa omaavat ylikokoiset "testivoittajat" ja vaihtamaan ne niihin "ei testivoittajiin" jotta hirvittävä uraimuri/rallattaja saadaan myytyä? Myönnän toki nyt julkisesti että vaikka rengasostoksia tuleekin, niin olen toki itse tästä enemmän hyötynyt kuin ostanut olen entisen omistajan hermot vieneen ulvovan uraimurin ja suuntausten+renkaiden vaihdon jälkeen kiesi kulkee myydessä kuin "sukkasillaan".
                  Siis ei voi kuin ihmetellä kuinka järkyttävillä ylikoko rengastuksilla ihmiset uusillakin autoilla "tähtäilevät" ihan vain siksi kun ovat kuvitelleet ostavansa hyvää korkealla hinnalla. Ei siinä mitään...jos "testivoittajan" alle välttämättä haluaa, niin silloin vain pitää unohtaa nuo ylikokorenkaat jos vetely/mukavuusominaisuudet ovat kuitenkin ne tärkeimmät käyttökriteerit.
                  Varmasti jonkun hermo riittää ajella Contisportillakin jos/kun koko vain on 15" tai maksimissaan 16"...minun hermo ei riitä ainakaan omissa autoissa enään edes 16":n contiin. Se on sitten eri juttu mitä tällä x2 normaalikokoiseenkin contiin sijoitetulla rahalla sitten lopulta saa jos verrokki on esim. uudemmat Hankookit?

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #24
                    Siis, otetaanpa aikalisä.

                    En mitenkään voi uskoa, että saadakseen E39 BMW:n kulkemaan _suoraan_ mutkittelematta, pitäisi alusta joka kevät "säätää" tai kaikki alustan kuluvat osat vaihtaa. Miksi sitten auto kulkee toisilla renkailla suoraan, ja toisilla ei ? Toki alusta vaikuttaa ja korostetusti niin matalaprofiilisilla ja leveillä renkailla, mutta itse näkisin niin, että JOS halvoillakin renkailla on kyyti ollut vakaata, niin varmaan rengasyksilö on sattunut olemaan silläkertaa todella hyvä, käytetty rengaspaine on juuri sopiva jne. En usko, että tuuman isommat kesärenkaat voi asettaa alustalle niin suuria vaatimuksia, että autosta tulee mato.

                    Luulenpa, että laaturenkaat + oikea rengaspaine on avainasemassa tässä jutussa. Ja että marginaalitapauksissa alustan huono kunto aiheuttaa sitten myös ongelmia.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      #25
                      Originally posted by Hemi
                      Se on sitten eri juttu mitä tällä x2 normaalikokoiseenkin contiin sijoitetulla rahalla sitten lopulta saa jos verrokki on esim. uudemmat Hankookit?
                      Kaverin vm 04 156 alfaan laitettiin just 225\45-17 wanlin halppis kumit 315e\sarja,
                      alla oli kuluneet pirellit ja melutaso puolittui,muutenkin oli kaveri tyytyväinen noihin halppis renkaisiin.
                      Itse olen kanssa sitä mieltä että halppis kumit yli 17" vanteille ja sitä alle saa olla se testivoittaja.
                      Itsellä valintakriteeri on ALHAINEN rengasmelu,muut ominaisuudet ei niin tärkeitä koska niitä rajaarvoja (ratakierros\vesiliirto) harvoin haetaan.
                      Totta on että kulunut rengas on äänekäs kun uuteen vertaa..
                      Mitä vetelyyyn tulee niin ei E39 vetele ,jos alusta sekä aurauskulmat on kunnossa vaikka rengastus olisikin isompi kuin 15".
                      Tuskin M5 mallinkaan olisi 18" rengastus laitettu jos sillä ajettavuus olisi huonontunut ..
                      tai ainakaan kellään en ole M5:ssa nähnyt 15" rengastusta
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        Ehkä on hyvä tehdä nyt selvä ero vetelyn ja uraherkkyyden välillä. Itse olen siis kokoajan puhunut uraherkkyydestä ja semmosesta vetelästä, "hakeutuvasta" ohjauksesta. En varsinaisesti vetelystä siinä mielessä kun se normaalisti mielletään.

                        Eihän me millään prkl Volvoilla ajella

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by veku
                          Tuskin M5 mallinkaan olisi 18" rengastus laitettu jos sillä ajettavuus olisi huonontunut ..
                          Tuskin M5:sta suunnitelleet insinöörit ajatteli, että joku ajaa 18" renkailla (tai yleensä autolla...) tuollaisilla teillä mitä täällä taas lumien lähdettyä paljastuu.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • tuomkiti81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1162
                            • Seinäjoki

                            #28
                            mulla on 530d:ssä kesäpyörinä edessä 235/45 17 ja takana 255/40 17 dunlop sport 2000e:t ja auto menee joka tiellä kuin juna.ei mitää uraherkkyyttä,vetelyä tms. ilmanpaineet on edessä 2.8bar ja takana 3.0. TEROPA: sun autos vuosimalli on näköjään -96,eli 10vuotta vanha.väittäisin että ilmanpaineita ei kannattaa laittaa auton ohjeen mukaan vaan reilusti lisää.onhan renkaat muuttunu/kehittyny 10vuoden aikana senverran että noi autossa olleet suositukset on vähän "vanhentuneet"...
                            Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                            Opel Insignia 2.0 Cdti
                            Scania R560 8x4

                            Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                            Ex. E60 530dA -05
                            Ex. E39 530dA -01
                            Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                            Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                            Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19180
                              • -

                              #29
                              Originally posted by TJJ
                              Tuskin M5:sta suunnitelleet insinöörit ajatteli, että joku ajaa 18" renkailla (tai yleensä autolla...) tuollaisilla teillä mitä täällä taas lumien lähdettyä paljastuu.
                              Pitäisikö syyttävät katseet suunnata siinä vaiheessa Suomen paskoihin teihin eikä pelkästään matalaprofiilisiin renkaisiin isoilla vanteilla? Faktahan on että suurin osa Suomen teistä on luvattoman huonossa kunnossa. Todella uraisia ja kaltevia vaikka mihin sun suuntaan joka aiheuttaa vetelyä urissa ja kaikenmaailman omituisuuksia tietyissä autoissa. Ja kaivonkansia, reikiä keskellä tietä, pikku paloilta korjattuja vioittuneita asvalttikohtia riittää tässä maassa. Ajomelukin on yleensä nimenomaan asvaltin karkeudesta riippuvaa. Samoilla renkailla sileällä asvaltilla melu voi olla minimaalinen mutta karhealla kohdalla jo häiritsevä. Veikkaan että suuri osa marinoista vähenisi jos tässäkin maassa teiden kunto olisi edes välttävää tasoa mitä se ei todellakaan ole!
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7468
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by tuomkiti81
                                mulla on 530d:ssä kesäpyörinä edessä 235/45 17 ja takana 255/40 17 dunlop sport 2000e
                                Eikös nuo Dunlopit ole ensiasennuskumit (tollanen mullakin vararenkaana), ja ainakin alkuperäisessä koossa, eli ei saakaan olla uraherkkä tuolla yhdistelmällä.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X