Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heicci
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 64

    #61
    Originally posted by Ceeray
    Hieman off-topic, mutta kuinka paljon on kesärengaskoon kasvattaminen lisännyt kulutusta?

    Mun autossa 16" talvikitkoista muutos 18" kesärenkaisiin on vähintään +1 litra/100km.... Tuntuu ettei pääse millään samanlaisia lukemia kun noilla kitkoilla, ja taasen 16" kesärenkaat jotka oli aikasemmin alla meni vieläkin pienemmällä..rupee jo matkanopeuksissa melkein 9-10l/100km olemaan keskikulutus..(325ci)

    Ja renkaat oli 204/55-15 ja nyt 225/40-18.
    Nyt tulee mutua, mutta noilla renkaillahan nopeusmittari näyttää eri lukemaa, ja silloin myös kulutusmittari menee sen mukaan. Meneekö mettään?
    Kuka käski olla läski?
    Last.fm

    Comment

    • pöhinä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 39
      • Oslo

      #62
      Mulla tuntus tossa e34 tds:ssä heiluvan tuo kulutusmittari kaasupolkimen asennon mukaan. se on elektroniikkaa.. ei paljo muuten voi seurailla kulutusta ku tankkauksen yhteydessä.

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #63
        Originally posted by heicci
        Nyt tulee mutua, mutta noilla renkaillahan nopeusmittari näyttää eri lukemaa, ja silloin myös kulutusmittari menee sen mukaan. Meneekö mettään?
        Menee..
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Ceeray: 205/55-15" on alunperinkin jo alikokoinen jos kysessä on e36 ja antaa vierintäkehän 1855mm(-85mm orggikseen). 205/40-18" on tismalleen saman kokoinen rengas kuin orggis 195/65-15" joten kulutruserot taitaa olla näitä "perstuntumalla" saatuja? Vai?

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #65
            Itellä on E39:ssä alla Continental ContiSportContact 225/45R17. Ostin ne viime syksynä noin 1-2mm ajettuna. Mitään ongelmia ei ollut. Nyt ne tuntui vetelevän jos on yhtään uria tiessä. Tosin nythän tiet on todella huonossa kunnossa ja urat on paikoittain järkyttäviä. Paineet oli hyvin lähellä 2,5bar, joten laitoin kaikkiin pyöriin sen verran. Nyt aloin muistelemaan, että ostaessa niihin taidettiin laittaa jokaiseen 2,8bar.... Mitkähän ne oikeat paineet pitäis olla? Ja pitääkö edessä olla pienemmät/isommat kuin takana?
            ------
            G31 530d

            Comment

            • Kolme2viis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 93

              #66
              Itellä 225*45*17" ja oli tosi paska ajaa. Renkaat aika kuluneet ja tarkastin paineet niin jokaisessa oli 2.3 bar. Nostin 2.8 niin nyt vetelee vaan kaikista pahimmissa urissa muuten ajettavuus parani huomattavasti. Ainoa miinus on että kaikki epätasaisuudet tuntuu paljon herkemmin.

              Comment

              • _artsi_
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 579
                • Pori

                #67
                Cooper

                Originally posted by pete k
                minulla on 530d:ssä BBS 8.1/5 kertaa 17 et 15 renkaat cooper 235 45 17
                ja auton ajo ominaisuudet on talvirenkaisiin verrattuna ihan perseestä alusta on 100% kunnossa .eri paineita kokeiltu pyorän säätöjä kokeiltu puslia vaihdettu iskarit vaihdettu niveliä vaihdettu, mutta ei niistä ole oikein apua ollut. Taitaa pitää ostaa 15 tuumaiset renkaat että loppuu vetely.
                Mulla kävi sama kokemus noilla Cooperin renkailla.
                Laitoin viime kesänä edelliseen autoon 320Ci taakse saman kokoiset
                renkaat, kun äkkiä piti saada, niin kyllä tuli karsee ajaa.
                Eikä se hintakaan niin hirveen paljon halvempi ollut, että olis kannattanut
                laittaa, vaikkakin auto oli vaihtoon menossa.
                Ei vain ollut kellään varastossa muita merkkejä.
                BMW 330dA e92 M-SPORT

                Comment

                • Shuko
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 739
                  • Forssa

                  #68
                  Kuten jo useammasta suusta todettiinkin, riittävästi paineita niihin kumeihin. Viime kesäisissä renkaissa oli toisessa takakumissa reikä, joten sillä oli tapana hukata paineita, sen kyllä huomasi heti ajettavuudessa. Renkaina oli 235/45/17 ja 265/40/17 e32 735ssa. Kun paineet on 2.7 ja 2.9 niin menee kuin juna, tiellä ku tiellä.
                  G31 520d M-Sport '18
                  Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7452
                    • Oulu

                    #69
                    Mulla on lähtöpaineita nyt 2,5 edessä ja 2,8 takana, eikä tuo tunnu ihmeemmin uria tuntevan (toki hiukan enemmän kuin talvikumeilla). Alla siis (edellisen omistajan hommaamat) alikokoiset 225/45-17 edessä ja 235/45-17 takana.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • suffeli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 559
                      • JKL

                      #70
                      Kävin äsken nostamassa paineet 2,8 baariin ja heti tuntui ylimääräiset vetelyt loppuvan. Näin talven jälkeen on muuten yllättävän hauska ajella kun saa vetää täysillä
                      ------
                      G31 530d

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #71
                        Originally posted by Hemi
                        Ceeray: 205/55-15" on alunperinkin jo alikokoinen jos kysessä on e36 ja antaa vierintäkehän 1855mm(-85mm orggikseen). 205/40-18" on tismalleen saman kokoinen rengas kuin orggis 195/65-15" joten kulutruserot taitaa olla näitä "perstuntumalla" saatuja? Vai?
                        Hiukan korjausta vierintäkehiin...

                        195/65-15 = 1993.1 mm
                        205/55-16 = 1984.5 mm
                        225/45-17 = 1992.3 mm
                        225/40-18 = 2001.2 mm
                        255/35-18 = 1996.4 mm
                        215/35-19 = 1988.3 mm
                        225/35-19 = 2010.6 mm
                        255/30-19 = 1996.4 mm
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • cool10
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 239
                          • Stadi

                          #72
                          Originally posted by Ceeray

                          Mun autossa 16" talvikitkoista muutos 18" kesärenkaisiin on vähintään +1 litra/100km.... Tuntuu ettei pääse millään samanlaisia lukemia kun noilla kitkoilla, ja taasen 16" kesärenkaat jotka oli aikasemmin alla meni vieläkin pienemmällä..rupee jo matkanopeuksissa melkein 9-10l/100km olemaan keskikulutus..(325ci)

                          Ja renkaat oli 204/55-15 ja nyt 225/40-18.
                          Sullahan on M135-replicat? Wheelweights.netin mukaan jo alkuperäset(?) painaa 30 lbs, kun taas tollaset orkkis e46 coupe 16-tuumaset noin 18 lbs. Jousittamattomassa massassa suuri ero, mikä taatusti vaikuttaa kulutukseen. Ootko huomannu eroa kiihtyvyydessä?


                          Itsellä 235/45/17 GT radial champirot ja painetta 2,7 bar, ei vetele ja on hiljaset. Ei ole turhaan hehkutettu tälläkin foorumilla.
                          EX: 730i -89

                          Comment

                          • RCW
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 363

                            #73
                            paljonko on suosituspaine 225/45/17 renkaille?

                            takana ei istu koskaan kyytiläisiä, eikä ole sadan kilon subbareita joten takana voisi oletettavasti olle jopa vähemmän painetta?
                            Konichiwa, Bitchez!

                            It's the name they say it's running the game

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1400
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by cool10
                              Sullahan on M135-replicat? Wheelweights.netin mukaan jo alkuperäset(?) painaa 30 lbs, kun taas tollaset orkkis e46 coupe 16-tuumaset noin 18 lbs. Jousittamattomassa massassa suuri ero, mikä taatusti vaikuttaa kulutukseen. Ootko huomannu eroa kiihtyvyydessä?


                              Itsellä 235/45/17 GT radial champirot ja painetta 2,7 bar, ei vetele ja on hiljaset. Ei ole turhaan hehkutettu tälläkin foorumilla.
                              Joo olen huomannut eron kiihtyvyydessä, kyllä se persedynon mukaan niillä edellisillä valsseilla (siis orig. 16" ) pomppasi liikkeelle vähän ärhäkämmin. Ja tämän huomasi jo heti ekan ajon yhteydessä. Ja kyllä vain se kulutus on pikkusen lisääntynyt, mutta veikkaanpa että siinä on sitä sulan kelin keväthuumaa mukana osittain ainankin, mutta kun nakkaa vakkarin päälle motarilla niin on siinä se 0.5-1.0 litraa / 100km kulutuksessa kasvua. Voi tietty olla että pitäs laittaa vielä enemmän painetta renkaisiin. Aluksi oli 2.6 ja oli uratutka, nyt 2.8 ja ei kamalasti eroa enää 16".

                              HEMI:Vierintäkehä ei ole kasvanut kyllä oikeastaan yhtään. 205/55-16 alkuperäiset , nykyiset on 225/40-18. Mieli tekis mennä kyllä 17" pelkästään tuon rengasmelun takia....

                              Pitää kattoo jos investois ultraleggeroihin ellei sitten satu investoimaan kerralla E92 325i:tä..
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              • fastandfurious
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1731
                                • Tampesteri

                                #75
                                Originally posted by RCW
                                paljonko on suosituspaine 225/45/17 renkaille?

                                takana ei istu koskaan kyytiläisiä, eikä ole sadan kilon subbareita joten takana voisi oletettavasti olle jopa vähemmän painetta?
                                Sama kiinnostaa itseänikin? Tällähetkellä edessä 2,2 ja takana 2,4
                                ---------------------------------------------------
                                E91 325d M-Sport
                                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎