Originally posted by MTV
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostNakuttamalla? Miten?
Nyt tuntuu menevän jo hyvin, ei temmo rattia.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostItse huomasin ajon kannalta parhaimmaksi 2,6 edessä ja 3,1 takana (talvirenkaiden täyden kuorman paineet). Mukavuus on hieman huonompi kuin suosituspaineilla, mutta auto menee suoraan eikä renkaat taitu alle mutkissa.Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
E34 540iA -93
Comment
-
-
Autossa on 235/45-17 edessä ja 255/40-17 takana. Paineet olivat jonkin aikaa maksimit, eli 3.0 edessä ja 3.4bar takana. Kulku oli ihan OK, hiukan kovanlaista; minkäänlaista allerullausta tms ei ole havaittuna. Edellisillä renkailla tosin (Michelin Pilot Sport) uriin hakeutuminen oli jotain järkyttävää liian vähillä paineilla, nyt edessä on Nokian NRy:t ja takana edelleen em. Pilot Sportit.
Paineita laskettiin lähelle minimiä, eli 2.9 edessä ja 3.2 takana. Kulku muuttui pehmeämmäksi (huomasi ihan alusta P-asennossa), uriin hakeutuminen tms ei liiemmin muuttunut eikä myöskään rengasäänet. Nämä paineet joka tapauksessa jäävät, ehkä joskus voi kokeilla minimiäkin (2.7bar/3.0bar)
Autossa oli yhden päivän ajan edessä Michelin Pilot SX 235/40-17 ja vaikka nämä olivatkin alikokoiset (ok, näytti hiukan rinkulaltakin), niin ne olivat oikein mukavat. Uriin vetely lähti välittömästi kun nämä vaihdettiin edellisten Pilot Sporttien sijoille ja myöskin rengasmelu väheni. Lisäksi näissä nämä tuntuivat "imevän" urien karkeat osuudet kokonaan, ainakin lopulliset Nokian NRy:t tuntevat ne ns. paremmin. OK, mitään autourheilua ei tullut harrastettua, mutta näköjään renkaissa on eroja. Kuinka paljon tästä on kiittäminen profiilisuhteiden eroja, jää pimentoon.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Vähän päivitystä asiaan omalta kohdalta. Auto on siis e46 325ti ja renkaina ainakin Hemin mukaan kauheimmat mahdolliset Kumho ecsta mx High performance renkaat. Laitettiin autoon 10mm spacerit taakse ja tapahtui kummia. Vetely katosi lähes kokonaan! Pajalla ihmeteltiin hienoa ulkonäköä kun renkaat olivat hienosti niin lähellä kaaria kuin vain saattoi olla ilman rullausta. Naureskeltiin siinä kaverin kanssa, että kuinkahan kamala se nyt on ajaa. Kotimatkalla havahduin yht äkkiä siihen, ettei autoa tarvinnut enää pidellä kaistalla, vaan se meni ihan nätisti vetelemättä sen enempää kuin matalaprofiilirenkailla nyt yleensä on ollut tapana.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostVähän päivitystä asiaan omalta kohdalta. Auto on siis e46 325ti ja renkaina ainakin Hemin mukaan kauheimmat mahdolliset Kumho ecsta mx High performance renkaat. Laitettiin autoon 10mm spacerit taakse ja tapahtui kummia. Vetely katosi lähes kokonaan! Pajalla ihmeteltiin hienoa ulkonäköä kun renkaat olivat hienosti niin lähellä kaaria kuin vain saattoi olla ilman rullausta. Naureskeltiin siinä kaverin kanssa, että kuinkahan kamala se nyt on ajaa. Kotimatkalla havahduin yht äkkiä siihen, ettei autoa tarvinnut enää pidellä kaistalla, vaan se meni ihan nätisti vetelemättä sen enempää kuin matalaprofiilirenkailla nyt yleensä on ollut tapana.
Korostan että minkä tahansa renkaan saa uutena menemään hetken e46:kin alla nätisti kun painetta ja camberia on riittävästi...mutta odotellaan hetki mitä tapahtuu kun sisäkantit on kuluneet renkaista "linttaan".
Eli jos takapyörät kulkee nyt 5-10cm:n sisäkantillaan, niin varmasti kulkee hetken vetelemättä kun kosketuspinta tiehen vastaa sahanterää.
Kovin pitkään tästä ilosta ei kuitenkaan usein pääse ikävä kyllä nauttimaan, vaan kumit on vaihtokunnossa ja aloittavat vetelyn ennen syksyn sateita.
Comment
-
-
painetta 3.0bar. Näin on mulla ollut aina kesärenkaissa. Alusta vakio. Eipähän mee vanne paskaksi heti ekasta routakuopasta... Eihän noi spacerit camberia mihinkään muuta. Voi olla että renkaat sopivat vaan paremmin uriin, kun etu ja takapään raideleveys on lähempänä toisiaan. Etupäässä ei siis ole spacereita. Renkaat ovat 225/40/18. ET 40 7 1/2 vanteella.
Comment
-
-
Spacerit kyllä käytännössä muuttavat hieman camberia kun vanteen keski/tukipistettä tuodaan ripustuksista ulospäin. Samalla siis tuentoihin +laakerointeihin kohdistuvat vääntömomentit kasvavat jolloin tuennoista toki saadaan "löysät" pois tasamaalla ajettaessa . Äärikäytöksen suhteen/kovemmassa ulosjoustossa toki tuo sitten kostaantuu ajokäytöksen heikentymisenä. Toki tätä taas voitaisiin kompensoida mm.jäykentämällä tuentojen puslia(ratakäyttöön sitten 100% jäykkä uniball).
Pointti on siis kuitenkin siinä, että nämä kaikki "kikkakolmoset", joiksi luen myös nämä renkaiden ylipaineet, ovat kuitenkin ongelmaratkaisuja jotka eivät poista itse ongelmaa, vaan yleensä vain piilottavat sen oireet hetkeksi.
Eli jos tuo Kumhon MX ei toimi e46:ssa täysin vetelemättä juuri tehtaan alustan ohjearvotoleranssien kanssa sekä tehtaan oikean vanne et:n kanssa, niin voidaan perustellusti ainakin epäillä ratkaisun kokonaisvaltaista onnistumista. Jos kuitenkin renkaasi on ensi syksynä/kesänä täysin tasaisesti kuluneet, eikä vetelyä edelleenkään ole havaittavissa, on toki käytettävyys kunnossa. Äärikäytöksen muutosta emme luonnollisestikkaan pysty tässä analysoimaan.
Comment
-
-
Juu, alla 523:ssa hankookin ventus primet 225/55 16 tuumaset, alussa oli n.2.6 kiloo painetta edessä ja takana vähän enemmän.
Oulusta eteläänpäin uraisilla teillä aivan järkyttävä ajaa. Laskin paineet edestä ensin 2.3 ja sitten vielä 2.1 niin nyt alkaa olla jo urissakin siedettävä ajaa. Miten ihmeessä voitte ajella 3 kilon paineilla pysyen tiellä?(Eri aisia tietenkin jos mootoriradalla ajaa)
Ovenpielessäkin lukee mulle 1.9 normaali paine? Joskus joku mainitsi, että renkaat kehittyneet, mutta olettaisi helposti, että kehittyneet jäykimmiksi, eli vähemmällä paineella pärjäisi..?
Kaverilla oli sama S70:ssä conntin sporteilla 17 tuumasilla, puotti paineita vähän päälle 2 kiloon ja volvo on kuin eri pirssi.
Originally posted by Hemi View PostMinkä kokoinen rengas? Vanteen et? Ilmanpaineet?
Korostan että minkä tahansa renkaan saa uutena menemään hetken e46:kin alla nätisti kun painetta ja camberia on riittävästi...mutta odotellaan hetki mitä tapahtuu kun sisäkantit on kuluneet renkaista "linttaan".
Eli jos takapyörät kulkee nyt 5-10cm:n sisäkantillaan, niin varmasti kulkee hetken vetelemättä kun kosketuspinta tiehen vastaa sahanterää.
Kovin pitkään tästä ilosta ei kuitenkaan usein pääse ikävä kyllä nauttimaan, vaan kumit on vaihtokunnossa ja aloittavat vetelyn ennen syksyn sateita.Last edited by jamoc8; 19-06-2007, 14:12.---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Ne pienet ilmanpaineet tekevät autosta nimenomaan hankalasti hallittavan ääritilanteissa. Tästä aiheesta olen istunut ihan kursseillakin kuuntelemassa ja päässyt käytännössä kokeilemaan eroa. Näistä nyt voidaan kinata kuinka paljon vain, mutta itse en pidä autosta, jota ajettaessa pystyy tuntemaan kun renkaan reunat antavat myöten.
Omassa puimurissa on nyt 90tkm kilsoja takana ja en todellakaan usko, että puslat olisivat siinä jamassa että 10mm spacerit sais ne elämään enemmän kuin ilman. Samahan tapahtuisi jos olis laittanut alle pienemmällä et:llä olevat vanteet. Jos näin käy, vaihdan ne jäykempiin. Camberit ovat edlleen tehtaan arvojen sisällä, eikä edes rajalla, joten renkaat kuluvat niin kuin niiden pitääkin. Pääasia on ettei enää vetele ja en kyllä pysty uskomaan, että se johtuisi peräksi antavista puslista. Tuo akseleiden ero raideleveydessä se syy taitaa olla. No aika näyttää.
Comment
-
-
Jep, kieltämättä toi 2.1kiloa tuntuu vähän löysältä, sivutuulikin tuntuu rullaavan kumea mutkalle. Pitänee vähän nostaa, 2.2-2.3 luulis olevan mieltymyksiini sopiva. Noi urathan ne haasteilta antaa.
Aivan et:tähän niillä pienennetään, jos laitetaan nätti 10cm spacereitä niin sitten voisi ottaa jo laakereitten/ puslien päälle..
Originally posted by Juppe View PostNe pienet ilmanpaineet tekevät autosta nimenomaan hankalasti hallittavan ääritilanteissa. Tästä aiheesta olen istunut ihan kursseillakin kuuntelemassa ja päässyt käytännössä kokeilemaan eroa. Näistä nyt voidaan kinata kuinka paljon vain, mutta itse en pidä autosta, jota ajettaessa pystyy tuntemaan kun renkaan reunat antavat myöten.
Omassa puimurissa on nyt 90tkm kilsoja takana ja en todellakaan usko, että puslat olisivat siinä jamassa että 10mm spacerit sais ne elämään enemmän kuin ilman. Samahan tapahtuisi jos olis laittanut alle pienemmällä et:llä olevat vanteet. Jos näin käy, vaihdan ne jäykempiin. Camberit ovat edlleen tehtaan arvojen sisällä, eikä edes rajalla, joten renkaat kuluvat niin kuin niiden pitääkin. Pääasia on ettei enää vetele ja en kyllä pysty uskomaan, että se johtuisi peräksi antavista puslista. Tuo akseleiden ero raideleveydessä se syy taitaa olla. No aika näyttää.---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Vaihoin vituksi kuluneiden (sisälaidat ihan vinossa) Aurora K103 tilalle (olivat uutena hyvät) Nankang NSII:set. Auto on E36 coupe ja renkaat 225/45R17. Nankangeihin laitoin painetta eteen 2.4 ja taakse 2.6. Nyt menee suoraan vetelemättä urissa kuin urissa. Entisillä sisälaidat syöneillä renkailla meni niinku käärmeen kusi ja tempoili mihin sattuu. Kulmat on säädetty ennen uusien rankaiden asennusta.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by jamoc8 View PostOulusta eteläänpäin uraisilla teillä aivan järkyttävä ajaa. Laskin paineet edestä ensin 2.3 ja sitten vielä 2.1 niin nyt alkaa olla jo urissakin siedettävä ajaa. Miten ihmeessä voitte ajella 3 kilon paineilla pysyen tiellä?
Nyt on edessä uusilla Nankangeilla taas tuo ~2.5 ja hiukan enemmän tuntee urat kuin rengasliikkeen laittamalla 2.7:llä. Mitään häiritsevää vetelyä en ole Oulun teillä huomannut. Takana on paineita 2.9-3.0.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Hupaisaa...
Originally posted by Hemi View Post...mutta näinhän saadaan maksimaalinen määrä tyytyväisiä ja helpommin tuotteistaan ylihintaa maksavia kuluttajia, kun jokaisella on "testivoittajat" alla...
Ilmeisesti "Hemi" ostaisi myös kiinalaisen auton koska se muistuttaa autoa kuten kiinalainen rengas muistuttaa oikeaa autonrengasta.
Vittuako sillä on väliä miten kolaritestit auton korin suhteen menevät ?
Pääasia, että muistuttaa autoa kuten halpisrengas muistuttaa kunnon rengasta:
MUSTA ja PYÖREÄ.
Ihmeellistä, että joku tässä maailmassa vielä luulee, että pintakuvio ja kumin haju riittävät. Siinä on auton rengas !
Rengasta ei voi kopioida muuta kuin ulkonäön osalta.
Ei voida myöskään mitätöidä loputtomia testauksia tehtaiden omilla radoilla.
Halpisrenkaiden valmistajat oikovat kaikissa kustannuksia lisäävissä käänteissä.
Meillä on palstalla halpisrengaslobbari.
Oma lehmä ojassa !
Ilmiselvästi.Mikä laulaen tulee, se tulee.
BMW E39 M5, vm. 2002
Comment
-
-
Originally posted by jonne View PostIlmeisesti "Hemi" ostaisi myös kiinalaisen auton koska se muistuttaa autoa kuten kiinalainen rengas muistuttaa oikeaa autonrengasta.
Vittuako sillä on väliä miten kolaritestit auton korin suhteen menevät ?
Pääasia, että muistuttaa autoa kuten halpisrengas muistuttaa kunnon rengasta:
MUSTA ja PYÖREÄ.
Ihmeellistä, että joku tässä maailmassa vielä luulee, että pintakuvio ja kumin haju riittävät. Siinä on auton rengas !
Rengasta ei voi kopioida muuta kuin ulkonäön osalta.
Ei voida myöskään mitätöidä loputtomia testauksia tehtaiden omilla radoilla.
Halpisrenkaiden valmistajat oikovat kaikissa kustannuksia lisäävissä käänteissä.
Meillä on palstalla halpisrengaslobbari.
Oma lehmä ojassa !
Ilmiselvästi.
Mihinkään muuhun ei noinkaan typerään provoyritykseen ole mitään sanomista.
Toisaalta...mahtaako itselläsi olla ns."Kiinalaiinen lehmä" ojassa:
Last edited by Hemi; 19-07-2007, 23:56.
Comment
-
Comment