Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Niin, onhan niissä laitteissa se toleranssialue mille pitäisi säätää ja mielummin sinne yläpäähän. Taitaa tosiaan olla monessa paikassa että pitää säätää siihen koneen ilmoittamaan alueeseen, että jos asiakkaan renkaat kuluu sisäsyrjältä tai muuten oudosti, niin säätäjät saavat sanoa, että kone antoi nämä arvot ja ei ole siltä osin "säätäjä-firmalla" vastuuta.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Jolli
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2556
      • Virolahti

      Originally posted by Jakettaja View Post
      71cm korkea???????:think

      Mahtaa olla mielenkiintoinen ajaa
      Jatketaan vielä, itsellä 31" korkeat renkaat ja mikäs noilla ajellessa.
      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
      PM tavoittaa, puhelimella ei.

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5428
        • S:t Karins

        Kesärenkaat e92:een taakse, koko 255-30/19. Asennettuna hinnat:
        Hankook 495 €
        Kumho 400 €
        Kumpaan kääntyisi :think?

        P.S. Yhden esän nuo taitaa kestää?
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          Originally posted by Hemi View Post
          ...mutta ko.rengaskoolle väärät aurausarvot, jolloin rengas joutuu araamaan/puskemaan
          ja ikäänkuin luistamaan asfaltilla ihan jo eteenpäin ajaessa, kuluttaen näin ennenaikaisesti renkaan loppuun.
          Nämä NS2:et kyllä kuitenkin kestävät ihan tunnetusti enemmän kuin tuon 10tkm oikeilla kulmilla ja oikeilla paineilla.
          Talvirenkaat kuluivat tasaisesti ja maltillisesti edessä ja takana tuolloin ja halkaisijaltaan ne olivat suht samat, koossa 16". Omegassa lulla vakioalusta.

          Näitä juttuja kun lukee, niin en kyllä ikimaailmassa vaihtaisi nykyiseen autooni 16" vanteiden tilalle 17" vanteita jos sen jälkeen vaaditaan high tech gurua tai omaa tietämystä miten kulmat pitää asteen tarkkuudella olla, jotta renkaat kestävät normaalisti. :think Arvokasta infoa.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Tottakai talvirenkaat kuluu tasaisesti yleensä kun niissä on niin pehmeät rungot, että ne antaa väärät kulmat anteeksi. Toisin kuin matalaprofiiliset kesärenkaat.

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              Onko homma siis niin, että mikäli esim. E39:iin hommaa 18-19" kesävanteet ja renkaat, mutta talven ajelee 16" vakiokoolla, niin joka kerta kun vaihtaa renkaat pitää myös kulmat säädätttää? Jos kerran rengaskoko vaikuttaa niin paljon asiaan. :think
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10056
                • KVLA

                Originally posted by Tenox View Post
                Onko homma siis niin, että mikäli esim. E39:iin hommaa 18-19" kesävanteet ja renkaat, mutta talven ajelee 16" vakiokoolla, niin joka kerta kun vaihtaa renkaat pitää myös kulmat säädätttää? Jos kerran rengaskoko vaikuttaa niin paljon asiaan. :think
                No ei tietenkään.Kun kulmat optimoidaan toimiviksi noille isoille matalille renkaille,niin ne kulmat toimii myös pienemmillä talvi- ja kesärenkailla.Mutta ei päin vastoin.Varmaan muutaman kerran tässä(kin) topiikissa läpi käyty asia.
                Last edited by Heguli 31; 02-02-2014, 13:18.

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  Jännä homma, että toisinpäin toimii, mutta toisinpäin ei. Miksi ihmeessä niitä kulmia ei sitten tehtaalta lähtien optimoida mahdollisimman isoille vanteille / renkaille jos ne kulmat on aina ja mihin kokoon asti sopivat alenevaan suuntaan?

                  Eikä varmaan haittaa jos tällainen asia silloin tällöin käydään uudelleen läpi tämänkaltaisessa mammuttiketjussa? Että tällaiset tekniikasta mitään tietämättömätkin saa infoa ilman, että tarvitsee jokaista tällaista ketjua lukea alusta loppuun asti.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by Tenox View Post
                    Jännä homma, että toisinpäin toimii, mutta toisinpäin ei. Miksi ihmeessä niitä kulmia ei sitten tehtaalta lähtien optimoida mahdollisimman isoille vanteille / renkaille jos ne kulmat on aina ja mihin kokoon asti sopivat alenevaan suuntaan?

                    Eikä varmaan haittaa jos tällainen asia silloin tällöin käydään uudelleen läpi tämänkaltaisessa mammuttiketjussa? Että tällaiset tekniikasta mitään tietämättömätkin saa infoa ilman, että tarvitsee jokaista tällaista ketjua lukea alusta loppuun asti.
                    Eihän siinä mitään erikoista ole että löysempi, korkeamman profiilin rengas antaa vääriä kulmia anteeksi paremmin ja vieläkin löysempi talvirengas sitäkin paremmin.

                    Vaikka pienet pyörät toimii isompien kulmilla arkiajossa, ääritilanteissa eivät toimi optimaalisimmalla tavalla. Hatusta vetäisten sanoisin että ahvenistolla tulee 2s takkiin jos ajaa 16" pyörillä mutta 18" renkaalle tarkoitetuilla kulmilla. :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Tenox View Post
                      Jännä homma, että toisinpäin toimii, mutta toisinpäin ei. Miksi ihmeessä niitä kulmia ei sitten tehtaalta lähtien optimoida mahdollisimman isoille vanteille / renkaille jos ne kulmat on aina ja mihin kokoon asti sopivat alenevaan suuntaan?
                      Kannattanee varmasti ensiksi opiskella/sisäistää se miksi yleensäkkin rengasta pitää kallistaa pysysuunnassa ja asettaa aurausta, eikä laittaa vain ihan pystyyn/nolla-aurauksiin?
                      No, eli talvirenkaalla ei saada muutoinkaan aikaiseksi sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä kuin kesäkelissä kesärenkaalla, että se korkeillakaan profiileilla taittuisi "alle".
                      Tästä syystä itse asiassa ollaan aika optimitilanteessa jos/kun alla kesäisin pyörii 18"-19" kokoluokan kesärengas tälle asetetuilla oikeilla kulmilla ja talvella alla samoilla kulmilla on 16"-17" talvirenkaat.
                      Itse asiassa, jos ajaisimme esim.samalla 16" vannekoolla kesät talvet, olisi kulmamuutostarve siis suurempi kesällä ja talvella, kuin jos kesäpyörä on selvästi matalampi ja kulmat ovat asetettu tälle.
                      Nykyiset pehmeärunkoiset talvirenkaat kyllä muotoutuu suurillakin negatiivisilla camberarvoilla niin että ne kuluu kulutuspinnaltaan tasaisesti, mutta esim.Nokialaisista tahtoo pettää sisärunko ennen kuin renkaaat muutoin olisi vaihtokunnossa, mikäli paineet eivät ole koko ajan yli 3.0bar.
                      Eli suurilla negatiivisilla kulmilla talvirenkaan sisärunko joutuu kovan "pumppaavan" muokkauksen kohteeksi jokaisella pyörähdyksellä ja se ei tätä loputtomasti kestä(+3.0bar paineilla tätä voi toki vähentää).

                      Comment

                      • Hunt
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 100
                        • Finland

                        Last edited by
                        Last edited by Hunt; 05-01-2015, 19:09.

                        Comment

                        • vision
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 36
                          • porvoo

                          Originally posted by Hunt View Post
                          Ei kukaan tiedä tähän alkuperäiseen kysymykseen vastausta?
                          no toki voi! paranee ainoastaan
                          F31lci Dam & F20 Lci ex:325d e91 lci,w164

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by vision View Post
                            no toki voi! paranee ainoastaan
                            Näin...

                            Comment

                            • Jakettaja
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2013
                              • 222
                              • Paimio

                              rengaspaineista

                              Mitkä olisi sopivat paineet kun setuppina on 225/45 @ 10x17" ja 205/45 @ 8,5x17" ja paineina takana 3,1 bar ja edessä 2.9 bar. Tarviiko vielä kasvattaa vai riittääkö nuo paineet?
                              Yes, Money can't buy happiness,
                              But, It's more comfortable to cry in a BMW than on a bicycle.


                              Nykyinen: BMW e61 525i
                              Ex: BMW 323i e46 -98
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288584

                              Comment

                              • Limit
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2004
                                • 144
                                • Tsuomi

                                Originally posted by Jakettaja View Post
                                Mitkä olisi sopivat paineet kun setuppina on 225/45 @ 10x17" ja 205/45 @ 8,5x17" ja paineina takana 3,1 bar ja edessä 2.9 bar. Tarviiko vielä kasvattaa vai riittääkö nuo paineet?
                                Ei tarvitse ainakaan kasvattaa. Miksi yleensä noinkin korkeet paineet? Eikö auto mene suoraan ja renkaat kuluu epätasaisesti? Jos ei mitään ongelmaa havaittavissa, niin laske paineita hiukan, jos siis ei ole koiraa ja kahta lasta ja takakontti täynnä tavaraa.
                                Limits in life

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎