memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #91
    No täytyy säätää ne sitten vaan niin hyviksi kuin mahdollista.

    "Säxään" saa alle laittaa vaikka 275 leveän runflat:in ilman pelkoa vetelystä, mutta kun pistetään parimarkkaa lasiin vauhtia niin huomataan kyllä miksi.
    Mistäs sen huomaa. Omalla ajoin mittarin mukaan 270km/h ja hienosti pysyi tiessä. No tolpat ja jouset eivät kyllä olleet vakiot... Kyllä se paremmin tiessä pysyi kuin tuo 325. Onkyllä hieman erilaiseen ajoonkin tehty. Eikä ollu hiljanen tai muuten verrattavissa bemariin. Taitaa bemarin ongelmana olla liian pehmeät puslat jolloin jäykkärunkoiset renkaat saavat aikaan sen, että siinä kohtaa missä löysän renkaaan pitäisi antaa periksi, antaakin puslat periksi. Sitte ne kulmat jo muuttuvatkin ja vetely alkaa. Täytyy varmaan etsiä jäykemmät puslat noiden tukivarsien päihin niin sekin vois jo rauhoittaa tilannetta. Melu tietty vähän kasvaa, mutta jos haluaisin äänettömästi lipua alla olis seiska bimmeri

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #92
      Laitanpa tännekkin.

      Eli vaihdoin viime perjantaina tuliterät kesärenkaat ja vanteet (Semperit 235/40 R18 ja 18" M5 replica) alle, ja pelkäsin että minkähänlainen uraohjus autosta sitten tulee. Painetta laitoin rattaisiin 3.0bar.

      Tuomio:

      Ei vetele, ei muljua. Auto *EI* ole kova tai epämukava (M-sport alusta siis löytyy). En ole huomannut mitään muuta kuin positiivista vaikutusta renkaidenvaihdon jälkeen 205/65 R15 kuluneista Firestonen nastoista tähän uuteen pakettiin. Auto kulkee mutkassa kuin unelma ja on mielestäni jopa Oulun kohtuu karkeilla asfalttiteillä yllättävänkin tasainen ja hiljainen kulkine.

      Paljon parempi kuin viimekesäinen paketti, jossa on Klebereiden kaverina 2 kpl Marangnonin rengasta (URAVAROITUS!!), joissa profiili on todella kanttinen kyljen ja kulutuspinnan taitekohdasta.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #93
        Originally posted by UPI View Post
        Jep, sori. Eli renkaat on 235/45 17''


        Auton käyttäytyminen hiukan parani, kun tiputin paineet edessä 2.5-->2.4 ja takana 3.0-->2.7. Uratutka tämä silti edelleen on, mutta eipä nämä suomen tiet mitään huippuja ole ainakaan täällä pohjoisessa. Autona siis E46. Mitä tarkoitat halakisijalla, pitäisikö olla alla 40 sarjan renkaat?
        Siis tuolla contin sportcontac:lla et e46:sta saa ikävä kyllä millään vetelemätöntä. Tilanteesta tulee jopa hengenvaarallinen kun ko.rengas menettää osan sisäkanteistaan(eli paineiden nosto auttaa vain hetkeksi).
        Eli tämä on yksi huonoimmista valinnoista uraherkän e46:n alle Suomen uraisille pääteille. Lisäksi tästä renkaasta tulee todellinen vesisuksi kun pinta on vuoden kuluttua kulunut "linttaan". Eli tuo conti tekee e46:sta varsinkin hieman kuluneena niin käsittämättömän huonon ja ihan aikuisten oikeasti jopa hengenvaarallisen ajettavan varsinkin ohituksissa, että kannattaa todella miettiä renkaan vaihtoa jo ennen kuin sen kanssa joutuu väistämättömään "tilanteeseen" sateisessa ohitustilanteessa kun 100% keskittyminen jonain päivänä onkin 95%:nen. Eli ikävä kyllä, mutta edes camberien "viilaus" lähelle nollia ei tässä tapauksessa tule auttamaan, vaan "ominaisuus" on ko.renkaaseen sisäänrakennettuna.
        Tuo 235/45 antaa e46:een liian suuren vierintäkehän, joka varsinkin contilla vielä lisää uraherkkyyttä. 225/45 antaa e46:een oikean vierintäkehän.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7468
          • Oulu

          #94
          Originally posted by teropa View Post
          Ei vetele, ei muljua. Auto *EI* ole kova tai epämukava (M-sport alusta siis löytyy).


          ... jopa Oulun kohtuu karkeilla asfalttiteillä yllättävänkin tasainen ja hiljainen kulkine.
          Hienoa! Nyt kun tästä flunssasta parannun ja niin voitas yrittää tehdä jonkinlainen 17" Nankang NS-2 vs. 18" Semperit uraherkkyys/kovuus/melu perstuntumavertailu ja ottaa ne melut ehkä myös mittarilla (vaikka siihen vaikuttaa tietysti paljon muukin kuin renkaat).
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4180

            #95
            Mitkäs olisi suosituspaineet 328 e46 sedaniin, renkaina 225/40 18" ja 255/35 18"? Tuolle rengaskoolle ei ole ovenkarmissa lukemia.

            Alkuun pidin edessä 3,0 ja takana 3,1. Tuntu semmoselle jäykälle ja veteli vähän. Nyt aamulla lisäsin hieman painetta, edessä nyt 3,2 ja takana 3,3. Parempi nyt ajella ja tuntuu että kulutusmittarin näyttäisi aavistuksen vähemmän joka nopeudessa. Mutta onko jo liiankin kovat paineet? Arvelin jos vielä kymmenyksen nostan ja kokeilen niillä.


            Renkaan on jotkut Dunlopin, takana kuluneet (n. 3-4mm) ja edessä ihan hyvät vielä.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #96
              Originally Posted by teropa
              Ei vetele, ei muljua. Auto *EI* ole kova tai epämukava (M-sport alusta siis löytyy).

              Syy voisi hyvinkin löytyä juuri tuosta mainitsemastasi M-alustasta. En tarkkaan tiedä mitä tää paketti on syönyt sisäänsä, mutta kulmien säädössä näille on omat säätönsä jotka ovat varmasti suunniteltu enemmän urheilullisuutta kuin mukavuutta silmällä pitäen. Jos siihen kuuluu esim. jäykempiä puslia yms. juttuja ne voivat hyvinkin vaikuttaa.

              Comment

              • UPI
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 115
                • Oulu

                #97
                Originally posted by Hemi View Post
                Siis tuolla contin sportcontac:lla et e46:sta saa ikävä kyllä millään vetelemätöntä. Tilanteesta tulee jopa hengenvaarallinen kun ko.rengas menettää osan sisäkanteistaan(eli paineiden nosto auttaa vain hetkeksi).
                Eli tämä on yksi huonoimmista valinnoista uraherkän e46:n alle Suomen uraisille pääteille. Lisäksi tästä renkaasta tulee todellinen vesisuksi kun pinta on vuoden kuluttua kulunut "linttaan". Eli tuo conti tekee e46:sta varsinkin hieman kuluneena niin käsittämättömän huonon ja ihan aikuisten oikeasti jopa hengenvaarallisen ajettavan varsinkin ohituksissa, että kannattaa todella miettiä renkaan vaihtoa jo ennen kuin sen kanssa joutuu väistämättömään "tilanteeseen" sateisessa ohitustilanteessa kun 100% keskittyminen jonain päivänä onkin 95%:nen. Eli ikävä kyllä, mutta edes camberien "viilaus" lähelle nollia ei tässä tapauksessa tule auttamaan, vaan "ominaisuus" on ko.renkaaseen sisäänrakennettuna.
                Tuo 235/45 antaa e46:een liian suuren vierintäkehän, joka varsinkin contilla vielä lisää uraherkkyyttä. 225/45 antaa e46:een oikean vierintäkehän.
                Jep, aika hyvä vastaus. Auton ostaessa oli liikkeessä laitettu alle. Susi satsi siis. Ajan näillä nyt kuitenkin eteenpäin tai sitten myyn heti pois. Näistä nyt voisi vielä jotain saada, kun ovat lähes uudet.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  #98
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Jos siihen kuuluu esim. jäykempiä puslia yms. juttuja ne voivat hyvinkin vaikuttaa.
                  En ole asiantuntija tässä, mutta en ainakaan muista kuulleeni että ois jäykempiä puslia missään. Kallistuksen vakaajat on erilaiset jos on uudempi "M Sport Fahrwerk II", muuten ero on ilmeisesti vain jousissa ja iskareissa. Asiantuntijat korjaa....
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • sasha325
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 153
                    • keski-suomi

                    #99
                    vetelystä

                    on sillä ehkä tuolla renkaan merkillä jotain kans vaikutusta.
                    325 e36seen vanhojen toyojen(215/40-17) tilalle bridgestonen potenzat koko 215/45-17 (2.5bar)ja loppu vetely kun seinään, menee kuin juna. alustana koni.
                    Käyttis E61 525da -06
                    ex e39 530 da Touring -01
                    ex e36 325 -92
                    ex e39 530 da -99
                    ex e30 316 ja 325

                    yms muut merkit

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 447
                      • Oulu

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Hienoa! Nyt kun tästä flunssasta parannun ja niin voitas yrittää tehdä jonkinlainen 17" Nankang NS-2 vs. 18" Semperit uraherkkyys/kovuus/melu perstuntumavertailu ja ottaa ne melut ehkä myös mittarilla (vaikka siihen vaikuttaa tietysti paljon muukin kuin renkaat).
                      Moro, pääseekö mukaan? Jos testiin lisätään vielä mun kuluneet 18" Kumhot.
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        E34 ei taida olla luonteeltaan uraherkkä auto?

                        Omassa on vakio M-alusta ja tavallaan vakio rengastus, eli 235/45/17 edessä (Nankang) ja 255/40/17 takana (Good Year). Ei vetele oikeastaan lainkaan ja on mielestäni todella hyvä ajaa. Tosin rengasääniä tulee enemmän kuin toivoisi.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7468
                          • Oulu

                          Originally posted by Jarde View Post
                          Moro, pääseekö mukaan? Jos testiin lisätään vielä mun kuluneet 18" Kumhot.
                          Tottakai, tarttis vaan keksiä missä ois hyvä testipaikka. Melun arviointiin ja mittaukseen pitäis olla riittävän pitkä pätkä samanlaisena pysyvää pintaa, mutta mukavuutta ois helpointa arvioida rikkonaisissa kohdissa, poikittaissaumoissa sun muissa yksittäisissä vauriokohdissa. Ja uraherkkyyden vertailuun tarttis kunnon urat.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Jarde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 447
                            • Oulu

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Tottakai, tarttis vaan keksiä missä ois hyvä testipaikka. Melun arviointiin ja mittaukseen pitäis olla riittävän pitkä pätkä samanlaisena pysyvää pintaa, mutta mukavuutta ois helpointa arvioida rikkonaisissa kohdissa, poikittaissaumoissa sun muissa yksittäisissä vauriokohdissa. Ja uraherkkyyden vertailuun tarttis kunnon urat.
                            Uria ja huonokuntoista pintaa löytyy ainakin tuosta Kuusamontiestä! Silloista löytyy hyviä poikittaissaumoja esim. Joutsensilta.
                            E46 320d sedan vm-02
                            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                            Comment

                            • exodus
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 774
                              • Oulu

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Tottakai, tarttis vaan keksiä missä ois hyvä testipaikka. Melun arviointiin ja mittaukseen pitäis olla riittävän pitkä pätkä samanlaisena pysyvää pintaa, mutta mukavuutta ois helpointa arvioida rikkonaisissa kohdissa, poikittaissaumoissa sun muissa yksittäisissä vauriokohdissa. Ja uraherkkyyden vertailuun tarttis kunnon urat.
                              Minä voin tulla kanssa, saadaan Primacy HP:t mukaan.

                              Comment

                              • FbonE
                                BTCF Member
                                • Jun 2006
                                • 874
                                • Pori

                                millasia paineita lähtisitte suosittelemaan e36:seen: etu 205/55/16 taka 215/55/16, noi kun tuntuu hirveiltä ura nuoleskelijoilta.
                                vanhat 205/60/15 kumit ei vedelly minnekään. voiko tehdä noinkin pieni muutos noinkin paljon.
                                Kulkineet:E61 525döö
                                ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                                -Pori Connection-
                                bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                                Comment

                                Working...
                                X