Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksi79
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 44
    • Turku

    #76
    Originally posted by Ceeray
    Hieman off-topic, mutta kuinka paljon on kesärengaskoon kasvattaminen lisännyt kulutusta?

    Mun autossa 16" talvikitkoista muutos 18" kesärenkaisiin on vähintään +1 litra/100km.... Tuntuu ettei pääse millään samanlaisia lukemia kun noilla kitkoilla, ja taasen 16" kesärenkaat jotka oli aikasemmin alla meni vieläkin pienemmällä..rupee jo matkanopeuksissa melkein 9-10l/100km olemaan keskikulutus..(325ci)

    Ja renkaat oli 204/55-15 ja nyt 225/40-18.
    Eikös noissa leveemmissä gummeissa ole suurempi ilmanvastus ja mahdollisesti myös vierintävastus Ja jos käyttää ilmastointia niin silläkin saa kulutusta nousemaan, tosin ei kai vaikuta tässä tapauksessa kun kerran olet kokeillut 16" kesärenkaitakin...
    BMW 523iA -10
    ex Audi A4 2.0 TFSI Quattro -09
    ex BMW 530iA -04
    ex BMW 328Ci -99
    ex BMW 325i -87
    ex Ascona B -79

    Comment

    • pöhinä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 39
      • Oslo

      #77
      E34 255/35 18 ja 235/40 18 ja kauhee uratutka!!! (Paineet 2.5) Nostin eteen 2.6 ja taakse 2.9. helpotti vähän, mut ei voi nauttia vieläkään... Takapään nivelten ja puslien kunnosta ei oo tietoo. eteen uusittu lähes kaikki puolen vuoden sisään. Mitä mieltä ootte, vaikuttaako takapään puslat/camber?

      Comment

      • UPI
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 115
        • Oulu

        #78
        Originally posted by pöhinä View Post
        E34 255/35 18 ja 235/40 18 ja kauhee uratutka!!! (Paineet 2.5) Nostin eteen 2.6 ja taakse 2.9. helpotti vähän, mut ei voi nauttia vieläkään... Takapään nivelten ja puslien kunnosta ei oo tietoo. eteen uusittu lähes kaikki puolen vuoden sisään. Mitä mieltä ootte, vaikuttaako takapään puslat/camber?
        Uratutkalla täälläkin mennään! Auto on E46 ja renkaat 235/45 17'' (kesäkumit). Auton ovenpielestä ei löydy ko. satsille ohjetta, joten mitä laitetaan? 225/45 17'' löytyy oven pielestä, mutta en kyllä usko, että pitäis olla edessä 2.5 ja takana 3.0. Joku tuolla aiemmin ajoi 2.7 paineilla, mutta hän ei sanonut tarkemmin oliko edessä ja takana? Jelppiä tarvitaan...

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #79
          Kun opettelee silleen että 16" kumille painetta 2.6-2.8
          17" kumille 2.8-3.0 ja 18" kumille 3.0-3.2 niin ei mene ainakaan metsään.
          Parempi pitää vähän liikaa kuin liian vähän.

          Jos rengas kuluu "oikeassa paineessa" 100% niin alipaineisena se kuluu 20% nopeammin ja ylipaineisena 5% nopeammin.
          Ylipaineisena ei myöskään tule renkaan kulumisvirheitä niin herkästi kun alipaineisena.

          Mulla on 225/55-16 3 kiloa joka kulmassa autona e39 530d touring.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7452
            • Oulu

            #80
            Originally posted by UPI View Post
            225/45 17'' löytyy oven pielestä, mutta en kyllä usko, että pitäis olla edessä 2.5 ja takana 3.0.
            Et usko? Onko tuota sitten vaikea kokeilla?

            Originally posted by Rubu View Post
            Mulla on 225/55-16 3 kiloa joka kulmassa autona e39 530d touring.
            Noin korkeissa renkaissa ehkä vielä meneekin 3 barin paineet ja 530d touring painavampana (kuin mun auto) vaatineekin enemmän painetta, mutta ite en ees 17" koossa enää halua lisätä yhtään epämukavuutta noin kovilla paineilla. Nyt on 2,7 bar ympäriinsä eikä uraherkkyydestä mitään tietoa. Edestä aion puottaa paineita, takana ehkä saa tuo ollakin.

            Mun auton suositukset on tossa alemmassa tarrassa:

            Last edited by Petri.Kekkonen; 17-12-2012, 15:53.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • UPI
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 115
              • Oulu

              #81
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

              Mun auton suositukset on tossa alemmassa tarrassa:
              Jep, hyvä tarra. Minun tarra on niin epäselvä, että pitää melkein kaljapullon pohjan läpi tarkkailla! Jokatapauksessa tiputan paineita ja laitan aluksi 2.4 eteen ja taakse 2.7. Eiköhän se sopiva paine sitten löydy hiukan kokeilemalla. Nyt on kyllä liian kovan tuntuista menoa näillä 2.5 ja 3.0 paineilla.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #82
                Originally posted by UPI View Post
                Uratutkalla täälläkin mennään! Auto on E46 ja renkaat 235/45 17'' (kesäkumit). Auton ovenpielestä ei löydy ko. satsille ohjetta, joten mitä laitetaan? 225/45 17'' löytyy oven pielestä, mutta en kyllä usko, että pitäis olla edessä 2.5 ja takana 3.0. Joku tuolla aiemmin ajoi 2.7 paineilla, mutta hän ei sanonut tarkemmin oliko edessä ja takana? Jelppiä tarvitaan...
                Taas kerran on ensin kysyttävä minkä merkkisestä+mallisesta rengassatsista on kyse? Eli että onko toivoakaan saada ko."ominaisuutta" poistettua.
                Pelkkä rengaspainemuutos tuskin muuttaa tilannetta täysin.
                (tässä väärä renkaan halkaisija e46:een, mutta sen vaikutus ei kovin suuri ole, vaikkakin kuitenkin hieman).

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #83
                  Tuli kyllä compactistakin aivan paska ajaa kesäpyörillä. Talvipyörillä ( 205/55/16) meni todella nätisti, mutta 225/40/18 et40 vanteella ja Kumho ecsta mx renkailla vetely on aivan tajutonta. Ei tota uskalla ajaa edes yhdellä kädellä jos on vähän pahemmat urat. Pyöränkulmat korjattiin (4-piste säädöt todella huolellisesti tehtynä) kun olivat pielessä mutta meno on edelleen aika ikävää. Paineita 3.0bar. Sinänsä outoa, että tasan sama rengas Nissan 200sx -99 autossa ei juuri vedellyt ja toimi niin mukavasti että päätin ostaa samanlaiset bemariinkin. No se oli virhe... Mitä vittua sitä oikein ostais alle että menis suoraan uraisella tielläkin. Nakangeja ei kehtaa ostaa ku kaikki kaverit vittuilis sen jälkeet et jannu ajaa tollasilla paskarenkailla, et meniks kaikki hillot autoon, kun ei oo rahaa renkaita ostaa... :P

                  Comment

                  • ttsalo
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 38
                    • Helsinki

                    #84
                    Originally posted by teropa View Post
                    No niin nostin paineet eteen 2.4 ja taakse 2.7 bar, ja muljuminen ja "uraherkkyys" ovat tipotiessään . Aivan eri ajaa. Olipahan opetus taas... . Kiitos kaikille tiedoista ja vinkeistä, kyllä nuo isommat renkaat näemmä vaatii vähän enemmän painetta, jotta toimivat oikein.
                    Mulla on samat paineet e34:ssä. Renkaat on 225/55R16 ContiPremiumContact ja on kyllä hyvä ja vakaa ajaa. Ainakaan ykköstieltä ei viikonloppuna löytynyt mitään mikä olisi tuntunut ajotuntumassa negatiivisesti. Pienemmillä paineilla alkaa heti huomata ohjaustuntumassa että auto vetää milloin minnekin. Noi Contit ovat tosin erittäin pullukat renkaat. Teräväolkaisemmilla renkailla luulisi urien tuntuvan enemmän.
                    2003-2005 315 '83
                    2005-2011 525ix '94
                    2011-2017 330xi '00
                    2017-???? 525i '04

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #85
                      Originally posted by Juppe View Post
                      Tuli kyllä compactistakin aivan paska ajaa kesäpyörillä. Talvipyörillä ( 205/55/16) meni todella nätisti, mutta 225/40/18 et40 vanteella ja Kumho ecsta mx renkailla vetely on aivan tajutonta. Ei tota uskalla ajaa edes yhdellä kädellä jos on vähän pahemmat urat. Pyöränkulmat korjattiin (4-piste säädöt todella huolellisesti tehtynä) kun olivat pielessä mutta meno on edelleen aika ikävää. Paineita 3.0bar. Sinänsä outoa, että tasan sama rengas Nissan 200sx -99 autossa ei juuri vedellyt ja toimi niin mukavasti että päätin ostaa samanlaiset bemariinkin. No se oli virhe... Mitä vittua sitä oikein ostais alle että menis suoraan uraisella tielläkin. Nakangeja ei kehtaa ostaa ku kaikki kaverit vittuilis sen jälkeet et jannu ajaa tollasilla paskarenkailla, et meniks kaikki hillot autoon, kun ei oo rahaa renkaita ostaa... :P
                      Siis tuo Kumhon MX on käytännössä lähes puhdas ratarengas jota ei todellakaan voi laittaa minkään e46:n alle orggis pyöränkulmilla ilman että tiedossa on todellinen uratutka. Lähes nollacambereila tuo toimii e46:kin jollain lailla uutena, mutta varsinkin hieman kuluneena se on oikeasti hengenvaarallinen uraohjus. Jos "katu-uskottavuutesi" tosiaan estää laittaa alle Nankang NS-2:n(=kaverisi päättää mikä rengas on sinulle parasta?), niin sitten vaihto "katu-uskottavampaan" Kumhon 712 ecstaan KU19 tai
                      KU 31:een...siis jos tarkoitus on ajaa Suomen uraisilla pääteillä eikä pelkästään radalla.

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #86
                        Se oli kyllä tiedossa että on "melkein ratarengas" mutta kuten kirjoitin, edellisessä autossa se toimi todella hyvin. Lisäksi noissa renkaissa on älyttömän hyvä kuivapito. Metelikään ei oo contisportcontactien luokkaa... En olisi kyllä uskonut että sama rengas bmw:n alla voi olla täysin erilainen... Mites noi etupään camberit näissä bemuissa säätyy? Ei taida olla vakiona edes mahdollista säätää? Epäkeskopulteilla vois varmaan saada camberit lähemmäs nollaa...

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          #87
                          Noin korkeissa renkaissa ehkä vielä meneekin 3 barin paineet ja 530d touring painavampana (kuin mun auto) vaatineekin enemmän painetta, mutta ite en ees 17" koossa enää halua lisätä yhtään epämukavuutta noin kovilla paineilla. Nyt on 2,7 bar ympäriinsä eikä uraherkkyydestä mitään tietoa. Edestä aion puottaa paineita, takana ehkä saa tuo ollakin.

                          Tietysti jos hakee renkailta pehmeyttä niin varmaan kannattaa unohtaa ne 17" ja siitä ylöspäin koot koska nehän ei ole mitään pehmeitä.
                          Tiputtelemalla paineita saa toki pehmeyttä mutta samalla renkaat rupeavat kulumaan nopeammin, kuluvat virheellisesti, pitävät kovempaa melua jne...

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7452
                            • Oulu

                            #88
                            Originally posted by Rubu View Post
                            Tietysti jos hakee renkailta pehmeyttä niin varmaan kannattaa unohtaa ne 17" ja siitä ylöspäin koot koska nehän ei ole mitään pehmeitä.
                            Tiputtelemalla paineita saa toki pehmeyttä mutta samalla renkaat rupeavat kulumaan nopeammin, kuluvat virheellisesti, pitävät kovempaa melua jne...
                            En hae pehmeyttä vaan sopivan ajettavaa kompromissia (ei lötkyä mutkissa, mutta ei täristä liikaa poikittaussaumoissa) ja enkä mä mitään paineita mistään tiputtele, vaan peruslähtökohtanahan on tietysti orggiskoon renkaat orggisvanteilla ja orggispaineilla. Vähän enemmänkin kestää ilmaa olla renkaissa, mutta aivan tarpeetonta tehdä autosta epämukava ylipaineilla kun vähempikin riittää. Nämä siis IMHO.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #89
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Se oli kyllä tiedossa että on "melkein ratarengas" mutta kuten kirjoitin, edellisessä autossa se toimi todella hyvin. Lisäksi noissa renkaissa on älyttömän hyvä kuivapito. Metelikään ei oo contisportcontactien luokkaa... En olisi kyllä uskonut että sama rengas bmw:n alla voi olla täysin erilainen... Mites noi etupään camberit näissä bemuissa säätyy? Ei taida olla vakiona edes mahdollista säätää? Epäkeskopulteilla vois varmaan saada camberit lähemmäs nollaa...
                              Siis en usko että e46:een saa mitenkään sellaisia alustakulmia joilla tuo MX toimisi vetelemättä. Varmasti siis lähelle nollacambereilla siitä voi saada jollain lailla ajettavan, mutta ei täysin tunteetonta urille. Eli muun tyyppistä Kumhoa/tai nankang NS2:sta on pakko laittaa alle jos ajettavuus halutaan pitää nautittavana.
                              Eli e46:n alustarakenne ei vain yksinkertaisesti kestä tämän tyyppistä rengastusta lainkaan Suomalaisilla pääteillä. "Säxään" saa alle laittaa vaikka 275 leveän runflat:in ilman pelkoa vetelystä, mutta kun pistetään parimarkkaa lasiin vauhtia niin huomataan kyllä miksi.

                              Comment

                              • UPI
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2006
                                • 115
                                • Oulu

                                #90
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Taas kerran on ensin kysyttävä minkä merkkisestä+mallisesta rengassatsista on kyse? Eli että onko toivoakaan saada ko."ominaisuutta" poistettua.
                                Pelkkä rengaspainemuutos tuskin muuttaa tilannetta täysin.
                                (tässä väärä renkaan halkaisija e46:een, mutta sen vaikutus ei kovin suuri ole, vaikkakin kuitenkin hieman).
                                Jep, sori. Eli renkaat on 235/45 17''


                                Auton käyttäytyminen hiukan parani, kun tiputin paineet edessä 2.5-->2.4 ja takana 3.0-->2.7. Uratutka tämä silti edelleen on, mutta eipä nämä suomen tiet mitään huippuja ole ainakaan täällä pohjoisessa. Autona siis E46. Mitä tarkoitat halakisijalla, pitäisikö olla alla 40 sarjan renkaat?
                                Last edited by UPI; 17-04-2007, 09:23.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎