Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Dani View Post
    No enivei, S1 Evoissa märkäpito on mielestäni erittäin hyvä, mutta samalla kestävä kumi eikä missään muodossa uraherkkä. Laatukumi mielestäni.
    Taitaa Hankook S1 Evo olla tällä hetkellä markkinoiden paras märän kelin pyörä varsinkin isoimpien nopeusluokkien isoimmissa vannekokoluokissa (18"-20").
    Uusimmassa v.-2011 Auto Bild:in Max Performance rengastestissä juuri uusin
    S1 voitti ja se ainoana sai testissä märkäpidosta 9-pistettä, vaikka mukana nyt olikin kaikki ns."premiumrenkaat".
    Kuivallahan Evo S1 joutuu yleensä antamaan yhden testipisteen pirelli, Conti ja misukkakolmikolle hieman hitaamman reagointinsa vuoksi, mutta täällä Suomessa se taas tarkoittaa sitä että Evo S1 ei sitten juurikaan tunne uria verrattuna näihin edellisiin.
    Täysin ilmaisia aterioita ei siis ole olemassakaan.
    The excellent German magazine Auto Bild have just published their 2011 max performance summer tyre test covering 10 tyres. Auto Bild decided to use the the popular 225/40 r18 tyre size, fitted to ...
    Last edited by Hemi; 30-04-2011, 02:33.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Voiko noihin extra load renkaisiin laittaa normaalia vähemmän painetta kun ovat kevyen auton alla? Eli nuo on jäykemmät kuin normaalit?

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        Originally posted by Hemi View Post
        Taitaa Hankook S1 Evo olla tällä hetkellä markkinoiden paras märän kelin pyörä varsinkin isoimpien nopeusluokkien isoimmissa vannekokoluokissa (18"-20").
        Uusimmassa v.-2011 Auto Bild:in Max Performance rengastestissä juuri uusin
        S1 voitti ja se ainoana sai testissä märkäpidosta 9-pistettä, vaikka mukana nyt olikin kaikki ns."premiumrenkaat".
        Kuivallahan Evo S1 joutuu yleensä antamaan yhden testipisteen pirelli, Conti ja misukkakolmikolle hieman hitaamman reagointinsa vuoksi, mutta täällä Suomessa se taas tarkoittaa sitä että Evo S1 ei sitten juurikaan tunne uria verrattuna näihin edellisiin.
        Täysin ilmaisia aterioita ei siis ole olemassakaan.
        http://www.tyrereviews.co.uk/Article...-Tyre-Test.htm
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • eekuusyks
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 164
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Originally posted by Hemi View Post
          Tottakai kulmat säädetään nimenomaan AINA vannekoon mukaan?
          Tehtaan antama toleranssialue on tarkoituksella niin laaja että se mahdollistaa näin eri vannekoot.
          Eli toleranssialueen sisältä haetaan jompi kumpi äärilaita riippuen siitä onko alla 16" vai 19" kokoluokan vanne. Se tolaranssialueen keskialue on siis 16"-17" rengastukselle, eikä ole siis todellakaan optimi 19"-20" vannekoolle jossa esim.oikea negatiivinen camber löytyy sieltä toleranssialueen pystypuolen rajamaastosta, eli maksimaalisen vähäisestä negatiivisesta camberista.
          15" "pullakumeilla" sitten tietenkin päinvastoin, eli oikea camberarvo löytyy sieltä mahdollisimman suuren negatiivisen camberin sekä maksimaalisen aurauksen toleranssialueelta.
          Tarkoitinkin että kyseisessä liikkeessä ei säädetä vannekoon mukaan, eli jos en jostain saa arvoja 18" vanteelle niin sitten mennään toleranssin mukaan ja koska kulmat on säädetty jo kertaalleen 16" vanteelle niin eivät luultavasti tee mitään säätöä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by eekuusyks View Post
            Tarkoitinkin että kyseisessä liikkeessä ei säädetä vannekoon mukaan, eli jos en jostain saa arvoja 18" vanteelle niin sitten mennään toleranssin mukaan ja koska kulmat on säädetty jo kertaalleen 16" vanteelle niin eivät luultavasti tee mitään säätöä.
            Siis asiahan pitää tehdä työn tekevälle selväksi ennen auton jättämistä säätöön.
            Jos minimi negatiivisen camberin säätöä ei osata tai haluta tehdä, ei autoa kannata siinä tapauksessa "valohoidattaa" eurollakaan.
            Ne kulmat kun eivät todellakaan "ole kunnossa" vain säädättämällä ne tehtaan toleranssiarvojen sisään, koska se toleranssialue kattaa kaikki 15"-18" ohjearvot.
            Eli siellä voi olla yhdessä etupyörässä 15" vannekoon camberarvo ja samalla yhdessä takapyörässä 18" vannekoon camberarvo ja muut siltä väliltä, mutta silti ollaan ohjelman mukaan vihreällä, eli toleranssialuueen sisällä.
            Asiakas on tyytyväinen kun kaikki kulmat ovat "toleranssialueen sisällä"...eli tehdasarvoissa.

            Comment

            • eekuusyks
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 164
              • Pohjois-Pohjanmaa

              Originally posted by Hemi View Post
              Siis asiahan pitää tehdä työn tekevälle selväksi ennen auton jättämistä säätöön.
              Jos minimi negatiivisen camberin säätöä ei osata tai haluta tehdä, ei autoa kannata siinä tapauksessa "valohoidattaa" eurollakaan.
              Ne kulmat kun eivät todellakaan "ole kunnossa" vain säädättämällä ne tehtaan toleranssiarvojen sisään, koska se toleranssialue kattaa kaikki 15"-18" ohjearvot.
              Eli siellä voi olla yhdessä etupyörässä 15" vannekoon camberarvo ja samalla yhdessä takapyörässä 18" vannekoon camberarvo ja muut siltä väliltä, mutta silti ollaan ohjelman mukaan vihreällä, eli toleranssialuueen sisällä.
              Asiakas on tyytyväinen kun kaikki kulmat ovat "toleranssialueen sisällä"...eli tehdasarvoissa.
              No näinhän se menee, ja juuri tästä syystä olen täällä mankunut noita säätöarvoja että saisi säätäjälle antaa oikeat säätöarvot.

              Täytynee ettiä semmonen paja missä säätö onnistuu vanteen koon mukaan, mitä muita pajoja oulusta löytyy kun wetteri missä kyseinen toimenpide onnistuu?

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                Nostellaas hieman.

                Paljon suosittelette laittamaan paineita 245/40/20 ja 275/35/20 renkaisiin? E38 alla pyörii kyseiset renkaat.
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • vellu87
                  BTCF Member
                  • Aug 2011
                  • 119
                  • harjavalta

                  Originally posted by Bouma View Post
                  Nostellaas hieman.

                  Paljon suosittelette laittamaan paineita 245/40/20 ja 275/35/20 renkaisiin? E38 alla pyörii kyseiset renkaat.
                  mulla on kolmenelkus 235/40R18 edessä paineilla 3.2 ja takana 265/35R18 paineilla 3.3.. kulunut tasaisesti,liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä
                  nykyinen: E34 525i touring-92 ja E28 "M535i " -86
                  exät:
                  e30 318 M40B18 -88
                  e28 535 M30B34-87
                  e32 735 M30B34 -89
                  e34 535 M30B34 -89
                  e34 530 M60B30 iA -93
                  e30 325 M20B25 -85
                  e34 540 M60B40 iA -93
                  e39 525 M54B25 -01
                  e34 540iA M60B40 -93
                  e38 740iA M60B40 -96

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Originally posted by Bouma View Post
                    Nostellaas hieman.

                    Paljon suosittelette laittamaan paineita 245/40/20 ja 275/35/20 renkaisiin? E38 alla pyörii kyseiset renkaat.
                    Riippuu vähän renkaasta. Kokeilemalla selviää, mutta ei alle 3.0 missään nimessä
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Eli siellä voi olla yhdessä etupyörässä 15" vannekoon camberarvo ja samalla yhdessä takapyörässä 18" vannekoon camberarvo ja muut siltä väliltä, mutta silti ollaan ohjelman mukaan vihreällä, eli toleranssialuueen sisällä.
                      Asiakas on tyytyväinen kun kaikki kulmat ovat "toleranssialueen sisällä"...eli tehdasarvoissa.
                      Miksi 15" vanteelle laitetaan enemmän kulmaa? Saavutetaanko sillä jotain etua? Jos kesällä 18" ja talvella 15", pitääkö syksyllä ja keväällä säädättää kulmat? No ei tietenkään, mutta miksei aina laiteta kulmat minimiin? Ja ennenkaikkea, miksi se säätö masiina antaa noin ison toleranssin kun rengaskoko tiedetään?

                      Comment

                      • vellu87
                        BTCF Member
                        • Aug 2011
                        • 119
                        • harjavalta

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Riippuu vähän renkaasta. Kokeilemalla selviää, mutta ei alle 3.0 missään nimessä

                        asiaa,joku sentää tietää,ettei aina vaan se 2.2
                        nykyinen: E34 525i touring-92 ja E28 "M535i " -86
                        exät:
                        e30 318 M40B18 -88
                        e28 535 M30B34-87
                        e32 735 M30B34 -89
                        e34 535 M30B34 -89
                        e34 530 M60B30 iA -93
                        e30 325 M20B25 -85
                        e34 540 M60B40 iA -93
                        e39 525 M54B25 -01
                        e34 540iA M60B40 -93
                        e38 740iA M60B40 -96

                        Comment

                        • Järppä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1108
                          • Stadi, ladon takana.

                          Originally posted by vellu87 View Post
                          mulla on kolmenelkus 235/40R18 edessä paineilla 3.2 ja takana 265/35R18 paineilla 3.3.. kulunut tasaisesti,liian pienet paineet kuluttaa rengasta keskeltä
                          Onko arvot autonohjekirjan mukaan vaikökö...

                          Laitoin 1 sarjalaisen 18" kumeille kuskin ovessa olevan ohjeen mukaan eli muistaakseni eteen 2.2 ja taakse 2.4 bar kun taulukosta löytyi 245/35R18 koko mutta kysymys kuuluukin mennäkkö näillä vai nostaakko paineita. :think
                          Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                          Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                          Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                          If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                          Top Gear review

                          Comment

                          • vellu87
                            BTCF Member
                            • Aug 2011
                            • 119
                            • harjavalta

                            Originally posted by huTsu View Post
                            Onko arvot autonohjekirjan mukaan vaikökö...

                            Laitoin 1 sarjalaisen 18" kumeille kuskin ovessa olevan ohjeen mukaan eli muistaakseni eteen 2.2 ja taakse 2.4 bar kun taulukosta löytyi 245/35R18 koko mutta kysymys kuuluukin mennäkkö näillä vai nostaakko paineita. :think
                            autossa olevassa lapussa lukee vallan hassuja paineita,2.0 eteen ja 2.4 taakse... muistaakseni... tosin se on pienemmille renkaille ja tänä päivän renkaat vaatii isommat paineet. muuten rengas kuluu keskeltä.. suosittelen noin 3.0-3.2 bar.. rengasliikkees oon töis et on jotain nippelitietoa olemassa ettei vaan hatusta heitetty.
                            nykyinen: E34 525i touring-92 ja E28 "M535i " -86
                            exät:
                            e30 318 M40B18 -88
                            e28 535 M30B34-87
                            e32 735 M30B34 -89
                            e34 535 M30B34 -89
                            e34 530 M60B30 iA -93
                            e30 325 M20B25 -85
                            e34 540 M60B40 iA -93
                            e39 525 M54B25 -01
                            e34 540iA M60B40 -93
                            e38 740iA M60B40 -96

                            Comment

                            • Järppä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 1108
                              • Stadi, ladon takana.

                              Originally posted by vellu87 View Post
                              autossa olevassa lapussa lukee vallan hassuja paineita,2.0 eteen ja 2.4 taakse... muistaakseni... tosin se on pienemmille renkaille ja tänä päivän renkaat vaatii isommat paineet. muuten rengas kuluu keskeltä.. suosittelen noin 3.0-3.2 bar.. rengasliikkees oon töis et on jotain nippelitietoa olemassa ettei vaan hatusta heitetty.
                              Kuulostaa todella kovilta paineilta. :think
                              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                              Top Gear review

                              Comment

                              • Macinaggio
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2010
                                • 119
                                • Espoo

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Miksi 15" vanteelle laitetaan enemmän kulmaa? Saavutetaanko sillä jotain etua? Jos kesällä 18" ja talvella 15", pitääkö syksyllä ja keväällä säädättää kulmat? No ei tietenkään, mutta miksei aina laiteta kulmat minimiin? Ja ennenkaikkea, miksi se säätö masiina antaa noin ison toleranssin kun rengaskoko tiedetään?
                                Profiilinsa tai runkorakenteensa (minkä merkkinen rengas) vuoksi joustavammalle renkaalle voidaan säätää suurempi auraus ja camber ja tällä saavutetaan parempi tuntuma tiehen ja nopeampi vaste ohjaukseen. Joustava rengas sietää tämän persusortamisen. On kuitenkin tärkeää huomata että em. renkaan esijännittäminen pienentää renkaan pitoa.
                                Jäykempi rengas (matala profiili ja/tai jäykkä runko) ei siedä sortamista yhtä paljon, mutta ohjaustuntuman saavuttamiseen riittääkin pienempi esijännitys. Kun em. ohjauskulmia pienennetään jäykälle renkaalle sopivaksi, saadaan samalla enemmän pitoa. Tähän matalien renkaiden käyttö perustuu, ehkä ulkonäköseikkojen lisäksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎